ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش مؤلفههای دلزدگی زناشویی زنان دارای همسر جانباز
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر مؤلفههای دلزدگی زناشویی زنان دارای همسر جانباز انجام گرفته است.
روش: پژوهش از نوع آزمایشی با پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، زنان همسر جانبازان 25 تا 50 درصد شهر اسلام آباد غرب در سال 1394 بودند. نمونۀ پژوهش شامل 30 زن همسر جانباز بود که به روش نمونهگیری دردسترس بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرار گرفتند و به پرسشنامه دلزدگی زناشویی پاینز پاسخ دادند. گروه آزمایش، بهمدت 9 جلسه و هر هفته یک جلسه، تحت آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفتند و روی گروه کنترل هیچ مداخلهای صورت نگرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها آزمون تحلیل کوواریانس انجام گرفت.
نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بین دو گروه آزمایش و کنترل پس از اجرای آموزش مهارتهای زندگی ازلحاظ مؤلفههای دلزدگی زناشویی تفاوت معنیداری وجود دارد. میزان دلزدگی زناشویی و مؤلفههای آن در گروه آزمایش نسبت به پیشآزمون و گروه کنترل بهطور معنیداری کاهش یافت.
بحث: آموزش مهارتهای زندگی به کاهش دلزدگی زناشویی و مؤلفههای آن در زنان همسر جانباز منجر شد.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201253_c880c3ea70ffc5f5a5b26e89bd47352e.pdf
2017-11-22
5
16
آموزش مهارتهای زندگی
دلزدگی زناشویی
زنان همسر جانباز
خدامراد
مومنی
khmomeni2000@yahoo.com
1
دانشیار گروه روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی، دانشگاه رازی
LEAD_AUTHOR
فاطمه
دهقان
fateme.dehghan1368@gmail.com
2
دانشجوی دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی، دانشگاه رازی
AUTHOR
زهرا
علیزاده
zam.dalahoo@gmail.com
3
مربی گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور
AUTHOR
روجا
بیگدلی
bigdelirj@gmail.com
4
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه
AUTHOR
امیری، ماندانا؛ سلیمی، سیدحسن؛ میرزمانی، سیدمحمود؛ هاشمیان کیانوش، کرمینیا، رضا و ادیب، مصطفی (1386)، مقایسه نیمرخ روانی همسران شاغل جانبازان قطع نخاع با زنان شاغل جامعه عادی، دوماهنامه دانشور پژوهش، دانشگاه شاهد، سال چهاردهم، شماره 22: 67-59.
1
بحرینیان، سیدعبدالمجید و برهانی، حسین (1382)، بررسی بهداشت روان در یک جمعیت از جانبازان اعصاب و روان و همسران آنان در استان قم، پژوهش در پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید بهشتی، سال 2، شماره4: 312-305.
2
پرندی، اکرم؛ سیرتی نیر، مسعود؛ خاقانیزاده، مرتضی و کریمی زارچی، علیاکبر (1386)، مقایسه تأثیر دو روش حل تعارض و آرامسازی بر کیفیت زندگی همسران جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه همراه با اختلال افسردگی، فصلنامه اصول بهداشت روانی.، سال هشتم، شماره 33 و 34: 78-67.
3
جوادی، مهروز؛ سپهوند، محمدجعفر؛ محمودی، حسین و سوری، ابوذر (1392)، بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر کیفیت زندگی پرستاران بیمارستانهای خرمآباد، مجله دانشکده پرستاری و مامایی همدان. دوره 21، شماره1: 40-32.
4
رشیدینژاد، معصومه؛ میری، سکینه و بهرامنژاد، علی (1390)، تأثیر آموزش مهارتهای کارگاهی مهارتهای زندگی بر احساس، طرز تفکر و نحوه رفتار دانشجویان پرستاری بم، مجله دانشکده پرستاری و مامایی رازی کرمان، سال دهم، شماره20: 53-47.
5
زرگر، فاطمه؛ فروزنده، الهام؛ محمدی، ابوالفضل؛ باقریان سرارودی، رضا و حبیبی، مجتبی (1391)، بررسی سلامت روانشناختی جانبازان جنگ تحمیلی عراق بر ضد ایران، 22 سال پس از اتمام جنگ، تحقیقات علوم رفتاری. دوره 10، شماره 6، ویژهنامه سلامت روان: 553-545.
6
شوانی، اسماعیل؛ زهراکار، کیانوش و رسولی، محسن (1395)، اثربخشی درمان مبتنیبر پذیرش و تعهد بر کاهش مؤلفههای فرسودگی زناشویی زنان دارای همسر جانباز. فصلنامه علمی ـ پژوهشی طب جانباز. دوره8، شماره2: 118-111.
7
طارمیان، فرهاد؛ ماهجویی، مازیار و فتحی، طاهر (1387)، مهارتهای زندگی، چاپ دوم. تهران: انتشارات تربیت.
8
فرامرزی، سالار؛ همایی، رضا و ایزدی، راضیه (1390)، اثربخشی آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری مهارتهای زندگی بر سلامت روانی زنان دارای همسر معلول، فصلنامه علمی – پژوهشی رفاه اجتماعی، سال یازدهم، شماره 40: 235-217.
9
کریمی، پروانه؛ کرمی، جهانگیر و دهقان، فاطمه (1393)، رابطه سبکهای دلبستگی و سبکهای حل تعارض با فرسودگی زناشویی کارکنان متأهل، فصلنامه علمی- پژوهشی زن و جامعه، سال پنجم، شماره: 70-53.
10
گوهری، شیوا؛ زهرا کار، کیانوش و نظری، علیمحمد (1394)، پیشبینی فرسودگی زناشویی براساس تمایزیافتگی و صمیمیت جنسی در پرستاران، پژوهش پرستاری. دوره 11، شماره 2: 80-72.
11
محمدیپور، محمد و فلاحتی، مریم (1394)، اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روانی همسران جانبازان مبتلا به اختلالات خلقی، فصلنامه علمی- پژوهشی طب جانباز، دوره8، شماره1: 32-25.
12
مهرابیزاده هنرمند، مهناز؛ گراوند، لیلا و ارضی، سوره (1388)، بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر اضطراب و پرخاشگری همسران شهدا، زن و فرهنگ، شماره 1: 16-3.
13
نادری، فرح؛ افتخار، زهرا و آملازاده، صغری (1390)، رابطه ویژگیهای شخصیت با روابط صمیمی همسر در زنان دارای همسر معتاد، فصلنامه علمی- پژوهشی زن و فرهنگ، سال سوم، شماره9: 98-83.
14
نوابینژاد، شکوه (1390)، مشاوره ازدواج و خانوادهدرمانی، تهران: نشر انجمن اولیا و مربیان.
15
Bodenmann, G., & Shantinath, S. D. (2004). The Couples Coping Enhancement Training (CCET): A new approach to prevention of marital distress based upon stress and coping. Family Relations, 53(5), 477-484.
16
Botvin, G. J., & Griffin, K. W. (2004). Life skills training: Empirical findings and future directions. Journal of Primary Prevention, 25(2), 211-232.
17
Canam, C., & Acorn, S. (1999). Quality of life for family caregivers of people with chronic health problems. Rehabilitation Nursing, 24(5), 192-200.
18
Catalano, R. F., Berglund, M. L., Ryan, J. A., Lonczak, H. S., & Hawkins, J. D. (2004). Positive youth development in the United States: Research findings on evaluations of positive youth development programs. The annals of the American academy of political and social science, 591(1), 98-124.
19
Faulkner, G., & Biddle, S. (2001). Exercise and mental health: it's just not psychology!. Journal of sports sciences, 19(6), 433-444
20
Faulkner, G., & Carless, D. (2006). Physical activity in the process of psychiatric rehabilitation: theoretical and methodological issues. Psychiatric rehabilitation journal, 29(4), 258.
21
Han, B., & Haley, W. E. (1999). Family caregiving for patients with stroke review and analysis. Stroke, 30(7), 1478-1485.
22
Jungbauer, J., Wittmund, B., Dietrich, S., & Angermeyer, M. C. (2004). The disregarded caregivers: subjective burden in spouses of schizophrenia patients. Schizophrenia Bulletin, 30(3), 665-675.
23
Moalosi, G., Floyd, K., Phatshwane, J., Moeti, T., Binkin, N., & Kenyon, T. (2003). Cost-effectiveness of home-based care versus hospital care for chronically ill tuberculosis patients, Francistown, Botswana. The International Journal of Tuberculosis and Lung Disease, 7(9s1), S80-S85.
24
Matthieu, M. M., Smith, I. D., Morrow-Howell, N., & McBride, A. M. (2013). Impacts of The Mission Continues Fellowship Program on Post-9/11 Disabled Military Veterans, Their Families, and Their Communities.
25
Pines, A. (2013). Couple burnout: Causes and cures. Routledge.
26
Pines AM. (2002). How to love a dream to cut Nynjamd.
27
Peraica, T., Vidović, A., Petrović, Z. K., & Kozarić-Kovačić, D. (2014). Quality of life of Croatian veterans' wives and veterans with posttraumatic stress disorder. Health and quality of life outcomes, 12(1), 1.
28
Qaderpour, R., Bahrami, F., Etemadi, O., Ahmadi, S. A., & Fatehizade, M. (2014). The Effect of Integrative Couple Quality Of Life Counseling On Chemical Veterans Family Performance. Int. J. Acad. Res. Appl. Sci, 3(6), 19-33.
29
Radfar, Sh., Haghani, H., Tavalaei, SA., Modirian, E., Falahati, M. (2005). Evaluation of mental health state in veterans family (15-18 Y/O adolescents). J Mil Med,7(3):203-9.
30
Riebschleger, J., Scheid, J., Luz, C., Mickus, M., Liszewski, C., & Eaton, M. M. (2008). How are the experiences and needs of families of individuals with mental illness reflected in medical education guidelines?. Academic Psychiatry, 32(2), 119-126.
31
Sisk, D. A., & Torrance, E. P. (2001). Spiritual intelligence: Developing higher consciousness. Creative Education Foundation Press
32
Soliemanian, A.A., Jajarmi, M., Falahati, M.(2015). Effectiveness of training life skills on the quality of life of spouses of veterans with affective disorders. J War Public Health, 7(4),197-205.
33
Trask, P. C., Paterson, A. G., Griffith, K. A., Riba, M. B., & Schwartz, J. L. (2003). Cognitive‐behavioral intervention for distress in patients with melanoma. Cancer, 98(4), 854-864.
34
ORIGINAL_ARTICLE
دیدگاه فهمی همسر در مردان نظامی: نقش پیشبین تعارض کار ـ خانواده، انعطافپذیری و کار عاطفی
مقدمه: نظامیگری از مشاغل دارای تنیدگی بالا و پیچیدگی خاص است که با مخاطرات جسمانی و دوری از خانواده همراه است و میتواند بر زندگی زناشویی افراد تأثیر بگذارد. هدف پژوهش حاضر پیشبینی دیدگاهفهمی همسر در مردان نظامی از روی تعارض کار ـ خانواده، انعطافپذیری و کار عاطفی بود. روش: طرح پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان رسمی یک سازمانهای نظامی مستقر در شهر اهواز بود که نمونهای به حجم 200 نفر با روش نمونهگیری هدفمند و از میان مردان متأهل انتخاب شد. ابزارهای استفادهشده شامل پرسشنامه تعارض کار ـ خانواده کاریکسی، خردهمقیاس انعطافپذیری از پرسشنامه هوش هیجانی بار ـ آن، پرسشنامه کار عاطفی بریت و همکاران و پرسشنامه دیدگاهفهمی لانگ میباشد. برای آزمون فرضیهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با روش همزمان و گامبهگام استفاده شد. نتایج: نتایج پژوهش بیانگر وجود رابطه منفی معنیدار بین تعارض کار ـ خانواده (239/0-=r) و کار عاطفی (491/0-=r) و رابطه مثبت معنیدار (619/0=r) بین انعطافپذیری با دیدگاهفهمی بود (05/0>p). همچنین تحلیل رگرسیون با روش همزمان نشان داد که ترکیب سه متغیر حدود 44 درصد واریانس دیدگاهفهمی را تبیین میکنند. همچنین تحلیل رگرسیون با روش گامبهگام نشان داد که کار عاطفی و انعطافپذیری بهترین پیشبینهای دیدگاهفهمی هستند. بحث: روابط زناشویی افراد نظامی بسیار بااهمیت است و دیدگاهفهمی آنان بهعنوان یک متغیر مهم را میتوان از روی تعارض کار ـ خانواده، انعطافپذیری و کار عاطفی پیشبینی کرد.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201254_2bd609fa06fa9aaa1e916e464cc6176a.pdf
2017-11-22
17
30
دیدگاه فهمی همسر
تعارض کار ـ خانواده
انعطافپذیری
کار عاطفی
امین
کرایی
am.koraei@gmail.com
1
استادیار گروه مشاوره، واحد اهواز، دانشگاه ازاد اسلامی، اهواز، ایران
LEAD_AUTHOR
ذبیح اله
عباس پور
z.abbaspour@scu.ac.ir
2
استادیار گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
AUTHOR
زهرا
دشت بزرگی
zahradb2000@yahoo.com
3
استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
AUTHOR
مسلم
نجفی مفرد
mesi.n65@gmail.com
4
کارشناسی ارشد مشاوره، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
AUTHOR
ثمری، علیاکبر و طهماسبی، فهیمه (1386)، بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان، اصول بهداشت روانی، شماره 9: 121 ـ 128.
1
سبحانیجو، شمسعلی (1390)، بررسی اثر مستقیم و غیرمستقیم دیدگاهفهمی بر کیفیت زناشویی معلمان متأهل شهر اهواز، پایاننامه کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه شهید چمران اهواز.
2
شولی، سمیه (1390، بررسی رابطۀ روانرنجورخویی، تعارض کار- خانواده، گرانباری نقش، عدالت رویهای، عدالت توزیعی و کنترل شغلی با فرسودگی شغلی در کارکنان شرکت گاز اهواز، پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
3
Bar-On, R. (1997). The Emotional Quotient Inventory (EQ-I): A test of emotional intelligence. Toronto, Canada: Multi-Health Systems, Inc.
4
Block, J. (2012). Personality as an affect processing system: Toward an Integrative Theory. Mahwah. NJ: Elbaum.
5
Bourke, J. (1999). An Intimate History of Killing. Face-to-Face Killing in the Twentieth- Century Warfare. London: Granta Books.
6
Briët, M., Näring, G., Brouwers, A., & Van Droffelaar, A. (2005). Emotional labor: Ontwikkeling en validering van de dutch questionnaire on emotional labor (d-qel) [emotional labor: The development and validation of the dutch questionnaire on emotional labor (d-qel)]. Gedrag: Tijdschrift voor Psychologie en Gezondheid, 33 (5), 318-330.
7
Britt,T. W., & Dawson, C. R. (2005). Predicting Work-Family Conflict from Workload, Job Attitude, Group Attributes and Health: A Longitudinal Study. Military Psychology, 17(3), 203-207.
8
Burke, R. (2000). Do Managerial Men Benefit From Organizational Values Supporting Work-Personal Life Balance? Women in Management Review, 15 (2), 81-89.
9
Carikci, I. (2003). Gender different in work-family conflict among managers in Turkey: Non Western Perspective.
10
Castro, C.A., Bienvenu, R.V., Huffman, A.H., & Adler, A.B. (2001). Soldier Dimensions and Operational Readiness in U.S. Army Forces Deployed to Kosovo. (Report 20010410 200) Frederick, MD: U.S. Army Medical Research & Materiel Command.
11
Clark, S. C. (2002). Communicating Across the Work/Home Border. Community, Work & Family, 5(1), 23-48.
12
Corrine, A., Moss-Racusin, Jessica, J. G., & Diana, T. S. (2010). Impact of Collective Gender Identity on Relationship Quality: When Men Feel Devalued. Psychology of Men & Masculinity, 1, 65-75.
13
Dahle, T. D. (2016). Longitudinal Examination of Observed Family Hostility and Adolescent Anxiety and Depression as Mediated by Adolescent Perspective Taking and Empathic Concern. A thesis submitted to the faculty of Brigham Young University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Science.
14
Drummet, A. R., Coleman, M., & Cable, S. (2003).Military Families under Stress: Implications for Family Life Education. Family Relations, 52(3), 279-287.
15
Eby, L. T., Casper, W. J., Lockwood, A., & Bordeaux, C. (2005). Brinley A. Work and Family research in IO/OB: content analysis and review of the literature. Journal of Voc behave, 66: 124-197.
16
Elloy, D. F. (2002). Overload and Work-Family Conflict among Australian Dual-career Families: Moderating Effects of Support. Psychological Report, 91 (3), 907-913.
17
Epley, N., Caruso, E. M., & Bazerman, M. H. (2006). When perspective taking increases taking: Reactive egoism in social interaction. Journal of Personality and Social Psychology, 91, 872–889.
18
Federman, E. B., Bray, R. M., & Kroutkil, L. A. (2000). Relationship between Substance Use and Recent Deployments among Women and Men in the Military. Military Psychology, 12 (3), 205-220.
19
Frone, M. R. (2000). Work-Family Conflict: The Effect of Job and Family Involvement. Journal of Occupational Behavior, 8 (1), 45-53.
20
Gilin, D., Maddux, W. W., Carpenter, J., & Galinsky, A. D. (2013). When to use your head and when to use your heart: The differential value of perspective-taking versus empathy in competitive interactions. Personality and Social Psychology Bulletin, 39, 3–16.
21
Gondia, N., & Urdan, T. (2014). Parental influences on student motivation, affect and academic behavior: Introduction to the special issue. European Journal of Psychology of Education, 22, 3-6.
22
Goodwin, R. E., Groth, M., & Frenkel, S. J. (2011). Relationship between emotional labor, job performance, and turnover. Journal Vocat Behav, 79 (2):538-548.
23
Gosserand, R. H., & Diefendorff, J. M. (2005). Emotional display rules and emotional labor: The moderating role of commitment. Journal of Applied Psychology, 90 (6):1256-1264.
24
Hochschild, A. R. (1989). The second shift. New York: Penguin Group.
25
Hooker, C. I., Verosky, S. C., Germine, L. T., Knight, R. T., & Esposite, M. (2009). Neural activity during social signal perception correlates with self-reported empathy. Brain Research, 13, 100-113.
26
Howard, W. G.,Donoforio, H. H., & Boles, J. S. (2004). Inter-Domain Work-Family, Family-Work Conflict and Police Work Satisfaction. Policing: An International Journal of Police Strategies & Management, 27 (3), 380-395.
27
Humphrey, R. H., Pollack, J. M., & Hawver, T. (2008). Leading with emotional labor. Journal of Managerial Psychology, 23(2):151-168.
28
Kellas, J. K., Carr, K., Horstman, H. K., Dilil, D. (2017). The Communicated Perspective-Taking Rating System and links to well-being in marital conflict. Personal Relationship, 24 (1): 185–202
29
Kgosana, M. C. (2010). An Exploratory Study of Family Stability under Conditions of Deployment. Thesis submitted in partial fulfillment of the requirement for the degree of Master of Commerce (Industrial Psychology) at the University of Stellenbosch.
30
Long, E. C. J. (1990).Measuring dyadic perspective –Taking:Two scales for Assessing perspective –Taking in marriage and similar dyads. Journal of educayional and Psycholgical measurement, 50, 90-105.
31
Luthar, S. S., Cicchetti, D., & Becker, B. (2000). The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child Development, 71, 543-562.
32
Major, V. S., Klein, K. J., & Ehrhart, M. G. (2002). Work time, work interference with family, and employee distress. Journal of Applied Psychology, 87, 427-436.
33
Mansfield, A. J., Kaufman, J. S., Marshall, S. W., Gaynes, B. N., Morrissey, J. P, & Engel, C. C. (2010) Deployment and the use of mental health services among U.S. Army wives. New England Journal of Medicine; 362: 101–109.
34
Martin, J., Sokol, B., & Elfers, T. (2008). Taking and coordinating perspectives: From perfective interactivity, through reflective intersubjectivity, to metareflective sociality. Human Development, 51, 294-317.
35
McAllister, M., & McKinnon, J. (2008). The importance of teaching and learning resilience in the health disciplines: A critical review of the literature. Nurse Educ Today, 29 (4): 371-9
36
Morris, J. A., & Feldman, D. (1996). Managing emotions in the workplace. Journal of Managerial Issue, 9 (3): 257-274.
37
Sayer, N. A., Noorbaloochi, S., Frazier, P., Carlson, K. F., Gravely, A., & Murdoch, M. (2010). Reintegration problems and treatment preferences among recent veterans. New directions for trauma research. Psychiatric Services, 61:589–597.
38
Schoebi, D. (2008). The coregulation of daily affect in marital relationships. Journal of Family Psychology, 22, 595–604.
39
Segal, M. W., & Harris, J. J. (1993). What we know about Army families. Alexandria, VA: U.S. Army Research Institute for the Behavioral and Social Sciences.
40
Simon, M., Kummerling, A., & Hasselhorn, H. M. (2004). Work–home conflict in the European nursing profession. International Journal of Occupational Environment Health, 10: 384–391.
41
Skomorovsky, A., & Stevens, S. (2013). Testing a resilience model among Canadian Forces recruits. Military medicine, 178 (8):829-37.
42
Sutton, R. I. (1991). Maintaining norms about expressed emotions: The case of bill collectors. Administrative Science Quarterly, 36: 245-268.
43
Vater A., & Schroder, A. M. (2015). Explaining the link between personality and relationship satisfaction: Emotion regulation and interpersonal behavior in conflict discussions. European Journal of Personality, 29: 201–215.
44
Wisecarver, M. M., Cracraft, M.L., & Heffner, T.S. (2006). Deployment Consequences: A Review of the Literature and Integration of Findings into a Model of Retention. ARI Research Report 1845. Arlington, VA: US Army Research Institute.
45
Zinn J. O. (2012). Soldiers, work and emotions – perspectives from the sociology of risk and uncertainty In L. Cheshire et al. (Eds.), Emerging and enduring inequalities, (TASA 2012 Conference Proceedings). Canberra: The Australian Sociological Association.
46
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش دلگرمسازی خانواده براساس مدل آدلر در افزایش رضایت زناشویی و کاهش علائم اختلال جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه
هدف: از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش دلگرمسازی خانواده براساس مدل آدلر در افزایش رضایت زناشویی و کاهش علائم اختلال جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه بود.
روش: طرح پژوهش شبهآزمایشی از نوع کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از کلیۀ افرادی بود که براساس تشخیص پزشک فوقتخصص روانپزشکی و پرسشنامة اختلال استرس پس از ضربۀ می.سی.سی.پی. مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه بازمانده از جنگ تحمیلی بودند که به کلینیکها یا مراکز درمانی شهر تهران مراجعه کردند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری دردسترس استفاده شد. پرسشنامة اختلال استرس پس از ضربه می.سی.سی.پی. و پرسشنامه رضامندی زناشویی انریچ، ابزارهای این پژوهش بودند و برای تحلیل دادها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد.
نتیجه: تحلیل و بررسی دادههای پژوهش نشان د ادکه آموزش دلگرم سازی خانواده بر اساس مدل آدلر باعث کاهش مشکلات بالینی( شامل تجربه مجدد، کناره گیری، کرختی، بیش انگیختگی و خودآزاری) جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه شد.
بحث: آموزش دلگرمسازی خانواده براساس مدل آدلر نشان داد که خانواده نقش بسزایی در بهبود علائم PTSD و رضایت زناشویی دارد که در تحقیقات عصر حاضر توجه چندانی به آن نشده است.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201255_728bfa042caf85590206022a10e35231.pdf
2017-11-22
31
46
دلگرمسازی خانواده
مدل آدلر
رضایت زناشویی
استرس پس از سانحه
جانبازان
مژگان
رحمانی
mozhgan_r_t@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
AUTHOR
مریم
مشایخ
m.mashayekh@kiau.ac.ir
2
استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی ،کرج، ایران
LEAD_AUTHOR
انیسی، جعفر (1377)، بررسی وضعیت روانی همسران جانبازان اعصاب و روان در مقایسه با وضعیت روانی همسران جانبازان غیراعصاب و روان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
1
پورافکاری، نصرتالله (1382)، خلاصه روانپزشکی علوم تربیتی ـ روانپزشکی، تهران: انتشارات شهراب.
2
دینک مایر ـ دان سی ـ دی مگی گار (1390)، والدین مؤثر فرزندان مسئول، ترجمه مجید رئیس دانا.
3
ساراسون، ایروین و ساراسون. باربارا (1987)، روانشناسی مرضی، ترجمه بهمن نجاریان، محمدعلی اصغریمقدم و محسن دهقانی (1371)، جلد اول تهران: رشد.
4
علیزاده، حمید (1384)، تبیین نظری اختلال نارسایی توجه / بیشفعالی: الگوی بازداری رفتاری و ماهیت خودکنترلی، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، سال پنجم. شماره 3.
5
محمدی محمدرضا و نوری، علیرضا (1372)، بررسی اختلالات شایع روانی در مجروحین شیمیایی. مجموعه مقالات همایش بررسی عوارض عصبی روانی، ناشی از جنگ، جلد اول، تهران: مؤسسه چاپ و نشر بنیاد:147 ـ 150.
6
میرزایی، جعفر (1383)، مقایسه شدت فراوانی نشانههای اختلال استرس پس از ضربه PTSD در جانبازان مبتلا به عوارض روانی جسمانی ناشی از جنگ، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
7
Aghdam,S & Etal (2017).Effect of Adlerian Encouragment Training on Decreasing Mainfest and Latent Anxiety in Gril student. Journal of Humanities and Social Sciences .vol 6,No 1.
8
American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-IV-TR. Washington, DC: American Psychiatric Association.
9
Barlow, D. H. (2002). Anxiety and Its Disorders: The Nature and Treatment of Anxiety and Panic. New York, the Guilford Press.
10
Berle, David & Etal (2018).Personal well -being in posttraumatic stress disorder (PTSD):association with PTSD symptoms during and following treatment. BMC psychology,BMC series_open,inclusive and trusted 2018,6:7.https://doi.org/10.11/s40359-0219-2
11
Boyd,J.E & Etal(2018).Mindfulness-based treatment for posttraumatic stress disorder: a review of treatment literature and neurobiological evidence .Journal of psychiatry & neuroscience:4301:7-25
12
Emmos, J.M & Etal (2018).Understanding the Discouraged child with the school System:An Adlerian View of the school- to-Prison Pipline. Journal of individual psychology. Journal of individual psychology volume 74,pp 134-153
13
Ford, J. D. (2009). Posttraumatic Stress Disorder: Science and Practice. New York, Elsevier Inc.
14
Ikin, J.F., Sim, M.R., McKenzie, D.P., Henderson, A.S., Horsley, K.W.A., Wilson, E.J., Moore, M.R., Jelfs, P.L., Harrex, W.K., (2007). Anxiety, post-traumatic stress disorder and depression in Korean War veterans fifty years after the war. Br. J. Psychiatry 190, 475–483.
15
Ikin, Jillian F. Creamer, Mark C. Sim, Malcolm R. McKenzie, Dean P. (2010). Comorbidity of PTSD and depression in Korean War veterans: Prevalence, predictors, and impairment. Journal of Affective Disorders 125.279–286.
16
Jankowsi, Kay. (2006). PTSD and mental health available online at:.com/ http://www.psychdirect
17
Jankowski MK, Schnurr PP, Adams GA, Green BL, Ford JD, Friedman MJ.(2004). A mediational model of PTSD in World War II veterans exposed to mustard gas. J Trauma Stress;17(4):303-10.
18
Kang, H. (2009). Analysis of VA Health Care utilization among US Global War on Terrorism (GWOT) veterans. Unpublished report, VHA Office of Public Health and Environmental Hazards.
19
Kennedy, C., & Moory, J. (2010). Military Neuropsychology. New York: Springer.
20
Kessler, T.C., Berlund, P., Demler, O., Jin, R., Merikangas, K.R. & Walters, E.(2005). Lifetime prevalence and the age-of-onset distributions of DSM-IV disorders in the National Comorbidity Survey replication. Arch Gen Psychiatry: 62; 593–602.
21
Macklin, M. L., Metzger, L. J., Litz, B. T., McNally, R. J., Lasko, N. B., Orr, S. P., et al. (1998). Lower precombat intelligence is a risk factor for posttraumatic stress disorder. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 66, 323–326.
22
Mclean ,P.c & Etal(2018).Eposure and present-centred therapy for PTSD among active-duty military personnel and veterans. Contemprary Clinical Trails journal .volum 64,pages 41-48
23
Miller,K.E(2017).The impact of suspected sleep Apnea on Exposure, Relaxation,Rescripting Therapy(ERRT):A Preliminary Examination
24
Moghadam,S & Etal(2017).Effect of Adlerian Encouragement Training on Decreasing Manifest and Latent Anxiety in Girl students .Journal of Humanities and social sciences.Vol 6,No 1.
25
Nijdam,M.J & Etal(2018).Turning wounds into wisdom:post traumatic growth over the course of two types of trauma focused psychotherapy in patient with PTSD, Journal of Affective Disorders.volume 227,Pages 424-431
26
Rasmussen.PR(2015).Adaptive Reoriention Therapy(A.R.T):An Adlerian Model for the treatment of emotional disorder.La Psicologia Adleriana.vol 26.num 102
27
Rhinehart,A & Gibbons,M.M (2017).Adlerian Therapy with Recently Romantically Seprated College_ Age women. College Counselling Journal.Volume 20,Issue 2 pages 181-192
28
Riddle JR, Brown M, Smith T, Ritchie EC, Brix KA, Romano J.(2003). Chemical warfare and the Gulf War: A review of the impact on Gulf veterans' health. Mil Med;168(8):606-13.
29
Riddle JR, Brown M, Smith T, Ritchie EC, Brix KA, Romano J.(2003). Chemical warfare and the Gulf War: A review of the impact on Gulf veterans' health. Mil Med;168(8):606-13.
30
Roin.E,C & Etal (2018).Mind_Body Therapy for military veterans with post traumatic stress disorder:A systematic Review.Journal of Alternative and Complementry Medicine,vol 24.No.2
31
Rubin E,C(2018).Mind-Body Therapy for Military Veterans with Post traumatic Stress Disorder: A Systematic Review. Journal of Alternative and Complementary Medicine Vol 24.No.2
32
Shalev, A. Y., Freedman, S. A., Peri, T., Brandes, D., Sahar, T., Orr, S. P., et al. (1998). Prospective study of posttraumatic stress disorder and depression following trauma. American Journal of Psychiatry, 155, 630–637.
33
Sloan,D.M & Etal(2018). A brief exposure- ased treatment vs cognitive processing therapy for post traumatic- stress disorder:A randomized noninferiority clinical trail.JAMa psychiatry;75(3):233-239
34
Sutker, P. B. & etal. (1993). War-zone trauma and stress-related symptoms in operation desert shield / storm (ods) returness. Journal of Social Issues. Vol. 49(4). pp. 33-50.
35
Wagenmans,A&Etal(2018).The impact of childhood sexual ause on the outcome of intensive trauma-focused treatment for PTSD. European Journal of psycho traumatology ,volume9, Issue 1.
36
Wolf,G.K(2018).Prolonged-exposure PTSD treatment outcomes to postconcussive symptoms,cognition, and self efficiacy in veterans and Active Duty Service Members. Journal of Heal Trauma Rehabilation:volume 33-Issue 2-PE55-E63
37
WU,L-Y(2017).Behavioral Interactions within Chinese Families with Children Exibiting Emotional Difficulties in Adlerian Family Play Therapy :Implications for counseling Professionals.
38
Zeligman,M & Etal(2017).Post traumatic Growth in individual with chornic illness:The role of social support and meaning making. Journal of counseling &Development .volume 96. Issu 1.pages 53-56
39
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی (حل مسئله، تصمیمگیری، تفکر خلاق) بر عزت نفس فرزندان شاهد و ایثارگر شهر تهران
مقدمه: در سالهای اخیر، مهارتهای زندگی و آموزش آن توانسته است اهمیت خود را میان اقشار مختلف پیدا کند. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر عزتنفس فرزندان شاهد و ایثارگر شهر تهران بوده است. روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات نیمهآزمایشی است. جامعه آماری در این پژوهش شامل 15 نفر بهعنوان گروه کنترل و 15 نفر بهعنوان گروه آزمایش از فرزندان دختر شاهد و ایثارگر شهر تهران است که در جلسات آموزش مهارتهای زندگی شرکت داشتهاند. مداخلات به شکل 8 جلسه آموزش گروهی و هر جلسه به مدت 90 دقیقه اجرا شد. ابزار اندازهگیری پژوهش، پرسشنامه عزتنفس آیزینگ است. نتایج: تحقیق نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی بر عزتنفس تأثیر مثبت داشته و معناداری آن برای مقایسه عزتنفس گروه آزمایش و کنترل برابر با 006. بوده است. بحث: بهنظر میرسد آموزش مهارتهای حل مسئله، تصمیمگیری و تفکر خلاق تأثیر بسزایی در عزتنفس فرزندان شاهد و ایثارگر دارد و افراد را در ارتباط با حل مشکلات احتمالی که در زندگی پیشرو دارد یاری میرساند.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201256_9a2321b37196610eff16c4f4b01993bf.pdf
2017-11-22
47
53
عزتنفس
مهارتهای زندگی
فرزندان شاهد و ایثارگر
حجت اله
مرادی
psyops_ir@yahoo.com
1
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه جامع امام حسین(ع) تهران، ایران
AUTHOR
احمد
باصری
ahmadbas@gmail.com
2
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه جامع امام حسین(ع) تهران، ایران
AUTHOR
راضیه
معاون جولا
razie.jula@yahoo.com
3
کارشناس ارشد روان سنجی
LEAD_AUTHOR
آیزینگ، مایکل (2009)، همیشه شاد باشید، ترجمه زهرا چلونگر، تهران: انتشارات نسل نواندیش (1393).
1
بهرامی، فاطمه (1394)، تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر منبع کنترل، پایانامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی.
2
بیابانگرد، اسماعیل (1393)، روشهای افزایش عزتنفس در کودکان و نوجوانان، چاپ دهم، تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان تهران.
3
دلاور، علی (1391)، روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران: دانشگاه پیامنور.
4
دوان شولتز؛ سیدنی اِلِن شولتز (1394)، نظریههای شخصیت، چاپ یازدهم، ترجمه یحیی سیدمحمدی، تهران: انتشارات نشر ویرایش.
5
حقیقی، جمال؛ موسوی، محمد؛ محرابیزاده هنرمند، مهناز و بشلیده، کیومرث (1395)، بررسی تأثیر آموزشی مهارتهای زندگی بر سلامت روانی و عزتنفس دانشآموزان دختر سال اول مقطع متوسطه، مجله علوم تربیتی و روانشناسی، شماره 13: 78 ـ 61.
6
محمودی راد، مریم؛ آراسته، حمیدرضا؛ افقه، س. و براتی سده، فریده (1392)، بررسی نقش آموزش مهارتهای ارتباطی و حل مسئله اجتماعی بر عزتنفس و هوشبهر دانشآموزان مقطع سوم دبستان، ویژهنامه توانبخشی، شماره 29: 74 ـ 69.
7
مشکی، مهدی؛ غفرانی پور، فضلاله؛ آزاد فلاح، پرویز و حاجیزاده، ابراهیم (1387)، بررسی تأثیر برنامه آموزشی با بهکارگیری عزتنفس و باورهای کنترل سلامت بر ارتقای سلامت روان دانشجویان، فیض. شماره 12: 45 ـ 38.
8
معاون جولا، راضیه (1395)، بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر شادکامی و عزتنفس فرزندان شاهد و ایثارگر شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد تهران شمال.
9
معاون جولا، راضیه (1390)، مقایسه عزتنفس فرزندان دارارای مادر شاغل با فرزندان دارای مادر غیرشاغل در دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه 3 اهواز. پایاننامه کارشناسی.
10
هرمزینژاد، معصومه (1394)، رابطه ساده و چندگانه عزتنفس، اضطراب اجتماعی و کمالگرایی با ابراز وجود در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه چمران اهواز.
11
Diener,M.(2016) .Relationship between therapist facilitation patient affective. Marital Satisfaction in Remarriage: A Meta-analysis. Journal of Marriage and the Family, 51 (3), 713-25.
12
Izing, K (2015). Can High facility girsachivement? Reding psychology (2015). ,. (7th. ed.), New York: Worth Publishers. Noble, K. D. (2000), Spiritual.
13
Milligan, M.(2013).Optimism and the five factore model of personality .coping and health behavior .Al,USA. Michael D.Buhrmester, Hart Blanton, William B.Swannjr. (2011). Implicit self-esteem: Nature, measurment, and a new way forward. 287-292
14
Schneider, G. J., Griffin, K. W. (2012). Life skills Training Empirical finding and future work stress and psychological distress in male firefighters. Stress and Health, 17(4),219–229.
15
Seligman, B. (2014) . Teaching life for Student success: connecting
16
Silverman, J., Friedlander, J., Reid. & Robert, Cribbie. (2017). Social Support, Self-Esteem, and Stress as Predictors of Adjustment to University among First-Year.
17
Orth, R. and Brent w, R. (2010). Low self- Esteem prospectively predicts Depression in Adolescence and yong Adulthood.
18
ORIGINAL_ARTICLE
شیوههای ایجاد آرامش روانی از دیدگاه قرآن کریم
مقدمه: آرامش روانی، ضرورتی اجتنابناپذیر و حیاتی برای بشریت است. امروزه فشار روانی بهعنوان بیماری تمدن، لقب گرفته است و برای نجات از آن، تمسک به قرآن کریم بهترین نسخه شفابخش بهشمار میآید. هدف این تحقیق، شناسایی شیوههای ایجاد آرامش از نگاه قرآن کریم است. روش: این تحقیق از نوع بنیادی است که با روش کیفی و با رویکرد تحلیل محتوا انجام شد. جامعه آماری این تحقیق کلیه آیات قرآن و تفسیرهای قرآنی است. نمونه آماری شامل کلیه آیات قرآن کریم است که بهنحوی مستقیم یا غیرمستقیم به موضوع آرامش ارتباط مییابد. نتایج: نتایج تحقیق یازده شیوه ایجاد آرامش از نگاه قرآن را نشان داد. این شیوهها عبارتند از: حاکمیت اسلامی، ازدواج، صبر و ایستادگی، احسان و نوعدوستی، مدیر کارآمد، ایمان، عمل صالح، دعا، خواب، امید به فضل و رحمت الهی، امید به وعدههای الهى. بحث: باتوجهبه اینکه قرآن نسخه شفابخشی از طرف خدا برای انسانهاست، استفاده از شیوههای فوق سبب آرامش میشود. همه این راهبردها در ایجاد آرامش روانی مؤثر هستند.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201257_81cfa0606000176f62ae974c0895993e.pdf
2017-11-22
55
66
آرامش
سلامت روان
قرآن کریم
احمد
باصری
ahmadbas@gmail.com
1
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه جامع امام حسین(ع)
AUTHOR
حمید
علوی وفا
alavivafa@chmail.ir
2
مدرس و پژوهشگر دانشگاه جامع امام حسین(ع)
AUTHOR
سید فردین
رضائی
nilooreza88@gmail.com
3
دانشآموخته کارشناسی ارشد دانشگاه جامع امام حسین
AUTHOR
آمالی، حمید (1390)، سلامت روان، مندرج در:
1
http://hamidamali.blogfa.com/post/3
2
احمدوند، علی (1382) بهداشت روانی، تهران: دانشگاه پیامنور.
3
اسدی، علی (1370)، بحرانشناسی و جامعهشناسی بحران، مجله علمی پژوهشی دانشنامه، تهران، دانشگاه آزاد: 48.
4
حیدری، مریم (1391)، سلامت روان روانشناسی، مندرج در www.magirans.com بهار 91
5
خاکپور، حسین؛ نوری، ابراهیم و عسکری، مهدیه (1395)، کارکردهای تربیتی عزت نفس و نقش آن در سلامت روان از نگاه قرآن و روایات. پژوهشهای اخلاقی. سال ششم. شماره 4: 131 تا 146.
6
صادقی، علی (1395)، مدیریت بحران، تأثیر طرح توسعه مجموعه شهری تهران بر بهبود توان مدیریت بحران برای مقابله با بلایایی طبیعی از دیدگاه نخبگان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه جامع امام حسین (ع).
7
علوینژاد، سیدحیدر (1378)، مطهری و انسان سالم قرآنی، فصلنامه پژوهشهای قرآنی، شماره 18 ـ 17 دوره 5.
8
گنجی، حمزه (1379)، بهداشت روانی. تهران: انتشارات ارسباران.
9
منصوری، خلیل (1389)، عوامل و موانع آرامش در نگره قرآنی، 27 فروردین مندرج در:
10
www.samamos.com/?P=1168
11
موسیخانی، مرتضی (1371)، مدیریت بحران: نگرش کاربردی از فنها و فنون مدیریت، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مدیریت دانشگاه تهران.
12
میناوردی، مهناز (1380)، رابطه کمالگرایی و سرسختی روانشناختی با سلامت روانی و عملکرد تحلیلی دانشآموزان دختر مراکز پیشدانشگاهی اهواز، پایاننامه کارشناسی ارشد.
13
نبیزاده بهنمیری، محمدحسین (1391)، نقش مدیریت استراتژیک در مدیریت بحران، فصلنامه مدیریت بحران، شماره 15: 70-71.
14
نجات، حمید و ایروانی، محمود (1378)، مفهوم سلامت روان در مکاتبات روانشناسی، فصلنامه بهداشت روانی، شماره سوم.
15
نسّاجى، اسماعیل (1391)، نیایش و آثار مثبت آن در سلامت روان، مکتب اسلام، س 52. ش 2: 52 تا 60.
16
نوذری، علی (1385)، بهداشت و سلامت در شرایط عادی و بحران، فرماندهی بهداری.
17
هاشمی علیآبادی، سیداحمد (1394)، عوامل آرامش از نگاه قرآن، سایت معارف قرآنی، شماره مطلب: ۳۵۰۲.
18
Dimatteo, M.R & Martin, L.R. (2002). Health psychology. New York Allyn & Bacon.
19
DSM-5 American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Arlington: American Psychiatric Publishing.
20
Keyes, C.L.M & Lopez,SJ. (2002). Toward a Science of mental health in C.R. Snyder & Lopez S.J (Ed). The hand book of appositive psychology (pp, 45-60) New York Oxford university press
21
Allan, NP. Felton, JW. Lejuez, CW. MacPherson, L. Schmidt, NB. (2015).
22
Longitudinal investigation of anxiety sensitivity growth trajectories
23
and relations with anxiety and depression symptoms in adolescence.
24
Development and Psychopathology. 28(2): 1-11.
25
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر عوامل انگیزشی بر پیشرفت یادگیری زبانآموزان در یک دانشگاه نظامی
مقدمه: این مقاله به تأثیر عوامل انگیزشی بر پیشرفت یادگیری زبان انگلیسی در یک دورۀ فشردۀ آموزش زبان میپردازد. روش: در این مطالعه تعداد 94 نفر زبانآموز از یک دانشگاه نظامی در تهران با محدودۀ سنی 20 تا 30 سال شرکت کردند. شرکتکنندگان نسخۀ ترجمهشده و اقتباسشدهای از آزمون انگیزش- نگرش گاردنر را پر کردند. نتایج: از بررسی تحلیل عاملی پرسشنامه، چهار متغیر اصلی یعنی: انگیزش، انگیزش تلفیقی، تأثیر سازمانی و اضطراب بهدست آمد. مطالعۀ حاضر حاکی از آن بود که انگیزش ترکیبی، یادگیری زبان را بهصورت مثبت، پیشبینی میکند و انگیزش بهعنوان یک پیشبینیگر مثبت برای پیشرفت در یادگیری زبان محسوب میشود، درحالیکه تأثیر سازمانی بهعنوان یک پیشبینیگر منفی پیشرفت در یادگیری زبان تلقی میشود. بحث: این مطالعه تأیید کرد که با فرض درنظرگرفتن تمام مؤلفههای دیگر، انگیزه، مهمترین عامل یادگیری زبان است. نتیجهگیری کلی این مطالعه این است که انگیزه، تابع بافت است و هر بافت یادگیری زبان در این مورد منحصربهفرد است و مدل خاص خود را دارد.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201258_9163031068f317ae9624f227b8f04417.pdf
2017-11-22
67
81
انگیزش
یادگیری زبان دوم
پیشرفت در یادگیری زبان دوم
مؤلفههای انگیزشی
حجت
جدایی حاجی خواجه
jodai.hojat@gmail.com
1
دانشجوی دکتری دانشگاه حکیم سبزواری، گروه زبان و ادبیات انگلیسی
LEAD_AUTHOR
غلامرضا
زارعیان
g.zareian@hsu.ac.ir
2
استادیار دانشگاه حکیم سبزواری، گروه زبان و ادبیات انگلیسی
AUTHOR
سید محمد رضا
امیریان
smr.amirian@hsu.ac.ir
3
استادیار دانشگاه حکیم سبزواری، گروه زبان و ادبیات انگلیسی
AUTHOR
سید محمد رضا
عادل
sm.adel@hsu.ac.ir
4
استادیار دانشگاه حکیم سبزواری، گروه زبان و ادبیات انگلیسی
AUTHOR
Bernaus, M., & Gardner, R. C. (2008). Teacher Motivation Strategies, Student Perceptions, Student Motivation, and English Achievement. The Modern Language Journal, 92(3), 387-401.
1
Dörnyei, Z. (2005). The Psychology of the Language Learner: Individual Differences in Second Language Acquisition. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
2
Ellis, R. (2008). The Study of second language acquisition. New York: Oxford University Press.
3
Febbraro, A., McKee, B. & Riedel, S. (2008): Multinational military operations and intercultural factors. North Atlantic treaty Organization, Research and Technology Organization: Neuilly-sur-Seine Cedex, France
4
Gardner, R.C. (1985). Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation. London: Edward Arnold.
5
Gardner, R.C. (2001) Integrative motivation and second language acquisition. In Z. Dörnyei & R. Schmidt (Eds.), Motivation and Second Language Acquisition (Technical Report No. 23 , pp.1-19). Honolulu: University of Hawai‘i, Second Language Teaching and Curriculum Center.)
6
Masgoret, A. M.; Gardner, R. C. (2003) Attitudes, motivation and second language learning: A meta-analysis of studies conducted by Gardner and associates. Language Learning, 53, pp. 167-210.
7
Rost, M. (2006) Generating student motivation. Retrieved January, 2012, from www.pearsonlongman.com/ae/worldview/motivation.pdf .
8
Shirbagi N. (2010) Orientations and attitudes Of Iranian University Students for English Language Learning. PEDAGOGIKA. 2010.99.
9
Stewart, K., Clarke, H., Goillau, P., Verrall, N. & Widdowson, M. (2004): Non-technical interoperability in multinational forces. In proceedings of the 9th international Command and Control Research and Technology Symposium, 14-16 September 2004. Copenhagen, Denmark.
10
Vaezi, Z. (2008) Language Learning Motivation among Iranian Undergraduate Students, World Applied Sciences Journal 5 (1): 54-61.
11
Yamashiro A.D.; McLaughlin J. (2001) Relationships among attitudes, motivation, anxiety, and English language proficiency in Japanese college students. In : Second Language Acquisition Research in Japan .Eds. P.Robinson, M. Sawyer, S. Ross. Tokyo: Japan Association for Language Teaching, pp. 113–127.
12