per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2014-07-23
5
18
201133
وضعیت سلامت عمومی و روانی سربازان در دوره آموزش رزم مقدماتی
رضا نوری
renouri6@gmail.com
1
علی فتحی آشتیانی
2
خدابخش احمدی
kh_ahmadi@yahoo.com
3
مسعود غلامعلی لواسانی
4
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
دانشگاه تهران
مقدمه: هدف تحقیق حاضر، شناسایی برخی از عوامل مختل کننده سلامت عمومی و روانی سربازان در دوره آموزش رزم مقدماتی و ارائه راهکارهای پیشگیری و یا کاهش این مشکلات است.
روش: جامعه مورد مطالعه سربازان 3 دوره آموزش رزم مقدماتی نظامی، طی سال 1391 بودند. حجم نمونه 920 نفر بود که به شیوه سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه سلامت عمومی(GHQ) و پرسشنامه مشخصات دموگرافیک بود. پس از تکمیل پرسشنامهها، اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS18 و روش های آماری (توزیع فراوانی، میانگین، انحراف معیار و آزمون تی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: 60/19 درصد آزمودنیها دارای مشکلاتی از نظر سلامت عمومی بودند. بالاترین فراوانی این مشکلات مربوط به کارکرد اجتماعی با 53/27 درصد و بیشترین میزان آن در افراد دارای تحصیلات دانشگاهی دیده شد. کمترین فراوانی 89/15درصد در نشانههای افسردگی دیده شد که بالاترین فراوانی افراد دارای این مشکل مربوط به افراد متأهل بود. بالاترین فراوانی در هر چهار مقیاس پرسشنامه سلامت عمومی در بین سربازان غیر بومی دیده شد که طبق نتایج آزمونt دارای تفاوت معنا داری نیز بوده است.
بحث: بنابر نتایج این تحقیق، مواردی که به نظر میرسد در جهت کاهش مشکلات عمومی و روانی سربازان در دوره آموزشی مفید باشد عبارت است از: تفکیک دوره های آموزشی سربازان بر حسب مقاطع تحصیلی، تأهل، بومی و غیر بومی و بالطبع فرماندهان و مربیان آموزشی دارای تحصیلات بالاتر و یا حداقل در سطح مقاطع تحصیلی این سربازان مد نظر قرار گیرد.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201133_1d138e50c8c424131b2b5f14d0e868b3.pdf
سرباز
سلامت روانی
اضطراب
افسردگی
کارکرد اجتماعی
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2014-07-23
5
18
201134
تأثیر شخصیت و سبک تصمیمگیری مدیران صنایع دفاعی بر درک آنها از ویژگیهای شغلی
علیرضا پویا
amir.hosein.okhravi@gmail.com
1
امیر حسین اخروی
2
احمد ایزدی طامه
a.izadi88@gmail.com
3
دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مقدمه: باتوجه به اهمیت درک ارتباط بین ویژگیهای شغلی با سبک تصمیمگیری، شخصیت و ویژگیهای جمعیتشناختی برای مدیریت منابع انسانی صنایع دفاعی و با استفاده از تحقیقات مشابه در صنایع مورد مطالعه، اطلاعات مدیران سطوح مختلف مورد بررسی قرار گرفت.
روش: با استفاده از تحلیلواریانس چندمتغیره سهراهه (MANOVA) به بررسی تأثیر شخصیت (تیپشخصیتی (AیاB) و مرکز کنترل درونی/بیرونی) و سبکتصمیمگیری 42 نفر از مدیران سطوح مختلف بر ویژگیهای شغلی ایشان، پرداختهشد.
نتایج: نتایج مطالعه نشانداد که تعامل تیپشخصیتی و نوع استخدام، تعامل تیپ شخصیتی و سابقه کاری و نیز تعامل مرکز کنترل و نوع استخدامِ مدیران بر درک آنها از بردار ویژگیهای شغلی تأثیرگذار است. همچنین باتوجه به MANOVA یکراهه، میتوان گفت هرکدام از متغیرهای تیپشخصیتی، حوزهکاری، سطحسازمانی و نوع استخدام، بطور جداگانه بر درک مدیران از ویژگیهای شغلی تأثیرگذارند، اما سبکتصمیمگیری بر درک آنها از ویژگیهای شغلی تأثیری نداشته است.
بحث: از آنجا که در حوزه صنایع دفاعی ویژگیهای شغلی خاصی حکمفرماست، لذا تیپشخصیتی و مرکز کنترل مدیران این صنایع، بر درک آنها از این ویژگیهای شغلی تأثیرگذار است. اما از آنجا که انعطافی در سبکتصمیمگیری وجود ندارد، تأثیر خاصی بر درک آنها از ویژگیهای شغلیشان نداشتهاست. همچنین حوزهکاری و نوع استخدام مدیران بهعنوان عوامل مؤثر بر درک آنها از ویژگیهای شغلی شناخته شد.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201134_d565b6ccba7d7d7cb420af3946594493.pdf
سبک تصمیم گیری
شخصیت
مرکز کنترل
ویژگیهای شغلی
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2014-07-23
5
18
201135
بررسی روابط چندگانه شیوههای فرزندپروری، روابط بین فردی و رضایت از زندگی ادراک شده دانشجویان یک دانشگاه نظامی بر فرسودگی تحصیلی آنان
مرتضی کرمی
karami901@st.atu.ac.ir
1
علی محمد یاری
2
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه علامه طباطبایی
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر همایندی شیوههای فرزندپروری و روابط بین فردی از طریق ایجاد رضایت در زندگی دانشجویان یک دانشگاه نظامی بر فرسودگی تحصیلی آنها انجام شد.
روش: این تحقیق از نوع کاربردی بوده و از لحاظ روش تحقیق از نوع همبستگی است. در تجزیه و تحلیل داده نیز از روش تحلیل مسیر استفاده شده است. برای گردآوری اطلاعات نیز، از پرسشنامههای شیوههای فرزندپروری، رضایت از زندگی، مهارتهای ارتباطی و فرسودگی تحصیلی استفاده گردید.
نتایج: یافتههای تحقیق نشان داد که رضایت از زندگی والدین به طور مستقیم با فرسودگی تحصیلی فرزندان رابطه دارد و مقدار ضریب مشاهده شده برای آن برابر با 35/0 بوده است و از بین مولفههای مهارتهای ارتباطی، مدیریت هیجانی به طور مستقیم و با مقدار 78/0 و ادراک به طور غیرمستقیم با فرسودگی تحصیلی ارتباط داشتهاند و در شیوههای فرزند پروری، روش استبدادی به طور غیر مستقیم از طریق دو متغیر مدیریت هیجانی و رضایت از زندگی والدین بر فرسودگی تحصیلی تاثیر معناداری داشته است.
بحث: یافتههای پژوهش حاضر اهمیت ابعاد هریک از متغیرهای پژوهش، در ایجاد یا تقویت فرسودگی تحصیلی را به سیاست گذاران و مدیران آموزشی و مربیان و معلمان بیان میکند. این یافتهها با برخی از تحقیقهای پیشین، همسو و با برخی نیز ناهمسو است. همچنین افراد درگیر در محیطهای آموزشی باید توجه بیشتری به متغیرهای روانشناختی در آموزش عالی داشته باشند.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201135_6ee845a823404f96b2995007e7a550e5.pdf
شیوه فرزندپروری
روابط بین فردی
رضایت از زندگی
فرسودگی تحصیلی
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2014-07-23
5
18
201136
بررسی میزان شیوع افسردگی و اضطراب در بین سربازان و ارتباط آن با سبکهای دلبستگی
محمد باقر حبی
sahobbi4@gmail.com
1
مرتضی مالمیر
2
مرتضی مالمیر
mortezammmm2012@gmail.com
3
محمد زارع
4
محمد زارع
mohammadzare123@yahoo.com
5
زهرا حبی
6
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
دانشگاه علم و فرهنگ
مقدمه: این تحقیق با هدف بررسی میزان شیوع افسردگی و اضطراب و ارتباط آن با سبکهای دلبستگی در سربازان شکل گرفت.
روش: برای جمع آوری اطلاعات 400سرباز وظیفه به روش نمونهگیری خوشهای مورد ارزیابی قرار گرفتند و پرسشنامههای افسردگی و اضطراب بک و پرسشنامه سبک دلبستگی هازان و شیور را تکمیل کردند.
نتایج: میزان شیوع افسردگی 75% و اضطراب 64% میباشد. همچنین نتایج نشان داد بین سبک دلبستگی ایمن و کاهش اضطراب و افسردگی و دلبستگی نا ایمن با افزایش اضطراب و افسردگی همبستگی معناداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داده شد که سبکهای دلبستگی ایمن، دوسوگرا و اجتنابی میتوانند چند درصد از واریانس اضطراب و افسردگی را تبیین کنند.
بحث: با توجه به شیوع بالا افسردگی و اضطراب در سربازان و ارتباط آن با سبکهای دلبستگی، ضرورت برنامهای برای افزایش ارتباطات و تعامل اعضای خانواده لازم میباشد و همچنین تنظیم برنامهای جهت کاهش آسیبهای روانی و افسردگیها در سربازان ضرورت دارد.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201136_580a108b5b2ee4caad585ee056ac437a.pdf
افسردگی
اضطراب
سبکهای دلبستگی
سربازی
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2014-07-23
5
18
201137
بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی با سلامت روانی کارکنان یک زندان مرکزی
حسن رضایی
rezaee165@gmail.com
1
محسن درکه
2
رقیه نوری پور لیاولی
nooripour.r@gmail.com
3
مدرس دانشگاه و دبیر شورای تحقیقات زندان مرکزی کرمانشاه
دانشگاه پیام نور کرمانشاه
دانشگاه الزهرا
مقدمه: کار در زندان یکی از پراسترسزاترین مشاغلی است که سلامت روانی کارکنان را به مخاطره میاندازد و باعث فرسودگی شغلی افراد میگردد. هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین فرسودگی شغلی با سلامت روانی در کارکنان یک زندان مرکزی است.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان یک زندان مرکزی در سال 1390 اعم از افسرنگهبان و کارمندان ستادی که بصورت مستقیم با افراد زندانی سر و کار دارند به تعداد 118 نفر می باشند. کلیه افراد جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامه-های سلامت روانی گلدبرگ و فرسودگی شغلی گلدارد و پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی محقق ساخته پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش آماری رگرسیون تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: یافتههای پژوهشی نشان داد که بین استرس شغلی و نمره کلی سلامت روانی کارکنان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد که این مقدار در سطح 01/0 P< معنادار بود. بین فرسودگی شغلی و مولفههای علائم جسمانی و اضطراب رابطه در سطح 05/0P< و بین فرسودگی شغلی با افسردگی رابطه در سطح01/0 P< معنادار بود اما بین فرسودگی شغلی با خرده مقیاس عملکرد اجتماعی رابطه معنادار مشاهده نگردید.
بحث: با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت مشاغل پراسترس از جمله کار در زندان سلامت روانی افراد را به مخاطره
میاندازد.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201137_51477c1933113ebe308a6a007d50007e.pdf
فرسودگی شغلی
سلامت روان
کارکنان زندان
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2014-07-23
5
18
201138
رابطه نفوذ مدیران بحران بر مولفههای برنامه ریزی، خلاقیت و تابآوری
سید محمد حامد حسینی
hoseiny140@gmail.com
1
حمید رضا حاتمی
hhatami83@yahoo.com
2
سید احمد حسینی
3
سید علی حسینی
4
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مؤسسه آموزش عالی غیردولتی- غیر انتفاعی ایوانکی
مؤسسه آموزش عالی غیردولتی- غیر انتفاعی ایوانکی
مقدمه: این پژوهش به منظور بررسی ارتباط میزان نفوذ مدیران بحران بر مولفههای برنامهریزی، خلاقیت و تابآوری انجام شد.
روش: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری، مجموعه مدیران بحران شاغل در سازمانهای نظامی و انتظامی استان تهران است. نمونه آماری 150 نفر از مدیران سازمانهای ذکر شده میباشند. از پرسشنامههای محقق ساخته و آزمونهای روانشناختی میلون، آزمون شخصیتی کالیفرنیا و آزمون ترجیحات آیزنک استفاده شد.
نتایج: نتایج تحقیق نشان داد که بین مولفههای نفوذ و برنامهریزی، تابآوری و خلاقیت همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین این رابطه بین مولفههای تابآوری و برنامهریزی نیز وجود دارد و قدرت نفوذ میتواند پیشبینکننده برنامهریزی در مدیران بحران باشد.
بحث: یافتههای این پژوهش نقش رابطه میزان نفوذ مدیران بحران بر مولفههای برنامهریزی، خلاقیت و تابآوری را مورد تائید قرار داد از این رو میتوان برای ارتقای مدیران بحران این مولفهها آموزش داده شود.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201138_7ef2d34df28b810597c3fc48076aeb6c.pdf
نفوذ
برنامهریزی
خلاقیت
تابآوری
مدیران بحران