per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2016-04-20
7
25
5
19
201216
مقایسه اثربخشی دو روش درمانی پذیرش/تعهد و روش رفتار درمانی دیالکتیکی بر نافرمانی مقابلهای در یک بیمارستان نظامی
شکوفه رادفر
molazamany@gmail.com
1
فاطمه ملازمانی
2
سوسن کاوئی
3
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
دانشگا آزاد اسلامی واحد ساوه
مقدمه: یکی از رایجترین اختلالات روانپزشکی در میان کودکان پیشدبستانی اختلالات رفتاری ایذایی هستند که عمدتاً شامل اختلال نافرمانی مقابلهای میباشد. هدف پژوهش حاضر مقایسه تأثیر روش درمانی پذیرش/تعهد و روش درمانی دیالکتیکی بر روی کودکان دارای نافرمانی مقابلهای است. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع کارآزمایی بود. تعداد 30 کودک 7 تا 12ساله مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای مراجعه کننده به یک بیمارستان نظامی با تشخیص روانپزشک اطفال انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شده و هر یک از گروهها تحت 8جلسه هفتگی دو ساعته درمان مبتنی بر پذیرش/تعهد و رفتار درمانی دیالکتیکی قرار گرفتند. والدین کودکان یک بار قبل و یک بار بعد از ارائه متغیر مستقل پرسش نامه علائم مرضی کودکان را تکمیل کردند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون T همبسته و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که هر دو درمان تعهد/پذیرش و رفتاردرمانی دیالکتیکی به طرز معناداری در سطح 0/001 در درمان اختلال نافرمانی مقابلهای مؤثر هستند (0/001>P) و بین درمانها تفاوت معناداری به لحاظ اثربخشی وجود نداشت (0/357
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201216_6ba9049b4c6116696e615cdc053d91b2.pdf
درمان پذیرش و تعهد
رفتار درمانی دیالکتیکی
نافرمانی مقابلهای
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2016-04-20
7
25
21
35
201217
مدل ساختاری ویژگیهای شخصیتی و حمایت اجتماعی ادراکشده با میانجیگری سبکهای دفاعی در افکار خودکشی سربازان
محمد سید صالحی
mohammad.salehi200@gmail.com
1
حمید رضا حاتمی
hhatami83@yahoo.com
2
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مقدمه: افکار خودکشی به باورهایی گفته میشود که فرد در مورد کشتن خودش دارد، که از برنامهریزی دقیق برای خودکشی تا یک احساس قابل ملاحظه را دربرمیگیرد اما شامل اقدام نهایی نمیشود. این پژوهش با هدف بررسی عوامل مؤثر در افکار خودکشی و تعیین نقش پیشگیریکننده آنها در سربازان انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر به روش همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل سربازان یک واحد نظامی در استانهای تهران و البرز بود که 540 نفر از آنان به طور تصادفی خوشهای انتخاب و پرسشنامههای مورد نظر را تکمیل نمودند. نتایج: تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم ویژگیهای شخصیتی و حمایت اجتماعی ادراکشده بر افکار خودکشی در سطح 0/01 و 0/05 و همچنین تأثیر مستقیم سبکهای دفاعی بر آن در سطح 0/01 معنادار بود. بحث: مدل پژوهش با دادهها برازش قابل قبولی داشت و روابط ساختاری مفروض تأیید شدند. متغیرهای آشکار دارای ضریب مسیر معناداری با متغیرهای مکنون خود بودند. از این مدل میتوان به منظور طراحی یک الگوی مداخلهای روانشناختی با هدف پیشگیری و مهار افکار خودکشی در بین سربازان و همچنین طراحی و اجرای برنامهای جامع به منظور غربالگری سربازانی که در معرض آسیب خودکشی یا خودزنی قرار دارند استفاده کرد.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201217_2927e18ee8d131ea7323e2cb5c62e5ba.pdf
افکار خودکشی
سبکهای دفاعی
حمایت اجتماعی ادراکشده
ویژگیهای شخصیتی
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2016-04-20
7
25
37
49
201218
بررسی اثربخشی درمان راه حل مدار کوتاه مدت بر افزایش تابآوری نوجوانان پسر در معرض خطر در یکی از شهرکهای نظامی
علی لطفی
karbordi@gmail.com
1
عبدالله معتمدی
a_moatamedy@yahoo.com
2
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه علامه طباطبایی
مقدمه: این پژوهش اثربخشی درمان راه حل مدار کوتاه مدت بر افزایش تابآوری نوجوانان پسر در معرض خطر یکی از شهرکهای نظامی را مورد بررسی قرار داده است. روش: این مطالعه به روش نیمه آزمایشی و به صورت اجرای پیشآزمون- پس آزمون بر روی دو گروه (آزمایش و کنترل) انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی نوجوانان پسر یکی از شهرکهای نظامی است که در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ در مقطع متوسطه اول و دوم (دامنه سنی نوجوانی) مشغول به تحصیل میباشند از آنجا که تعداد این افراد محدود و مشخص است (75) نفر لذا به صورت تمام شماری مورد بررسی قرار گرفتند. تمامی این افراد با تکمیل پرسشنامه تاب آوری که به عنوان پیش آزمون استفاده شد مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت از این میان ۳۰ نفری که کمترین میزان تابآوری را داشتند به عنوان نوجوانان در معرض خطر انتخاب و به شکل تصادفی ساده در در گروه آزمایش ( ۱۵ نفر) و کنترل (۱۵) جایگزین شدند و مداخله درمان راهحل مدار به صورت گروهی و طی 6 جلسه (هفته ای دو جلسه دو ساعته) بر روی گروه آزمایش اجرا گردید و درنهایت پس آزمون انجام شد و متعاقب آن، در فاصلۀ یک ماه، آزمون پیگیری به عمل آمد لازم به ذکر است که در این مدت گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد و نهایتا تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای تحلیل کوواریانس وT-test انجام پذیرفت. نتایج: نتایج نشان داد که میانگین نمرات گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل از نظر تاب آوری افزایش معناداری یافته است. بحث: با در نظر داشتن ویژگی های سن نوجوانی و رویکرد تحولی که به رشد و تابآوری وجود دارد لذا درمان راه حل مدار کوتاه مدت به عنوان یکی از مداخلات روانشناختی از قابلیت عملی خوبی در افزایش تاب آوری در نوجوانان در معرض خطر برخوردار است.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201218_4f7df013d4d1e4ca1d932cf5ae148e39.pdf
رویکرد تحولی
تاب آوری
نوجوانان در معرض خطر
مداخله راه حل مدار گروهی
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2016-04-20
7
25
51
66
201219
رابطه بین خودکارآمدی با سبک مدیریت کلاس اعضای هیئتعلمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی
غلامحسین رضایت
hasangoli614@yahoo.com
1
حسن گلی
2
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مقدمه: هدف کلی این تحقیق بررسی رابطه خودکارآمدی اعضای هیئتعلمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی با سبک مدیریت کلاس آنان بود. روش: این پژوهش ازنظر هدف، تحقیقی کاربردی و بر مبنای ماهیت و روش، نوعی تحقیق همبستگی است. جامعه آماری تحقیق اساتید و اعضای هیئتعلمی یکی از مراکز آموزش عالی نیروهای مسلح بود. روش نمونهگیری، تصادفی ساده و حجم نمونه 100 نفر بود. نتایج: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد، بین خودکارآمدی با سبک مدیریت کلاس رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد همچنین مؤلفههای خودکارآمدی ازجمله شایستگیهای فردی، شایستگیهای اجتماعی و شایستگی تدریس با سبک مدیریت کلاس ارتباط مستقیم و معناداری داشته، ولی بین شایستگیهای پژوهشی با سبک مدیریت کلاس ارتباط معناداری مشاهده نشد. بحث : با توجه به رابطه خودکارآمدی با سبک مدیریت کلاس اعضای هیئتعلمی، بایستی برای اثربخش نمودن کلاسها در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی برای ارتقای خودکارآمدی اعضای هیئت علمی برنامهریزی لازم را انجام داد.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201219_c68e26e22639a516af412c42921ce4d6.pdf
خودکارآمدی
سبک مدیریت کلاس
اعضای هیئتعلمی دانشگاه ها
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2016-04-20
7
25
67
94
201220
رهیافتی اسلامی در مفهوم سازی بنیادی عملیات روانی )مطالعه سیره نظامی امام علی(علیه السلام)(
حسین محمدی سیرت
hmsirat81@gmail.com
1
سید مهدی موسوی نیا
2
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مقدمه: این مقاله در حوزه عملیات روانی در جنگ نظامی است، به سبب میزان تأثیرگذاری، اهمیت و فقدان ادبیات بومی و دینی مراجعه به مبانی دینی از جمله سیره امیرالمؤمنین(ع) را ضروری میسازد. «چیستی اصول عملیات روانی در سیره نظامی امیرالمؤمنین(ع)» سوال اصلی مقاله حاضر است. به منظور پاسخ به این سؤال، از میان تحرک نظامی متعدد حضرت، سه جنگ گسترده جمل، صفین و نهروان انتخاب گردید. روش: با توجه به اصول سیرهپژوهی و استخراج منطق رفتاری ثابت معصوم(ع)، اطلاعات گردآوری شده از طریق مطالعه کتابخانهای، به روش استراتژی مفهوم سازی بنیادی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: با ذکر موارد و انواع عملیات روانی «تاکتیکی»، «استراتژیک»، «تحکیمی»، «عملیات روانی در بحران» در سیره نظامی امیرالمؤمنین(ع) و در سه بازه پیش از جنگ، حین جنگ و پس از جنگ، از طریق مفهومسازی بنیادی، مقولههای اساسی عملیات روانی را در سیره حضرت براساس سهگانه بینشی، گرایشی و رفتاری برشمردهاست و سعی نموده تا گامی در تعریف اسلامی از عملیات روانی بردارد. مقولههای اساسی مذکور عبارتند از: نگرش منطقی، نمادسازی و نمادسوزی، توجه به ظرفیتهای اجتماعی، نفوذ عاطفی، خلق انفعال در جبهه مقابل، ظرفیت آفرینی داخلی و موضع گیری فعال. بحث: عملیات روانی در سیره نظامی امیرالمؤمنین(ع)، جوانب و مختصات خود را دارد و به طور خاص، سه اصل هدایتگری، تقوا و معنویتگرایی بر آن سایه افکنده است.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201220_88d7541e5e7921c8ca3da95f953251b1.pdf
امام علی(ع)
سیره نظامی
عملیات روانی
جنگ
مفهومسازی بنیادی
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2016-04-20
7
25
95
115
201221
کارآمدی مدیران آموزشی مبتنی بر صفات شخصیتی (مطالعه موردی: مدیران آموزشی یک سازمان نظامی)
مرتضی کرمی
kiiumars@yahoo.com
1
عباس عباس پور
2
عباس عباس پور
a.abbaspour1389@yahoo.com
3
غلامحسین رضایت
hasangoli614@yahoo.com
4
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه امام حسین (ع)
مقدمه: از نظر صاحبنظران مهمترین مولفه در میان عوامل روانشناختی موثر بر کارآمدی، صفات شخصیتی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. لذا این پژوهش با هدف شناسایی صفات شخصیتی موثر بر کارآمدی مدیران آموزشی در یک سازمان نظامی صورت گرفت. روش: این پژوهش را میتوان بر مبنای هدف از نوع پژوهشهای کاربردی به شمار آورد، روش این پژوهش از نظر ماهیت، کیفی است. جامعه آماری شامل دو گروه صاحبنظران و خُبرگان و مدیران آموزشی کارآمد سازمان نظامی مورد مطالعه است. روش نمونهگیری نیز به صورت هدفمند بود. بر اساس این روش نمونهگیری، حجم نمونه مبتنی بر اشباع نظری بود. برای گردآوری اطلاعات از روش مصاحبه استفاده گردید که با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: یافتههای این تحقیق نشان داد که مهمترین صفات شخصیتی موثر بر کارآمدی مدیران آموزشی از دیدگاه نخبگان و مدیران کارآمد سازمانی عبارتند از وجدان مندی و گشودگی، قاطعیت، عزت نفس، اعتماد به نفس، انعطاف پذیری، وظیفه شناسی، سخت کوشی، تجربهپذیری، ثبات شخصیتی، خطر پذیری، اعتماد، تحمل ابهام و شخصیت چند بعدی (درونگرایی در کنار برونگرایی) هستند. آزمون دو جملهای انجام شده بر روی داده های دلفی نیز نشان داد که به جز مولفه گشودگی و وجدانمندی که در سطح 0/05 معنادار هستند مابقی مولفهها در سطح 0/01 معنادار بوده و مورد تایید خبرگان هستند. بحث: یافته های پژوهش، اهمیت یکی از مهمترین مولفه های روانشناختی موثر بر کارآمدی یعنی صفات شخصیتی را به سیاستگزاران، مدیران و رهبران آموزشی و اساتید و مربیان بیان میکند. این یافته ها با برخی از تحقیق های پیشین همسو و با برخی نیز ناهمسو است. این تحقیق نشان داد که صفات شخصیتی نقش تعیینکننده ای در پیش بینی میزان کارآمدی مدیران آموزشی دارد.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201221_2befe85c9618722aec343e67a1955ae8.pdf
کارآمدی
مدیران و رهبران آموزشی
مدیر کارآمد، صفات شخصیتی
عوامل روانشناختی کارآمدی