ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثربخشی مشاوره و درمان گروهی سوگ با رویکرد اسلامی بر ارتقای سطح کیفیت زندگی همسران شهدای مدافع حرم
مقدمه: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی مشاوره و درمان گروهی سوگ با رویکرد اسلامی بر ارتقای سطح کیفیت زندگی همسران شهدای مدافع حرم است که اغلب با شهادت همسرشان بدان مبتلا میشوند.روش: این پژوهش با روش نیمهتجربی با ساختار دو گروه آزمایش و کنترل با پیشآزمون و پسآزمون بود. نمونه آماری 16 نفر و در هر گروه 8 نفر از همسران شهدا بودند که مبتلا به سوگ شناخته شدند. نمونهگیری بهصورت دردسترس انجام شد. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه کیفیت زندگی ویر و شربورن (1992) و بسته آموزشی مشاوره و درمان سوگ با رویکرد اسلامی (ویژه بزرگسالان) بود جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آنالیز کوواریانس استفاده شد.نتایج: نتایج نشان داد که مشاوره و درمان گروهی سوگ با رویکرد اسلامی بر ارتقای سطح کیفیت زندگی همسران شهدای مدافع حرم تأثیر دارد (001/0p <).بحث: پژوهش حاضر نشان داد میتوان از بسته مشاوره و درمان گروهی سوگ با رویکرد اسلامی برای درمان سوگ استفاده نمود.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_205206_f8a656286ba596902e866e452a9d444c.pdf
2020-04-20
5
16
مشاوره گروهی
سوگ
کیفیت زندگی
همسران شهدا
فاطمه
علی پور دهاقانی
shahidgomnam1392@gmail.com
1
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجن، بروجن، ایران
LEAD_AUTHOR
آقا بخشی، علی و افشاری راد، مینو (1389)، فرهنگ علوم سیاسی، تهران : چاپار.
1
علیپور دهاقانی، فاطمه (1396)، درمان مشاوره گروهی سوگ با رویکرد اسلامی (ویژه بزرگسالان)، اصفهان، دارخوین.
2
نعمتیپور، زهرا؛ گلزاری، محمود و باقری، فریبرز (1394)، بررسی اثربخشی آموزش صبر به شیوه گروهی بر کاهش علائم افسردگی و فشار روانی حاصل از داغدیدگی در مادرانی که فرزند خود را ازدست دادهاند. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، شماره هفتم، سال دوم: 31 تا 59.
3
یوسفپور، نرگس؛ اکبری، احمد، آهنگری، الهه و ثمری، علیاکبر (1396)، بررسی اثربخشی رواندرمانی مبتنیبر بهبود کیفیت زندگی بر کاهش افسردگی مبتلایان به سوگ پیچیده، مجله پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، 7 (1): 21 ـ 37.
4
Abbas Nejad, Mohsen, Seyedi, Hossein, Rostami, Mohammad Hassan (2008), Quran, Psychology and Education (2) (Volume I of Proceedings), Mashhad: Quranic Studies Foundation and University, First Edition .
5
Becker, G., Xander, C. J., Blum, H. E., & et al (2011), Do religious or spiritual beliefs influence bereavement? A systematic review. Journal for the Study of the Old Testament, 36(1): 55-74.
6
Cox, J.D., Burlingame, G.M., Campbell, J.E., Layne, C.M., &Katzenbach, R.J. (2007). Effectiveness of a trauma: Grief-focused group intervention: A qualitative study with war-exposed Bosnian adolescents. International Journal of Group Psychotherapy, 57(3), 319-345.
7
Fujisawa, D., Miyashita, M., Nakajima, S., Ito, M., Kato, M., & Kim, Y. (2010).Prevalence and determinants of complicated grief in general population.Journal of Affective Disorder, 127(2), 352–358.
8
Hofmann, S.G.(2006), The importance of culture in cognitive and behavioral practice. Cognitive and behavioral practice, 13 (4): 243-254.
9
Houwen, K., Vander, S., Henk, B., Vanden, J., Stroebe, M., &Stroebe, W. (2010). The efficacy of a brief internet-based self-help intervention for the bereaved.Behavior Research & Therapy. 48(5), 359-367.
10
Jerome, A. (2011), Comforting children and families who grieve: Incorporating spiritual support. Journal of School Psychology International. 32(2): 233-238.
11
Kissane, D.W., Mchenzie, M., & Bloch, S. (2006). Family focused grief therapy: A randomized, controlled trail in palliative care and bereavement. American Journal of Psychiatry, 163(1), 1208-1218.
12
Lewis, N. E. (2006), spirituality as a coping mechanism for African American collegwge student facing bereavement, Department of pstchology of the state university of New york.
13
Mallinson, S. (2002).Listening to respondents: A qualitative assessment of the short-form 36 health status questionnaire.Social Science & Med, 54(1), 11–21.
14
Montazeri, A. Gashtasbi, A. Vahdaninia, M. (2005).Translation, Assess the reliability and validity of Persian SF-36 standard tool.Payesh journal. (1)5:49-56 (in Persian)
15
Nadir, A., & Dziegielewski, S. F. (2001). Spirituality within religious traditions in social work practice, Pacific Grrove, CA: Brooks/Cole
16
Neimeyer, R.A., Burke, L.A., Mackay, M.M., Van, D.S., & Jessica, G. (2010). Grief therapy and the reconstruction of meaning: From principles to practice. Journal of Contemporary Psychotherapy, 40(1), 73–83.
17
Nematipour, Zahra, Golzari, Mahmoud, Bagheri, Fariborz. (2012). Effectiveness of group-based patience training on reducing symptoms of depression and psychological stress due to failure in mothers who have lost their children, Journal of Clinical Psychology Studies, seventh, second, summer, pages 31 to 59.
18
Pizarro J, Silver RC, Prause J. (2006) Physical and mental ealth costs of traumatic war experiences among civil war veterans. Arch Gen Psychiatry.;63(2):193-200.[link]
19
Sadeqi, M. (2009).Effect of training life skills in the life quality of Isfahan young orphans.Thesis In partial fulfillment of MSc degree. Esfahan Payame Noor Univ. (in Persian)
20
Shafiei Kamalabadi, Marzieh, Bigdeli, Imanollah, Alavi, Kaveh, Kian Herzi, Farahnaz (2014), The prevalence of post traumatic stress disorder and its association with personality disorders among veterans of Tehran. Journal of Clinical
21
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه خودکنترلی رفتاری در نیمرخهای مختلف امیدواری دانشآموزان دوره متوسطه شاهد؛ تحلیل فردمحور
مقدمه: در جریان یادگیری، متغیرهای زیادی مثل انگیزش، عزتنفس و سبکهای یادگیری میتوانند بر یادگیری تأثیر بگذارند. دراینمیان، شواهد پژوهشی نشان داده که امیدواری یکی از عوامل مهم در بهبود عملکرد دانشآموزان است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نیمرخ انگیزش دانشآموزان دوره متوسطه با استفاده از رویکرد فردمحور و مقایسه خودکنترلی رفتاری باتوجهبه این نیمرخها انجام گرفته است.روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- علی مقایسهای است. تعداد 204 نفر از دانشآموزان دبیرستان شاهد ناحیه 3 تبریز که در سال 97-96 مشغول به تحصیل بودند، مقیاسهای خودکنترلی تانجی و امیدواری اشنایدر را تکمیل نمودند. برای تحلیل از نرمافزار SPSS از روش تحلیل خوشهای و تحلیل واریانس یکراهه بهره گرفته شد.نتایج: براساس نتایج حاصل از تجزیه خوشهای، سه خوشه انگیزشی برای دانشآموزان بهدست آمد: 2/38 در خوشه کمیت پایین، 7/38 درصد در خوشه کمیت متوسط، 25 درصد در خوشه کمیت بالا قرار گرفتند. خودکنترلی رفتاری خوشه کمیت پایین، کمتر از سایر خوشهها بود(p <0/001).بحث: یافتههای بهدستآمده میتواند به مسئولین حوزه آموزش کمک نماید تا با طراحی برنامههای مداخلهای تربیتی در ارتقا و یا حفظ امیدواری دانشآموزان دوره متوسطه، در طول سالهای تحصیلی اقدامات مؤثری انجام دهند.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_205202_ffdd73b3425c1c2150c3505d0f1c6466.pdf
2020-04-20
17
26
امیدواری
خودکنترلی رفتاری
تجزیه خوشهای
نیمرخ امیدواری
صفرعلی
دهقانی
ali.dehgan1027@gmail.com
1
گروه علوم تربیتی ،دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، ایران
LEAD_AUTHOR
ابوالفضل
فرید
abolfazlfarid@gmail.com
2
گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان،ایران
AUTHOR
ابطحی، سیدحسین و خیراندیش، مهدی (1388)، ارائه الگوی خودکنترلی در سازمان با نگرش اسلامی، مجله تدبیر، 213: 23 ـ 28.
1
باقری، خسرو (1394). نگاهی دوباره به تعلیموتربیت اسلامی، تهران: انتشارات مدرسه.
2
بدری گرگری، رحیم؛ آرینپور، الناز و فرید، ابوالفضل (1389)، مطالعه نیمرخهای هدف پیشرفت دانشآموزان سال اول متوسط شهر تبریز و ترجیح محیط یادگیری آنها، فصلنامه تعلیموتربیت، 105: 162 ـ 143.
3
بدری گرگری، رحیم؛ مرادی، صمد و حسینپور، حامد (1390)، تیپهای انگیزش یادگیری دانشجویان دانشگاه تبریز: مقایسه عملکرد شناختی، عاطفی و اجتماعی دانشجویان، فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 6(21): 42 ـ 19.
4
بدری گرگری، رحیم؛ مهدوی، علی و ضرابی، محمدتقی (1391)، نیمرخهای انگیزش و فرسودگی دانشآموزان: تحلیل مبتنیبر شخص، مجله دستاوردهای روانشناختی اهواز، 4 (2): 62 ـ 45.
5
ستایشی اظهری، محمد؛ عابدینی، زلیخا و حبیبزاده، عباس (1394)، رابطه بین خودکنترلی و امیدواری در میان دانشجویان کارشناسی دانشگاه قم، اولین همایش روانشناسی، علوم تربیتی و آموزشوپرورش، تربت حیدریه، ایران.
6
سیماریان، کوثر؛ سیماریان، قاسم و ابراهیمی قوام، صغری (1390)، بررسی اثربخشی آموزش خودکنترلی بر کاهش سهلانگاری نوجوانان دختر پایه دوم متوسطه شهر تهران، پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 3: 19 ـ 35.
7
کار، آلان (1385)، روانشناسی مثبت، ترجمه حسن پاشاشریفی، جعفر نجفی زند و باقر ثنایی، تهران: سخن.
8
نجاتبخش اصفهانی، علی و مطهری، عبدالهادی (1392)، بررسی نظارت باتأکیدبر خودکنترلی جهت ارتقای سلامت اداری در ایران اسلامی، مجله اسلام و پژوهشهای مدیریتی، 3: 44 ـ 58.
9
Barkley, R. A. (2005). ADHD and the nature of self-control. New York: Guilford
10
Baron, S. W. (2003). Self-control, social consequences, and criminal behavior: Street youth and the general theory of crime. Journal of Research in Crime and Delinquency, 40, 403–424
11
Brdar, I., Rijavec, M., & Loncaric, D. (2006). Goal orientations, coping with school failure and school achievement. European Journal of Psychology of Education, 21(1), 53-70.
12
Bunch, J. M., Iratzoqui, A., & Watts, S. J. (2017). Child abuse, self-control, and delinquency: A general strain perspective. Journal of Criminal Justice.
13
Buyukcan-Tetik, A., Finkenauer, C., & Bleidorn, W. (2018). Within-person variations and between-person differences in self-control and wellbeing. Personality and Individual Differences, 122, 72-78.
14
Diamond, B., Jennings, W. G., & Piquero, A. R. (2017). Scaling-up self-control: A macro-level investigation of self-control at the county level. Journal of Criminal Justice.
15
Drysdale, B. M. T., & Mcbeath, M. (2014). Exploring hope, self-efficacy, procrastination, and study skills between cooperative and non cooperative education students. Asia-Pacific
16
Gottfredson, M., & Hirschi, T. (1990). A general theory of crime. Stanford, CA: Stanford University Press.
17
Inglés, C. J., Martínez-Monteagudo, M. C., García-Fernández, J. M., Valle, A., & Castejón, J. L. (2015). Goal orientation profiles and self-concept of secondary school students. Revista de Psicodidáctica, 20(1), 99-116.
18
Lades, L. K., Egan, M., Delaney, L., & Daly, M. (2017). Childhood self-control and adult pension participation. Economics Letters, 161, 102-104.
19
Lamont, A., & Van Horn, L. M. (2013). Heterogeneity in parent-reported social skill development in early elementary school children. Social Development, 22(2),
20
384–405.
21
Liu, Q. Q., Zhou, Z. K., Yang, X. J., Kong, F. C., Sun, X. J., & Fan, C. Y. (2018). Mindfulness and sleep quality in adolescents: Analysis of rumination as a mediator and self-control as a moderator. Personality and Individual Differences, 122, 171-176.
22
Luo, W., Paris, S. G., Hogan, D., & Luo, Z. (2011). Do performance goals promote learning? A pattern analysis of Singapore students’ achievement goals. Contemporary Educational Psychology, 36(2), 165-176.
23
Mayer, J., & Salovey, P. (2003). Measuring emotional with the MSCEIT. Emotion, 97-105.
24
Offitt, T., Poulton, R., & Caspi, A. (2013). Lifelong Impact of Early Self-Control Childhood self-discipline predicts adult quality of life. American Scientist, 101(5),
25
352–359.
26
Palma, M. A., Segovia, M. S., Kassas, B., Ribera, L. A., & Hall, C. R. (2018). Self-control: Knowledge or perishable resource?. Journal of Economic Behavior & Organization, 145, 80-94.
27
Pratt, T. C., & Cullen, F. T. (2000). The empirical status of Gottfredson & Hirschi’s general theory of crime: A meta-analysis. Criminology, 38, 931–964.
28
Snyder, C. R. (1995). Conceptualizing, measuring, and nurturing hope. Journal of Counseling and Development, 73, 355-360.
29
Snyder, C. R. (2000). Handbook of hope. San Diego: Academic Press.
30
Snyder, C. R. (2002). Hope theory: Rainbows in the mind. Psychological Inquiry, 13(4), 249-275.
31
Snyder, C. R., Harris, C., Anderson, J. R., Holleran, S. A., Irving, L. M., Sigmon, S. T., Yoshinobu,L., Gibb, J., langelle, C., Harney, P. (1991). The will and the ways: Development and validation of an individual-differences measure of hope. Journal of Personality and Social Development, 60, 570-585.
32
Vaughan, M. G., DeLisi, M., Beaver, K. M., Wright, J. P., & Howard, M. O. (2007). Toward a psychopathology of self-control theory: The importance of narcissistic
33
traits. Behavioral Sciences and the Law, 25, 803–821 .
34
Vazsonyi, A. T., & Huang, L. (2010). Where self-control comes from: On the development of self-control and its relationship to deviance over time. Developmental Psychology, 46, 245–257.
35
Wills, T. A., Ainette, M. G., Mendoza, D., Gibbons, F. X., & Brody, G. H. (2007). Selfcontrol, symptomatology, and substance use precursors: Test of a theoretical model in a community sample of 9-year-old children. Psychology of Addictive Behaviors, 21, 205–215.
36
ORIGINAL_ARTICLE
نقش هوش اخلاقی و سرمایه روانشناختی در پیش بینی سرمایة اجتماعی سربازان
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش اخلاقی و سرمایة روانشناختی در پیشبینی سرمایة اجتماعی سربازان وظیفه در یک واحد نظامی انجام شد.روش: این پژوهش با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی سربازان وظیفه در یک واحد نظامی بودند. از این جامعه، تعداد 85 سرباز با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامة هوش اخلاقی لینک و کیل (MCI)، پرسشنامه سرمایة روانشناختی لوتانز (PCQ) و پرسشنامة سرمایة اجتماعی اونیکس و بولن استفاده شد. دادهها با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند.نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش اخلاقی با سرمایة اجتماعی، رابطة مثبت و معنیداری وجود دارد (01/0>P). همچنین رابطه سرمایة روانشناختی با سرمایة اجتماعی مثبت و معنیداری بود (01/0>P). نتایج آزمون تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که متغیرهای هوش اخلاقی و سرمایة روانشناختی قادر به پیشبینی سرمایة اجتماعی میباشند.بحث: باتوجهبه نتایج پژوهش میتوان گفت که هوش اخلاقی و سرمایة روانشناختی با سرمایة اجتماعی رابطه دارند و قادر به پیشبینی تغییرات سرمایة اجتماعی هستند. بنابراین، به فرماندهان و مدیران ارشد نظامی پیشنهاد میشود برای افزایش سرمایة اجتماعی در سربازان بر نقش هوش اخلاقی و سرمایة روانشناختی توجه کنند. بهطورکلی میتوان نتیجه گرفت که جهت افزایش سرمایة اجتماعی سربازان لازم است که هوش اخلاقی و سرمایة روانشناختی آموزش داده شود تا با ارتقای میزان هوش اخلاقی و سرمایة روانشناختی شاهد بهبود سطح سرمایة اجتماعی در این افراد باشیم.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_205207_6643421d94bd875a70fd4f1d15a59c38.pdf
2020-04-20
27
39
هوش اخلاقی
سرمایة روانشناختی
سرمایة اجتماعی
سربازان
عیسی
جعفری
esa_jafary@yahoo.com
1
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
فرشته
پورمحسنی
fpmohseni@yahoo.com
2
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
AUTHOR
زهرا
قبادی
jafari.esa60@gmail.com
3
گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل. اردبیل، ایران
AUTHOR
سمیه
تکلوی ورنیاب
staklavi@gmail.com
4
گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
AUTHOR
اسماعیلی طرزی (1390)، رابطه هوش اخلاقی با میزان اعتماد آفرینی مدیران، فصلنامه اخلاق در علوم رفتاری، 8 (1): 97 ـ 85.
1
اصلاحی، محمد و عباسزاده، سیدمیرمحمد (1392)، بررسی رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی و سرمایه اجتماعی در میان اعضای هیئتعلمی دانشگاه ارومیه، کنفرانس بینالمللی مدیریت، چالشها و راهکارها.
2
امیرخانی، طیبه و عارفنژاد، محسن (1391)، تحلیل تأثیر رفتار شهروندی سازمانی و سرمایة روانشناختی بر سرمایة اجتماعی، فصلنامه علوم مدیریتی ایران، 7(2): 112 ـ 89.
3
بهادری، جعفر؛ هاشمی، تورج و باباپور، جلیل (1391)، رابطه سرمایة روانشناختی با سرمایة اجتماعی دانشجویان دانشگاه تبریز، مجله تخصصی پژوهش و سلامت، مرکز تحقیقات توسعه اجتماعی و ارتقای سلامت گناباد، 2(1): 153 ـ 145.
4
رحیمی، حمید؛ مدنی، سید احمد و محمدیان، آسیه (1394)، بررسی رابطه بین هوش اخلاقی و سرمایة اجتماعی با مسئولیتپذیری دانشجویان: مورد مطالعه دانشگاه تهران، مجله فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 5(1)، 125 ـ 101.
5
رفعتی، شیوا؛ ناهید، رژه و احمدیوش، طهمحمد (1393)، هوش اخلاقی دانشجویان پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران، اخلاق پزشکی. 7(27): 91 ـ 71.
6
ساجدی قوچانی، رضا و اسماعیلی شاد، بهرنگ (1396)، نقش میانجی سرمایة اجتماعی در رابطه سرمایة روانشناختی با جامعهپذیری سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی قوچان، فصلنامه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، 11(3): 22 ـ 7.
7
سروش، مریم (1391)، اﺣﺴﺎس ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﻓﺮدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، دﯾﮕﺮﺧﻮاﻫﯽ و اﻋﺘﻤﺎد اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ: ﻣﻄﺎﻟﻌﮥ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن شیراز، جامعهشناسی کاربردی، 23(46): 211 ـ 193.
8
عطااللهی، طاهره؛ ربیعی، علی و امینی، محمدتقی (1393)، رابطه هوش اخلاقی با سرمایة اجتماعی، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 10(3)،40 ـ 29.
9
فوکویاما، فرانسیس (1384)، سرمایه اجتماعی و جامعه مدنی، در: سرمایة اجتماعی: اعتماد، دموکراسی و توسعه، کیان تاجبخش، ترجمه افشین خاکباز و حسن پویان، تهران، نشر شیرازه.
10
فیلد، جان (1385)، سرمایة اجتماعی، ترجمه جلال متقی، تهران: مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی.
11
قانع، سنگآتش؛ میرزازاده، زهراسادات؛ عظیمزاده، سیدمرتضی و عبدالملکی، حسین (1394)، بررسی نقش سرمایههای روانشناختی بر سرمایة اجتماعی دانشجویان تربیت بدنی دانشگاهای مشهد، پژوهشهای کاربردی در مدیریت آموزشی، 4(3): 106 ـ 91.
12
محمودی، احمد؛ یونسی، جلیل و رحیمیزاده، میثم (1393)، رابطة سرمایة اجتماعی و سرمایة روان شناختی با نقش میانجی خودکارآمدی در دبیران تربیت بدنی، مجله رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 2(7): 39 ـ 23.
13
مختاریپور، مرضیه و کاظمی، ایرج (1389)، بررسی و مقایسه رابطه بین هوش سازمانی با هوش اخلاقی مدیران آموزشی و غیرآموزشی دانشگاههای دولتی اصفهان، نامه آموزش عالی، 3 (12): 52 ـ 35.
14
نعمتی، لیلا و نویدی، پرویز (1395)، تأثیر هوش سازمانی و هوش اخلاقی بر دلبستگی شغلی؛ با نقش میانجی سرمایه اجتماعی، مجله مدیریت فرهنگی. 10(31): 55 ـ 43.
15
ولیخانی، ماشالله؛ اسماعیل انصاری؛ محمد و سپیانی، مریم (1391)، بررسی میزان هوش اخلاقی مدیران و تأثیر آن بر سرمایة اجتماعی سازمان (مطالعه موردی: مدیران بانکهای دولتی شهر اصفهان)، فصلنامه علمی ـ پژوهشی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، 6(18): 198 ـ 178.
16
هاشمی نصرتآباد، تورج؛ باباپور خیرالدین، جلیل و بهادری خسروشاهی، جعفر (1390)، نقش سرمایة روانشناختی در بهزیستی روانی باتوجهبه تأثیرات تعدیلی سرمایة اجتماعی، پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 1(4): 146 ـ 123.
17
Adler, P. S., & Kwon, S. W. (2002). Social capital: Prospects for a new concept. Academy of Management Review. 27 (1), 17-40.
18
Avey, J. B., Reichard, R. J., Luthans, F., & Mhatre, K. H. (2011). Meta-analysis of the impact of positive psychological capital on employee attitudes, behaviors, and performance. Human Resource Development Quarterly, 22(2), 127–152.
19
Azad-Marzabadi, E., Hoshmandja, M., Poorkhalil M. (2013). The relationship between organizational spirituality and spiritual intelligence with job stress of staffs of a Military University. Journal Mil Med, 15(1), 43-50
20
Chandler-Garcia, L. (2013). Social Capital in the Interagency Environment of Iraq. InterAgency Journal, 4(1), 21-32.
21
Dufur, M. J., Thorpe, J. D., Barton, H. S., Hoffmann, J. P., & Parcel, T. L. (2019). Can Social Capital Protect Adolescents from Delinquent Behavior, Antisocial Attitudes, and Mental Health Problems?. Archives of Psychology, 3(6), 1-22.
22
Goldsmith, A. H., Veum, J. R., & Darity Jr, W. (1997). The impact of psychological and human capital on wages. Economic inquiry, 35(4), 815-829.
23
Goldsmith, A. H., Veum, J. R., & Darity, W. (1997). Unemployment, joblessness, psychological well-being and self-esteem: Theory and evidence. The Journal of Socio-Economics, 26(2), 133-158.
24
Gurbuz, S., & Bozkurt Yildirim, H. (2019). Working in the hangar: The impact of psychological capital on work outcomes among army aircraft mechanics. Military Psychology, 31(1), 60-70.
25
Han, J., Chu, X., Song, H., & Li, Y. (2014). Social capital, socioeconomic status and self-efficacy. Applied Economics and Finance, 2(1), 1-10.
26
Koenig, H. G., Youssef, N. A., Smothers, Z., Oliver, J. P., Boucher, N. A., Ames, D., ... & Haynes, K. (2020). Hope, religiosity, and mental health in US veterans and active duty military with PTSD symptoms. Military medicine, 185(1-2), 97-104.
27
Koenig, H. G., Youssef, N. A., Smothers, Z., Oliver, J. P., Boucher, N. A., Ames, D., ... & Haynes, K. (2019). Hope, Religiosity, and Mental Health in US Veterans and Active Duty Military with PTSD Symptoms. Military Medicine.
28
Lennick, D., & Kiel, F. (2007). Moral intelligence: Enhancing business performance and leadership success. Pearson Prentice Hall.
29
Luckley F. (2005). Social capital of economic clusters: towards a network-based conception of social resources. Journal of Economic and Social Geography (TESG); 100(2): 60-70.
30
Luthans, F., Avolio, B. J., Avey, J. B., & Norman, S. M. (2007). Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel psychology, 60(3), 541-572.
31
Luthans, F., Luthans, K. W., & Luthans, B. C. (2004). Positive psychological capital: Beyond human and social capital. Management Department Faculty Publications. 145.
32
Luthans, F., Youssef, C. M., & Avolio, B. J. (2007). Psychological capital: Developing the human competitive edge. Oxford University Press.
33
Madison, D. S. (2011). Critical ethnography: Method, ethics, and performance. Sage publications.
34
Onyx, J.; Bullen, P. (2000). Measuring Social Capital in Five Communities. Journal of Applied Behavioral Science, 36(1), 23-42.
35
Putnam, R. D. (2007). E pluribus unum: Diversity and community in the twenty-first century. The 2006 Johan Skytte Prize Lecture. Scandinavian Political Studies, 30(2), 137–174.
36
Rego, S. O., & Wilson, R. (2012). Equity risk incentives and corporate tax aggressiveness. Journal of Accounting Research, 50(3), 775-810.
37
World Health Organization. (2010). World health statistics 2010. World Health Organization.
38
Wu, S. Y., Wang, S. T., Liu, F., Hu, D. C., & Hwang, W. Y. (2012). The Influences of Social Self-Efficacy on Social Trust and Social Capital-A Case Study of Facebook. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 11(2), 246-254.
39
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه صفات تاریک شخصیت و ابرازگری هیجانی با رضایت از زندگی نظامیان
مقدمه: رضایت از زندگی، سازهای است که در سالهای اخیر بهعنوان یکی از متغیرهای مرتبط با سلامت و بهزیستی انسان، بهویژه در کارکنان نظامی بیشازپیش مورد توجه قرار گرفته است. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه صفات تاریک شخصیت و ابرازگری هیجانی با رضایت از زندگی نظامیان شهر اهواز انجام شده است.روش: روش پژوهش، توصیفی ـ همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان یگان ویژه دادگستری خوزستان (301 نفر) و نمونه پژوهش 104 نفر از این افراد بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ابرازگری هیجانی (کینگ و آمونز، 1990)، رضایت از زندگی (دینر و همکاران، 1985) و صفات تاریک شخصیت (جنیسون و وبستر، 2010) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد.نتایج: نتایج نشان داد که بین مؤلفههای صفات تاریک شخصیت با رضایت از زندگی، رابطه منفی و معنیداری وجود دارد (001/0 p <). همچنین بین ابرازگری هیجانی با رضایت از زندگی نظامیان رابطه معنیداری وجود دارد (001/0 p <). افزونبراین نتایج نشان داد متغیرهای ابرازگری و صفات تاریک 31 درصد از تغییرات رضایت از زندگی را تبیین میکنند. بحث: یافتههای این پژوهش میتواند برای برنامهریزان در بهبود وضعیت نظامیان، کاربرد فراوانی داشته باشد.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_205209_391865f774fec975a61ed5e5974b2424.pdf
2020-04-20
41
49
شخصیت
ابرازگری هیجانی
رضایت از زندگی
همایون
هارون رشیدی
haroon_rashidi2003@yahoo.com
1
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، دزفول، ایران
LEAD_AUTHOR
محمد علی
شریفی نیا
2
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، دزفول، ایران
AUTHOR
اتکینسون. ریتا ال. ارنست (2000)، زمینه روانشناسی هلیگارد، ترجمه محمدتقی براهنی، تهران: انتشارات ارجمند، 1392.
1
بشرپور، سجاد؛ محمدی، نسیم و صادقی ولنی، زلیخا (1394)، نقش کنترل هیجان و باورهای ارتباطی در پیشبینی دلزدگی زناشویی زوجین، پژوهشهای روانشناختی اجتماعی، 71 (5): 52 ـ 64.
2
رسولی نوده، الهام و طهمورسی، نیلوفر (۱۳۹۶)، رابطه صفات تاریک شخصیت، رضایت جنسی و سبک عشق استرنبرگ، اولین همایش ملی روانشناسی و مشاوره خانواده استان البرز، کرج، مؤسسه فرهنگی و هنری مدرسه اولیا.
3
رفیعینیا، پروین؛ رسولزاده طباطبایی، سیدکاظم و آزادفلاح، پرویز (1385)، رابطۀ سبکهای ابراز هیجان با سلامت عمومی در دانشجویان، مجله روانشناسی، 1(37): 105 ـ 85.
4
سیاحی، افشار و احمدی، غلامرضا (1396) بررسی نقش پیشبینیکنندگی سرسختی روانشناختی و تحمل ابهام در تابآوری، فصلنامه روانشناسی نظامی، 8 (30): 90 ـ 81.
5
شاورز افشار، حسین؛ عابدینی، فاطمه؛ قهوهچی الحسینی، فهیمه؛ اسدی، مسعود و جهان بخشی، زهرا (1394)، نقش ابرازگری هیجانی و عوامل جمعیتشناختی در پیشبینی رضایت زناشویی زنان، آسیبشناسی، مشاوره و غنیسازی خانواده، ۱ (1): ۵۹ ـ ۶۶.
6
منصوری، واحد (1395)، رابطه حمایت اجتماعی و تابآوری با رضایت از زندگی و درماندگی روانشناختی مادران کودکان استثنایی، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد.
7
میکائیلی، نیلوفر؛ قاسمینژاد، محمدعلی و مولوی، پرویز (1396)، بررسی نقش خوددلسوزی و ابرازگری هیجانی در پیشبینی خودافشایی برخط در دانشجویان استفادهکننده از شبکههای اجتماعی، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 4 (3): 352 ـ 337.
8
نجاتی، شادی (1397)، رابطه صفات تاریک شخصیت و تمایز یافتگی با سازگاری زناشویی: نقش واسطهای نارسایی هیجانی، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول.
9
Furnham A, Richards SC, Paulhus DL .(2013). The dark triad of personality: A 10 year review. Social and personality psychology compass. 7(3):199-216.
10
Hsieh, S.C., D.L. Hsieh & T.C. Hsiao (2014). Dynamic Analysis of Facial Expression on Internet Addiction People. Advanced Science, Engineeringand Medicine, 6(8): 909-912.
11
Jonason, P. K., Lyons, M., Bethell, E. J., & Ross, R. (2013). Different routes to limited empathy in the sexes: Examining the links between the Dark Triad and empathy. Personality and Individual Differences, 54(5), 572-576.
12
Jonason, P. K., Lyons, M., Bethell, E., & Ross, R. (2013). Different routes to limited empathy in the sexes: Examining the links between the Dark Triad and empathy. Personality and Individual Differences, 57, 572&ndas
13
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه افکار خودآیند مثبت، احساس کفایت اجتماعی و درک از تصمیمگیری بالینی با شادزیستی در پرستاران بیمارستانهای نظامی استان خوزستان
مقدمه: شادزیستی پرستاران مؤلفهای مهم در سلامت روان آنان میباشد و در مراقبت مؤثر از بیماران ضروری است. پژوهش حاضر، با هدف تعیین رابطه افکار خودآیند مثبت، احساس کفایت اجتماعی و درک از تصمیمگیری بالینی با شادزیستی در پرستاران بیمارستانهای نظامی استان خوزستان بود.روش: جامعه پژوهش حاضر شامل کلیه پرستاران بیمارستان نظامی استان خوزستان بود. از این تعداد 200 نفر با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای افکار خودآیند مثبت اینگرام و ویسنیکی (1988)، احساس کفایت اجتماعی فیلنر (1990) و درک از تصمیمگیری بالینی صالحی و همکاران (2005) و شادزیستی آرجیل و لو (1989) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه صورت گرفت.نتایج: یافتهها نشان داد که بین افکار خودآیند مثبت، احساس کفایت اجتماعی و درک از تصمیمگیری بالینی با شادزیستی در پرستاران رابطه مثبت معنیدار وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که از بین متغیرهای پیشبین متغیرهای افکار خودآیند مثبت و احساس کفایت اجتماعی بهترتیب پیشبینیکنندههای مناسبتری برای متغیر ملاک شادزیستی در پرستاران بیمارستان بود (0001/0>P).بحث: تحقیق حاضر نشان داد که ارتقای افکار خودآیند مثبت، احساس کفایت اجتماعی و درک از تصمیمگیری بالینی، باعث افزایش میزان احساس شادزیستی پرستاران بیمارستان میشود.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_205208_7bfce240e8821b03282f947a08d2f0f5.pdf
2020-04-20
51
61
افکار خودآیند مثبت
احساس کفایت اجتماعی
درک از تصمیمگیری بالینی
سحر
صفرزاده
safarzadeh1152@yahoo.com
1
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران
LEAD_AUTHOR
محسن
قاسمی صفرآباد
mor.ghasemi30@gmail.com
2
گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران
AUTHOR
مصطفی
دهقانپور
dehghanpur.m@gmail.com
3
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایران
AUTHOR
پرندین، شیما (1385)، ساخت پرسشنامه کفایت اجتماعی و هنجاریابی آن در نوجوانـان شـهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
1
حسینخانزاده، عباسعلی؛ طاهر، محبوبه و محمدی، حاتم (1394)، نقش ظرفیت خودمهارگری و خودنظمبخشی در تبیین شادزیستی دانشجویان، مطالعات روانشناختی، 11(4): 118-97.
2
حسینی، محمدعلی؛ نورابادی، فرزادمهر، مهدی، زهرا و علمدارلو، ابوالفضل (1395)، رابطه شادکامی با بهرهوری در پرستاران، فصلنامه مدیریت پرستاری، ۵(۲): ۵۹-۶۵.
3
حقیقی، جمال؛ خوشکنش، ابوالقاسم؛ شکرکن، حسین؛ شهنی ییلاق، منیجه و نیسی، عبدالکاظم (1385)، رابطه الگوی پنجعاملی شخصیت با احساس شادکامی در دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شهید چمران، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، 3 (13): 188-163.
4
دشتبزرگی، زهرا و شمشیرگران، مرضیه (1397)، اثربخشی آموزش مثبتنگری بر کفایت اجتماعی و سرسختی سلامت در پرستاران، پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 4 (2،14): 24-13.
5
زحمتکش، وجیهه و زمانی، رضا (1386)، رابطه افکار مثبت و منفی اتوماتیک با افسردگی، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 37 (3): 40-21.
6
قنبری، عاطفه؛ منفرد، آرزو؛ حسینزاده، طوبی؛ مودب، فاطمه و صدیقی، آسیه (1396)، تأثیر آموزش فرایند پرستاری بر تفکر انتقادی دانشجویان، پژوهش در آموزش علوم پزشکی، ۹ (۲): ۳۳-۲۵.
7
کریمی، زهرا؛ کربلایی، احمد؛ میگونی، محمد و ثابت، مهرداد (1395)، مقایسه مثبتاندیشی، رضایت شغلی و کیفیت زندگی حرفهای دریانوردان و کارمندان خشکی شرکت ملی نفتکش ایران، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 8 (27): 95-78.
8
مدحی، صغری و نجفی، محمود (1397)، رابطة رواندرستی معنوی و امید با کیفیت زندگی و شادزیستی در سالمندان، مجله علوم روانشناختی، 17(65): 97-78.
9
مرادی، حجتاله؛ باصری، احمد و معاون جولا، راضیه (1398)، تأثیر مهارتهای زندگی(حل مسئله، تصمیمگیری، تفکر خلاق) بر شادکامی فرزندان شاهد و ایثارگر شهر تهران، فصلنامه روانشناسی نظامی، 10(39): 49-43.
10
نجاری، رضا و معارفی، فاطمه (1395)، بررسی اثر مشارکت در تصمیمگیری گروهی بر سازمان شاد با فرض متغیر میانجی اعتماد سازمانی (مورد مطالعه: دانشگاه پیامنور استان خوزستان)، فصلنامه پژوهشهای مدیریت عمومی، 9(31): 204-187.
11
نعیمی، ابراهیم؛ شفیعآبادی، عبدالله و داوودآبادی، فاطمه. (1395)، اثربخشی آموزش مهارتهای مثبتاندیشی باتأکیدبر آموزههای دینی بر تابآوری و رغبتهای شغلی دانشآموزان، فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 7(28): 31-1.
12
Argyle, M., & Lu,.L. (1989). The happiness of extroverts. Personality and individual differences, 11: 1011-1017.
13
Bekhet, A. K., & Zauszniewski, J. A. (2013). Measuring use of positive thinking skills: psychometric testing of a new scale. Western Journal of Nursing Research, 35(8):1074-93.
14
Clark, D. A., & Beck, A. T. (2011). Cognitive therapy of anxiety disorders: Science and practice. New York: Guilford Press.
15
Courtney, M., Tong, S., Walsh, A. (2000). Acute-care nurses’ attitudes towards older patients: a literature review. Int J Nurs Pract, 6(2):62-9. PMID: 11111490
16
Esmaeili Vardanjani, S.A., Cheraghi, M.A., Masoodi, R., Rabiei, L., & Kivani Hafshanjani, A. (2012). Process of Clinical Desicion-making in prehospital Nurses: A Qualitative Study. Quarterly Scientific J Rescue & Relief, 4(3):19-32.(Persian)
17
Felner ,R.D,. Lease .A .M,. & Philips ,R.C. (1990). Social competence and the language of adequacy matter for psychology: A Quadripartite Travel Framework. In T. P. Gullotta. G. R. Adams, & R Montemayor (Eds), the Development of Social Competence (254-264). Beverly -Hills: Sage. Learning disabilities: A qualitative analysis of a 20-year longitudinal study. Learn. Disable. Res. Pract, 18: 222–236.
18
Fredrickson, B. L. (2013). Positive emotions broaden and build. In P. Devine & A. Plant (Eds.) Advances in Experimental Social Psychology (Vol. 47; pp 1-53). Burlington: Academic Press. doi: 10.1016/b978-0-12-407236-7.00001-2
19
Golmohammad Nazhad, G. R., & Yousefi Sehzabi, M. (2019). The effectiveness of positive thinking skills training on high school girl students happiness and social adaptation in Mehraban city. Journal of Knowledge & Research in Applied Psychology, 20(4): 113-122. (Persian)
20
González-Baltazara, R., Hidalgo-Santacruza, G., León-Cortésa, S. G., ContrerasEstradaa, M. I., & Aldrete-Rodrígueza, M. G., Hidalgo-Gonzálezb, B. J., & Barrera-Vegac, J. A. (2015). Quality of Work Life and Mental Health in Primary Care Physicians. Procedia Manufacturing, 3:4935-4940.
21
Gunnarsson, B.M., Warrén Stomberg, M. (2009). Factors influencing decision making among ambulance nurses in emergency care situations. Int Emergency Nurs,17(2):93-9.
22
Günüşen, N., & Üstün, B. (2010). An RCT of coping and support groups to reduce burnout among nurses. International nursing review, 57 (4):485-92.
23
Hagbaghery, M.A., Salsali, M., & Ahmadi, F. The factors facilitating and inhibiting effective clinical decision making in nursing: a qualitative study. BMC Nurs 2004;3(1):2.
24
Hasanain, N., Wazid, S.W., & Hasan, Z. (2014). Optimism, hope and happiness as correlstes of psychological well-being among young adult assamese males and females. IOSR journal of humanities and social science, 19(2), 44-51.
25
Hunink MM, Weinstein MC, Wittenberg E, Drummond MF, Pliskin JS, Wong JB, et al. Decision making in health and medicine: integrating evidence and values: Cambridge University Press. Cambridge UK; 2014.
26
Imamgholivand, F., Kadivar, P., & Sharifi, H.P. (2019). The prediction of happiness and creativity based on the school climate by mediating the Educational Engagement and the emotional-social competence of high school female students. Quarterly of Educatinal Psychology, 15(52): 155-181. (Persian)
27
Ingram, R. E., & Wisnicki, K. S. (1988). Assessment of positive automatic cognition. Journal of consulting and clinical psychology, 56(6):898-902.
28
Johansen, ML., & O'Brien, J . (2015). Decision Making in Nursing Practice: A Concept Analysis: Wiley Online Library.
29
Judd, Michael, W. (2016). The Moderating Effects of Positive and Negative Automatic Thoughts on the Relationship Between Positive Emotions and Resilience. Electronic Theses and Dissertations. https://digitalcommons.georgiasouthern.edu/etd/1363
30
Jung, J. Y., Oh, Y. H., Oh, K. S., Suh, D. W., Shin, Y. C., & Kim, H. J. (2007). Positive-Thinking and Life Satisfaction amongst Koreans. Yonsei Medical Journal, 48(3):371-378.
31
Koring, M., Richert, J., Lippke, S., Parschau, L., Reuter, T., & Schwarzer, R. (2012). Synergistic effects of planning and self-efficacy on physical activity. Health Education & Behavior, 39(2):152-158.
32
Lauri, S., Salanterä, S., Chalmers, K., Ekman, S.L., kin, H., Kappeli, S. & MacLeod, M. (2001). An exploratory study of clinical decision-making in five countries. J. Nursing Scholarship, 33, 1: 83-90.
33
Lay, J,VL. (2008). Job satisfaction among intensive care nurses from the people's Republic ofChina. International Nursing Review, 55:34-9.
34
Lecce, S., Caputi, M,. Pagnin, A., & Banerjee, R. (2017). Theory of mind and school achievement: The mediating role of social competence. Cognitive Development, 44(3), 85-97.
35
Ma, H. K. (2012). Social competence as a positive youth development construct: a conceptual review. The Scientific World Journal, 20(12), 287-472.
36
McBride, M. (2010). Money, happiness, and aspirations: An experimental study. Journal of Economic Behavior & Organization, 74, 262-276.
37
Mirsaeedi, G., Lackdizagi, S., & Ghoojazadeh, M. (2011). Demographic Factors Involved in Nurses’ Clinical Decision Making. Iran J Nur, 24(72):29- 36.(Persian)
38
Monroe, M., & Wofford, L. (2017). Open Visitation and Nurse Job Satisfaction: An Integrative Review. Journal of Clinical Nursing, 26(23-24):4868-4876. doi: 10.1111/jocn.13919.
39
Naylor, MD., & Kurtzman, ET. (2010). The role of nurse practitioners in reinventing primary care. Health Affairs, 29(5):893-899.
40
Ramezani-Badr, F., Nasrabadi, AN., Yekta, ZP., & Taleghani, F. (2009). Strategies and criteria for clinical decision making in critical care nurses: A qualitative study. J Nurs Scholarship, 41(4):351-8. (Persian)
41
Rezapour, M., Qeysari, F., Rezapour, N., & Alimahmudi, P. (2014). A study on the relationship between happiness, interpersonal skills, responsibility and hope and mental health of students. International journal of management and humanity sciences, 3(4), 1744-1750
42
Rockhill, CM., Vander Stoep, A., McCauley, E., & Katon, WJ. (2009). Social competence and social support as mediators between comorbid depressive and conduct problems and functional outcomes in middle school children. Journal of Adolescence, 32(3),535-53.
43
Salehi, SH., Bahrami, M., Hoseini, SA., & Akhondzadeh, K. (2005). Nurses’ clinical thinking and decision making. Nursing & Midwifery Research, 29:57-64
44
Santos, SR., Simon, SD., Carroll, CA., Bainbridge, L., Cox, KS., Cunningham, M., & et al. (2003). A Four‐Site Study of Stress, Strain, and Coping for Inpatient Registered Nurses: Baby Boomer Nurses Bearing the Burden of Care. Journal of Nursing Administration, 33(4):243-50.
45
Sut, H. K., & Mestogullari, E. (2015). Effect of Premenstrual Syndrome on WorkRelated Quality of Life in Turkish Nurses. Safety and Health at Work.
46
Sveinsdottir, H., Biering, P., & Ramel, A. (2006). Occupational stress, job satisfaction, and working environment am
47
ORIGINAL_ARTICLE
هوش معنوی و تأثیر آن بر عملکرد کارکنان پلیس (مطالعة موردی فرماندهی انتظامی شهرستان بروجرد)
مقدمه: «هوش معنوی» یکی از مفاهیمی است که در پرتو توجه برخی از روانشناسان به حوزۀ معنویت مطرح شده و توسعه پیدا کرده است. از زمانی که مدیران به ضرورت القای حس هدفمندی و معنیداری در کارکنان پی بردند و برخی از مطالعات نشان داد که در اثر تقویت این هوش، میتوان کیفیت انجام وظایف شغلی را بالا برد و سازمانها را در راه رسیدن به اهدافشان یاری نمود، هوش معنوی در حوزة سازمانی نیز وارد شد. باتوجهبه اهمیت و ضرورت این موضوع برای سازمانهای نظامی و انتظامی، هدف اصلی این پژوهش، تبیین تأثیر هوش معنوی بر عملکرد کارکنان پلیس است.روش: تحقیق حاضر ازلحاظ روش، توصیفی و مبتنیبر پیمایش و گردآوری دادههای میدانی است. جامعة آماری آن، 350 نفر از کارکنان فرماندهی انتظامی شهرستان بروجرد بودند که 182 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامة معتبر سهرابی و ناصری (1392) بوده است. دادهها به نرمافزار spss نسخة 20 وارد شدند و تجزیهوتحلیل در دو بخش توصیفی و استنباطی ارائه شده است.نتایج: مؤلفههای «آگاهی متعالی»، «تجارب معنوی»، «صفات معنویِ بخشش و شکیبایی»، اجزای سازندة هوش معنوی هستند که براساس یافتههای این تحقیق، رابطة معنیداری با عملکرد کارکنان پلیس دارند. از بین مؤلفههای مذکور، صفات معنوی «بخشش و شکیبایی»، بیشترین تأثیر را بر عملکرد کارکنان پلیس دارند و بهترتیب «تجارب معنوی» و «آگاهی متعالی» در ردههای بعدی قرار دارند.بحث: باتوجهبه یافتههای تحقیق، میتوان پذیرفت که هوش معنوی، در ارتقای عملکرد پلیس مؤثر است و کارکنان پلیس، هرقدر هوش معنوی بالاتری داشته باشند، عملکرد خدمتی آنان بالاتر میرود.
https://jmp.ihu.ac.ir/article_205205_d953c288407a022b8e193f43684e8844.pdf
2020-04-20
63
78
معنویت
هوش معنوی
عملکرد پلیس
آگاهی متعالی
تجارب معنوی
صفات معنوی
محمد
عبدالرحیمی
m.abdolrahimi32@mihanmail.ir
1
گروه معارف و اخلاق اسلامی ،دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
علی
افشار
2
گروه روانشناسی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
AUTHOR
غلامرضا
بیرانوند
3
دانشگاه علوم انتظامی امین،تهران،ایران
AUTHOR
امانالهی نیک، حمید (1393)، رابطة بین هوش معنوی و تابآوری در کارکنان نیروهای مسلح (مطالعة موردی: سازمان عقیدتی سیاسی ناجا)، پایاننامة کارشناسی ارشد.
1
برجعلی، زهرا و خسروی زهره (1395)، رابطة میان مؤلفههای هوش معنوی با هویت فردی، فصلنامه اندیشههای نوین تربیتی، دورة 12، شمارة 1.
2
بنت، وین و هس، کارن ام. (1380)، پلیس و تنش (استرس)، ترجمة اکبر استرکی و تورج ریحانی، فصلنامه دانش انتظامی، شمارة 11.
3
خلیلی حسینآبادی، سیدحسن؛ خلیلیجو لرستانی، سیداحمد و درخشان، مختار (1394)، تأثیر هوش معنوی در ارتقای عملکرد شغلی کارکنان پلیس، فصلنامۀ علمی ـ ترویجی پژوهش و اندیشة ناجا، شمارة 33.
4
ساغروانی، سیما و غیور، مرتضی (1388)، معنویت، خودشکوفایی و هوش معنوی در محیط کار، نشریة هنر مدیریت، شمارة 6: 21 ـ 31.
5
سرخی، زهرا و عابدی، فرشته (1387)، رابطه بین هوش معنوی و صفات شخصیت در بین افراد 50 ـ 19 سال شهر ساری، پایاننامه رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور مرکز بهشهر.
6
سهرابی، فرامرز (1387)، مبانی هوش معنوی، فصلنامة سلامت روان، سال اول، شمارة اول: 14 ـ 29.
7
سهرابی، فرامرز و ناصری، اسماعیل (1392)، هوش معنوی و مقیاسهای سنجش آن، تهران: آوای نور، چاپ دوم.
8
عابدی جعفری، حسن و رستگار، عباسعلی (1386)، ظهور معنویت در سازمانها؛ مفاهیم، تعاریف، پیشفرضها و مدل مفهومی، فصلنامة علوم مدیریت ایران، سال دوم، شمارة 5: 121 ـ 99.
9
قربانزاده، لیلا (1392)، تأثیر هوش معنوی بر عملکرد کارکنان در سازمان، فصلنامة پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، شمارة 5.
10
محمدنژاد، حبیب؛ حیدری، فائزه و بحیرایی، صدیقه (1388)، مفهوم هوش معنوی مبتنیبر آموزههای اسلام، فصلنامه فرهنگ، دانشگاه آزاد اسلامی، سال سیزدهم، شماره 42.
11
مقیمی، محمد؛ رهبر، امیرحسین و اسلامی، حسن (1386)، معنویت سازمانی و تأثیر آن در خلاقیت کارکنان، فصلنامة اخلاق در علوم و فناوری، سال دوم، شمارههای 3 و 4: 98 ـ 89.
12
هادیتبار، حمیده؛ نوابینژاد، شکوه و احقر، قدسی (1390)، بررسی تأثیر مؤلفههای هوش معنوی بر کیفیت زندگی همسران جانباز شاغل به تحصیل در مدارس بزرگسال شهر تهران، مجلة طب جانباز، سال چهارم، شمارة 14: 1 ـ 14.
13
Beach, L. R. (1997). The psychology of decision-making. Thousand Oaks, CA: Sage Benefiel, M. (2007). Pathfinders and trailblazers: Exploring the territory of spirituality in organizations. Managerial Finance, 33(12), 947- 956.
14
Coady, M., & Block, S. (1996). Codes of ethics and the professions. Melbourne: Melbourne University Press.
15
Crawford, A., Hubbard, S. S., Lonis-Shumate, S. R., & O'Neill, M. (2009). Workplace spirituality and employee attitudes within the lodging environment. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 8(1), 64-81.
16
Delbecq, A. L. (1999). Christian spirituality and contemporary business leadership. Journal of Organizational Change Management, 12(4), 345-349.
17
Emmons, R. A. (1999). The psychology of ultimate concerns: Motivation & spirituality in personality. New York: The Guilford Press.
18
Emmons, R. A. (2000). Is Spirituality an intelligence? Motivation, cognition and the psychology of ultimate concern. The International Journal for the Psychology of Religion, 10(1), 3-26.
19
Ferguson, D. S. (2010). Exploring the spirituality of the world religions. London: Continuum.
20
Fromm, Erich, (2008). The Sane Society. The United Kingdom, London: Routledge Classics.
21
Frei, H. (1992). Types of Christian Theology (G. Hunsinger & W. Placher, Eds.). New Haven, CT: Yale University Press.
22
George. Mike, (2006). “Practical application of spiritual intelligence in the workplace”, Human resource management international digest, Vol 14, No. 5, Pp:3-5.
23
Giacalone, R. A. & Jurkiewicz, C. L. (2003). Toward a science of workplace spirituality. In R. A. Giacalone & C. L. Jurkiewicz (Eds.), Handbook of Workplace Spirituality (pp. 3-28). Armonk, NY: M.E. Sharpe.
24
Hintikka, J. (2001). Religious attendance and life satisfaction in the Finnish general population. Journal of psychology and Theology, 29(2), 158-165. Retrieved March 11, 2002, from Academic Search Elite database.
25
Jurkiewicz, C. L., & Giacalone, R. A. (2004). A values framework for measuring the impact of workplace spirituality on organizational performance. Journal of Business Ethics, 49(2), 129-142.
26
Karakas, F. (2010). Spirituality and performance in organizations: A literature review. Journal of Business Ethics, 94(1), 89-106.
27
Kolodinsky, R. W., Giacalone, R. A. & Jurkiewicz, C. L. (2008). Workplace values and outcomes: Exploring personal, organisational and interactive workplace spirituality. Journal of Business Ethics, 81(2), 465-480.
28
Kutcher, E. J., Bragger, J. D., Rodriguez-Srednicki, O., & Masco, J. L. (2010). The role of religiosity in stress, job attitudes and organizational citizenship behavior. Journal of Business Ethics, 95, 319-337.
29
Markow, F., & Klenke, K. (2005). The effects of personal meaning and calling on organizational committment: An empirical investigation of spiritual leadership. The International Journal of Organizational Analysis, 13(1), 8-27.
30
Milliman, J. F., Czaplewski, A. J., & Ferguson, J. (2003). Workplace spirituality and employee work attitudes: An exploratory empirical assessment. Journal of Organizational Change Management, 16(4), 426-447.
31
Mitroff, I. I. & Denton, E. A. (1999). A spiritual audit of corporate America: A hard look at spirituality, religion and values in the workplace. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
32
McGhee, Peter & Grant, Patricia (2017). Using Spiritual Intelligence to Transform Organisational Cultures, Electronic Journal of Business Ethics and Organization Studies (EJBO). Vol. 22, No. 1
33
Neal, J. (2000). Work as service to the divine: Giving our gifts selflessly and with joy. The American Behavioral Scientist, 43(8), 1316-1333.
34
Oakley, J., & Cocking, D. (2001). Virtue ethics and professional Roles. Cambridge: Cambridge University Press.
35
Paloutzian, R. F., Emmons, R. A., & Keortge, S. G. (2003). Spiritual well-being, spiritual intelligence, and healthy workplace policy. In R. A. Giacolone & C. L. Jurkiewicz (Eds.), Handbook of Workplace Spirituality and Organizational Performance (pp. 123-137). Armonk, NY: M.E. Sharpe.
36
Pandey, A., Gupta, R. K., & Arora, A. P. (2009). Spiritual climate of business organizations and its impact on customers' experience. Journal of Business Ethics, 88, 313-332.
37
Pandey, Amrendra (2014). Spirituality in the workplace and spiritual intelligence- A new paradigm for a more effective workforce in an organization. IOSR Journal of Business and Management (IOSR-JBM). Volume 16, Issue 10.Ver. III, PP 45-50 www.iosrjournals.org www.iosrjournals.org
38
Pawar, B. S. (2009). Some recent organizational behaviour concepts as precursors to workplace spirituality. Journal of Business Ethics, 88(2), 245-261
39
Rozuel, C., & Kakabadse, N. (2010). Ethics, spirituality and self: Managerial perspectives and leadership implications. Business Ethics: A European Review, 19(4), 423-436.
40
Sass, J. S. (2000). Characterizing organizational spirituality: An organizational communication culture approach. Communication Studies, 5(3), 195-217.
41
Shakun, M. (2001). Unbounded rationality. Group Decision and Negotiation, 10(2), 97-118.
42
Sisk, D. (2008). Engaging the Spritual Intelligence of Ciften Students. Journal of Humanistic Psychology, 42(2).
43
Vaughan, F. (2003). What is Spiritual intelligence? Journal of humanistic psychology; 42, (2).
44
Wolman, R. N. (2001). Thinking with your soul: Spiritual intelligence and why it matters. New York: Harmony Books.
45
Yang. K, & Mao.X, (2007). “A study of nurses spiritual intelligence: A cross sectional questionnaire survey”, International journal if nursing study, 44,p:999_1010
46
Zohar, D. & Marshall, I. (2000). SQ: Spiritual intelligence, the ultimate intelligence. London: Bloomsbury.
47