2024-03-28T22:35:51Z
https://jmp.ihu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2200256
روانشناسی نظامی
2588-5162
2588-5162
1396
8
31
اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش مؤلفههای دلزدگی زناشویی زنان دارای همسر جانباز
خدامراد
مومنی
فاطمه
دهقان
زهرا
علیزاده
روجا
بیگدلی
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر مؤلفههای دلزدگی زناشویی زنان دارای همسر جانباز انجام گرفته است.
روش: پژوهش از نوع آزمایشی با پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، زنان همسر جانبازان 25 تا 50 درصد شهر اسلام آباد غرب در سال 1394 بودند. نمونۀ پژوهش شامل 30 زن همسر جانباز بود که به روش نمونهگیری دردسترس بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرار گرفتند و به پرسشنامه دلزدگی زناشویی پاینز پاسخ دادند. گروه آزمایش، بهمدت 9 جلسه و هر هفته یک جلسه، تحت آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفتند و روی گروه کنترل هیچ مداخلهای صورت نگرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها آزمون تحلیل کوواریانس انجام گرفت.
نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بین دو گروه آزمایش و کنترل پس از اجرای آموزش مهارتهای زندگی ازلحاظ مؤلفههای دلزدگی زناشویی تفاوت معنیداری وجود دارد. میزان دلزدگی زناشویی و مؤلفههای آن در گروه آزمایش نسبت به پیشآزمون و گروه کنترل بهطور معنیداری کاهش یافت.
بحث: آموزش مهارتهای زندگی به کاهش دلزدگی زناشویی و مؤلفههای آن در زنان همسر جانباز منجر شد.
آموزش مهارتهای زندگی
دلزدگی زناشویی
زنان همسر جانباز
2017
11
22
5
16
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201253_c880c3ea70ffc5f5a5b26e89bd47352e.pdf
روانشناسی نظامی
2588-5162
2588-5162
1396
8
31
دیدگاه فهمی همسر در مردان نظامی: نقش پیشبین تعارض کار ـ خانواده، انعطافپذیری و کار عاطفی
امین
کرایی
ذبیح اله
عباس پور
زهرا
دشت بزرگی
مسلم
نجفی مفرد
مقدمه: نظامیگری از مشاغل دارای تنیدگی بالا و پیچیدگی خاص است که با مخاطرات جسمانی و دوری از خانواده همراه است و میتواند بر زندگی زناشویی افراد تأثیر بگذارد. هدف پژوهش حاضر پیشبینی دیدگاهفهمی همسر در مردان نظامی از روی تعارض کار ـ خانواده، انعطافپذیری و کار عاطفی بود. روش: طرح پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان رسمی یک سازمانهای نظامی مستقر در شهر اهواز بود که نمونهای به حجم 200 نفر با روش نمونهگیری هدفمند و از میان مردان متأهل انتخاب شد. ابزارهای استفادهشده شامل پرسشنامه تعارض کار ـ خانواده کاریکسی، خردهمقیاس انعطافپذیری از پرسشنامه هوش هیجانی بار ـ آن، پرسشنامه کار عاطفی بریت و همکاران و پرسشنامه دیدگاهفهمی لانگ میباشد. برای آزمون فرضیهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با روش همزمان و گامبهگام استفاده شد. نتایج: نتایج پژوهش بیانگر وجود رابطه منفی معنیدار بین تعارض کار ـ خانواده (239/0-=r) و کار عاطفی (491/0-=r) و رابطه مثبت معنیدار (619/0=r) بین انعطافپذیری با دیدگاهفهمی بود (05/0>p). همچنین تحلیل رگرسیون با روش همزمان نشان داد که ترکیب سه متغیر حدود 44 درصد واریانس دیدگاهفهمی را تبیین میکنند. همچنین تحلیل رگرسیون با روش گامبهگام نشان داد که کار عاطفی و انعطافپذیری بهترین پیشبینهای دیدگاهفهمی هستند. بحث: روابط زناشویی افراد نظامی بسیار بااهمیت است و دیدگاهفهمی آنان بهعنوان یک متغیر مهم را میتوان از روی تعارض کار ـ خانواده، انعطافپذیری و کار عاطفی پیشبینی کرد.
دیدگاه فهمی همسر
تعارض کار ـ خانواده
انعطافپذیری
کار عاطفی
2017
11
22
17
30
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201254_2bd609fa06fa9aaa1e916e464cc6176a.pdf
روانشناسی نظامی
2588-5162
2588-5162
1396
8
31
اثربخشی آموزش دلگرمسازی خانواده براساس مدل آدلر در افزایش رضایت زناشویی و کاهش علائم اختلال جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه
مژگان
رحمانی
مریم
مشایخ
هدف: از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش دلگرمسازی خانواده براساس مدل آدلر در افزایش رضایت زناشویی و کاهش علائم اختلال جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه بود.
روش: طرح پژوهش شبهآزمایشی از نوع کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از کلیۀ افرادی بود که براساس تشخیص پزشک فوقتخصص روانپزشکی و پرسشنامة اختلال استرس پس از ضربۀ می.سی.سی.پی. مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه بازمانده از جنگ تحمیلی بودند که به کلینیکها یا مراکز درمانی شهر تهران مراجعه کردند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری دردسترس استفاده شد. پرسشنامة اختلال استرس پس از ضربه می.سی.سی.پی. و پرسشنامه رضامندی زناشویی انریچ، ابزارهای این پژوهش بودند و برای تحلیل دادها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد.
نتیجه: تحلیل و بررسی دادههای پژوهش نشان د ادکه آموزش دلگرم سازی خانواده بر اساس مدل آدلر باعث کاهش مشکلات بالینی( شامل تجربه مجدد، کناره گیری، کرختی، بیش انگیختگی و خودآزاری) جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه شد.
بحث: آموزش دلگرمسازی خانواده براساس مدل آدلر نشان داد که خانواده نقش بسزایی در بهبود علائم PTSD و رضایت زناشویی دارد که در تحقیقات عصر حاضر توجه چندانی به آن نشده است.
دلگرمسازی خانواده
مدل آدلر
رضایت زناشویی
استرس پس از سانحه
جانبازان
2017
11
22
31
46
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201255_728bfa042caf85590206022a10e35231.pdf
روانشناسی نظامی
2588-5162
2588-5162
1396
8
31
اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی (حل مسئله، تصمیمگیری، تفکر خلاق) بر عزت نفس فرزندان شاهد و ایثارگر شهر تهران
حجت اله
مرادی
احمد
باصری
راضیه
معاون جولا
مقدمه: در سالهای اخیر، مهارتهای زندگی و آموزش آن توانسته است اهمیت خود را میان اقشار مختلف پیدا کند. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر عزتنفس فرزندان شاهد و ایثارگر شهر تهران بوده است. روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات نیمهآزمایشی است. جامعه آماری در این پژوهش شامل 15 نفر بهعنوان گروه کنترل و 15 نفر بهعنوان گروه آزمایش از فرزندان دختر شاهد و ایثارگر شهر تهران است که در جلسات آموزش مهارتهای زندگی شرکت داشتهاند. مداخلات به شکل 8 جلسه آموزش گروهی و هر جلسه به مدت 90 دقیقه اجرا شد. ابزار اندازهگیری پژوهش، پرسشنامه عزتنفس آیزینگ است. نتایج: تحقیق نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی بر عزتنفس تأثیر مثبت داشته و معناداری آن برای مقایسه عزتنفس گروه آزمایش و کنترل برابر با 006. بوده است. بحث: بهنظر میرسد آموزش مهارتهای حل مسئله، تصمیمگیری و تفکر خلاق تأثیر بسزایی در عزتنفس فرزندان شاهد و ایثارگر دارد و افراد را در ارتباط با حل مشکلات احتمالی که در زندگی پیشرو دارد یاری میرساند.
عزتنفس
مهارتهای زندگی
فرزندان شاهد و ایثارگر
2017
11
22
47
53
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201256_9a2321b37196610eff16c4f4b01993bf.pdf
روانشناسی نظامی
2588-5162
2588-5162
1396
8
31
شیوههای ایجاد آرامش روانی از دیدگاه قرآن کریم
احمد
باصری
حمید
علوی وفا
سید فردین
رضائی
مقدمه: آرامش روانی، ضرورتی اجتنابناپذیر و حیاتی برای بشریت است. امروزه فشار روانی بهعنوان بیماری تمدن، لقب گرفته است و برای نجات از آن، تمسک به قرآن کریم بهترین نسخه شفابخش بهشمار میآید. هدف این تحقیق، شناسایی شیوههای ایجاد آرامش از نگاه قرآن کریم است. روش: این تحقیق از نوع بنیادی است که با روش کیفی و با رویکرد تحلیل محتوا انجام شد. جامعه آماری این تحقیق کلیه آیات قرآن و تفسیرهای قرآنی است. نمونه آماری شامل کلیه آیات قرآن کریم است که بهنحوی مستقیم یا غیرمستقیم به موضوع آرامش ارتباط مییابد. نتایج: نتایج تحقیق یازده شیوه ایجاد آرامش از نگاه قرآن را نشان داد. این شیوهها عبارتند از: حاکمیت اسلامی، ازدواج، صبر و ایستادگی، احسان و نوعدوستی، مدیر کارآمد، ایمان، عمل صالح، دعا، خواب، امید به فضل و رحمت الهی، امید به وعدههای الهى. بحث: باتوجهبه اینکه قرآن نسخه شفابخشی از طرف خدا برای انسانهاست، استفاده از شیوههای فوق سبب آرامش میشود. همه این راهبردها در ایجاد آرامش روانی مؤثر هستند.
آرامش
سلامت روان
قرآن کریم
2017
11
22
55
66
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201257_81cfa0606000176f62ae974c0895993e.pdf
روانشناسی نظامی
2588-5162
2588-5162
1396
8
31
بررسی تأثیر عوامل انگیزشی بر پیشرفت یادگیری زبانآموزان در یک دانشگاه نظامی
حجت
جدایی حاجی خواجه لو
غلامرضا
زارعیان
سید محمد رضا
امیریان
سید محمد رضا
عادل
مقدمه: این مقاله به تأثیر عوامل انگیزشی بر پیشرفت یادگیری زبان انگلیسی در یک دورۀ فشردۀ آموزش زبان میپردازد. روش: در این مطالعه تعداد 94 نفر زبانآموز از یک دانشگاه نظامی در تهران با محدودۀ سنی 20 تا 30 سال شرکت کردند. شرکتکنندگان نسخۀ ترجمهشده و اقتباسشدهای از آزمون انگیزش- نگرش گاردنر را پر کردند. نتایج: از بررسی تحلیل عاملی پرسشنامه، چهار متغیر اصلی یعنی: انگیزش، انگیزش تلفیقی، تأثیر سازمانی و اضطراب بهدست آمد. مطالعۀ حاضر حاکی از آن بود که انگیزش ترکیبی، یادگیری زبان را بهصورت مثبت، پیشبینی میکند و انگیزش بهعنوان یک پیشبینیگر مثبت برای پیشرفت در یادگیری زبان محسوب میشود، درحالیکه تأثیر سازمانی بهعنوان یک پیشبینیگر منفی پیشرفت در یادگیری زبان تلقی میشود. بحث: این مطالعه تأیید کرد که با فرض درنظرگرفتن تمام مؤلفههای دیگر، انگیزه، مهمترین عامل یادگیری زبان است. نتیجهگیری کلی این مطالعه این است که انگیزه، تابع بافت است و هر بافت یادگیری زبان در این مورد منحصربهفرد است و مدل خاص خود را دارد.
انگیزش
یادگیری زبان دوم
پیشرفت در یادگیری زبان دوم
مؤلفههای انگیزشی
2017
11
22
67
81
https://jmp.ihu.ac.ir/article_201258_9163031068f317ae9624f227b8f04417.pdf