TY - JOUR ID - 201153 TI - اثربخشی آموزش اختصاصی کردن خاطرات بر کاهش آسیب های شناختی بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه JO - روانشناسی نظامی JA - JMP LA - fa SN - 2588-5162 AU - مشیر پناهی, شیوا AU - مرادی, علیرضا AU - مرادی, علیرضا AU - حاتمی, محمد AU - پرهون, هادی AU - میرزایی, جعفر AD - دانشگاه خوارزمی AD - Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 4 IS - 15 SP - EP - KW - اختلال استرس پس از سانحه KW - حافظه شرح حال KW - آموزش اختصاصی کردن خاطرات DO - N2 - مقدمه: مطالعه حاضر یک برنامه گروه- محور جدید با هدف بررسی اثربخشی آموزش اختصاصی کردن خاطرات بر کاهش آسیب‏های شناختی در بیماران دارای اختلال استرس پس از سانحه است. روش: در یک طرح شبه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون توام با گروه کنترل و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، 24 نفر آزمودنی مرد مبتلا به اختلال استرس پس ازسانحه که براساس ملاک های DSM-IV-TR توسط روانپزشک ارزیابی شده، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامه آموزش اختصاصی کردن خاطرات (MEST)، طی چهار جلسه در چهار هفته متوالی در گروه‏های 3 نفری انجام گرفت و نمرات، (BDI-II)، (AMT)، (IES-R)، (SPSI-R) قبل و بعد از مداخله و در مرحله پیگیری یک ماهه در هر دو گروه جمع آوری گردید. داده‏ها با استفاده از آزمون‏های آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره، آزمون تعقیبی توکی و آزمون Tوابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: یافته ها موید اثر بخشی آموزش اختصاصی کردن خاطرات درکاهش مشکلات شناختی در حوزه اجتناب عملکردی و خاطرات ناخواسته در بیماران PTSD بود. پایداری آموزش در مرحله پیگیری نیز تأیید شد. اما حل مسئله آسیب دیده این بیماران پس از مداخله تغییر معناداری نداشت. بحث: این آموزش را می توان به عنوان یک روش انتخابی جهت کاهش برخی آسیب های شناختی در بیماران PTSD به کار برد. UR - https://jmp.ihu.ac.ir/article_201153.html L1 - https://jmp.ihu.ac.ir/article_201153_8b3169a5b9bab7b335240653fa21ec3e.pdf ER -