دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
4
13
2013
04
21
بررسی اثربخشی آموزش سخت رویی بر افکار خودکشی در گروهی از سربازان افسرده
FA
امیر حسین
راه نجات
0000-0002-2194-4698
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
arahnedjat@yahoo.com
قباد
بهامین
دانشگاه پیام نور ایلام
رضا
کرمی نیا
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
رضا
کرمی نیا
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
reza.karaminia@gmail.com
پرویز
دباغی
دانشگاه علوم پزشکی ارتش
بهناز
دوران
0000-0001-5242-1665
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
dowranb@hotmail.com
مقدمـه: بیمـاران افسـرده از افـکار پیاپـی خودکشـی رنـج
می برند،بدیـن دلیل افسـردگی میتواند کشـنده باشـد. همچنین افسـردگی در بوجـود آمـدن اختلاالت جسـمانی بـه خصـوص بیماریهـای قلبـی - عروقـی نقش بسـزایی دارد. ایـن مطالعه با هدف بررسـی اثربخشـی آموزش سـخت رویی بر افکار خودکشـی در گروهـی از سـربازان افسـرده انجـام گرفـت.
روش: پژوهش حاضر، یک مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی بود که به صورت پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد.دراین مطالعه تأثیر آموزش سخت رویی به عنوان متغیر مستقل بر افکار خودکشــی سربازان افسرده مورد مطالعه قرار گرفت. آزمودنی ها 24 نفر بودند که به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند؛ سپس به گروه آزمایش در طی 10 جلسه یک ساعته همراه با تکلیف، مؤلفه های سخترویی (تعهد، کنترل و چالش) آموزش داده شــد.متغیر افکار خودکشــی در شرایط پیش و پس آزمون با مقیاس افکار خودکشــی بک اندازه گیری
شــد. داده ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: یافته ها نشــان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در
شــرایط پیش از درمان تفاوت معناداری در متغیرهای وابســته
پژوهش وجود نداشــت اما پس از اجــرای روش درمانی، تفاوت معناداری در افکار خودکشی سربازان افسرده دیده شد.
بحث: آموزش مؤلفه های سخت رویی میتواند در کاهش میزان
افکار خودکشــی سربازان افسرده مؤثر باشد. بنابراین میتوان از بسته آموزشی سخت رویی به عنوان یک مکمل درمانی مفید، در طرحهای مبارزه با خطر خودکشی بهره جست.
سخت رویی,افکار خودکشی,افسردگی
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201172.html
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201172_b5a425281d1723775bb3a2b9ddbc65d7.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
4
13
2013
04
21
رضایتمندی زناشویی، رضایتمندی شغلی و نیرومندی «من» در نیروهای نظامی: بررسی نقش متغیرهای واسطه ای
FA
محسن
کچویی
دانشگاه تربیت مدرس تهران
kachooei.m@gmail.com
علی
فتحی آشتیانی
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
مقدمه:هدف از انجام پژوهش حاضر بررســی نقش واســطه ای
نیرومنــدی «مــن» در رابطه بیــن رضایتمندی زناشــویی و
رضایتمندی شغلی بود.
روش: این مطالعه توصیفی- همبســتگی بر روی مجموعا 330
نفر از کارکنان نظامی انجام شــد.ابزارهای مورد اســتفاده در این پژوهش پرسشنامه نیرومندی «مــن»، پرسشنامه رضایت زوجی و پرسشــنامه رضایتمندی شغلی بود. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین معنادار بودن رابطه ها و همچنین تحلیل رگرســیون به منظور بررســی نقش متغیرهای واسطه ای استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که بین نیرومندی «مــن»، رضایت زوجی
و رضایتمندی شغلی رابطه مثبت معنادار (p
رضایت زوجی,رضایتمندی شغلی,نیرومندی«مــن»,نیروهای نظامی
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201173.html
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201173_e07f575d5f4a0f872c8f047d49054364.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
4
13
2013
04
21
بررسی تاثیر ملاقات برنامه ریزی شده بر اضطراب و افسردگی بیمارستانی بیماران سندرم حاد کرونری بستری در بخش مراقبت های ویژه قلبی در بیمارستان بقیه ا...(عج)
FA
رزا
احمدیان یزدی
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
ahmadianroza@yahoo.com
رمضان
رحمانی
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
ابوالفضل
رحیمی
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
الهه
متحدیان
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
مقدمه : اضطراب و افســردگی از مشکالت شایع بیماران سندرم کرونری حاد به هنگام بســتری در بخش مراقبت های ویژه قلبی است. با توجه به اینکه معمولاً در این بخش ها محدودیت ملاقات اعمال می شــود این مطالعه با هدف تعییــن تاثیر ملاقات برنامه ریزی شده بر اضطراب و افسردگی این بیماران انجام شده است.
روش : این پژوهش از نوع نیمه تجربی است که برروی 72 بیمار بســتری در بخش مراقبت ویژه قلبی دربیمارستان بقیه الله(عج) انجام گرفت. نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس مبتنــی بر هدف به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و شــاهد تقسیم شدند. برنامه ملاقات برنامه ریزی شده عبارت بود از اجرای ســه نوبت ملاقات در روز در گروه آزمــون، در مقابل یک نوبت ملاقات روتین برای گروه شاهد. اطلاعات با استفاده از پرسش نامه اضطراب و افســردگی بیمارســتانی (HADS) روز اول و سوم بستری جمع آوری گردید.
نتایج: میانگین نمره اضطراب در گروه آزمون به طور معنا داری
در روز سوم بستری نسبت به روز اول کاهش یافت (P =0/021)
در گروه شاهد میانگین نمره اضطراب کلی در روز سوم نسبت به روز اول تغییر معناداری را نشان نداد(p=0/102).
میانگین نمره افســردگی در گروه آزمون، در روز ســوم بستری
نسبت به روز اول کاهش یافت (P= 0/38 ) ولی در گروه شاهد نمره افسردگی در روز سوم بستری نسبت به روز اول افزایش یافته بود (P=0/402 ). این تغییرات در هردو گروه معنا دار نبود.
بحث: نتایج این تحقیــق بیانگر تاثیر مثبت ملاقات برنامه ریزی
شــده در مقابــل ملاقات محــدود در کاهش ســطح اضطراب و افسردگی بیمارستانی در بیماران قلبی است بنابراین اجرای چنین برنامه های ملاقاتی در این بخشها به منظور دســتیابی به نتایج مراقبتی و بهبودی بهتر و سریعتر این بیماران توصیه میشود.
ملاقات برنامه ریزی شده,بخش مراقبت ویژه قلبی,اضطراب,افسردگی
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201174.html
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201174_9fec8d648fc8471a80708ac887a94b80.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
4
13
2013
04
21
ارزیابی و مقایسه ابعاد سلامت روانی کارکنان یک واحد نظامی و انتظامی
FA
سوران
رجبی
دانشگاه خلیج فارس بوشهر
soranrajabi@gmail.com
محمد
نریمانی
دانشگاه پیام نور ایلام
احمد
باصری
0000000158999986
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
ahmadbas@gmail.com
مقدمه: هدف تحقیق حاضر ارزیابی و مقایســه وضعیت سلامت روانی نظامیان پایور و وظیفه در یک واحد نظامی بوده است.
روش: روش تحقیــق زمینــه یابــی از نــوع مقطعــی و علی
مقایسه ای اســت. با اســتفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چنــد مرحله ای نمونهای به حجم 892 نفر از بین کلیه کارکنان نظامی مشغول به خدمت انتخاب شدند. در جمع آوری اطلاعات از پرسشــنامه سلامت روانی (GHQ-28) و پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده است.
نتایج: نتایج نشان داد که 38/9 درصد از کارکنان پایور و 51/6
درصد از کارکنان وظیفه مشــکوک به اختالل روانی شــناخته
شدند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) نشان
داد کــه بین نیروهای نظامی و انتظامی در همه ابعاد سلامت
روانی تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین نیروهای نظامی پایور و وظیفه نیز در همه ابعاد سلامت روانی به جز اختالل در عملکرد اجتماعی، تفاوت معنادار است.
بحث: این تحقیق نشان داد که کارکنان نیروهایی که بیشترین
ارتباط را با مردم داشــتند و کارکنان وظیفه از سلامت روانی
پایین تری برخوردار هستند
کارکنان نظامی و انتظامی,سلامت روانی
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201175.html
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201175_68360f624183ac855357e174bb1aea3d.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
4
13
2013
04
21
بررسی منابع فشار روانی خانواده های شاهد و ایثارگر
FA
کریم
سواری
دانشگاه پیام نور اهواز
sevari1347@yahoo.com
مقدمه : منابع فشار روانی یکی از بحث های مهم علوم رفتاری و روانپزشکی است که همواره مورد توجه بسیاری از اندیشمندان و پژوهشگران بوده اســت. در همین راستا، تحقیق حاضر منابع فشار روانی خانواده های شاهد و ایثارگر یکی از شهرهای استان خوزستان را مورد بررسی قرار داد.
روش : خانواده های شــاهد و ایثارگر یکی از شــهرهای استان خوزســتان جامعه آماری تحقیق حاضر را تشــکیل داده اند که از بین افراد مراجعه کننده به بنیاد شــهید و امور ایثارگران آن شــهر 200 نفــر (146 مرد و54 زن) به صــورت تصادفی چند مرحله ای انتخاب شــدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه تحلیل عاملی شده محقق ساخته استفاده شد.
نتایج : تحلیل عاملی اکتشافی داده ها نشان داد که خانواده های شــاهد و ایثارگر نمونه یاد شده از دو منبع فشار روانی ناشی از مسائل مربوط به درمان بیماریها– زندگی و توقعات خانوادگی رنج میبرند. تحلیل همچنین نشان داد که میانگین نمرات فشار روانی خانواده های شاهد از خانواده های ایثارگر بیشتر و از لحاظ آماری تفاوت آنها معنادار است.
بحث : از آنجایی که جنگ عراق و ایران فشارهای روانی مضاعفی بر خانواده های شاهد و ایثارگر داشت لذا تحقیق حاضر نشان داد که فشــار روانی خانواده های یاد شده به صورت پرداخت هزینه درمان بیماریها- زندگی و توقعات خانوادگی ظاهر میشود.
خانواده شاهد و ایثارگر,منابع فشار روانی
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201176.html
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201176_bb5c7c631c36d4120630d5bbf4f62716.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
4
13
2013
04
21
طراحی الگوی سازمان یادگیرنده برای مراکز آموزش عالی (مطالعه موردی دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع))
FA
منصور
حمید بیگی
دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع)
hamidbeigi@iran.ir
احمد
ایزدی یزدان آبادی
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
حمید رضا
حاتمی
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
hhatami83@yahoo.com
سیاوش
نصرت پناه
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
سیاوش
نصرت پناه
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
nosratpanah@ihu.ac.ir
محمد باقر
حبی
دانشگاه جامع امام حسین (ع)
sahobbi4@gmail.com
مقدمه: مراکز آموزش عالی علاوه بــر مأموریت آموزش، ارتقاء
دانــش و یاددهــی در جامعه، وظیفه جوابگویی بــه تغییرات و
ســازگاری با آن از طریق یادگیری را نیز بر عهدهدارند. پژوهش حاضر باهدف طراحی الگوی سازمان یادگیرنده انجام گرفته است.
روش:پژوهــش حاضر از نظر نوع پژوهش کاربردی، از نظر طرح
تحقیق، آینده نگر و از جنبه گردآوری داده ها پیمایشــی اســت.
جامعه آماری پژوهش را 450 نفر از اســاتید دانشــگاه جامع و
افســری امام حســین (ع) و کارشناسان ارشد ســتاد کل سپاه تشــکیل می دهند که با اســتفاده از روش نمونه گیری طبقه ای، 208 نفر به عنوان نمونه انتخاب شــدند. از پرسشــنامه محقق ساخته با 102 ســؤال و مصاحبه ساختار نیافته و نیمه ساختار یافته اســتفاده گردید. آلفای کرونباخ کل پرسشــنامه 0/986، اعتبــار محتــوا با اســتفاده از نظــر خبــرگان و صاحبنظران دانشــگاهی با اعمال ضریب لاشه و اعتبار سازه با تحلیل عاملی اکتشــافی مورد تأیید قرار گرفت. از نرم افزارهای لیزرل و spss و آزمون هــای فریدمن، دوجمله ای و معادلات ســاختاری برای تحلیل الگو و برازندگی بهره برده شد.
نتایج: نتایج تحلیل ها نشــان داد که الگوی سازمان یادگیرنده
دارای 6 بعد، 22 مؤلفه و 73 شــاخص اســت. در تعیین ابعاد و مؤلفه ها که با بررسی مدلها و حیطه های نظری صورت گرفت، الگوی سازمان یادگیرنده دانشــگاه به ترتیب با ابعاد ساختار ارگانیک، مدیریت و رهبری علمگرا، نیروی انســانی یادگیرنده، سیســتم یادگیری و نشــر دانش، راهبرد یادگیری محور و فرهنگ حامی یادگیری طراحی گردید. رابطه بین عوامل معنادار تشخیص داده شد.
بحث: با توجه به یافته های پژوهش، بعد ســاختار ارگانیک در
موقعیت اول از نظر اکتســاب ســهم قرار گرفته است. مسئولین باید تدابیری اتخاذ نمایند تا فعالیت های دانشــجویان، اساتید و کارکنان به سوی کار گروهی سوق داده شده، دستورالعمل های مانع یادگیری حذف و قوانین تســهیل کننــده یادگیری وضع گردد.
سازمان یادگیرنده,یادگیری سازمانی,دانشگاه
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201177.html
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201177_15ff58962710f31e20e179914153d81e.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
4
13
2013
04
21
بررسی ارتباط هوش معنوی و مؤلفه های شخصیت در بین پرستاران بیمارستان های نظامی
FA
فاطمه
ناظمی
دانشگاه پیام نور تهران
fatemeh.nazemi@yahoo.com
علیرضا
آقا یوسفی
دانشگاه پیام نور تهران
arayeh1100@gmail.com
فرهاد
شقاقی
دانشگاه پیام نور تهران
مقدمه: در چند سال اخیر مفهوم جدیدی در حوزه روانشناسی دین مورد توجه روانشناسان قرار گرفته است، این مفهوم هوش معنوی است. بر پایه اهمیت نقش معنویت در محیطهای کاری بخصوص مشــاغل حساســی که در حیطه درمــان ایفای نقش میکنند. هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط هوش معنوی و ویژگی های شخصیت در بین پرستاران است.
روش: این پژوهش از نوع توصیفی – همبســتگی است که در
سال 91 - 1390 انجام شد. جامعه مورد مطالعه را 3 بیمارستان نظامی و غیر نظامی شــهر تهران تشــکیل می دهند که از بین پرستاران شــاغل در آنها 101 نفر بطور تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشــنامه هوش معنوی پکپارچه و پنج عامل بزرگ شخصیت بود. کلیه داده ها با استفاده از روش ضریب همبســتگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: رابطه هوش معنوی وابعاد بــرون گرایی، تجربه پذیری،
وجــدان گرایــی و دلپذیر بــودن معنی دار و مثبــت بود و بین
نوروزگرایی و هوش معنوی رابطه منفی وجود داشــت. همچنین نتایج رگرســیونی نشــان داد که 3 بعد برونگرایی، تجربه پذیری و دلپذیر بــودن 35 درصد از تغییرات هــوش معنوی را به طور معنــی داری (P
معنویت,هوش معنوی,برونگرایی,تجربه پذیری,دلپذیر بودن,نوروزگرایی,وجدان گرایی
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201178.html
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201178_64e7eef5d6fee1be263a44432d46e5d1.pdf