%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی (حل مسئله، تصمیم‌گیری، تفکر خلاق) بر عزت نفس فرزندان شاهد و ایثارگر شهر تهران %J روانشناسی نظامی %I دانشگاه جامع امام حسین(ع) %Z 2588-5162 %A مرادی, حجت اله %A باصری, احمد %A معاون جولا, راضیه %D 2017 %\ 11/22/2017 %V 8 %N 31 %P 47-53 %! اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی (حل مسئله، تصمیم‌گیری، تفکر خلاق) بر عزت نفس فرزندان شاهد و ایثارگر شهر تهران %K عزت‌نفس %K مهارت‌های زندگی %K فرزندان شاهد و ایثارگر %R %X مقدمه: در سال‌های اخیر، مهارت‌های زندگی و آموزش آن توانسته است اهمیت خود را میان اقشار مختلف پیدا کند. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر عزت‌نفس فرزندان شاهد و ایثارگر شهر تهران بوده است. روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات نیمه‌آزمایشی است. جامعه آماری در این پژوهش شامل 15 نفر به‌عنوان گروه کنترل و 15 نفر به‌عنوان گروه آزمایش از فرزندان دختر شاهد و ایثارگر شهر تهران است که  در جلسات آموزش مهارت‌های زندگی شرکت داشته‌اند. مداخلات به شکل 8 جلسه آموزش گروهی و هر جلسه به مدت 90 دقیقه اجرا شد. ابزار اندازه‌گیری پژوهش، پرسشنامه عزت‌نفس آیزینگ است. نتایج: تحقیق نشان داد که آموزش مهارت‌های زندگی بر عزت‌نفس تأثیر مثبت داشته و معناداری آن برای مقایسه عزت‌نفس گروه آزمایش و کنترل برابر با 006. بوده است. بحث: به‌نظر می‌رسد آموزش مهارت‌های حل مسئله، تصمیم‌گیری و تفکر خلاق تأثیر بسزایی در عزت‌نفس فرزندان شاهد و ایثارگر دارد و افراد را در ارتباط با حل مشکلات احتمالی که در زندگی پیشرو دارد یاری می‌رساند.   %U https://jmp.ihu.ac.ir/article_201256_9a2321b37196610eff16c4f4b01993bf.pdf