per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2015-12-20
5
20
1
1000
201121
بررسی رابطه بین باورهای مذهبی و کیفیت زندگی در جانبازان قطع عضو
زاهد کنعانی
n.adib@hotmail.com
1
ابوالفضل پور صدوقی
2
شایسته نجاتی
3
نرگس ادیب سرشکی
4
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
دانشگاه فرهنگیان پردیس امام سجاد (ع) خراسان جنوبی
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
مقدمه: اعتقادات مذهبی به عنوان یکی از عوامل بسیار مهم در زندگی انسان مطرح بوده و میتواند بر کیفیت زندگی تأثیر گذار باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین باورهای مذهبی و کیفیت زندگی جانبازان قطع عضو در شهرستان خراسان جنوبی انجام شد.
روش: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. تعداد نمونه شامل 40 جانباز که در جنگ تحمیلی قطع عضو شده و با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای باورهای مذهبی کلارک و کیفیت زندگیSF-36 بود که از روایی و اعتبار مناسبی برخوردار بودند. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین باورهای مذهبی و کیفیت زندگی در نمونه مورد بررسی وجود دارد (001/0P = و 0486/0- =r) . همچنین نتایج بیانگر رابطه معنادار باورهای مذهبی در کل و نیز با خرده مقیاس سلامت جسمانی (01/0 p= و 405/0r=) و خرده مقیاس سلامت روانی (05/0 p= و 442/0 r=) است. بین خرده مقیاسهای باورهای مذهبی با خرده مقیاسهای کیفیت زندگی رابطه معنادار وجود داشت. تنها در دو بعد اعتقادی و تجربهای با زیر مقیاس سلامت جسمی رابطه معنادار وجود نداشت.
بحث: یافتهها نشان داد که دینداری و پایبندی به اصول مذهبی میتواند از عوامل مثبت تأثیرگذار بر جنبههای مختلف کیفیت زندگی جانبازان باشد.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201121_e383767e83e3c86f27e2e986aa7d500d.pdf
کیفیت زندگی
باورهای مذهبی
جانبازان
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2015-12-20
5
20
201122
سنجش، ارزیابی و تبیین دلبستگی به خدا در بافت و فرهنگ اسلامی
مهدی شیخ
mahdisheikh51@yahoo.com
1
خدابخش احمدی
kh_ahmadi@yahoo.com
2
باقر غباری بناب
bghobari@ut.ac.ir
3
محمد جواد احمدی زاده
mjahmadizadeh@yahoo.com
4
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
مقدمه: امروزه دلبستگی به عنوان سازهای تحولی و موثر بر فرایند رشد علاوه بر دلبستگی به والدین در ارتباط افراد با خدا نیز مورد توجه قرار گرفته است.
روش: هدف از پژوهش حاضر پاسخگویی به این سوال بود که آیا ارتباط افراد با خدا در فرهنگ اسلامی را میتوان در چارچوب نظریه دلبستگی به خدا مورد سنجش، ارزیابی و تبیین قرار داد؟ بدین منظور تعداد 30 نفر از شرکت کنندگان یک واحد نظامی(مرد)، در قالب پژوهش کیفی و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، به شکل تصادفی انتخاب شدند و از آنان مصاحبه نیمه ساختاریافته دلبستگی به خدا (پروکتور، 2009)، به عمل آمد.
نتایج: نتایج تحلیل نظری پژوهش که براساس قواعد گفتمان محاورهای گرایس(1985) و به تفکیک سه سبک دلبستگی (ایمن، اجتنابی، اضطرابی) و 9 شاخص دلبستگی به خدا (انگاره ذهنی از خدا، تجارب رابطه با خدا، حس تردید و یکپارچگی در رابطه با خدا، ادراک مثبت از خود، ادراک مثبت از خدا، جوارجویی به خدا، اعتراض به جدایی، پناهگاه امن، پایگاه ایمن) انجام شد نشان داد، منطبق بر نظریه دلبستگی به خدا، روابط مسلمانان با خدا را میتوان بر اساس شاخصهای دلبستگی، به سه سبک دلبستگی ایمن، دوسوگرا و اجتنابی مورد سنجش، ارزیابی و تبیین قرار داد.
بحث: نتایج حاصله به جز در برخی موارد شاخصهای مربوط به سبک دلبستگی اجتنابی، با شاخصههای نظریه دلبستگی به خدا همخوان بود.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201122_a2df4b627626f6c94da232c3a4c9ab3c.pdf
دلبستگی به خدا
فرهنگ اسلامی
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2015-12-20
5
20
201123
بررسی و رتبهبندی مشکلات کارکنان به منظور نیازسنجی در زمینه پژوهشهای علوم رفتاری
اسفندیار آزاد مرز آبادی
esfandearazad@yahoo.com
1
ایمان کریمی
2
ایمان کریمی
i.karimi66@yahoo.com
3
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
مقدمه: این پژوهش به منظور بررسی و رتبهبندی مشکلات کارکنان به منظور نیازسنجی در زمینه پژوهشهای علوم رفتاری انجام شد. مشکلات مورد بررسی کارکنان در این پژوهش، مشکلات سازمانی، اقتصادی، فرهنگی، خانوادگی و وضعیت سلامت روان بود.
روش: این مطالعه از نوع مطالعات توصیفی- تحلیلی است که به دنبال شناخت مشکلات رفتاری کارکنان یک محیط نظامی میباشد. جامعه مورد مطالعه، کارکنان رسمی حوزه مرکزی یک محیط نظامی است که متناسب با حجم جامعه، 435 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند و در این راه از روشهای دلفی و میدانی استفاده شده است. به منظور بررسی وضعیت روانی از پرسشنامه سلامت عمومی(GHQ) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آمار توصیفی و روشهای آمار استنباطی مانند آزمون مقایسه میانگینها و آزمون های من ویتنی(Mann-Whitney) و کوریسکال والیس (Kruskal-Wallis Test) با کمک نرم افزار SPSS استفاده شد.
نتایج: مقایسه میانگینها نشان داد که به ترتیب مشکلات کارکنان عبارتنداز: مشکلات اقتصادی، سازمانی، خانواده، سلامت روان و فرهنگی. بیشترین مشکلات کارکنان در زمینه اقتصادی درآمد ناکافی، در محور سازمانی؛ مشکلات اقتصادی و ناکافی بودن تسهیلات و وام مسکن، در محور خانواده؛فقدان و کمبود دورههای آموزشی مورد نیاز خانوادهها، در محور سلامت روان حدود 19% افراد گرایش به علائم اختلال روانی و در محور فرهنگی ضعف خانوادهها و فرزندان جهت شرکت در مراسم مذهبی بود. همچنین نتایج حاصله با متغیرهایی همچون جنسیت، سن، تحصیلات، درجه، سابقه کاری و نوع مسکن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
بحث: نتایج این تحقیق نقش مهم نیازسنجی از طریق تحقیق مشارکتی که باعث شناسایی مشکلات و همچنین توانمندی کارکنان در این امر میگردد راگامی آغازین و اولیه برای توسعه پژوهش در حوزه سلامت نشان میدهد.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201123_36a03b99384ec82a77609293d5ac06b4.pdf
مشکلات کارکنان
نیازسنجی
علوم رفتاری
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2015-12-20
5
20
201124
مقایسه مؤلفه های آنتروپومتریک و خودپنداره بدنی کارکنان مرد ورزشکار و غیرورزشکار یک دانشگاه نظامی
محمد جواد احمدی زاده
mjahmadizadeh@yahoo.com
1
ایمان حسنوند
2
جعفر انیسی
anisi35@yahoo.com
3
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
مقدمه: این مطالعه با هدف مقایسه مولفههای آنتروپومتریک (ویژگیهای بدنی مانند قد، وزن، پهنای شانه و ...) با خود پنداره بدنی کارکنان مرد ورزشکار و غیرورزشکار انجام شده است.
روش: مطالعه از نوع علی – مقایسهای است. جامعه آماری تمامی کارکنان مرد یک دانشگاه نظامی شامل هیات علمی، دانشجو، کارمند، پایور و وظیفه بودند. حجم نمونه با توجه به جامعه آماری 357 نفر برآورد شده که به صورت داوطلبانه و به شکل غیرتصادفی و هدفمند برای گروه ورزشکار و به صورت تصادفی ساده برای گروه غیر ورزشکار انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه خودپنداره بدنی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از دو روش آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف استاندارد و آمار استنباطی مانند آنالیز واریانس، آزمون T از طریق نرم افزار SPSS 16 انجام شد.
نتایج: یافتهها حاکی از آن بود که بین میانگین نمرات ویژگیهای آنتروپومتریک در دو گروه ورزشکار و غیر ورزشکار از نظر آماری تفاوت معناداری وجود نداشت، به عبارت دیگر مولفههای آنتروپومتریک بین کارکنان ورزشکار و غیر ورزشکار تقریباً مشابه بود. لیکن مقایسه زیر مقیاسهای خودپنداره بدنی در کارکنان ورزشکار و غیر ورزشکار نشان داد که تفاوت بین مولفههای خودپنداره بدنی، ظاهر بدنی، هماهنگی، انعطاف پذیری، سلامتی، خود پنداره کلی و عزت نفس کلی از نظر آماری معنادار بود (01/0> (P.
بحث: ویژگیهای آنترپومتریک در کارکنان ورزشکار و غیر ورزشکار یکسان است. ولی خودپنداره کلی، عزت نفس کلی و زیرمقیاسهای ظاهر بدنی، هماهنگی، انعطاف پذیری و سلامتی مردان ورزشکار بالاتر از غیر ورزشکار میباشد.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201124_65dbe3e8f55b9b6fef619f8f1b5c5bf5.pdf
مؤلفههای آنتروپومتریک
خودپنداره بدنی
ورزشکار و غیر ورزشکار
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2015-12-20
5
20
201125
مقایسه تاثیر روشهای برونریزی استرس، صبر و ارتباط تلفنی در کاهش علائم اختلالات روانی نظامیان
محسن اسکندری
psy.eskandari@gmail.com
1
خدابخش احمدی
kh_ahmadi@yahoo.com
2
علی فتحی آشتیانی
3
پرویز آزاد فلاح
4
زهره پالیزگیر
5
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
مقدمه: یافتن شیوههای مناسب و موثر برای کنترل استرس از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی سه روش؛ صبر، برونریزی استرس و ارتباط تلفنی در کاهش علائم اختلالات روانی انجام شده است.
روش: این پژوهش به شیوه شبه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون چند گروهی انجام شد. نمونه این تحقیق، 54 نفر از کارکنان یکی از یگانهای نظامی مستقر در خلیج فارس بود. این پژوهش فاقد گروه کنترل بود.
نتایج: نتایج به دست آمده نشان داد هر سه روش، در کاهش علائم اختلالات روانی موثر بودهاند. اما مقایسه سه روش مشخص کرد که تمرین صبر موثرتر از برونریزی استرس و برونریزی استرس، موثرتر از ارتباط تلفنی است.
بحث: رویکرد بیشتر مکاتب روانشناسی مبتنی بر تخلیه و رهایی از فشار درونی است. صبر در مقابل این روشها و مبتنی بر تحمل فشار است که موجب رشد انسان از طریق افزایش تحملپذیری است. پیشنهاد میشود؛ از روش صبر به عنوان یک روش موثر برای کاهش اختلالات روانی استفاده شود.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201125_fed986613e89eab455da606085bfe160.pdf
استرس
صبر
ارتباط تلفنی
اختلالات روانی
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2015-12-20
5
20
201126
بررسی اثربخشی آموزش گروهی مدیریت خشم بر پرخاشگری دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی (مطالعه موردی: مدارس راهنمایی دخترانه یک شهرک نظامی در تهران)
رضا حسین پور
hosseinpour_reza@yahoo.com
1
مریم ناصری
2
محسن جمشیدی انگاس
3
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین
دانشگاه آزاد اسلامی
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش گروهی مدیریت خشم با رویکرد شناختی- رفتاری بر پرخاشگری دانش آموزان مدارس راهنمایی دخترانه یک شهرک نظامی است.
روش: روش تحقیق، شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل است. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان مدارس راهنمایی دخترانه یک شهرک نظامی تشکیل میدهند. روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده است. افراد نمونه که ۴۵ نفر بودند با روش جایگزینی تصادفی در سه گروه ۱۵ نفره (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده برای اندازهگیری میزان پرخاشگری، آزمون سیاهه بروز خشم حالت و صفت (STAXI-2) است. اطلاعات بهدستآمده از آزمون پرخاشگری گروهها در پسآزمون و پیشآزمون با استفاده از آزمونهای تحلیل کوواریانس و لوین مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت و سپس گروهها با یکدیگر مقایسه شدند.
نتایج: در رفتار کلی خشم، برونریزی خشم، درونریزی خشم، صفت خشم، خلقوخوی خشم، حالت خشم، احساس خشمگینانه و خشم کلامی در سطح اطمینان 99% به میزان 17% تا 64% کاهش پس از آموزش مدیریت خشم در گروههای آزمایش مشاهده شد. همچنین در کنترل درونریزی، افزایش نمره گروهها در سطح اطمینان 95% به میزان 15% مشاهده شد.
بحث: بهطورکلی نتایج این تحقیق سودمندی درمان و مؤثر بودن مداخلات در زمینه پرخاشگری را نشان میدهد. همچنین این تحقیق نشان داد که پرخاشگری پدیدهای قابلکنترل است و میتوان با آموزش شیوههای کنترل و مدیریت خشم، آن را کنترل یا تعدیل نمود.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201126_8f0c173e8b1b0b836b68858ba2eb0386.pdf
اثربخشی آموزش گروهی
مدیریت خشم
پرخاشگری