2024-03-28T23:22:37Z
https://jmp.ihu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2200241
روانشناسی نظامی
2588-5162
2588-5162
1393
5
19
اثربخشی تحریک الکتریکی اعصاب (TENS) بر درمان سردردهای اولیه کارکنان نظامی
داود
مشکانی فراهانی
خدابخش
احمدی
سید عباس
تولایی
علی
فتحی آشتیانی
مهدی
شیخ
مهدی
شیخ
مقدمه: وقتی تمام اشکال سردرد با هم در نظر گرفته شوند، سردرد شایعترین نوع شکایات ناشی از درد در جهان است. استرس یکی از مهمترین عوامل ایجاد و تشدید کننده سردرد است. شاغلین حرفه نظامی به واسطه تجربه استرس زیاد در حرفه خود، بیشتر مستعد سردرد هستند. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی اعصاب بر درمان سردردهای اولیه کارکنان نظامی بود.
روش: این پژوهش یک طرح تجربی پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است. روش نمونه گیری مبتنی بر هدف می باشد. متغییر مستقل تحریک الکتریکی اعصاب و متغییر وابسته فراوانی، شدت و مدت سردرد بود. ابزار سنجش نیز فرم روزنگار سردرد بلانچارد بود. بدین منظور تعداد 30 نفر از کارکنان نظامی مبتلا به سردرد اولیه انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند. هر دو گروه قبل و بعد از دوره درمان با TENS، به مدت یک هفته فرم روز نگار سردرد را به عنوان پیش آزمون و پس آزمون تکمیل نمودند. گروه آزمایش در حد فاصل زمانی بین پیش آزمون و پس آزمون، طی 15جلسه 20 دقیقهای به صورت روزی یک بار مورد درمان با TENS واقع شدند و گروه کنترل هیچگونه درمانی دریافت نکردند.
نتایج: نتایج تحقیق که از طریق انجام تحلیل کوواریانس بر روی پیش آزمون و پس آزمون گروه کنترل و گروه آزمایش به دست آمد نشان داد، درمان با TENS باعث کاهش معنا دار در فراوانی، شدت و مدت سردردهای گروه آزمایش شده است.
بحث: با توجه به نتایج بدست آمده و کاهش چشمگیر در فراوانی، شدت و مدت سردرد، به نظر میرسد درمان با TENS میتواند نقش موثری در کاهش و درمان سردردهای اولیه کارکنان نظامی داشته باشد.
سردردهای اولیه
TENS
کارکنان نظامی
2014
10
23
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201127_a14c0dd4087852bf98e8f29d94dd0e2e.pdf
روانشناسی نظامی
2588-5162
2588-5162
1393
5
19
نقش ناگویی خلقی و ابراز گری هیجانی در پیشبینی علائم جسمانی سازی در جانبازان
سید اسماعیل
موسوی
طاهره
علیزاده چهار برج
مریم
یاوری کرمانی
رضا
پور حسین
مقدمه: علائم جسمانی سازی سطوح بالایی از نگرانی، اضطراب و واکنش افراطی در پاسخ به علائم فیزیکی را در افراد ایجاد میکند و گفته میشود که جسمانی سازی میتواند از اختلال در ابراز گری هیجان بوجود آمده باشد. با توجه به اهمیت این امر، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش ناگویی خلقی و ابرازگری هیجانی در پیشبینی علائم جسمانی سازی در جانبازان شهر شیراز در سال ۱۳۹۳ انجام گرفت.
انجام گرفت.
روش: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی است. نمونه مورد مطالعه شامل 125 جانباز مرد بود. نمونهها به روش در دسترس از شهر شیراز در سال ۱۳۹۳ انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس ناگویی خلقی Toronto، پرسشنامه ابرازگری هیجانی Berkeley و خرده مقیاس جسمانی سازی آزمون تجدیدنظر شده فهرست علائم ۹۰ سؤالی (SCL-90 R) استفاده شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه خطی تحلیل شد.
نتایج: نتایج همبستگی نشان داد علائم جسمانی سازی با دشواری در توصیف احساسات (34/0 r=و 001/0p
ناگویی خلقی
ابرازگری هیجان
علایم جسمانی سازی
جانبازان
2014
10
23
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201128_26a77c1e6e8226ae4841ae640299773d.pdf
روانشناسی نظامی
2588-5162
2588-5162
1393
5
19
تأثیر آموزش ایمن سازی در برابر استرس بر سازگاری جانبازان
محسن
احمدی طهور سلطانی
محمد
عسگری
زهرا
دانشور
مقدمه: سازگاری مهمترین علامت سلامت روانشناختی است و در برگیرنده جنبههای عاطفی، اجتماعی، آموزشی، خانوادگی و شغلی است. هدف پژوهش، تعیین تأثیر آموزش ایمنسازی در برابر استرس بر سازگاری جانبازان است.
روش: روش پژوهش آزمایشی است. برای این منظور از بین جانبازان مرد 25 درصد و بالاتر، نمونه ای به حجم 60 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شد. آزمودنیها به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامه سازگاری بل بود. برای آزمون فرضیههای پژوهش از طرح آزمایشی پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد.
نتایج: نتایج آزمونt مستقل برای نمرات افتراقی (تفاوت بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون) نشان داد، آموزش ایمنسازی در برابر استرس بر سازگاری کلی، سازگاری خانه، سازگاری تندرستی، سازگاری اجتماعی و سازگاری عاطفی جانبازان تأثیر معنا دار دارد و تنها بر سازگاری شغلی جانبازان تأثیر معنا داری نداشت.
بحث: آموزش ایمن سازی در برابر استرس روش مناسبی جهت افزایش سازگاری جانبازان است.
ایمن سازی در برابر استرس
جانبازان مرد
سازگاری
2014
10
23
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201129_f26716829d62e53325df169ea6d7e7ef.pdf
روانشناسی نظامی
2588-5162
2588-5162
1393
5
19
اثربخشی فراشناخت درمانی بر افسردگی دانش آموزان دختر فرزند شاهد و جانباز
سعیده
سبزیان
مقدمه: هدف از اجرای این پژوهش بررسی اثربخشی فراشناخت درمانی بر افسردگی دانش آموزان دختر فرزند شاهد و جانباز شهر اصفهان بود.
روش: پژوهش حاضر به شیوه نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان دختر فرزند شاهد و جانباز دبیرستانی در سال تحصیلی 1392-1391 در شهر اصفهان بود که از میان آنان، تعداد 30 نفر به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه جمعیت شناختی و پرسشنامه افسردگی بک بود. پس از اعمال مداخله پس آزمون و بعد از 3 ماه آزمون پیگیری اجرا شد. یافتهها با استفاده از نرم افزار 20 - SPSS و آزمون آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که ارائه مداخله مبنی بر فراشناخت درمانی باعث کاهش علائم افسردگی در مرحله پس آزمون و پیگیری میشود (05/0p< ).
بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت ارائه مداخله مبنی بر فراشناخت درمانی در کاهش علائم افسردگی موثر است؛ لذا میتوان از این مداخله در جهت کاهش علائم افسردگی در دانش آموزان استفاده کرد.
فراشناخت درمانی
افسردگی
شاهد و جانباز
2014
10
23
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201130_82cb1ab348f89f2cde6ad9d462e13f10.pdf
روانشناسی نظامی
2588-5162
2588-5162
1393
5
19
بررسی رابطه بین خودآگاهی و سبکهای مدیریتی (مطالعه موردی فرماندهان یک سازمان نظامی)
محمد باقر
حبی
رضا
شریفی
محرم
حبیبی
زهرا
حبی
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین خودآگاهی فرماندهان یکی از نیروهای نظامی و سبکهای مدیریتی آنان انجام شد.
روش: جامعه آماری پژوهش حاضر، فرماندهان یکی از نیروهای نظامی با جامعه آماری 450 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری تصادفی، تعداد 252 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شد. برای طراحی سوالات مرتبط با خودآگاهی از پرسشنامه استاندارد شامل 11 سوال و برای سوالات سبکهای مدیریتی از پرسشنامه محقق ساخته شامل 35 سوال استفاده شد. آلفای کرونباخ به دست آمده برای پرسشنامههای فوق به ترتیب 89/0 و 91/0 بود که پایایی قابل قبولی را نشان میدهد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد.
نتایج: نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان میدهد که همبستگی معناداری بین خودآگاهی فرماندهان و سبکهای مدیریتی (679/0) آنها وجود دارد. همچنین وجود رابطه معنادار بین خودآگاهی فرماندهان و سبکهای مدیریتی نهاد مدار، فردمدار و کارمدار به تائید آماری رسیده است. بر اساس نتایج حاصل از رگرسیون خطی چندگانه، دو متغیر بازخورد (225/0) و خودگشودگی (588/0) از تغییرات سبکهای مدیریتی را تبیین مینماید.
بحث: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، خودآگاهی فرماندهان میتواند منجر به شناخت بهتر دیگران و در نتیجه ارتباط بهتر و کاهش تنیدگی شغلی و فشار روانی در کارکنان شود و با اعمال سبکهای مدیریتی اثربخش عملکرد شغلی افراد و سازمان را ارتقاء بخشد.
خودآگاهی
بازخورد
خودگشودگی
سبکهای مدیریتی
2014
10
23
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201131_027dc1858dbcad9ea800e7d1d0af42e7.pdf
روانشناسی نظامی
2588-5162
2588-5162
1393
5
19
بررسی میانجیگری استرس بر رابطه بین رضایت شغلی و روحیه خدمتی فرماندهان و مدیران آموزش یکی از نیروهای مسلح
مجتبی
اسکندری
حسن
محسنلو
مقدمه: روحیه خدمتی برای کارکنان هر سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف این مقاله بررسی میانجیگری استرس بر رابطه بین رضایت شغلی و روحیه خدمتی است.
روش: نوع پژوهش توصیفی است. جامعه آماری تحقیق، فرماندهان و مدیران آموزش یکی از نیروهای مسلح میباشند. برای انجام پیمایش ابزار پرسشنامه به کار رفته است و از مدل معادلات ساختاری برای مدلسازی استفاده شده است.
نتایج: یافتههای تحقیق تأیید میکند که مدل ساختاری از برازش خوبی برخوردار میباشد.
بحث: رضایت شغلی به طور مستقیم بر روحیه شغلی تاثیرگذار است و از طرف دیگر، استرس تاثیر معناداری بر روحیه شغلی ندارد. بنابراین نقش میانجی استرس بین رضایت شغلی و روحیه شغلی محل تردید میباشد و شواهد تجربی برای تایید نقش میانجی برای استرس فراهم نمیباشد.
روحیه
رضایت شغلی
استرس
2014
10
23
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201132_a7ae8f36ea8cda5b7e92a1e004b7d763.pdf