per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2019-08-23
10
38
5
14
204651
Original Article
رابطه خودکارآمدی و نظمجویی شناختی هیجان با بهزیستی روانشناختی کارکنان یک سازمان نظامی
The Relationship between Self-Efficacy and Cognitive Emotion Regulation with Psychological Well-Being among the Staff of a Military Organization
علی فرنام
alifarnam1@gmail.com
1
عزیزالله حیدری
emadpr8@gmail.com
2
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
مقدمه: نیروهای نظامی بهاقتضای شرایط شغلی استرسزایی که دارند همواره درمعرض خطرات جدی بوده که سلامت روان آنان را تحت تأثیر قرار میدهد؛ بنابراین، هدف این پژوهش، بررسی رابطه خودکارآمدی و نظمجویی شناختی هیجان با بهزیستی روانشناختی کارکنان یک سازمان نظامی بود.روش: روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و پیشبین بود. نمونه پژوهش شامل 140 نفر از کارکنان یک سازمان نظامی در شهر زاهدان بود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای خودکارآمدی شرر و مادوکس (1982)، نظمجویی شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2001) و بهزیستی روانشناختی ریف (1989) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام تحلیل شد.نتایج: نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی و نظمجویی شناختی هیجان با بهزیستی روانشناختی، رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0 ≤ P). نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نیز نشان داد که خودکارآمدی و نظمجویی شناختی هیجان، بهزیستی روانشناختی را پیشبینی میکنند.نتیجهگیری: با برگزاری کارگاههای آموزشی مستمر مهارتهای مرتبط با باور خودکارآمدی و نظمجویی شناختی هیجان برای ارتقای بهزیستی روانشناختی و مهارتهای عملکردی کارکنان نظامی در طول مدت خدمتشان میتوان از فرسودگی شغلی آنان پیشگیری نمود.
Introduction: Due to their stressful occupational conditions, military staff is continuously exposed to serious dangers, which affects their mental health. Hence, this study aims to investigate the relationship between self-efficacy and cognitive emotion regulation with psychological well-being among the staff of a military organization. Method: The research method is descriptive correlational and predictive. The sample included 140 members of a military organization in Zahedan, Iran. To collect the required data, the Shearer and Maddux Self-Efficacy Questionnaire (1982), the Cognitive Emotion Regulation Scale (Garnefski, Kraaij and Spinhoven, 2001) and the Ryff Psychological Well-Being Questionnaire (1989) were employed. The collected data were analyzed using Pearson correlation coefficient and stepwise regression analysis. Results: The results revealed a significant positive relationship between self-efficacy and cognitive emotion regulation with psychological well-being (p≤0.001). The results of stepwise regression analysis indicated that self-efficacy and cognitive emotion regulation predict psychological well-being. Conclusion: Holding continuous training workshops on self-efficacy and cognitive emotion regulation aimed at enhancing psychological well-being and operational skills of military staff can prevent job burnout among them.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_204651_2166668a3495def3a0acaae86027581c.pdf
خودکارآمدی
نظمجویی شناختی هیجان
بهزیستی روانشناختی
کارکنان نیرویهای نظامی
self-efficacy
cognitive emotion regulation
psychological well-being
military staff
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2019-08-23
10
38
15
28
204654
Original Article
پیشبینی سازگاری زناشویی براساس سبکهای دلبستگی همسران جانباز
Prediction of Marital Adjustment Based on the Attachment Styles of Disabled Veterans’ Wives
سیده فاطمه حسینی حسین آبادی پشتی
fatemehoseini27@yahoo.com
1
باقر غباری بناب
bghobari@ut.ac.ir
2
مریم مشایخ
m.mashayekh@kiau.ac.ir
3
نورعلی فرخی
farrokhi@atu.ac.ir
4
شیدا سوداگر
sheida.sodagar@kiau.ac.ir
5
دانشجوی دکتری عمومی، گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
استاد دانشگاه تهران
استادیار،گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
دانشیار گروه روانسنجی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
استادیار،گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
مقدمه: باتوجهبه مشکلات روانی و جسمی جانبازان و آثار آن در زندگی زناشویی، بررسی عوامل مرتبط با سازگاری همسران جانباز که فشارهای ویژهای را متحمل میشوند، حائز اهمیت است. پژوهش حاضر به بررسی نقش پیشبینیکنندگی سازگاری زناشویی براساس سبکهای دلبستگی همسران جانباز میپردازد.روش: این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است که از اطلاعات بهدستآمده از 200 همسر جانباز به روش نمونهگیری دردسترس انجام شد. ابزار مورد پژوهش شامل پرسشنامه سازگاری زناشویی (DAS) و پرسشنامۀ سبک دلبستگی بزرگسالان هازن و شیور، (1987) بود. برای تحلیل دادههای آماری از ضریب پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شده است.یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که بین اجتناب و اضطراب (مؤلفههای دلبستگی) با سازگاری زناشویی، رابطهای منفی و بین سازگاری و دلبستگی ایمن، رابطه مثبتی وجود دارد.نتیجهگیری: براساس نتایج این پژوهش میتوان در مشاورههای قبل از ازدواج با تعیین سبک دلبستگی، میزان سازگاری زناشویی را در زوجین پیشبینی کرد و درصورت نیاز آموزشهای لازم را ارائه نمود تا در زندگی، رضایت و سازگاری بیشتری حاصل شود. همچنین در مشاورههای خانواده نیز میتوان با بررسی سبک دلبستگی و ارائه مداخلات درمانی برای سبکهای دلبستگی غیرایمن، میزان سازگاری را ارتقا داد.
Introduction: Given the psychological and physical problems of disabled veterans and their effects on marital life, it is important to study the factors associated with the adjustment of disabled veterans' wives who suffer from unusual pressures. The current study aims to investigate the predictive role of attachment styles based on the marital adjustment of disabled veterans’ wives. Method: This is a descriptive correlational study. The data were collected from 200 disabled veterans’ wives using the availability sampling method. To collect the data, the Marital Adjustment Questionnaire and the Hazan and Shayver Adult Attachment Style Scale (1987) were employed. The data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. Results: The results showed a negative correlation between avoidance and anxiety (attachment styles) and marital adjustment and a positive correlation between marital adjustment and safe attachment style. Conclusion: These results can be used to predict couples’ marital adjustment in premarital counselling by determining their attachment styles, and, if required, they can be given the necessary training so that satisfaction and adjustment may be enhanced in their lives. Satisfaction can further be improved by evaluating attachment styles and giving training on unsafe adjustment styles in family counseling.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_204654_1d9af9de1d26f8411a7d0a65d1c9f9be.pdf
سازگاری زناشویی
سبکهای دلبستگی
همسران جانباز
attachment styles
marital adjustment
disabled veterans’ wives
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2019-08-23
10
38
29
44
204649
Original Article
اثربخشی مداخله خوددلسوزی شناختی بر بهبود نیازهای خودتعیین گری، تعویق اندازی و تاب آوری تحصیلی دانش آموزان دختر مبتلا به افسردگی در یکی از شهرک های نظامی
Effectiveness of Cognitive Self-Compassion Training on Improving Self-Determination Needs, and Academic Procrastination and Resiliency among the Depressed Female Students in a Military Residential Complex
عزت اله قدمپور
e.ghadampour14@yahoo.com
1
مهدی یوسف وند
bberaka@yahoo.com
2
مسعود صادقی
sadeghi41@yahoo.com
3
فاطمه ایمانی
imanif@ihu.ac.ir
4
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
دکترای روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
استادیار مشاوره خانواده، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
مقدمه: هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان اثربخشی مداخله خوددلسوزی شناختی بر بهبود نیازهای خودتعیینگری (خودمختاری، شایستگی و ارتباط ادراکشده)، تعویقاندازی و تابآوری تحصیلی دانشآموزان دختر مبتلا به افسردگی در یکی از شهرکهای نظامی بود.روش: طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پـیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه بود. برای اجرای پژوهش از میان دانشآموزان دختر (متوسطه اول و دوم) دارای افسردگی یکی از شهرکهای نظامی 40 نفر بهصورت تصادفی انتخـاب و در دو گـروه آزمـایش و گواه جایگزین شـدند. سپس مداخله با روش آموزش خوددلسوزی شناختی به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای روی گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه هیچ نوع مداخلهای دریافت نکرد. ابزار پژوهش مقیاس نیازهای خودتعیینگری سوریبو و همکاران (2009)، مقیاس تعویقاندازی تحصیلی (APS) کاکیسی (2003) و پرسشنامه تابآوری تحصیلی ساموئل (2004) بود. برای تحلیل دادهها از نرمافزار (SPSS.21) و تحلیل کواریانس استفاده شد.نتایج: یافتهها تفاوت معنیداری بین دو گروه نشان داد.بحث: پس میتوان گفت که مداخله خوددلسوزی شناختی بر بهبود نیازهای خودتعیین گری (خودمختاری، شایستگی و ارتباط ادراکشده)، تعویقاندازی و تابآوری تحصیلی دانشآموزان دختر مبتلا به افسردگی، اثربخش است.
Introduction: The aim of this study was to determine the effectiveness of cognitive self-compassion interventions on improving self-determination needs (autonomy, competence and perceived communication) and academic procrastination and resiliency among the depressed female students in a military residential complex. Method: The design of the study was quasi-experimental with pretest, posttest and experimental and control groups. The sample included 40 female students selected from among the depressed female students (first and second high school) in a military residential complex and assigned into an experimental and a control group. Then the experimental group received eight 90-minute sessions of cognitive self-compassion training while the control group received no training. The research instruments were the Sorybo et al. Self-Determination Needs Scale (2009), the Kakici Academic Procrastination Scale (2003) and the Samuel Academic Resiliency Questionnaire (2004). To analyze the data, the SPSS software and analysis of covariance were used. Results: The results showed significant differences between the two groups. Discussion: It can be concluded that cognitive self-compassion interventions improve self-determination needs (autonomy, competence and perceived communication) and academic procrastination and resiliency among depressed female students.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_204649_1f5656ec914a24ec83a4d04580b0d7e7.pdf
افسردگی
تاب آوری تحصیلی
تعویق اندازی تحصیلی
خوددلسوزی شناختی
نیازهای خودتعیین گری
depression
academic resiliency
academic procrastination
cognitive compassion
self-determination requirements
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2019-08-23
10
38
45
56
204650
Original Article
پیش بینی عملکرد تیراندازی با آمادگی شناختی، تنظیم شناختی هیجان و ذهن آگاهی
Prediction of Shooting Performance with Cognitive Readiness, Cognitive Emotion Regulation and Mindfulness
احمدعلی ناجی
aanaji1242@gmail.com
1
مرتضی کرمی
karamimorteza315@gmail.com
2
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه سمنان
استادیار گروه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه جامع امام حسین(ع)
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی عملکرد تیراندازی که از مهارتهای ضروری افراد نظامی بهشمار میرود، بهوسیله ابعاد روانشناختی چون آمادگی شناختی، تنظیم شناختی هیجان و ذهنآگاهی است.روش: از دانشجویان یکی از مراکز نظامی شهر تهران، بهعنوان جامعه پژوهش و نمونه آماری شامل 326 آزمودنی بر حسب پیشنهاد جدول مورگان و کرجسی و به روش نمونهگیری خوشهای چندگانه انتخاب شد. طرح پژوهشی حاضر، توصیفی همبستگی است و برای سنجش متغیرهای آمادگی شناختی و ابعاد آن از پرسشنامههای خودکارآمدی، آگاهی فراشناختی، سرسختی، شخصیت پنجعاملی نئو و منبع کنترل علاوهبر پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان و ذهنآگاهی مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن به تیراندازی بهوسیله تفنگ بادی پرداخته شد و دادههای حاصل از پرسشنامهها و آزمون تیراندازی با نرمافزار SPSS نسخه 19 تجزیهوتحلیل شد.نتایج: تمامی متغیرهای مدنظر پژوهش بهجز آگاهی فراشناختی میتوانند عملکرد تیراندازی را پیشبینی کنند و از میان ابعاد آمادگی شناختی، خودکارآمدی درصد بالاتری را بهخود اختصاص داد. پس از آن ذهنآگاهی با پیشبینی بیش از 40 درصد از واریانس دارای رابطهای معنیدار در سطح 05/0 درصد است.بحث: مهارت تیراندازی در نیروهای نظامی از سازههای روانشناختی، تأثیرپذیری بالایی دارد. برای تیراندازی در ابتدا باید ذهنآگاهی بالایی داشت تا بتوان به تمامی شرایط موجود آگاهی پیدا کرد و پس از آن چگونگی کنترل اضطراب مهم تلقی میشود. از این راهکارها میتوان به خودکارآمدی و منبع اسناد اشاره کرد. نتایج نشان میدهد که دراختیارداشتن دانش روانشناختی برای عملکرد درست در محیطهای پویا و پیچیده بهمنظور بهبود مهارت تیراندازی مثمرثمر خواهد بود.
Introduction: The purpose of this study is to predict shooting performance which is one of the essential skills of military personnel through such psychological dimensions as cognitive readiness, cognitive emotion regulation and mindfulness. Method: Students from one of the military centers in Tehran served as the research population from among whom a sample of 326 subjects was selected based on Morgan's and Krejsi's tables using the multiple cluster sampling method. The research method is descriptive correlational and to assess the cognitive readiness variable and its dimensions, the self-efficacy, meta-cognitive awareness, hardiness, five-factor personality (neo) and control source questionnaires as well as the cognitive-emotional regulation and mindfulness questionnaires were used. Then shooting was carried out using an air gun. The data from the questionnaires and the shooting test were analyzed by the 19th version of SPSS. Results: All of the studied variables except meta-cognitive awareness can predict shooting performance, and self-efficacy has a higher percentage among the cognitive readiness dimensions. Next to it is mindfulness which predicts more than 40% of the variance and has a significant relationship at 0.05% level. Discussion: Shooting skill in military forces is highly influenced by psychological constructs. For shooting, first, you need to have a high level of mindfulness to be aware of all the conditions. Then how to control anxiety is important. Among the solutions, self-efficacy and source of control can be mentioned. The results show that having psychological knowledge will improve shooting skill in dynamic and complex environments.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_204650_a1c2eb38fb9ff7b91128e2e22a2e7145.pdf
یراندازی نظامی
آمادگی شناختی
تنظیم شناختی هیجان
ذهن آگاهی
military shooting
cognitive readiness
cognitive emotion regulation
mindfulness
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2019-08-23
10
38
57
69
204652
Original Article
مقایسه اثربخشی دو رویکرد پذیرش و تعهد و شناختدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی برکیفیت زندگی و تابآوری همسران جانبازان دارای استرس پس از سانحه (PTSD) ناشی از جنگ
A Comparison of the Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy and Mindfulness-Based Cognitive Therapy Approaches on the Quality of Life and Resiliency among Disabled Veterans’ Wives with War-Related Posttraumatic Stress Disorder (PTSD)
امید عیسی نژاد
o.isanejad@uok.ac.ir
1
آزادبخت فرناز
farazad_94@gmail.com
2
استادیار مشاوره خانواده دانشگاه کردستان
کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه کردستان
مقدمه: خانواده جانبازان بهویژه همسران آنها با گذشت سالها از جنگ تحمیلی، هنوز عوارض ناشی از آن را تجربه میکنند که زندگی این افراد را با آسیبهای روحی و روانی همراه کرده است. هدف این ، بررسی اثربخشی دو رویکرد پذیرش و تعهد و شناختدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی بر تابآوری و کیفیت زندگی همسران جانبازان دارای استرس پس از سانحه (PTSD) است.روش: در این پژوهش نیمهتجربی، از پیشآزمون و پسآزمون برای دو گروه آزمایش و کنترل استفاده شده و مرحله پیگیری، پس از یک ماه بهاجرا درآمد. جامعه آماری شامل کلیه همسران جانبازان اعصاب و روان دارای استرس پس از سانحه شهرستان کوهدشت بودند که 13 نفر در گروه پذیرش و تعهد، 13 نفر در گروه شناختدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی و 15 نفر در گروه گواه بهصورت تصادفی جایگزین شدند. پرسشنامههای کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و مقیاس تابآوری کانر و دیویدسـون بهعنوان ابزار جمعآوری دادهها استفاده شد.نتایج: یافتههای این پژوهش نشان داد که درمان پذیرش و تعهد (ACT) و شناختدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی (MBCT) منجر به افزایش تابآوری و کیفیت زندگی در همسران جانبازان داری (PTSD) شد (01/0>p). نتایج پیگیری یکماهه نیز نشان داد که اثربخشی باقی مانده است (01/0>p). در مقایسه دو رویکرد، درمان ACT اثربخشتر از درمان MBCT گزارش شد.بحث: مداخلات آموزش رویکرد پذیرش و تعهد و شناختدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی بر بالابردن کیفیت زندگی و تابآوری همسران جانبازان دارای اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) مؤثر است
Introduction: Although war finished years ago, disabled veterans’ families, especially their wives, are still suffering from a lot of physical and psychological problems, which can seriously affect their well-being. The present study aimed to examine the effect of acceptance and commitment therapy (ACT) approach and mindfulness-based cognitive therapy (MBCT) approach on the resiliency and quality of life among disabled veterans’ wives with PTSD. Method: In the present semi-experimental study, a pretest and a posttest were administered to the experimental and control groups, and the follow-up phase was carried out a month later. The statistical population included all the psychiatric disabled veterans’ wives with PTSD in Kuhdasht, Iran. A sample of 51 subjects was selected and randomly divided into 3 group .13 individuals were randomly assigned into the acceptance and commitment therapy group, 13 into the mindfulness-based cognitive therapy group, and 15 into the control group. WHOQOL- BREF and CD-RISC questionnaires were employed as the data collection instruments. Results: The results of the present study revealed that ACT and MBCT approaches enhanced the participants’ scores in resiliency and quality of life (p<0.01). The results of one-month follow-up study further indicated that the effect remained unchanged (p<0.01). Both interventions were affective and a comparison of the two approaches indicated that ACT has more efficiency. Discussion: The results of the present study showed that both ACT and MBCT approaches enhanced resiliency and quality of life among the disabled veterans’ wives with PTSD.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_204652_1f1966b16ff66f96efe1291c994c3913.pdf
استرس پس از سانحه (PTSD)
همسران جانبازان
تابآوری
کیفیت زندگی
رویکرد مبتنیبر ذهن آگاهی
رویکرد پذیرش و تعهد
posttraumatic stress disorder (PTSD)
disabled veterans’ wives
resiliency
quality of life
mindfulness-based cognitive approach
acceptance and commitment approach
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2019-08-23
10
38
71
80
204653
Original Article
مقایسه تحمل پریشانی، سلامت معنوی و مدیریت تعارض بین سربازان وظیفه بومی و غیربومی یک سازمان نظامی
A Comparison of Distress Tolerance, Spiritual Well-Being and Conflict Management among Native and Nonnative Soldiers in a Military Organization
سجاد سلیمان زاده
ebrahim6461@gmail.com
1
علی شاکر دولق
savalan_shaker@yahoo.com
2
کارشناس ارشد روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
استادیار روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
مقدمه: پژوهش حاضر به مقایسه تحمل پریشانی، سلامت معنوی و مدیریت تعارض بین سربازان وظیفه بومی و غیربومی آجا پرداخته است.روش: تعداد 750 نفر از سربازان با تحصیلات پنجم تا دیپلم، مجرد و با سابقه خدمت 5 تا 17ماه که در پاییز 1396 در حال خدمت بودند، تعیین و از بین آنها به روش نمونهگیری چندمرحلهای و براساس جدول مورگان تعداد 250 نفر بهعنوان نمونه موردنظر انتخاب شد. باتوجهبه روش پژوهش (علی ـ مقایسهای) و با درنظرگرفتن معیارهای بومی و غیربومیبودن، آنها را به دو گروه تقسیم و پرسشنامههای مقیاس تحمل پریشانی، سلامت معنوی پولوتزین و الیسون و مدیریت تعارض رابینز بین آنها تقسیم شد و پس از جمعآوری، برای تحلیل نتایج از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) استفاده شد.نتایج: یافتهها نشان داد که تفاوت دو گروه، در متغیر تحمل پریشانی (001/0P<، 224/105= F) معنیدار بوده ولی در متغیر سلامت معنوی تفاوتی بین دو گروه بهدست نیامد. همچنین در متغیر مدیریت تعارض، تفاوت دو گروه در سبک مصالحه، معنیدار (00/0P<، 62/75= F) است، ولی در دو سبک دیگر (رقابت و اجتناب) تفاوتی بهدست نیامد.بحث: باتوجهبه یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که در سربازان بومی نسبت به سربازان غیربومی توانایی تحمل پریشانی بیشتر است و برای مدیریت تعارض از سبک کارآمد مصالحه استفاده میکنند
Introduction: The present study deals with a comparison of distress tolerance, mental health and conflict management among native and nonnative soldiers in a military organization. Method: The research population included 750 single soldiers. They were in service in fall, 2017, had served 5 to 17 months of their military service and their education level was from the fifth grade of primary school to high school diploma. From among them, a sample of 250 soldiers was selected using the multi-stage sampling method and Morgan Table. Considering the research method and native/nonnative criterion, the sample was divided into two groups, and they answered the Distress Tolerance Scale, the Polotzin and Elison's Spiritual Well-Being Questionnaire and the Robbins’ Conflict Management Questionnaire. The collected data were analyzed using multivariate analysis of variance (MANOVA). Results: The results indicated a significant difference between the two groups in distress tolerance (F=105.224, p<0.001), but they were not different in spiritual well-being. It was further revealed that, in conflict management, the difference between the two groups was meaningful in compromise style (F=75.62, p<0.001), but in the other two methods (competition and avoidance) no difference was observed. Conclusion: Considering the results, we can conclude that native soldiers have higher distress tolerance ability than nonnative ones, and they utilize compromise as an efficient conflict management method.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_204653_971d249ad43761a92e05ab923d93ac7d.pdf
تحمل پریشانی
سلامت معنوی
مدیریت تعارض
سربازان
distress tolerance
spiritual health
conflict management
soldiers