ORIGINAL_ARTICLE
مدل ساختاری ویژگیهای شخصیتی، سبکهای هویتی و حمایت اجتماعی ادراکشده با میانجیگری سبکهای دفاعی و ناگویی هیجانی در پیشگیری از افکار خودکشی در سربازان
مقدمه: یکى از رفتارهاى خودکشىگرا، افکار خودکشى است که پیشبینىکننده مهمی در خودکشى کامل است. این پژوهش با هدف بررسی مهمترین عوامل زمینهساز افکار خودکشی در سربازان و تعیین سهم هر کدام در پدید آمدن آن انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر به روش همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل سربازان یکی از یگان های نظامی در استانهای تهران و البرز بود که تعداد 540 نفر از آنان به طور تصادفی خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامههای مورد نظر در مورد آنها اجرا شد. نتایج: تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم حمایت اجتماعی ادراکشده، سبکهای هویتی و ویژگیهای شخصیتی بر افکار خودکشی در سطح 05/0 و 01/0 و همچنین تأثیرات مستقیم سبکهای دفاعی و ناگویی هیجانی بر آن نیز در سطح 01/0 معنادار بود. بحث: مدل پژوهش با دادههای بهدستآمده برازش قابل قبولی داشت و روابط ساختاری مفروض تأیید شدند. متغیرهای آشکار دارای ضریب مسیر معناداری با متغیرهای مکنون خود بودند. از این مدل میتوان به منظور طراحی یک الگوی مداخلهای روانشناختی با هدف پیشگیری و مهار افکار خودکشی در بین سربازان استفاده کرد و همچنین به طراحی و اجرای برنامهای جامع به منظور غربالگری سربازانی که در معرض آسیب خودکشی یا خودزنی قرار دارند پرداخت.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201222_c0490e3ff5e6b42afd5a36d1b95b7af4.pdf
2016-07-22
5
20
افکار خودکشی
حمایت اجتماعی ادراکشده
سبکهای هویتی
ناگویی هیجانی
ویژگیهای شخصیتی
محمد
سید صالحی
mohammad.salehi200@gmail.com
1
دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
حمیدرضا
حاتمی
2
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
AUTHOR
انیسی، جعفر، فتحی آشتیانی، علی، سلیمی، سیدحسین و احمدی، خدابخش. (1384). ارزیابی اعتبار و روایی مقیاس افکار خودکشی بک (BSSI) در سربازان. طب نظامی. دوره 1، شماره 7، صص 37-33.
1
بخارایی، احمد. (1391). آسیبشناسی انحرافات اجتماعی. تهران: پیام نور.
2
خانیپور، حمید. (1393). رفتارهای خودآسیبرسانی در نوجوانان: ماهیت، احتمال خودکشی و نقش عوامل روان شناختی و همسالان. رساله دکترا. دانشگاه علامه طباطبائی.
3
رستمی، محمد، هاشمی، تورج و محمود علیلو، مجید. (1392). مقایسه ویژگی های شخصیتی، حمایت اجتماعی و جهت گیری مذهبی در افراد اقدام کننده به خودکشی و گروه گواه. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دوره 24، شماره 12، صص 1026-1016.
4
سلطانینژاد، عبدا..، فتحی آشتیانی، علی، احمدی، خدابخش، یاحقی، عماد، نیکمراد، علیرضا، کریمی، روحا.. و عبدالمنافی، عاطفه. (1391). الگوى ساختارى رابطه اختلال شخصیت مرزی، سبک مقابلهای هیجانمدار، تکانشگرى و افکار خودکشی در سربازان. طب انتظامی، دوره 3، شماره 1، صص 182-176.
5
فتحی آشتیانی، علی. (1388). آزمونهای روانشناختی (ارزیابی شخصیت و سلامت روان). تهران: بعثت.
6
متینی صدر، محمدرضا، کریمینیا، رضا، گلزاری، محمود، سهرابی، فرامرز، دلاور، علی و صرامی، غلامرضا. (1388). عوامل موثر در «انسجام گروهی» و ارتباط آنها با «پرخاشگری» و «افکار خودکشی» در سربازان وظیفه. مجله طب نظامی، دوره 11، شماره 4، صص 242-237.
7
محمدی، سمیه، ایزدپناه، شهرزاد، فاضلی مهرآبادی، علیرضا، پناغی، لیلی، قدیری، فاطمه. (1390). تأثیر سبکهای هویتی بر افکار خودکشی در دانشجویان. مجله علوم رفتاری، دوره 5، شماره 1، صص 67-61.
8
موحدی، یزدان، موحدی، معصومه، هاشمی، تورج، ماشینچی عباسی، نعیمه و بازگیر، زهره. (1392). پیشبینی گرایش به خودکشی دانشجویان بر پایه دینداری، حمایت اجتماعی، جو خانوادگی و افسردگی. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، دوره 3، شماره 1، صص 106-83.
9
نوری، رضا، فتحی آشتیانی، علی، سلیمی، سید حسین، آزاد مرزآبادی، اسفندیار و اسماعیلی، علیاکبر. (1390). بررسی برخی از ویژگیهای شخصیتی، سلامت عمومی و روانی سربازان اقدامکننده به خودکشی در یک واحد نظامی. روانشناسی نظامی، سال دوم، شماره 5، صص 55-47.
10
Ammerman, B. A., Kleiman, E. M., Uyeji, L. L., Knorr, A. C., & McCloskey, M. S. (2015). Suicidal and violent behavior: The role of anger, emotion dysregulation, and impulsivity. Personality and Individual Differences, 79, 57-62.
11
Bongar, B., & Sullivan, G. (2013). The suicidal patient: Clinical and legal standards of care . American Psychological Association.
12
Brown, T. A. (2015). Confirmatory factor analysis for applied research. Guilford Publications.
13
Cao, J., Chen, J. M., Kuang, L., Ai, M., Fang, W. D., Gan, Y., ... & Lv, Z. (2014). Abnormal regional homogeneity in young adult suicide attempters with no diagnosable psychiatric disorder: a resting state functional magnetic imaging study. Psychiatry Research: Neuroimaging.
14
Chioqueta, A. P., & Stiles, T. C. (2005). Personality traits and the development of depression, hopelessness, and suicide ideation. Personality and Individual Differences, 38(6), 1283-1291.
15
De Berardis, D., Serroni, N., Campanella, D., Rapini, G., Olivieri, L., Feliziani, B., ... & Di Giannantonio, M. (2015). Alexithymia, responsibility attitudes and suicide ideation among outpatients with obsessive-compulsive disorder: An exploratory study. Comprehensive psychiatry, 58, 82-87.
16
Dickstein, D. P., Puzia, M. E., Cushman, G. K., Weissman, A. B., Wegbreit, E., Kim, K. L., & Spirito, A. (2015). Self‐injurious implicit attitudes among adolescent suicide attempters versus those engaged in nonsuicidal self‐injury.Journal of child psychology and psychiatry.
17
Keith, T. Z. (2014). Multiple Regression and Beyond: An Introduction to Multiple Regression and Structural Equation Modeling. Routledge.
18
Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications.
19
Mac an Ghaill, M., & Haywood, C. (2012). Understanding boys’: Thinking through boys, masculinity and suicide. Social science & medicine, 74(4), 482-489.
20
Park, S., Sulaiman, A. H., Srisurapanont, M., Chang, S. M., Liu, C. Y., Bautista, D., ... & Research, M. D. (2015). The association of suicide risk with negative life events and social support according to gender in Asian patients with major depressive disorder. Psychiatry research, 228(3), 277-282.
21
Pfeffer, C. R., Hurt, S. W., Peskin, J. R., & Siefker, C. A. (1995). Suicidal children grow up: ego functions associated with suicide attempts. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 34(10), 1318-1325.
22
Pompili, M., Rinaldi, G., Lester, D., Girardi, P., Ruberto, A., & Tatarelli, R. (2006). Hopelessness and suicide risk emerge in psychiatric nurses suffering from burnout and using specific defense mechanisms. Archives of Psychiatric Nursing, 20(3), 135-143.
23
Poudel-Tandukar, K., Nanri, A., Mizoue, T., Matsushita, Y., Takahashi, Y., Noda, M., ... & Tsugane, S. (2011). Social support and suicide in Japanese men and women–The Japan Public Health Center (JPHC)-based prospective study. Journal of psychiatric research, 45(12), 1545-1550.
24
Saberi-Zafarghandi, M. B., Hajebi, A., Eskandarieh, S., & Ahmadzadeh Asl, M. (2012). Epidemiology of suicide and attempted suicide derived from the health system database in the Islamic Republic of Iran: 2001-2007.
25
Sinai, C., Hirvikoski, T., Vansvik, E. D., Nordström, A. L., Linder, J., Nordström, P., & Jokinen, J. (2009). Thyroid hormones and personality traits in attempted suicide. Psychoneuroendocrinology, 34(10), 1526-1532.
26
Tyrer, P., Gordon, F., Nourmand, S., Lawrence, M., Curran, C., Southgate, D. & Morgan, J. (2010). Controlled comparison of two crisis resolution and home treatment teams. The Psychiatrist, 34(2), 50-54.
27
Vandevoorde, J., & Estano, N. (2015). Contexte preparatoire et comportement de predisposition dans les gestes violents d’apparence impulsive: evaluation des elements de planification et de premeditation. La Revue de Medecine Legale.
28
West, S. G., Taylor, A. B., & Wu, W. (2012). Model fit and model selection in structural equation modeling. Handbook of structural equation modeling, 209-231.
29
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه بین آگاهی به جنگ نرم، هویت فرهنگی و سبک زندگی مبتنی بر مصرف کالای فرهنگی
مقدمه: جنگ نرم یک جنگ بدون خونریزی و مبتنی بر راهکار های اجتماعی و فرهنگی است، در فرآیند آن قدرت های مهاجم از مرعوبسازی و ایجاد بحران های فرهنگی و اجتماعی بهره گیری میکنند، تا با یک شوک ذلت بار قدرت و فرهنگ خود را به جامعه هدف غالب کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین آگاهی به جنگ نرم، هویت فرهنگی و سبک زندگی مبتنی بر مصرف کالای فرهنگی در شهروندان تهرانی انجام گرفت. روش: در یک پژوهش توصیفی- پیمایشی، با استفاده از روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحله ای از بین کلیه افراد بالای 18 سال ساکن شهر تهران 300 نفر انتخاب شدند. اطلاعات به وسیله پرسش نامههای آگاهی به تهدیدات جنگ نرم، هویت فرهنگی و سبک زندگی مبتنی بر مصرف کالای فرهنگی، جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از آزمون آماری همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که بین سبک زندگی افراد با آگاهی از جنگ نرم رابطه معنا داری وجود دارد(0/05>P). افزون بر این بین دو متغیر هویت فرهنگی و آگاهی از جنگ نرم رابطه معناداری وجود دارد 0/01>P). همچنین بین سبک زندگی مبتنی با مصرف کالاهای فرهنگی با هویت فرهنگی رابطه معنا داری وجود ندارد. بحث: مهمترین تهدید فرهنگی برای خانواده های ایرانی را در مفهوم سبک زندگی باید جستجو کرد، از این رو باید در قالب های فرهنگی سبک زندگی متناسب با شرایط امروز ایران و مبتنی بر ارزشهای ایرانی- اسلامی در نهادهای ذیربط چارچوب مند شده و تبلیغ گردد.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201223_53e6a0bc2981cd051dadbe603b31812a.pdf
2016-07-22
21
31
آگاهی یه جنگ نرم
هویت فرهنگی
سبک زندگی مبتی بر کالاهای فرهنگی
حمید رضا
حاتمی
hhatami83@yahoo.com
1
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
LEAD_AUTHOR
محمد
حاتمی
hatami513@gmail.com
2
دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
محمد باقر
حبی
sahobbi4@gmail.com
3
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
AUTHOR
هادی
پرهون
hadi.parhon43@gmail.com
4
دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
کمال
پرهون
kamalparhon110@gmail.com
5
دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
اشراقی اسکویی، پروین (1376). تهاجم فرهنگی، اولویتها و راهکارها. پایاننامه چاپ نشده دانشگاه تبریز.
1
الیاسی، محمد حسین (1387). مقدمه ای بر ماهیت و ابعاد تهدید نرم. فصلنامه نگاه، سال دوم، شماره 5.
2
الیاسی، مجید؛ پرده دار، فاطمه، ترشیزی، سوده؛ خوشفر، غلامرضا؛ دنکو، مجید (1390). بررسی عوامل موثر بر مصرف کالاهای فرهنگی در بین جوانان، جامعه پژوهی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال دوم، شماره دوم.
3
بنی فاطمه، حسین (1379). تحلیل جامعه شناختی تهاجم فرهنگی، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز شماره 174.
4
طاهری، هادی (1389). استقلال فرهنگی رهیافت مقابله با تهدیدات نرم. فصلنامه حصون، شماره 33
5
عدلی پور، صمد؛ قاسمی، وحید؛ محمد تبار، سید احمد (1393). تأثیر شبکه اجتماعی فی سبوک بر هویت فرهنگی جوانان شهر اصفهان. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، دوره هفتم، شماره 1
6
گیدنز، آنتونی (1383). چکیده آثار، ترجمه ی حست چاوشیان، تهران، ققنوس.5-فاضلی، نعمت الله(1382). تصویری از سبک زندگی جامعه دانشجویی، سال اول، شماره یک.
7
لباف، فریبا (1390). مقابله با جنگ نرم در دانشگاه: با تأکید بر نقش اساتید و دانشجویان. فصلنامه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، سال ششم، شماره 21
8
ماه پیشانیان، مهسا (1386). راهکارهای آمریکا برای جنگ نرم با جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه علمی ـ تخصصی عملیات روانی، سال پنجم، شماره 18.
9
Craig, E. (2010), Imperialists seek war with Iran, http://theredphoenix. wordpress. com, 072010/02.
10
Deci, L.F.(2007). Soft power, soft threats and attitude change. www. M.S.M.R
11
Daphne, J. (2007), “Reconceptualizing cultural identity and its role in intercultural business communication”, Journal of Business Communication, 14(2), pp 114-130
12
Fisher, Glen (2007). “Mindsets: The Role of Culture and Perception in International Relations (3nd edition)”: Intercultural Press.
13
Gallarotti, G.(2011). Soft Power: what it is, it’s importance, and the conditions for its effective use. Journal of Political Power, 4(1), pp. 25-47.
14
Levin, J.P. (2008). Social psychology. Boston
15
-Korostelina, K. (2007), Social identity and conflict: structures, dynamics, and implications, Palgrave Macmillan Press.
16
MCGraw-Hill.15-Mathews, G. (2000), Global culture/individual identity: searching for home in the cultural supermarket, London: Routledge Press.
17
Nye, J, S. (2011). The Future of Power. New York: PublicAffairs. p. 82. ISBN 9781586488925.
18
Nye, J. S.(2009). Understanding International Conflicts. 7. ed. New York: Pearson.
19
Wilson, E. J. (2008). Hard Power, Soft Power, Smart Power. ANNALS of the American Academy of Political and Social Sciences, Issue 616, pp. 110-124.
20
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه اثر بخشی گروه درمانی شناختی - رفتاری مبتنی بر ذهن آگاهی ودرمان ذهن آگاهی بر کاهش علائم و بهبود تحریک پذیری و تمرکز جانبازان شیمیایی مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه استان تهران
مقدمه: اختلال استرس پس از سانحه نوعی اختلال مرتبط با تروما و استرس است و در افرادی که در معرض حوادث آسیب رسان شدید، قرار گرفته اند، بروز می کند. هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی روش درمان شناختی - رفتاری مبتنی برذهن آگاهی و درمان ذهن آگاهی بر کاهش علائم جانبازان مبتلا بود. روش: این پژوهش ازنوع نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون، پس آزمون، با گروه کنترل می باشد. تعداد 30 نفرازجانبازان مبتلا به این اختلال به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل، جایگزین شدند. آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای، گروه اول تحت درمان ترکیبی شناختی - رفتاری وذهن آگاهی و گروه دوم تحت درمان ذهن آگاهی قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات، از مصاحبه بالینی و پرسشنامه اختلال استرس پس از ضربه (PCL)، استفاده شد.نتایج: یافته های به دست آمده با روش تحلیل کوواریانس چند متغیره یک راهه و با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. بین اثر بخشی روش درمان ترکیبی و روش ذهن آگاهی، درکاهش علائم، تفاوت وجود دارد. بحث: میان گروه های آزمایش و کنترل، از لحاظ کاهش علائم، تفاوت معناداری وجود دارد. گروه کنترل تغییری نداشت، اما مداخلات درمانی در دو گروه آزمایش، باعث کاهش شدت علائم ونشانه ها شده بود. با اینکه مداخله درمانی ذهن آگاهی در کاهش علائم موثر بود، اما روش ترکیبی به دلیل ویژگی جامع بودنش، موثرتر از درمان ذهن آگاهی بوده است.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201224_84a5bb65cb64bee003cbb0ab68e93034.pdf
2016-07-22
33
45
درمان شناختی - رفتاری
درمان ذهن آگاهی
اختلال استرس پس ازسانحه
جانبازان
سهیلا
سنبلی
s.sonboli@yahoo.com
1
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران
LEAD_AUTHOR
عبدالحسین
فرهنگی
2
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
AUTHOR
طاهر
تیزدست
tahertizdast@yahoo.com
3
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
AUTHOR
American Psychiatric Association Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5),5th Ed. Washington, DC Author,( 2013), Translated by:DR. Avadisyans.H, Hashemiminabad.H, ArabGahestani.D, Publishers: Roshd,(1395)(persian).
1
Azargoun,H, kajbaf,M,Molavi,H(1388), " The Effectivness of Mindfulness Training on Mental Rumination and Depression in students of Isfahan University", monthly Scientific Research Journal knowledge and behavior, N.34,(persian).
2
Articles Psychiatry and Psychology, www.novinclinic.com(persian).
3
Aslani.M, Hashemiyan.K, Lotfi Kashani.F, Mirzayi.J(1386), " The Effectivness of Cognitive Behavior Therapy on chronic Post Traumatic Stress Disorder Patients", Journal of A pplied Psychology, VN 3, (persian).
4
Ahmadi,S,(1392), " The Effectivness of Stress reduction technique based Mindfulness to improve the symptoms, sleep quality and emotion regulation patients with PTSD, Thesis M.A, Tabriz University, School of Psychology(persian).
5
Burg, J.M, Michalak, J,(2011). The Healthy Quality of Mindful Breathing: Associations With Rumination and Depression. Cognitive Therapy and Research 35,2 :179-185
6
Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition,(2000), Text Revision(DSM-IV-TR), American Psychiatric Association, Translated by:DR. Avadisyans.H & DR.Nikkhooi(persian).
7
David J, Morris. Articles July 21(2015)," The Gold Standard Treatment for PTSD makes many Vets symptoms even worse". MEDICAL EXAMINER, www.slate.com.
8
Erica M.S,Sibinga, MD, MHS(Associate professor),Ebiomedicine. Aug(2016)" How Mindfulness Meditation can shift every thing, Including neuval connectivity".(HTML)Sciencediret.com. https://www.ncbi.nih.gov
9
Foa,E.B,. Maercker,A,. Cahill,S,P,. Ulrich,O, (2008).: Anger and Posttraumatic Stress Disorder symptoms in Crime Victims: A Longitudinal Analysis. Journal of Consulting and Clinical Psychology 76(2): 208-218.
10
Ganji,M, (1393), Psychppathology According to DSM-5, (1394), Publishers: Savalan|(persian).
11
Goudarzi,M, (1382), Checking The reliability and validity of post-traumatic stress scale Mississippi, Journal of Psychology, vol.2(26)(persian).
12
Gheyasi,M, (1390), " The Effectiveness Cognitive - Behavior therapy and The combination of cognitive behavior and Family therapy at Treatment of PTSD", M.A.Thesis,Payam Noor University.
13
Hanasabzadeh Esfahani, M,(1388)," Preliminary study of the Effectiveness Cognitive therapy based mindfulness(MBCT) for depressed patients have suicidal thoughts", case report, Journal of Clinical psychology,N.1(persin).
14
Iranian Journal of Clinical Psychology Newsletter, "Changes and developments in DSM-5", code: 20339, (1392)(persian).
15
Kaplan & Sadock(2007), Synopsis of Psychiatry, Translated by: Pourafkari.N, Publishers: Shahrab(1388), (persian).
16
Kit.H, (1988), The behavioral therapy, Volume 1, Translated by: Dr. Gasemzadeh.H, Publishers:
17
Kanel Kristi, Benedek, Wynn G,(2016)." Complementary and Alternative Medicine for PTSD". CENTER FOR STUDY OF PTSD, NEW YORK: FOR UNIVERSITY PRESS.CALIFORNIA STATE UNIVERSITY.
18
Kabat-Zinn, J., Lipworth, L., Burney, R., & Sellers, W. (1987), Four-year follow-up of a meditation-based program for the self-regulation of chronic pain: Treatment outcome and compliance, Clinical Journal of Pain, Vol. 2, pp. 159-173.
19
Khanipour, H, Bourjali,A, Mohammadkhani.P,Sohrabi,F,(1391)," The Effectiveness Cognitive therapy based mindfulness(MBCT) for Signs of depression in patients with Major depression", Single- case study, Journal of Clinical psychology Studies, N.7.(persian).
20
Leahy, R. (2002), A model of emotional schemas, Cognitive and Behavioral Practice,9, 177–190.
21
Leahy. R, Stephen.J, Holland.F, Latak, McGinn, (2012), Treatment Plans and Intervention For Depression & Anxiety Disorders, Translated by:DR.Akbari,M, & Chiniforoushan.M, (1395), Publishers: Arjomand(persion).
22
Michalak, J. Probst, T, Schramm, E.OCTOBER (2016),"Mindfulness Based Cognitive Therapy and Group Version of the Gognitive Behavioral Analysis System of Psychotherapy for Chronic Depression".Article in psychotherapy and psychosomatics 85(6):378-380 DOI: 1001159/000447014.
23
Mohammad Khani.SH, (1394), Theory of mindfulness, www.kajpcc.com/941
24
McCann,IL, & Pearlman,L,A. Psychological trauma and the adult survivor, theory, therapy, and transformation.New York, Brunner/Mazel.1990.
25
Narimani, M, (1390), " The Effectivness of Mindfulness Training and Emotion regulation on physical well -being and psychological Chemical Veterans", Scientific Research Journal, Kermanshah University of Medical Sciences, VOL.15(persian).
26
Omidifard.M, (1393), Post traumatic Stress Disorder,www.shakhsiyat.ir(persian).
27
Omidi,A, mOHAMMADkHANI, P, (1387), " Mindfulness Training as a Clinical Intervention", Conceptual and empirical review, Journal of Mental Health,Vol.1 (1387)(persian).
28
Patrica A, Resick, Ph.D, Candice M, Monson and Kathleen M, Chard, December 26 (2016). " Cpgnitive processing Therapy for PTSD". ISBN 97814625286460. NEWYORK. NY 1001-1020.
29
Paydar.M, Sohrabi.F, Bourjali.A, Delavar.A,(1390), "The Effectivness of Coping Skills Instruction based on cognitive-behavior method on War Related Post- Traumatic Stress Disorder and Depression in Veterans", Journal of Military Psycholigy, V2, N5, Spring 2011, (persian).
30
Rahnejat, A, PH.D, (1393), treatise "Check Prevalence and Abundance Post Traumatic Stress Disorder of War at warriors Military".
31
Shubina, Ivanna, 6 January (2015).: Cognitive - Behavioral Therapy of Patients with PTSD. CPSYC 2nd International Congress on Clinical & Co.. VOL, 165: 208-216.
32
" Symptoms of PTSD", (1393), Encyclopedia of Psychology and Educative Sciences, Articel cod: 29872, www.migna.ir(persian).
33
Teasdale, J. D., Segal, Z., Williams, J. M. G.,Ridgeway, V. A., Soulsby, J. M., Lau, M. A,(2000), Prevention of relapse/recurrence in major depression by mindfulness-basedcognitive therapy, Journal of Consulting and Clinical Psychology, 68, 615-623.
34
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تحلیلی معنای زندگی در اندیشه شهید مصطفی چمران با استفاده از روش نظریه پردازی داده بنیاد
مقدمه: قابل فهم کردن فرآیندی به نام معنای زندگی که با تولد آدمی شروع می شود و با مرگ او پایان می پذیرد، یکی از مهمترین چالشهای آدمی است. این چالش عمیق در دهه های اخیر بیش از هر زمان دیگری ذهن انسان بیزار از پوچی را به خود مشغول کرده است. فیلسوفان و اندیشمندان در مداقه های خویش تلاش کرده اند تا با تحلیل ساختار کلی زندگی انسان، بتوانند پوچی را به محتوا برسانند. در این میان به نظر می رسد با بررسی زندگی شهدا بتوان به الگویی نظام مند برای معنادهی به زندگی دست یافت. در این مقاله به تحلیل معنای زندگی شهید چمران به عنوان یکی از شهدای دفاع مقدس پرداخته ایم. روش: روش مورد استفاده در این پژوهش نظریه پردازی داده بنیاد است که برای اولین بار در بحث های مربوط به معنای زندگی از آن استفاده شده است. در این شیوه تحقیق از طریق تحلیل تجربی به کشف الگوهای ذهنی از حقیقت پرداخته می شود. نتایج: در این مقاله با تحلیل منابع موجود از زندگی شهید چمران، معنای زندگی ایشان در یک قالب فلسفی مورد تحلیل قرار گرفت و مشخص شد که ایشان نگاهی فراطبیعت گرایانه خدا محور به معنای زندگی داشته است. بحث: با توجه به اینکه زندگی شهدا مملو از معنا و رضایت بوده است؛ میتوان شیوه زندگی آنها را به عنوان الگویی معنابخش مورد استفاده قرار داد.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201225_a8398183cebc991252bdd3f4924e6e02.pdf
2016-07-22
47
66
نظریه داده بنیاد
معنای زندگی
مصطفی چمران
نظریات طبیعت گرایانه
نظریات فرا طبیعت گرایانه
هاشم
نادرپور
r.akbari@isu.ac.ir
1
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران
AUTHOR
میثم
لطیفی
meisamlatifi@gmail.com
2
دانشگاه امام صادق
AUTHOR
رضا
اکبری
3
دانشگاه امام صادق
LEAD_AUTHOR
آدامز، ای . ام.(1382) معنای زندگی، ترجمه زهرا گلپایگانی، نقد و نظر ، شماره 31 و 32، پاییز و زمستان، 303.
1
استراوس، آنسلم و جولیت کوربین (1387)، اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویهها و روشها، ترجمه بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 97-98-118.
2
استیس، والتر(1382)، در بی معنایی معنا هست، ترجمه اعظم پویا، نقد و نظر، شماره 29 و 30 قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 109.
3
چمران، مصطفی. (1388)، عارفانه، تهران: نوربخش، 170 – 15.
4
چمران، مصطفی. (1386)، نیایشها، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 124 – 10.
5
چمران، مصطفی. (1390)، حماسه، عشق و عرفان. تهران: نوربخش، 208-23.
6
چمران، مصطفی. (1387)، بینشها و نیایشها، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 60-3.
7
چمران، مصطفی. (1387)، خدا بود و دیگر هیچ نبود، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 80 -2 .
8
چمران، مصطفی. (1387)، کردستان، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 100 – 4.
9
چمران، مصطفی. (1387)، لبنان، تهران: بنیاد شهید چمران، 257-10.
10
چمران، مصطفی. (1386)، رقصی چنین میانه میدانم آرزوست، تهران: بنیاد شهید چمران، 45-5.
11
چمران، مصطفی. (1389)، علی زیباترین سروده هستی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 45-5.
12
چمران، مصطفی (1392)، انسان و خدا، تهران: بنیاد شهید چمران، 43-10.
13
دانایی فرد، حسن. مهدی الوانی و عادل آذر (1391 )، روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت، رویکردی جامع، تهران: صفار، 96.
14
علیزمانی، امیرعباس(1390)، بررسی دیدگاه تدئوس متز در باب خدا و معنای زندگی و نقد آن از دیدگاه علامه طباطبایی(ره)، فلسفه و کلام اسلامی، سال چهل و چهارم، بهار و تابستان، 65.
15
علیزمانی، امیرعباس(1389)، معنای زندگی از دیدگاه جان کاتینگهام، الهیات طبیعی، سال اول، شماره اول، 101.
16
متز، تدئوس(1382)، آثار جدید درباره معنای زندگی، نقد و نظر، شماره اول و دوم، بهار و تابستان، 280.
17
منصوری لاریجانی، اسماعیل. (1394)، زمزم عشق، تهران: شرکت چاپ و نشر بین الملل، 20.
18
نیچه، فریدریش ویلهلم(1376)، چنین گفت زرتشت؛ کتابی برای همه کس و هیچ کس، ترجمه داریوش آشوری، تهران، آگاه، 121.
19
Glaser, B and Strauss, A. (1967). The discovery of the Grounded Theory: strategies for qualitative reaserch. New York, 13.
20
Glaser, Barney. (1992). Emergence vs Forcing: Basic of Grounded Theory Analysis. Sociology Press,5
21
Glaser, B,( 1978), Theoretical sensitivity, Mill valley, CA Sociology Press, 28.
22
Kendall, J. (1999). Axial coding and the grounded theory controversy. Western Journal of Nursing Research , 21(6), 743 – 757.
23
Miles, M and Huberman, A. (2002). Assesing quality in qualitative research. British. Medical journal,55
24
Neuman, Lawrence. (1997). Social research methods: qualitative approaches. 3rd. Boston, Allyn and Bacon, 234.
25
Powell, R. (1999), “Recent trends in research: a methodological essay”, Library and information Science Research, Vol. 21 No. 1, 91-119.
26
Thomson, Garrett, (2003) on the meaning of life, Wadsworth, 17.
27
Zalta, Edward, The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Stanford University, 1995, USA, 23.
28
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رشد تحولی هوش هیجانی و مولفههای آن در کارکنان رسته انتظامی شاغل ناجا (در طیف سه گروه سنی)
مقدمه: امروزه هوش هیجانی به عنوان یک موضوع مهم در حوزه روانشناسی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است، مبین نقش هوش هیجانی و مولفه های آن در جنبههای مختلف زندگی فرد و سن شغل و روابط اجتماعی می باشد به علاوه، پیشبینی و برنامهریزی عملکرد شغلی نیز بر اساس این مولفهها از دیگر اهداف این مطالعه است.
روش: در قالب یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی، که 120 نفر از کارکنان رسته انتظامی شاغل در ناجا شهر تهران در سه گروه سنی 30-20 سال 40-31 سال و 50-41 سال به شیوه تصادفی انتخاب و با استفاده از پرسشنامه استاندارد شده هوش هیجانی بار- آن و پرسشنامه ویژگی جمعیت شناختی مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل سوال پژوهش از تحلیل واریانس چند متغیره و ضریب t استفاده شده است.نتایج: نتایج حاصل از مقایسه میانگین بین نمرات متغیرهای پژوهش در سه گروه نشان داد که با بالا رفتن سن، نمرات هوش هیجانی نیز افزایش مییابد. کارکنان در گروه های سنی 31 تا 40 سال و 41 به بالا در مقایسه با گروه سنی 20 تا 30 سال نمرات بالاتری را در خردهمقیاسهای حل مسئله، استقلال، تحمل فشار روانی، خودشکوفایی، خودآگاهی هیجانی، واقع گرایی، روابط بین فردی، عزت نفس، کنترل تکانش، انعطاف پذیری و مسئولیت پذیری کسب کرده اند. همچنین مقایسه نمرات خرده مقیاس های خوشبختی، خوشبینی، همدلی و خودابرازی نشان می دهد که سه گروه با یکدیگر اختلاف معنا داری ندارند. زیرا سطح معنا داری محاسبه شده آنها از مقدار ملاک (0/003) بیشتر است. بحث: به منظور رسیدن به سطح بالایی از عملکرد شغلی، علاوه بر توانایی های شناختی کلی، فرد باید به رشد مناسب در جنبه هایی همچون کنترل هیجانات و عواطف نیز دست یابد، به معنای دیگر کارکنان شاغل ناجا بدون دستیابی به مولفه های هوش هیجانی قادربه انجام بهینه شغل پلیسی و تعامل با مردم نخواهند بود.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201226_a9f986df6ddbc69eef6028a023f74750.pdf
2016-07-22
67
78
هوش هیجانی
سن
نیروی انتظامی
کارکنان رسته انتظامی شاغل
عبدالله
معتمدی
a_moatamedy@yahoo.com
1
دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
راشن
عبداللهی
rashinabdollahi@yahoo.com
2
دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
برادبری،تراویس. و گریوس، جین(2005). هوش هیجانی مهارتها و آزمون ها. ترجمه : مهدی گنجی.(1391). تهران: ساوالان.
1
خسرو جاوید، مهناز.(1381). بررسی اعتبار و روایی سازه مقیاس هوش هیجانی شوت در نوجوانان (پایان نامه). تهران : دانشگاه تربیت مدرس: دانشکده علوم انسانی.
2
سبحانی نژاد، مهدی و یوز باشی، علیرضا.(1386).هوش هیجانی و مدیریت در سازمان مبانی نظری، شیوههای آموزش و ابزارهای سنجش، تهران:یسطرون.
3
سیاروچی،ژوزف، فورگاش ژوزف ، مایر، جان .(1384). هوش عاطفی در زندگی روزمره نوری امامزادهای، اصغر، نصیری، حبیب اله (مترجمان) اصفهان
4
غفرانی کلیشمی، فاطمه؛ اشقلی فراهانی، منصوره؛ جمشیدی اورک، روح انگیز؛ سید فاطمی، نعیمه؛ بنی هاشمی، سارا (1393). بررسی ارتباط نمره هوش هیجانی با اطلاعات دموگرافیک دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهش پرستاری شماره 3؛ص 78-86.
5
کاشفی، نسیم و مداحی، محمد ابراهیم (1391). سبکهای دلبستگی و هوش هیجانی در دانشجویان. مجموعه مقالات ششمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان .گیلان 752-751.
6
Arefnasab, Z., Zare, H., & Babamahmoodi, A. (2012). Emotional Intelligence and Problem Solving Strategy: Comparative Study Basedon" Tower of Hanoi" Test. Iranian journal of psychiatry and behavioral sciences, 6(2), 62.
7
Austin, E. J., Saklofske, D. H., Huang, S. H., & McKenney, D. (2004). Measurement of trait emotional intelligence: Testing and cross-validating a modified version of Schutte et al.'s (1998) measure. Personality and individual differences, 36(3), 555-562.
8
Bar –on ,R.(1997). Emotional intellingence in men and women.
9
Baron, R. M. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema, 18(1), 13-25.
10
Bharwaney, G., Bar-On, R., & MacKinlay, A. (2007). EQ and the Bottom Line: Emotional Intelligence Increases Individual Occupational Performance, Leadership and Organisational Productivity.
11
Bii, P. K., Lucas, O., Mwengei, O. K. B., Koskey, N., Korir, E., & Yano, E. M. (2012). Age: a determinant of management's emotional intelligence competency. Journal of Emerging Trends in Educational Research and Policy Studies, 3(6), 807.
12
biSamra, N. (2000). The relationship between emotional intelligent and academic achievement in eleventh graders. Research in education, 4, 56-66.
13
Brackett, M. A., Rivers, S. E., Shiffman, S., Lerner, N., & Salovey, P. (2006). Relating emotional abilities to social functioning: a comparison of self-report and performance measures of emotional intelligence. Journal of personality and social psychology, 91(4), 780.
14
Cherniss, C. (2001). Emotional intelligence and organizational effectiveness. The emotionally intelligent workplace: How to select for, measure, and improve emotional intelligence in individuals, groups, and organizations, 27-44.
15
Chew, B. H., Zain, A. M., & Hassan, F. (2013). Emotional intelligence and academic performance in first and final year medical students: a cross-sectional study. BMC medical education, 13(1), 1.
16
DeFries, J. C., Plomin, R. E., & Fulker, D. W. (1994). Nature and nurture during middle childhood. Blackwell Publishing.
17
Derksen, J., Kramer, I., & Katzko, M. (2002). Does a self-report measure for emotional intelligence assess something different than general intelligence?. Personality and Individual Differences, 32(1), 37-48. Emotional development and emotional intelligence: implications for educators (pp. 3-31).
18
Gerdes, H., & Mallinckrodt, B. (1994). Emotional, social, and academic adjustment of college students: A longitudinal study of retention. Journal of Counseling and Development: JCD, 72(3), 281. Goleman, D. (1998). Working with emotional intelligence. Bantam.
19
Hassan, A., Sulaiman, T., & Ishak, R. (2009). Philosophy underlying emotional intelligence in relation to level of curiosity and academic achievement of rural area students. Journal of Social Sciences, 5(2), 95-103.
20
Karimzadeh, M., Goodarzi, A., & Rezaei, S. (2012). The effect of social emotional skills training to enhance general health& Emotional Intelligence in the primary teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 57-64.
21
Maddocks, J., & Sparrow, T. (1998). The individual effectiveness manual. JCA (Occupational Psychologists) Ltd. Cheltenham. UK.
22
Mayer, J. D. (1997). What is emotional intelligence? En P. Salovey y D. Sluyter (Eds.). Nelis, D., Quoidbach, J., Mikolajczak, M., & Hansenne, M. (2009). Increasing emotional intelligence:(How) is it possible?. Personality and Individual Differences, 47(1), 36-41.
23
Por, J., Barriball, L., Fitzpatrick, J., & Roberts, J. (2011). Emotional intelligence: Its relationship to stress, coping, well-being and professional performance in nursing students. Nurse education today, 31(8), 855-860.
24
Rodrigues, S. A., & Madgaonkar, J. S. (2013). TESTING THE DEVELOPMENTAL ABILITY OF LEADER'S EMOTIONAL INTELLIGENCE WITH AGE ON ESCI. European Scientific Journal.
25
Samari, A. A., & Tahmasebi, F. (2007). The study of correlation between emotional intelligence and academic achievement among university students.
26
Shipley, N. L., Jackson, M. J., & Segrest, S. L. (2010). The effects of emotional intelligence, age, work experience, and academic performance. Research in Higher Education Journal, 9, 1.
27
Smith, K. B., Profetto-McGrath, J., & Cummings, G. G. (2009). Emotional intelligence and nursing: An integrative literature review. International journal of nursing studies, 46(12), 1624-1636.
28
Stys, Y., & Brown, S. L. (2004). A review of the emotional intelligence literature and implications for corrections. Research branch correctional service of Canada, 10.
29
Thompson, E. R. (2007). Development and validation of an internationally reliable short-form of the positive and negative affect schedule (PANAS). Journal of cross-cultural psychology, 38(2), 227-242.
30
Tsaousis, I., & Kazi, S. (2013). Factorial invariance and latent mean differences of scores on trait emotional intelligence across gender and age. Personality and Individual Differences, 54(2), 169-173.
31
Zeidner, M., & Olnick-Shemesh, D. (2010). Emotional intelligence and subjective well-being revisited. Personality and Individual Differences, 48(4), 431-4
32
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه هوش عاطفی و سبک رهبری مشارکتی در فرماندهان و مدیران یک واحد نظامی
مقدمه: هدف اصلی این پژوهش بررسی و تحلیل رابطه بین هوش عاطفی و سبک رهبری مشارکتی فرماندهان و مدیران در یک واحد نظامی است. به این منظور پس از مطالعه و بررسی تحقیقات پیشین و مبانی نظری، تاثیر هر یک از ابعاد هوش عاطفی بر سبک رهبری مشارکتی سنجیده شده است. روش: از نظر ماهیت و روش این تحقیق یک تحقیق توصیفی (همبستگی) به شمار می آید. جامعه آماری این تحقیق را مدیران و فرماندهان یک دانشگاه افسری با تعداد 258 نفر تشکیل دادهاند که حجم نمونه آن با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای برابر 155 نفر انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش رگرسیون چند متغیره و همبستگی استفاده شده است. نتایج: یافته ها نشان داد بین هوش عاطفی و سبک مشارکتی (با ضریب همبستگی 0/784 و سطح معناداری کمتر از 0/001) ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد و همچنین با توجه به ضریب همبستگی 0/82و ضریب تبیین 0/68؛ متغیرهای مدیریت روابط، خودآگاهی، آگاهی اجتماعی و خودمدیریتی بر روی هم قادر به تبیین 68 درصد از تغییرات سبک رهبری مشارکتی در فرماندهان هستند. بحث: هر چه میزان هوش عاطفی افراد بیشتر باشد، تمایل آنها نسبت به انتخاب سبک مشارکتی نیز افزایش می یابد. از بین ابعاد هوش عاطفی (مدیریت روابط، خودآگاهی، آگاهی اجتماعی و خودمدیریتی) بعدهای خودآگاهی، آگاهی اجتماعی و خودمدیریتی بر سبک رهبری مشارکتی فرماندهان موثر بوده است.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201227_9b540b00ecb76588483623020e15dfd0.pdf
2016-07-22
79
89
هوش عاطفی
سبک های رهبری
سبک مشارکتی
محمد باقر
حبی
sahobbi4@gmail.com
1
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
LEAD_AUTHOR
فتاح
داداشی
2
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
AUTHOR
برادبری، تراویس، گریوز، جین، (2005). هوش هیجانی: مهـارتهـا و آزمـونهـا، (ترجمـة مهـدی گنجی)، تهران: ساوالان. ص 1-155.
1
جلالی، سید احمد، (1381)، هوش هیجانی. ویژهنامه ارزشیابی تحصیلی، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 69 ص 70.
2
رابینز، استیفن، (1386). تئوری سـازمان، سـاختار و طـرح سـازمانی (ویـرایش جدیـد)، (ترجمـة سیدمهدی الوانی و حسن داناییفرد)، تهران: صفار- اشراقی،.
3
رابینز، استیفن. (1382). کلیدهای طلایی مدیریت منابع انسانی.(ترجمه غلام حسین خانتانی). تهران: انتشارات فرا.
4
رابینز، استیفن پی(1385). رفتار سازمانی. (مترجمان: علی پارساییان ، سید محمد اعرابی). جلد دوم، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ نهم،.
5
سید قراعینی، خدیجه و سید عباس زاده، میرمحمد،( 1388). بررسی رابطه بین سبکهای رهبری مدیریت و فرسودگی شغلی دبیران دبیرستانهای ارومیه در سال - فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 1، شماره مسلسل 97.
6
ﮔﻠﻤﻦ، (1382). ﻫﯿﺠﺎﻧﯽ ﻫﻮش: ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﻣﺤﺒﺖ ﮐﺮدن و ﻣﺤﺒﺖ دﯾﺪن. (ﺗﺮﺟﻤﻪ: ﻧﺴﺮﯾﻦ، ﭘﺎرﺳﺎ). ﺗﻬﺮان، اﻧﺘﺸﺎرات رﺷﺪ.
7
گلمن، دانیل.(1383). ویژگیهای یک رهبر، (ترجمه: شریفیان ثانی، مریم). گزیده مدیریت، شماره 36، ص62-72.
8
یعقوبی، نورمحمد; مقدمی، مجید; کیخا، عالمه; (1389)، پژوهش نامه مدیریت تحول، سال دوم، شماره 4.
9
Barling, J. and Slater, F. and Kelloway. E. (2010). transformational leadership and emotional intelligence: an exploratory study. Leadership & Organization Development Journal, Vol. 21, pp. 157-161.
10
Goleman, D., Boyatzis, R., & Mckee, A., (2007).Clustering Competence in Emotional Insights from the Emotional Competence Inventory (ECI), [66,12].
11
Goleman, Daniel. Boyatzis, Richard. Mckee, Annie, (2002)."Primal Leadership: The Hidden Driver Of Great Performance", Harvard Business Review, December, 43-53
12
Goleman, D.(2011), Emotional Intelligence, New York: Bentam,
13
Harms, Peter D. and Crede, Marcus, (2010). "Emotional Intelligence and Transformational and Transactional Leadership: A Meta-Analysis"Leadership Institute Faculty Publications. Paper 14.
14
Koontz, Harold and O’Donnell, Cyril, (2009), "Principles of Management", 2nd Ed. New York: McGraw Hill, p. 435.
15
Mayer, J, D; Saloey, P, Caruso, D, R. (2004), Emotional Intelligence: Theory, Findings and Implications Psychological Inquiry, Vol 15, No 3, pp 197-215.
16
Mayer JD, Caruso DR, Salovey PR. (1999).Emotional intelligence meets traditional standards for intelligence. Intelligence.; 27(4):267-298.
17
Mayer, J.D., and Solovey, P. (1995). Emotional intelligence and the construction and regulation of feelings.
18
Mathew, Molly; Gupta, K S. ; (2015): Transformational Leadership: Emotional Intelligence.Journal of Indian Management; Kochi 12.275-89
19
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین اثر درمان فراشناختی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر الگوهای ارتباطی زوجین از طریق میانجیگری استرس ادراک شده، حمایت اجتماعی ادراک شده و تنظیم هیجانی در کارکنان نظامی مبتلا به انسداد عروق کرونر
مقدمه: هدف این پژوهش، تعیین اثر درمان فراشناختی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر الگوهای ارتباطی زوجین از طریق میانجیگری استرس ادراک شده، حمایت اجتماعی ادراک شده و تنظیم هیجانی درکارکنان نظامی مبتلا به انسداد عروق کرونر بود.روش: تحقیق حاضر در قالب یک پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری عبارت بود از کارکنان نظامی مبتلا به گرفتگی عروق کرونر که از این میان 45 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده و سپس به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری تقسیم شدند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره ( مانکوا) و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: یافته های این پژوهش نشان داد که درمان فراشناختی و شناخت درمانی و ذهنآگاهی منجر به کاهش استرس و افزایش حمایت اجتماعی ادراک شده و تنظیم هیجانی در کارکنان نظامی مبتلا به انسداد عروق کرونر شد.بحث: مطالعه حاضر می تواند در دستیابی به یک راه حل موثر برای کاهش استرس، افزایش حمایت اجتماعی، بهبود الگوی تنظیم احساسات و ارتباطات زن و شوهر و به بهبود وضعیت روحی و روانی مفید باشد.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201228_59fb4d100d42c2d83cd7c3c9797c99b7.pdf
2016-07-22
91
101
درمان فراشناختی- ذهن آگاهی
الگوی روابط زوجین
استرس ادراک شده
حمایت اجتماعی ادراک شده
تنظیم هیجان
بیماران کرونری قلب
کارکنان نظامی
محمد ابراهیم
مداحی
me.madahi@yahoo.com
1
دانشگاه شاهد تهران
LEAD_AUTHOR
حسینی غفاری، فاطمه، محمدخانی، پروانه، پورشهباز، عباس، دولتشاهی، بهروز و محمدی، فرزانه(1392)؛ اثربخشی درمان فراشناختی گروهی بر کاهش افکار اضطرابی و بهبود راهبردهای کنترل تفکر در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، نشریه علمی پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دوره 23، شماره 80، صفحات 66 تا 76.
1
داداشی، محسن( 1393)؛ مقایسه اثربخشی درمان نوروفیدبک با دارودرمانی و درمان فراشناختی در کاهش علائم و نشانه های افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، پایان نامه دکتری تخصصی روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی و خد مات بهداشتی درمانی ایران.
2
ذاکری مقدم ، معصومه و علی اصغر پور، منصوره(1388)؛ مراقبت های پرستاری در بخشهای CCU ، ICU ودیالیز ، تهران ، انتشارات اندیشه رفیع . چاپ هفتم .
3
عاشوری، جمال، خالقی دهنوی، فرزانه، صفاریان، محمدرضا (1393)؛ بررسی تأثیر فراشناخت درمانی بر میزان رضایت زناشویی زنان، زن و مطالعات خانواده، سال ششم، شماره بیست و چهارم ، صفحات 53-65.
4
عبدی، سلمان، باباپور خیرالدین، جلیل، فتحی، حیدر (1389)؛ رابطه سبکهای تنظیم هیجان شناختی و سلامت عمومی دانشجویان، مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سال هشتم، شماره 4، صفحات 258 تا 264.
5
علیزاده، عزیزه، محمدی، ابوالفضل( 1393)؛ اثربخشی مواجهه مبتنی بر ذهن آگاهی در درمان اختلال وسواسی- جبری، مجله تحقیقات علوم رفتاری، شماره 12، دوره 3، صفحات 342-350.
6
محمدخانی، شهرام، رمضان زاده، فاطمه، مرادی، علیرضا( 1393)؛ اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی در کارکردهای اجرایی و راهبردهای تنظیم هیجانی در نوجوانان درمعرض خطر. فصلنامه روانشناسی شناختی، دوره 2، شماره 2، صفحات 37-45.
7
Kubzansky, Divergent associations of adaptive and maladaptive emotion regulation strategies with inflammation; Health Psychol. 2013 July ; 32(7): 748–756. doi:10.1037/a0030068.
8
Barnhofer, T., Crane, C., Hargus, E., Amarasinghe, M., Winder, R., J & Williams, M., G. (2009). Mindfulness-based cognitive therapy as a treatment for chronic depression: A preliminary study. Behavior research and therapy, 47, 366-373.
9
Bergerson, H., Fosile, K. F., Sunnerhagen, K. S., & Schank, A. K. (2011). Anxiety,Depression and Psychological Well being 2to 5 years poststroke.Journal of stroke and cerebrovascular Diseases,1-6.
10
Bruwer B, Emsley R, Kidd M, Lochner C, Seedat S. Psychometric properties of the Multidimensional Scale of Perceived Social Support in youth. Comprehensive Psychiatry. 2008; 49: 195–201.
11
Burpee, L, C. & Langer, E, J. ( 2005.) Mindfulness and Marital Satisfaction. Journal of Adult Development, 12, 1.
12
Christensen, a. & Heavey, C.L. (1990). Gender and social structure in the demand/withdraw pattern of marital conflict. Journal of Personality and Social Psychology, 59,73-81.
13
Cohen, S.; T. Kamarck & R. Mermelstein. (1983). A Global Measure of Perceived Stress.
14
Edwards, L. M, (2004). Measuring Perceived Social Support in Mexican American Youth: Psychometric Properties of the Multidimensional Scale of Perceived Social Support Hispanic, Journal of Behavioral Sciences. 2004; 26 (2): 187-94.
15
Fennel, M., J. V. (2004). Depression,lowsteem and mindfulness. Behavioral Research and therepy, 42, 1053- 1067.
16
Gottman, J. M. (1994). What predicts divorce? The relationship between marital processes and marital outcomes. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
17
Gross JJ, John OP. Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology. 2003; 85(2): 348–362
18
Heavey, C.L; Christensen, A. & Malamuth, N.M. (1990. The longitudinal impact of demand and withdrawal during marital conflict. Journal of Consulting and Chlinical Psychology, 63, 797- 801.
19
Heavey. C.L; Layne, C. & Christensen, A. (1993). Gender and conflict structure in marital interaction: Areplication and extension. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 61, 16-27.
20
Kaviani H, Javaheri F, Boheiraei H. The Effectiveness of Cognitive therapy based on Minfulness in decreasing negative automatic thoughts, dysfunction attitude, depression and anxiety: 60 days follow-up. Advances in Cognitive Sciences. 2005; 7(1): 49-59. In Persian
21
Khoosfi H, Monirpoor N, Birashk B, Peighambari M. A Comparative Study of Personality Factors,Stressfull Life Events,and Social Support In Coronary Heart Patients and Non–pationts. Contemporary Psychology. 2007; 1(2): 41-48. [Persian]
22
Lopez C, Antoni M, Penedo F, Weiss D, Cruess S, Segotas MC, et al. A pilot study of cognitive behavioral stress management effects on stress, quality of life, and symptoms in persons with chronic fatigue syndrome. J Psychosomatic Research. 2012;70(4):328-34.
23
Morrow, A. (2011). Steress Definition. Retrieved from: Dying. About.com/od/glossary/g/ stress.htm.
24
Mousavian N, Mordi A, Mirzaei J, Shidfar J, Mahmoudi Kahriz B, Taheri F. The effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness on weight loss. Thought and behavior 2010 ;16: 49-57. (In Persian)
25
Narimani M, Aryapouran S, Abolghasemi S, Ahadi B. The comparison of the effectiveness of mindfulness and emotion regulation training on mental health in chemical weapon victims Clinical Psychology. 2010; 2(4):61. (In Persian).
26
Olafiranye, Jean-Louis, G., Zizi, F., Nunes, J., & et al. (2011). Anxiety and cardiovascular risk: Review of Epidemiological and Clinical Evidence. Mind Brain, 2, 32-37.
27
Rahimian Bogar A, Rostami M, Besharat MA. Comparison of stress among CHD patients and healthy individuals. Psychological Science; 2009. [In Persian].
28
Roberton, T., Daffern, M., & Bucks, R. S. (2012). Emotion regulation and aggression. Aggression and Violent Behavior, 17(1), 72-82.
29
Rozankiet AL, Rozanski J, Blumentli K W, Davidson P G. The epidemiology, pathophysiology, and management of Psychosocial risk factors in cardiac Practice, J Am Coll Cardiol 2005; 45: 637-51.
30
Sarason, I.G., Levine, H.M., Basham, R.B., Sarason, B.R., 1983. Assessing social support: the social support questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology 44 (1), 127–139.
31