per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2019-10-23
10
39
5
14
204907
Original Article
ساخت و اعتبارسنجی پرسشنامه خانواده سالم نظامی ایرانی(IMHFQ)
Construction and Validation of the Iranian Military Family Health Questionnaire
جواد خدادادی سنگده
javad.khodadadi7@gmail.com
1
خدابخش احمدی
kh_ahmadi@yahoo.com
2
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی
. استاد گروه مشاوره، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامه خانواده سالم نظامی ایرانی انجام شد.روش: پژوهش از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی خانوادههای نظامی شهر تهران بودند. نمونه پژوهش شامل337 نفر از والدین خانوادههای نظامی شهر تهران و به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد. ابزارهای مورداستفاده عبارت بودند از مقیاس عملکرد خانواده (FAD)، رضایت زناشویی انریچ (ENRICH) و پرسشنامه محققساخته خانواده سالم نظامی ایرانی (IMHFQ). برای بررسی روایی سازه از همبستگی درونی و تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. بهمنظور بررسی پایایی از روش ضریب آلفای کرونباخ و بازآزمایی پس از دو هفته استفاده شد.نتایج: یافتههای پژوهش نشان داد این پرسشنامه از روایی همگرایی و پایایی قابل اطمینان و مناسبی برخوردار است. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که این پرسشنامه 70 سؤالی بهترتیب میزان واریانس تبیینشده دارای 5 خردهمقیاس زناشویی، فردی، والدگری، اجتماعی و معنوی بود.بحث: باتوجهبه نتایج این مطالعه، پرسشنامه ساختهشده خانواده سالم نظامی جهت نیل به اهداف پژوهشی و درمانی در جمعیت نظامی قابل استفاده است.
Introduction: The current research was aimed at constructing and validating the Iranian military family health questionnaire. Method: This is a correlational research work. The research population included all military families in Tehran, Iran. The sample consisted of 337 parents of military families in Tehran selected through the purposive sampling method. The instruments used were the Family Assessment Device, the Enrich Marital Satisfaction Scale and the Iranian Military Family Health Questionnaire which was constructed by the researchers. The construct validity of this questionnaire was evaluated by internal correlation and exploratory factor analysis, and its reliability was verified using Cronbach's alpha coefficient and retest after two weeks. Results: The findings revealed that the questionnaire has sufficient reliability and convergent validity. Factor analysis results further showed that this 70-item questionnaire has the 5 marital, individual, parenting, social and spiritual subscales. Discussion: Based on the results of this study, it can be concluded that the constructed questionnaire can be used for research and treatment purposes in military communities.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_204907_ac22dbde7a21dcaaf256efa16e901cc7.pdf
خانواده سالم
ساختار عاملی
مشخصات روانسنجی
خانواده نظامی
healthy family
factor structure
psychometric properties
military family
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2019-10-23
10
39
15
26
204908
Original Article
نقش قدردانی و بخشش در پیشبینی سلامت روانشناختی کارکنان یک واحد انتظامی
The Role of Gratitude and Forgiveness in Predicting the Mental Health of the Personnel of a Law Enforcement Unit
محمدتقی یازرلو
yazarloo.17@gmail.com
1
نظام هاشمی
nh13450217@yahoo.com
2
رابعه باشقره
rabi.bashghareh@gmail.com
3
زهرا ممشلو
zahra_mamashlo@yahoo.com
4
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه علوم انتظامی تهران، تهران، ایران
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد ساری، ساری، ایران
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد گرگان، گرگان، ایران
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش قدردانی و بخشش در پیشبینی سلامت روانشناختی کارکنان یک واحد انتظامی است.روش: طرح پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را، کلیه کارکنان مرد یک واحد انتظامی که در سال 1396 مشغول به کار بودند، شامل میشد که 234 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه چکلیست (بازبینه) نشانههای مرضی (SCL-90-R)، پرسشنامه قدردانی مک کالوگ و ایمونز و پرسشنامه بخشش هارتلند بود.نتایج: یافتههای حاصل از همبستگی پیرسون نشان داد؛ بین قدردانی و بخشش با سلامت روانشناختی، رابطه منفی معنیداری وجود دارد (005/0P<) و این دو متغیر میتوانند سلامت روانشناختی را پیشبینی کنند.بحث: یافتههای این پژوهش نشان میدهد قدردانی و بعد بخشش خود و بخشش دیگران میتوانند سلامت روانشناختی کارکنان نیروی انتظامی را پیشبینی کنند. یافتههای پژوهش میتواند برای بهبود سلامت روان کارکنان نیروی انتظامی، مورد استفاده قرارگیرد.
Introduction: The purpose of this study is to determine the role of gratitude and forgiveness in predicting the mental health of the Personnel of a Law Enforcement Unit in Iran. Method: This is a correlational descriptive study. The statistical population of the present study included all the male personnel of a Law Enforcement Unit, who were at work in 2017. From among them, a group of 234 subjects was selected using the multistage random sampling method. The research instruments were the Symptom Check List Questionnaire (SCL-90- R), the McCullough and Immunes Gratitude Questionnaire and the Hartland Forgiveness Questionnaire. Results: The results of Pearson correlation showed that there is a significant negative relationship between gratitude and forgiveness, on the one hand, and mental health, on the other, (P<0.005), which implies that these two variables can predict mental health. Discussion: The findings of this research reveal that gratitude and self-forgiveness and forgiveness of others can predict the mental health of the Law Enforcement Force personnel. This finding can be used to improve the mental health of the Law Enforcement Force personnel.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_204908_66a0755aef649b2d298f7efd491c590a.pdf
قدردانی
بخشش
سلامت روانشناختی
کارکنان نیروی انتظامی
: gratitude
forgiveness
mental health
the Law Enforcement Force personnel
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2019-10-23
10
39
27
41
204909
Original Article
بررسی میزان تأثیر آموزش گروهی مدیریت خشم بر شادابی، سلامت روان و پرخاشگری دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شاهد تهران
The Impact of Anger Management Group Training on Happiness, Mental Health, and Aggression in Shahed Junior High School Girls in Tehran
میترا شعبانپور
mititini2017@gmail.com
1
رضا حسین پور
hosseinpour_reza@yahoo.com
2
دانشآموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
استادیار دانشگاه جامع امام حسین(ع) دانشکده علوم اجتماعی و فرهنگی- گروه علوم تربیتی تهران، ایران
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تأثیر آموزش گروهی مدیریت خشم بر پرخاشگری، سلامت روان و شادابی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شاهد آموزش و پرورش در شهر تهران انجام شد.روش: تحقیق ازنظر هدف، کاربردی و از نظر روش، نیمهآزمایشی با یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل با پیشآزمون و پسآزمون بود. از 3600 نفر اعضای جامعه تحقیق طبق جدول مورگان 350 نفر نمونه اولیه با شیوه نمونهگیری خوشهای طبقهای انتخاب و از آنها آزمون پرخاشگری گرفته شد. از این تعداد 50 نفر نمره پرخاشگری بالاتری داشتند که 30 نفر اعضای نمونه نهایی از بین آنها بهصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. بسته آموزشی مدیریت خشم براساس رویکرد شناختی ـ رفتاری در 12 جلسه 60 دقیقهای به گروه آزمایش آموزش داده شد. پرسشنامههای استاندارد پرخاشگری باس و پری (1992)، سلامت روانی گلدبرگ (1972) و شادابی آکسفورد (2002)، قبل و بعد از جلسات آموزشی بر روی دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. برای توصیف دادهها از آمارههای توصیفی و برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.نتایج: یافتهها نشان داد آموزش گروهی مدیریت خشم، پرخاشگری دانشآموزان را کاهش، سلامت روان و شادابی آنها را افزایش داده است.بحث: باتوجهبه یافتههای این تحقیق برنامهریزی برای آموزش مدیریت خشم به دانشآموزان، راهکار مناسبی برای کاهش این آسیبها خواهد بود.
Introduction: The purpose of this study was to investigate the impact of anger management group training on aggression, mental health and happiness in Shahed Junior High School Girls in Tehran. Method: This is an applied quasi-experimental study with a control group and pretest-posttest design. From among the 3600 members of the statistical population, a sample of 350 individuals was selected according to Morgan's table and using the stratified cluster sampling method and administered the aggression test. From among them, 50 individuals with a higher aggression score were selected and the final sample including 30 subjects was selected randomly from among them and was divided into experimental group (n₌15) and control group (n₌15). The experimental group received twelve 60-minutes sessions of anger management training package based on the cognitive-behavioral approach. The Buss and Perry Aggression Questionnaire (1992), the Goldberg Mental Health Questionnaire (1972) and the Oxford Happiness Questionnaire (2002) were administered to the experimental and control groups before and after the training sessions. Descriptive statistics were used to describe the data and covariance analysis was used to analyze the data and test the hypotheses. Results: The findings revealed that anger management group training reduced the students' aggression and increased their mental health and happiness. Discussion: Given the findings of this study, planning to teach anger management to students would be a suitable way to reduce these impairments.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_204909_7136b1deba33379a65835a484cd00fb5.pdf
آموزش گروهی مدیریت خشم
پرخاشگری
سلامت روانی و شادابی
anger management group training
aggression
mental health
Happiness
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2019-10-23
10
39
43
49
204910
Original Article
تأثیر آموزش مهارتهای زندگی (حل مسئله، تصمیمگیری، تفکر خلاق) بر شادکامی فرزندان شاهد و ایثارگر شهر تهران
The Impact of Life Skills Training (Problem Solving, Decision Making, Creative Thinking) on the Happiness of the Children of Martyrs and Sellf-Sacrificers in Tehran
حجت اله مرادی
psyops_ir@yahoo.com
1
احمد باصری
ahmadbas@gmail.com
2
راضیه معاون جولا
razie.jula@yahoo.com
3
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه جامع امام حسین(ع) تهران، ایران
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه جامع امام حسین(ع) تهران، ایران
کارشناس ارشد گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
مقدمه: در سالهای اخیر مهارتهای زندگی و آموزش آن توانسته است اهمیت خود را در میان اقشار مختلف پیدا کند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر شادکامی فرزندان شاهد و ایثارگر شهر تهران بوده است.روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی بوده است. جامعه آماری در این پژوهش شامل 15 نفر بعنوان گروه کنترل و 15 نفر بعنوان گروه آزمایش از فرزندان دختر شاهد و ایثارگر شهر تهران بوده است که بهصورت داوطلبانه انتخاب و در جلسات آموزش مهارتهای زندگی شرکت داشتهاند. مداخلات به شکل 8 جلسه آموزش گروهی، هر جلسه به مدت 90 دقیقه اجرا شد. ابزار اندازهگیری پژوهش پرسشنامه شادکامی آکسفورد بود.نتایج: یافتههای تحقیق نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی بر شادکامی تأثیر مثبت داشته و به طورمعناداری میزان شادکامی گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل گردید.بحث: بهنظر میرسد آموزش مهارتهای حل مسئله، تصمیمگیری و تفکرخلاق تأثیر بهسزایی در شادکامی افراد دارد و افراد را در ارتباط با حل مشکلات احتمالی که در زندگی پیشرو دارند یاری میرساند
Introduction: In recent years, life skills and teaching them have gained importance among different classes. The purpose of this study was to determine the impact of life skills training on the happiness of the children of martyrs and Self-Sacrificers in Tehran. Method: The present study is a quasi-experimental research work. The statistical sample of the study included 15 subjects as control group and 15 others as experimental group. The subjects were selected on a voluntarily basis. The subjects in the experimental group participated in life skills training sessions. The interventions included eight 90-minute sessions of group training, and the Oxford Happiness Questionnaire was used as the data collection instrument. Results: The results of the research indicated that life skills training has a positive effect on happiness, and the happiness of the experimental group was significantly higher than that of the control group. Discussion: It appears that receiving training in problem solving, decision making and creative thinking skills significantly affects happiness of individuals and helps them to solve the likely problems they face in life.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_204910_4b6de8fa31951d6099cd74c9d42c7755.pdf
شادکامی
مهارتهای زندگی
فرزندان شاهد و ایثارگر
Happiness
life skills
children of martyrs and Self-Sacrificers
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2019-10-23
10
39
51
64
204911
Original Article
اثربخشی شناختدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی بر انعطافپذیری شناختی همسران جانبازان
The Impact of Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT) on the Cognitive Flexibility of Disabled Veterans' Wives
نجمه امیری
seyed.abalfazl@gmail.com
1
محمد باقر حبی
seyed.abalfzl@gmail.com
2
وحیده دهاقین
seed.abalfazl@gmail.com
3
مهناز سادات آقا امیری
eyed.abalfazl@gmail.com
4
سید ابوالفضل موسوی
seyed.abalfazl@gmail.com
5
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ,دانشگاه علوم و تحقیقات کرمان, کرمان, ایران
دانشکده علوم انسانی,دانشگاه امام حسین،تهران , ایران
دانشجوی دکتری روانشناسی, دانشگاه تهران, ایران
کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی, دانشگاه آزاد واحد رودهن , تهران , ایران
دانشجوی دکتری مشاوره, دانشگاه آزاد واحد تهران شمال, تهران , ایران
مقدمه: همسران جانبازان ازنظر تعامل و ارتباط با جانباز از ویژگیهای روانشناختی و اثرات نامطلوب رفتاری و شناختی او متأثر میشوند که این امر میتواند بهطور جدی، انعطافپذیری روانشناختی همسران جانباز را تحت تأثیر قرار دهد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی شناختدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی بر انعطافپذیری شناختی در همسران جانبازان انجام شد.روش: در این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل، 32 نفر از همسران جانباز مراجعهکننده به کلینیک شهر تهران در سال 1396 که از میزان انعطافپذیری شناختی ضعیفی برخوردار بودند، بهروش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (در هر گروه 16 نفر). مداخله شناختدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی، طی 8 جلسه (هرجلسه 120دقیقه) برای گروه آزمایش انجام شد. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامۀ انعطافپذیری شناختی (CFI) استفاده شد و دادههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس با تعدیل اثر پیشآزمون مورد بررسی قرار گرفتند.نتایج: یافتهها نشان داد که فرضیههای پژوهش مبنیبر تأثیر شناختدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی بر افزایش انعطافپذیری شناختی همسران جانبازان مورد تأیید قرار گرفته است و همسران جانبازان گروه آزمایش نسبت به جانبازان گروه کنترل در پسآزمون بهطور معنیداری، انعطافپذیری شناختی بیشتری داشتند (05/0 P <).بحث: آموزش شناختدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی بر افزایش انعطافپذیری شناختی همسران جانبازان، اثربخش است و باعث افزایش انعطافپذیری شناختی در آنان میشود.
Introduction: In their interaction with their husbands, disabled veterans’ wives are affected by their husbands’ psychological characteristics and adverse behavioral and cognitive effects, which can seriously affect their psychological flexibility. The purpose of this study was to determine the effect of mindfulness-based cognitive therapy on the cognitive flexibility of disabled veterans' wives. Method: In this semi-experimental research with pretest-posttest and control group design, 32 wives of disabled veterans referring to counseling centers in Tehran in 2017 and having low cognitive flexibility were selected through the purposive sampling method and were randomly assigned into an experimental group (n₌16) and a control group (n₌16). Eight 120-minute sessions of mindfulness-based cognitive therapy was performed for the experimental group. The Cognitive Flexibility Questionnaire (CFI) was used to collect the required data, and the data were analyzed using covariance analysis with moderated pre-test effect. Results: Based on the findings, the research hypotheses related to the impact of mindfulness-based cognitive therapy on increasing the cognitive flexibility of disabled veterans’ wives are confirmed, and the disabled veterans’ wives in the experimental group had significantly higher cognitive flexibility than those in the control group in the post-test stage (p < strong>Discussion: Mindfulness-based cognitive therapy is effective in enhancing the cognitive flexibility of disabled veterans’ wives and increases their cognitive flexibility.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_204911_9297d3f1174264b1c0be08b71d0d0fed.pdf
شناخت درمانی مبتنیبر ذهن آگاهی
انعطافپذیری شناختی
همسران جانبازان
mindfulness-based cognitive therapy
Cognitive Flexibility
disabled veterans wives
per
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
2019-10-23
10
39
65
82
204912
Original Article
مقایسه تنظیم شناختی هیجان، شادکامی و عدم تحمل آشفتگی در کارکنان وظیفه با رفتارهای پرخطر بالا و پایین
Comparison of Cognitive Emotion Regulation, Happiness and Distress Intolerance in Conscripts with High and Low Risk Behaviors
بهشته نیوشا
beheshteh_niusha@yahoo.com
1
علی اکبر رجبی
ragabialiakbar@gmail.com
2
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، ایران
کارشناسی ارشد روانشناسی ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ایران
مقدمه: هدف از تحقیق حاضر، مقایسه تنظیم شناختی هیجان، شادکامی و عدم تحمل آشفتگی در کارکنان وظیفه با رفتارهای پرخطر بالا و پایین بود.روش: این پژوهش از نوع علی ـ مقایسهای بوده و جامعه آماری این پژوهش را تمامی کارکنان وظیفه (سربازان) مشغولبهخدمت در یکی از یگانهای نظامی غرب شهر تهران تشکیل دادند (تعداد 139 =N). نمونه این پژوهش نیز شامل 60 نفر از کارکنان وظیفه بود که به روش نمونهگیری دردسترس، انتخاب و سپس در دو گروه با رفتارهای پرخطربالا و پایین جایگزین شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه رفتارهای پرخطر، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان، پرسشنامه شادکامی آکسفورد و مقیاس تحمل آشفتگی استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) استفاده شد.نتایج: یافتهها نشان داد بین تنظیم شناختی هیجان در کارکنان وظیفه با رفتارهای پرخطر بالا و رفتارهای پرخطر پائین، تفاوت وجود دارد. همچنین بین تحمل آشفتگی در کارکنان وظیفه با رفتارهای پرخطر بالا و پائین، تفاوت وجود دارد و همچنین، مشخص شد بین شادکامی در کارکنان وظیفه با رفتارهای پرخطر بالا و پائین، تفاوت وجود دارد.بحث: میتوان نتیجه گرفت کارکنان وظیفه با رفتار پرخطر پایین، از "تنظیم شناختی هیجان"، "تحمل آشفتگی" بالاتر و "شادکامی" بیشتری نسبت به گروه دیگر برخوردارند.
Introduction: The purpose of the present study was to compare cognitive emotion regulation, happiness and distress intolerance in conscripts with high and low risk behaviors. Method: This is a causal-comparative study, and its statistical population consisted of all conscripts (n = 139) serving in a military unit in the west of Tehran. The sample included 60 conscripts selected through the availability sampling method and assigned into two groups: with high and low risk behaviors. The High Risk Behaviors Questionnaire, the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire, the Oxford Happiness Questionnaire and the Distress Tolerance Scale were used for data collection. Multivariate analysis of variance (MANOVA) was used to analyze the data. Results: The results showed that there is a difference between cognitive emotion regulation in the conscripts with high- and low-risk behaviors. Also, there was a difference between the conscripts with high- and low-risk behaviors in distress tolerance. It was further revealed that there was a difference between the conscripts with high- and low-risk behaviors in happiness. Discussion: It can be concluded that conscripts with low risk behaviors have higher cognitive emotion regulation and distress tolerance and more happiness than the other group.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_204912_f0ed1655e4b1f28df5b4c7b2ec571fd0.pdf
تنظیم شناختی هیجان
شادکامی
تحمل آشفتگی
رفتارهای پرخطر
cognitive emotion regulation
Happiness
distress tolerance
risk behaviors