دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
10
38
2019
08
23
رابطه خودکارآمدی و نظمجویی شناختی هیجان با بهزیستی روانشناختی کارکنان یک سازمان نظامی
5
14
FA
علی
فرنام
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان
alifarnam1@gmail.com
عزیزالله
حیدری
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
emadpr8@gmail.com
<strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> نیروهای نظامی بهاقتضای شرایط شغلی استرسزایی که دارند همواره درمعرض خطرات جدی بوده که سلامت روان آنان را تحت تأثیر قرار میدهد؛ بنابراین، هدف این پژوهش، بررسی رابطه خودکارآمدی و نظمجویی شناختی هیجان با بهزیستی روانشناختی کارکنان یک سازمان نظامی بود.<br /><strong>روش</strong><strong>:</strong> روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و پیشبین بود. نمونه پژوهش شامل 140 نفر از کارکنان یک سازمان نظامی در شهر زاهدان بود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای خودکارآمدی شرر و مادوکس (1982)، نظمجویی شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2001) و بهزیستی روانشناختی ریف (1989) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام تحلیل شد.<br /><strong>نتایج:</strong> نتایج نشان داد که بین خودکارآمدی و نظمجویی شناختی هیجان با بهزیستی روانشناختی، رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0 ≤ P). نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نیز نشان داد که خودکارآمدی و نظمجویی شناختی هیجان، بهزیستی روانشناختی را پیشبینی میکنند.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> با برگزاری کارگاههای آموزشی مستمر مهارتهای مرتبط با باور خودکارآمدی و نظمجویی شناختی هیجان برای ارتقای بهزیستی روانشناختی و مهارتهای عملکردی کارکنان نظامی در طول مدت خدمتشان میتوان از فرسودگی شغلی آنان پیشگیری نمود.
خودکارآمدی,نظمجویی شناختی هیجان,بهزیستی روانشناختی,کارکنان نیرویهای نظامی
https://jmp.ihu.ac.ir/article_204651.html
https://jmp.ihu.ac.ir/article_204651_2166668a3495def3a0acaae86027581c.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
10
38
2019
08
23
پیشبینی سازگاری زناشویی براساس سبکهای دلبستگی همسران جانباز
15
28
FA
سیده فاطمه
حسینی حسین آبادی پشتی
دانشجوی دکتری عمومی، گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
fatemehoseini27@yahoo.com
باقر
غباری بناب
استاد دانشگاه تهران
bghobari@ut.ac.ir
مریم
مشایخ
0000-0002-6148-4868
استادیار،گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
m.mashayekh@kiau.ac.ir
نورعلی
فرخی
دانشیار گروه روانسنجی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
farrokhi@atu.ac.ir
شیدا
سوداگر
استادیار،گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
sheida.sodagar@kiau.ac.ir
<strong>مقدمه:</strong> باتوجهبه مشکلات روانی و جسمی جانبازان و آثار آن در زندگی زناشویی، بررسی عوامل مرتبط با سازگاری همسران جانباز که فشارهای ویژهای را متحمل میشوند، حائز اهمیت است. پژوهش حاضر به بررسی نقش پیشبینیکنندگی سازگاری زناشویی براساس سبکهای دلبستگی همسران جانباز میپردازد.<br /><strong>روش:</strong> این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی است که از اطلاعات بهدستآمده از 200 همسر جانباز به روش نمونهگیری دردسترس انجام شد. ابزار مورد پژوهش شامل پرسشنامه سازگاری زناشویی (DAS) و پرسشنامۀ سبک دلبستگی بزرگسالان هازن و شیور، (1987) بود. برای تحلیل دادههای آماری از ضریب پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شده است.<br /><strong>یافتهها:</strong> نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که بین اجتناب و اضطراب (مؤلفههای دلبستگی) با سازگاری زناشویی، رابطهای منفی و بین سازگاری و دلبستگی ایمن، رابطه مثبتی وجود دارد.<br /><strong>نتیجهگیری:</strong> براساس نتایج این پژوهش میتوان در مشاورههای قبل از ازدواج با تعیین سبک دلبستگی، میزان سازگاری زناشویی را در زوجین پیشبینی کرد و درصورت نیاز آموزشهای لازم را ارائه نمود تا در زندگی، رضایت و سازگاری بیشتری حاصل شود. همچنین در مشاورههای خانواده نیز میتوان با بررسی سبک دلبستگی و ارائه مداخلات درمانی برای سبکهای دلبستگی غیرایمن، میزان سازگاری را ارتقا داد.
سازگاری زناشویی,سبکهای دلبستگی,همسران جانباز
https://jmp.ihu.ac.ir/article_204654.html
https://jmp.ihu.ac.ir/article_204654_1d9af9de1d26f8411a7d0a65d1c9f9be.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
10
38
2019
08
23
اثربخشی مداخله خوددلسوزی شناختی بر بهبود نیازهای خودتعیین گری، تعویق اندازی و تاب آوری تحصیلی دانش آموزان دختر مبتلا به افسردگی در یکی از شهرک های نظامی
29
44
FA
عزت اله
قدمپور
دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
e.ghadampour14@yahoo.com
مهدی
یوسف وند
دکترای روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
bberaka@yahoo.com
مسعود
صادقی
استادیار مشاوره خانواده، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
sadeghi41@yahoo.com
فاطمه
ایمانی
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
imanif@ihu.ac.ir
<strong>مقدمه:</strong> هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان اثربخشی مداخله خوددلسوزی شناختی بر بهبود نیازهای خودتعیینگری (خودمختاری، شایستگی و ارتباط ادراکشده)، تعویقاندازی و تابآوری تحصیلی دانشآموزان دختر مبتلا به افسردگی در یکی از شهرکهای نظامی بود.<br /><strong>روش:</strong> طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پـیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه بود. برای اجرای پژوهش از میان دانشآموزان دختر (متوسطه اول و دوم) دارای افسردگی یکی از شهرکهای نظامی 40 نفر بهصورت تصادفی انتخـاب و در دو گـروه آزمـایش و گواه جایگزین شـدند. سپس مداخله با روش آموزش خوددلسوزی شناختی به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای روی گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه هیچ نوع مداخلهای دریافت نکرد. ابزار پژوهش مقیاس نیازهای خودتعیینگری سوریبو و همکاران (2009)، مقیاس تعویقاندازی تحصیلی (APS) کاکیسی (2003) و پرسشنامه تابآوری تحصیلی ساموئل (2004) بود. برای تحلیل دادهها از نرمافزار (SPSS.21) و تحلیل کواریانس استفاده شد.<br /><strong>نتایج:</strong> یافتهها تفاوت معنیداری بین دو گروه نشان داد.<br /><strong>بحث:</strong> پس میتوان گفت که مداخله خوددلسوزی شناختی بر بهبود نیازهای خودتعیین گری (خودمختاری، شایستگی و ارتباط ادراکشده)، تعویقاندازی و تابآوری تحصیلی دانشآموزان دختر مبتلا به افسردگی، اثربخش است.
افسردگی,تاب آوری تحصیلی,تعویق اندازی تحصیلی,خوددلسوزی شناختی,نیازهای خودتعیین گری
https://jmp.ihu.ac.ir/article_204649.html
https://jmp.ihu.ac.ir/article_204649_1f5656ec914a24ec83a4d04580b0d7e7.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
10
38
2019
08
23
پیش بینی عملکرد تیراندازی با آمادگی شناختی، تنظیم شناختی هیجان و ذهن آگاهی
45
56
FA
احمدعلی
ناجی
0000-0001-8492-622X
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه سمنان
aanaji1242@gmail.com
مرتضی
کرمی
استادیار گروه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه جامع امام حسین(ع)
karamimorteza315@gmail.com
<strong>مقدمه:</strong> هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی عملکرد تیراندازی که از مهارتهای ضروری افراد نظامی بهشمار میرود، بهوسیله ابعاد روانشناختی چون آمادگی شناختی، تنظیم شناختی هیجان و ذهنآگاهی است.<br /><strong>روش:</strong> از دانشجویان یکی از مراکز نظامی شهر تهران، بهعنوان جامعه پژوهش و نمونه آماری شامل 326 آزمودنی بر حسب پیشنهاد جدول مورگان و کرجسی و به روش نمونهگیری خوشهای چندگانه انتخاب شد. طرح پژوهشی حاضر، توصیفی همبستگی است و برای سنجش متغیرهای آمادگی شناختی و ابعاد آن از پرسشنامههای خودکارآمدی، آگاهی فراشناختی، سرسختی، شخصیت پنجعاملی نئو و منبع کنترل علاوهبر پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان و ذهنآگاهی مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن به تیراندازی بهوسیله تفنگ بادی پرداخته شد و دادههای حاصل از پرسشنامهها و آزمون تیراندازی با نرمافزار SPSS نسخه 19 تجزیهوتحلیل شد.<br /><strong>نتایج:</strong> تمامی متغیرهای مدنظر پژوهش بهجز آگاهی فراشناختی میتوانند عملکرد تیراندازی را پیشبینی کنند و از میان ابعاد آمادگی شناختی، خودکارآمدی درصد بالاتری را بهخود اختصاص داد. پس از آن ذهنآگاهی با پیشبینی بیش از 40 درصد از واریانس دارای رابطهای معنیدار در سطح 05/0 درصد است.<br /><strong>بحث:</strong> مهارت تیراندازی در نیروهای نظامی از سازههای روانشناختی، تأثیرپذیری بالایی دارد. برای تیراندازی در ابتدا باید ذهنآگاهی بالایی داشت تا بتوان به تمامی شرایط موجود آگاهی پیدا کرد و پس از آن چگونگی کنترل اضطراب مهم تلقی میشود. از این راهکارها میتوان به خودکارآمدی و منبع اسناد اشاره کرد. نتایج نشان میدهد که دراختیارداشتن دانش روانشناختی برای عملکرد درست در محیطهای پویا و پیچیده بهمنظور بهبود مهارت تیراندازی مثمرثمر خواهد بود.
یراندازی نظامی,آمادگی شناختی,تنظیم شناختی هیجان,ذهن آگاهی
https://jmp.ihu.ac.ir/article_204650.html
https://jmp.ihu.ac.ir/article_204650_a1c2eb38fb9ff7b91128e2e22a2e7145.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
10
38
2019
08
23
مقایسه اثربخشی دو رویکرد پذیرش و تعهد و شناختدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی برکیفیت زندگی و تابآوری همسران جانبازان دارای استرس پس از سانحه (PTSD) ناشی از جنگ
57
69
FA
امید
عیسی نژاد
استادیار مشاوره خانواده دانشگاه کردستان
o.isanejad@uok.ac.ir
آزادبخت
فرناز
کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه کردستان
farazad_94@gmail.com
<strong>مقدمه:</strong> خانواده جانبازان بهویژه همسران آنها با گذشت سالها از جنگ تحمیلی، هنوز عوارض ناشی از آن را تجربه میکنند که زندگی این افراد را با آسیبهای روحی و روانی همراه کرده است. هدف این ، بررسی اثربخشی دو رویکرد پذیرش و تعهد و شناختدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی بر تابآوری و کیفیت زندگی همسران جانبازان دارای استرس پس از سانحه (PTSD) است.<br /><strong>روش:</strong> در این پژوهش نیمهتجربی، از پیشآزمون و پسآزمون برای دو گروه آزمایش و کنترل استفاده شده و مرحله پیگیری، پس از یک ماه بهاجرا درآمد. جامعه آماری شامل کلیه همسران جانبازان اعصاب و روان دارای استرس پس از سانحه شهرستان کوهدشت بودند که 13 نفر در گروه پذیرش و تعهد، 13 نفر در گروه شناختدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی و 15 نفر در گروه گواه بهصورت تصادفی جایگزین شدند. پرسشنامههای کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و مقیاس تابآوری کانر و دیویدسـون بهعنوان ابزار جمعآوری دادهها استفاده شد.<br /><strong>نتایج:</strong> یافتههای این پژوهش نشان داد که درمان پذیرش و تعهد (ACT) و شناختدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی (MBCT) منجر به افزایش تابآوری و کیفیت زندگی در همسران جانبازان داری (PTSD) شد (01/0>p). نتایج پیگیری یکماهه نیز نشان داد که اثربخشی باقی مانده است (01/0>p). در مقایسه دو رویکرد، درمان ACT اثربخشتر از درمان MBCT گزارش شد.<br /><strong>بحث:</strong> مداخلات آموزش رویکرد پذیرش و تعهد و شناختدرمانی مبتنیبر ذهنآگاهی بر بالابردن کیفیت زندگی و تابآوری همسران جانبازان دارای اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) مؤثر است
استرس پس از سانحه (PTSD),همسران جانبازان,تابآوری,کیفیت زندگی,رویکرد مبتنیبر ذهن آگاهی,رویکرد پذیرش و تعهد
https://jmp.ihu.ac.ir/article_204652.html
https://jmp.ihu.ac.ir/article_204652_1f1966b16ff66f96efe1291c994c3913.pdf
دانشگاه جامع امام حسین(ع)
روانشناسی نظامی
2588-5162
2645-517X
10
38
2019
08
23
مقایسه تحمل پریشانی، سلامت معنوی و مدیریت تعارض بین سربازان وظیفه بومی و غیربومی یک سازمان نظامی
71
80
FA
سجاد
سلیمان زاده
کارشناس ارشد روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
ebrahim6461@gmail.com
علی
شاکر دولق
استادیار روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
savalan_shaker@yahoo.com
<strong>مقدمه:</strong> پژوهش حاضر به مقایسه تحمل پریشانی، سلامت معنوی و مدیریت تعارض بین سربازان وظیفه بومی و غیربومی آجا پرداخته است.<br /><strong>روش:</strong> تعداد 750 نفر از سربازان با تحصیلات پنجم تا دیپلم، مجرد و با سابقه خدمت 5 تا 17ماه که در پاییز 1396 در حال خدمت بودند، تعیین و از بین آنها به روش نمونهگیری چندمرحلهای و براساس جدول مورگان تعداد 250 نفر بهعنوان نمونه موردنظر انتخاب شد. باتوجهبه روش پژوهش (علی ـ مقایسهای) و با درنظرگرفتن معیارهای بومی و غیربومیبودن، آنها را به دو گروه تقسیم و پرسشنامههای مقیاس تحمل پریشانی، سلامت معنوی پولوتزین و الیسون و مدیریت تعارض رابینز بین آنها تقسیم شد و پس از جمعآوری، برای تحلیل نتایج از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) استفاده شد.<br /><strong>نتایج:</strong> یافتهها نشان داد که تفاوت دو گروه، در متغیر تحمل پریشانی (001/0P<، 224/105= F) معنیدار بوده ولی در متغیر سلامت معنوی تفاوتی بین دو گروه بهدست نیامد. همچنین در متغیر مدیریت تعارض، تفاوت دو گروه در سبک مصالحه، معنیدار (00/0P<، 62/75= F) است، ولی در دو سبک دیگر (رقابت و اجتناب) تفاوتی بهدست نیامد.<br /><strong>بحث:</strong> باتوجهبه یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که در سربازان بومی نسبت به سربازان غیربومی توانایی تحمل پریشانی بیشتر است و برای مدیریت تعارض از سبک کارآمد مصالحه استفاده میکنند
تحمل پریشانی,سلامت معنوی,مدیریت تعارض,سربازان
https://jmp.ihu.ac.ir/article_204653.html
https://jmp.ihu.ac.ir/article_204653_971d249ad43761a92e05ab923d93ac7d.pdf