per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2017-07-08
7
27
5
20
201229
بررسی بهبود وضعیت پایبندی مذهبی در پاسخ به مداخلات عقیدتی ـ سیاسی، هوش هیجانی و مهارتهای زندگی در دانشآموزان مرکز فرماندهی آموزش یک واحد نظامی دریایی
سید ولی اله موسوی
rezaei_psy@hotmail.com
1
محمد صادق صفری
2
سیمین صفری
3
دانشگاه گیلان
دانشگاه آزاد گیلانف واحد علوم تحقیقات
دانشگاه گیلان واحد علوم تحقیقات
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی بهبود وضعیت پایبندی مذهبی در پاسخ به مداخلات عقیدتی ـ سیاسی، هوش هیجانی و مهارتهای زندگی در دانشآموزان مرکز فرماندهی آموزش تخصصهای نیروی دریایی شهر رشت بود. روش: این پژوهش از نوع آزمایشیِ حقیقی (پیشآزمون ـ پسآزمون و 3 ماه پیگیری با گروه کنترل) بود. چهار گروه 25 نفره متشکل از یک گروه کنترل (بدون مداخله)، گروه تجربی اول (آموزش عقیدتی سیاسی و هوش هیجانی)، گروه تجربی دوم (آموزش عقیدتی- سیاسی و مهارتهای زندگی)؛ گروه تجربی سوم (آموزش عقیدتی ـ سیاسی، هوش هیجانی و مهارتهای زندگی) انتخاب شدند و پرسشنامۀ دینداری گلاک و استارک (1965) قبل و بعد از اجرای مداخلهها در همۀ گروهها اعم از کنترل و آزمایش اجرا شد. سه ماه بعد از مرحلۀ پسآزمون نیز مجدداً همان ابزار برای 4 گروه پژوهش، اجرا شد. نتایج: تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس اندازههای مکرر تکمتغیری (R-ANCOVA) نشان داد تمامی مداخلات در مقایسه با گروه کنترل، توانسته است وضعیت پایبندی مذهبی دانشآموزان را بهبود دهد. همچنین هر یک از مداخلات اول تا سوم، بهترتیب 19 و 19 و 21 درصد از تغییرات پایبندی مذهبی در پسآزمون را تبیین میکرد. همچنین نتایج نشان داد اثر مداخلات مذکور در گروههای تجربی، تقریباً بعد از گذشت 3 ماه، ثابت مانده است. بحث: مداخلات هوش هیجانی و مهارتهای زندگی در کنار آموزشهای عقیدتی- سیاسی برای بهبود وضعیت پایبندی مذهبی دانشآموزان نیروی دریایی، مؤثر است.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201229_48d12d0243f28595a037b6ea6bb7da1d.pdf
هوش هیجانی
مهارتهای زندگی
پایبندی مذهبی
دانشآموزان
نداجا
emotional intelligence
life skills
religious commitment
students
NEDAJA
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2017-07-08
7
27
21
39
201230
پیشبینی میزان آمادگی رزمنده برای اجرای مأموریت نظامی با مدل مخفی مارکوف
سامان کشوری
sakeshvari@ihu.ac.ir
1
صادق بجانی
sbejani@ihu.ac.ir
2
عبدالرحمن کشوری
arkeshvari@ihu.ac.ir
3
مصطفی عباسی
moabbasi@ihu.ac.ir
4
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
مقدمه: باتوجهبه ضرورت میزان آمادگی رزمندگان از جهات مختلف برای اجرای مأموریتهای نظامی، در این مقاله به تعیین رابطۀ بین زیستآهنگ (Biorhythm) و میزان آمادگی در فرد پرداخته شد. هدف مقاله پیشبینی میزان آمادگی فرد برای اجرای فعالیت نظامی با بهرهگیری از مدل مخفی مارکوف بود. روش: باتوجهبه دورههای زمانی زیستآهنگ فردی، این عوامل روی مدل مخفی مارکوف مدل شد. در این مدل باتوجهبه میزان آمادگی جسمانی، فکری، احساسی و الهامات درونی (حس ششم) هر فرد، در زمان مشخص در یکی از حالات مشخصشده در مدل قرار خواهد داشت، بنابراین میتوان میزان آمادگی رزمنده در زمان مناسب برای انجام فعالیت نظامی را در این مدل پیشبینی کرد. نتایج: نتایج بهدستآمده از این مقاله حاکی از تطابق بین مبانی نظری و ریاضی مطرحشده در این مقاله با نظرات پاسخدهندگان که ۳۰ نفر از خبرههای نظامی بودند، دارد. براساس نتایج حاصل در این پژوهش هنگام نیاز، نهتنها فرمانده بلکه خود رزمنده با طرح چند سؤال ساده، میزان آمادگی را از جهات مختلف تشخیص دهد. با این کار آمادگی یا عدم آمادگی برای مأموریت خاص در آن لحظه پیشبینی میشود. بحث: در حال حاضر رزمندگان یک مأموریت واحد دارند، این در حالی است که در ارتشهای پیشرفته دنیا افراد، آموزشهای مختلفی میبینند که باتوجهبه حالت جسمانی، فکری و احساسی هر فرد، در زمان مشخص مأموریت مناسبی را به وی محول کنند. ما در این مقاله باتوجهبه چهار زیستآهنگ جسمانی، فکری، احساسی و الهامات درونی (حس ششم) 16 مأموریت تعریف کردیم که فرمانده با مراجعه به مدل مخفی مارکوف مناسبترین مأموریت را به رزمنده محول میکند.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201230_57a323169b345a76a9caf27bf12e736b.pdf
زیستآهنگ
مدل مخفی مارکوف
آمادگی نظامی
biorhythm
hidden Markov model
military readiness
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2017-07-08
7
27
41
52
201231
بررسی نقش دلبستگی به خدا در پیش بینی کیفیت زندگی دانشجویان بسیجی با کنترل نقش واسطه گری نگرش معنوی
حمیدرضا حاتمی
kamalparhon110@gmail.com
1
محمد باقر حبی
sahobbi4@gmail.com
2
هادی پرهون
hadi.parhon43@gmail.com
3
محمد حاتمی
hatami513@gmail.com
4
دانشگاه جامع امام حسین
دانشگاه جامع امام حسین
دانشگاه خوارزمی تهران
دانشگاه خوارزمی تهران
مقدمه: کیفیت زندگی یک مفهوم چندبعدی است که از ویژگیهای فردی، اجتماعی، عینی و ذهنی تأثیر میپذیرد، ازاینرو پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش دلبستگی به خدا در پیشبینی کیفیت زندگی دانشجویان یک واحد نظامی با کنترل نقش واسطه گری نگرش معنوی صورت گرفت. روش: در قالب یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 300 نفر از دانشجویان بسیجی دانشگاههای شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 انتخاب شد. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامههای کیفیت زندگی، دلبستگی به خدا و نگرش معنوی گردآوری و با استفاده از روش آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج: یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن بود که بین کیفیت زندگی و دلبستگی به خدا (r=0/56,P
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201231_918b94a0b3a105408eef6d0476240449.pdf
دلبستگی به خدا
نگرش معنوی
کیفیت زندگی
attachment to God
spiritual attitude
quality of life
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2017-07-08
7
27
53
66
201232
ارتقای شایستگی ارتباطی کارکنان جانباز و ایثارگر در پرتو هوش عاطفی
محمد یزدانی زیارت
usb_tehran@yahoo.com
1
حسین دامغانیان
hdamghanian@semnan.ac.ir
2
دانشگاه سمنان
دانشیار دانشگاه سمنان
مقدمه: کارکنان جانباز و ایثارگر در سازمانها از گروههای آسیب-پذیری هستند که بهلحاظ جسمی و روانی نیازمند توجه و مراقبت ویژه هستند. از سویی شایستگی در برقراری ارتباط اثربخش با دیگران یکی از مهمترین عوامل جلوگیری از اختلالات روانی بوده و با بهروزی، شادبودن، سلامت جسمی و روانی و نیز کاهش مرگومیر مرتبط است که خود تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر هوش عاطفی بر شایستگی ارتباطی کارکنان جانباز و ایثارگر است. روش: پژوهش حاضر کاربردی بوده و باتوجهبه ماهیت موضوع و اهداف آن از نوع توصیفی ـ همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش تمامی کارکنان جانباز و ایثارگر استانداری خراسان شمالی میباشند که بهعلت محدودبودن، همه آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است. برای آزمون فرضیهها از روشهای آماری رگرسیون، همبستگی پیرسون، میانگین یک جامعۀ آماری و فریدمن استفاده شده است.نتایج: نتایج پژوهش نشان داد بین ابعاد هوش عاطفی و شایستگی ارتباطی، همبستگی معنادار و مثبت وجود دارد و هوش عاطفی بر شایستگی ارتباطی تأثیر مثبت دارد. همچنین وضعیت هوش عاطفی و شایستگی ارتباطی کارکنان در حد متوسط است. بحث: هوش عاطفی، نقش مهمی در ارتقای شایستگی ارتباطی دارد و باتوجهبه نتایج پژوهش، پیشنهاد میشود مدیران و کارکنان اهمیت هوش عاطفی و نقش آن در شایستگی ارتباطی را شناسایی کرده و برای تقویت آنها گام بردارند.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201232_2bfeaeb7872dfb8eac83377f49bfb0a6.pdf
کارکنان جانباز و ایثارگر
هوش عاطفی
ارتباطات
شایستگی
the dedicated and devotee staff
emotional intelligence
relationships
competence
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2017-07-08
7
27
67
80
201233
سنجش اثربخشی آموزش تابآوری بر سلامتروان و کیفیتزندگی همسران جانبازان
شیرین ایدلخانی
zibazk8096@gmail.com
1
حسن حیدری
2
آزاد اسلامی واحد خمین
آزاد اسلامی واحد خمین
مقدمه: این تحقیق با هدف بررسی میزان تاثیر آموزش گروهی تابآوری بر سلامتروان و کیفیتزندگی همسران جانبازان یک شهرکسازمانی در تهران انجام شد. روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه تحقیق 60 نفر از همسران جانبازان ساکن در یک شهرک سازمانی در تهران بود. نمونه تحقیق با توجه به عدم همکاری 10 نفر از افراد جامعه، 50 نفر انتخاب شد. افراد نمونه بصورت تصادفی در دو گروه 25 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای سنجش تابآوری همسران جانبازان از پرسشنامه تابآوری 25 سوالی کانر و دیویدسون (2003)، و برای سنجش سلامت روان آنها از پرسشنامه سلامتروان 28 سوالی گلدبرگ (1972) و برای سنجش کیفیت زندگی آنها از پرسشنامه کیفیت زندگی 36 سوالی ویر و شربورن (1992) استفاده شد. با روشهای آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار، دادهها توصیف و آزمون آمار استنباطی تحلیل کوواریانس فرضیهها مورد سنجش قرار گرفت. نتایج: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس درسطح معناداری (p
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201233_86e96b19cf5f5d324c0fb467ee869af4.pdf
تابآوری
کیفیت زندگی
سلامتروان
همسران جانبازان
resilience
quality of life
mental health
the handicapped veterans' wives
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2017-07-08
7
27
81
88
201234
رابطۀ بین سبکهای دلبستگی با افکار خودکشی سربازان
زهرا سادات حسینی
elhamfariborzi@gmail.com
1
الهام فریبرزی
2
دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور علوم تحقیقات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد
مقدمه: در تأکید بر اهمیت ارتباط مادر و کودک، آنچه که برای سلامت روانی کودک، ضروری است، تجربۀ یک ارتباط گرم، صمیمی و مداوم با مادر یا جانشین دائم اوست. بسیاری از اشکال روانآزردگیها و اختلالهای شخصیت، حاصل محرومیت کودک از مراقبت مادرانه و یا عدم ثبات رابطۀ کودک با چهرۀ دلبستگی است. پژوهش حاضر برای بررسی رابطۀ سبک دلبستگی با افکار خودکشی سربازان در یک سازمان نظامی و تعیین نقش پیشبینیکنندگی آن در این زمینه انجام شد روش: این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی است که در سال 1394 روی 361 سرباز بهروش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای در شهر مشهد انجام شد. ابزار مورد پژوهش شامل مقیاس افکار خودکشی بک و پرسشنامۀ سبک دلبستگی بزرگسال کولینز رید بود. برای تحلیل دادههای آماری از ضریب پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شده است. نتایج: یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که بیـن سبک دلبستـگـی دوسوگرا با افکار خودکشی، رابـطۀ مثبت معنادار و بـین سبکهای دلبستگی ایمن و اجـتنابـی با افکار خودکشی، رابطۀ منفی معناداری وجود دارد. بحث: با توجه به یافتههای این پژوهش، سبک دلبستگی ایمن و سبک دلبستگی اجتنابی قادرند بهطور معناداری افکار خودکشی را پیشبینی کنند. همچنین یافتههای این پژوهش، تأییدکنندة نقش سبک دلبستگی ایمن در کاهش افکار خودکشی است.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201234_6ca03502e6fb4bc0550969b29190b8b7.pdf
سبک دلبستگی
افکار خودکشی
سرباز
ارتش
attachment styles
suicidal thoughts
soldier
army