دانشگاه جامع امام حسین(ع)روانشناسی نظامی2588-516283120171122The Effectiveness of Life Skills Training on Reducing the Components of Marital Burnout among Women Married to Disabled Veteransاثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش مؤلفههای دلزدگی زناشویی زنان دارای همسر جانباز516201253FAخدامرادمومنیدانشیار گروه روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی، دانشگاه رازیفاطمهدهقاندانشجوی دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی، دانشگاه رازیزهراعلیزادهمربی گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نورروجابیگدلیکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاهJournal Article20180620<strong>Introduction:</strong> This study aimed to investigate the impact of life skills training on marital burnout among women married to disabled war veteran.
<strong>Method:</strong> The research method is experimental with pretest-posttest and control group. The research population included the wives of disabled veterans with 25 to 50 percent disability who lived in Islamabad Gharb, Iran in 2015. The sample consisted of 30 wives of disabled veterans selected through the convenient random sampling method and were assigned into control (n = 15) and experimental (n = 15) groups. They completed the Pines Marita Burnout Scale. The experimental group received nine weekly sessions of life skills training, and the control group received no intervention. Analysis of covariance was utilized to analyze the data.
<strong>Results:</strong> The results of analysis of covariance revealed a significant difference between the experimental and control groups in regard to the components of marital burnout. The rate of marital burnout and those of its components were significantly decreased among the subjects in the experimental group compared to the pre-test stage and control group.
<strong>Discussion:</strong> Life skills training results in reducing marital burnout and its components among the wives of disabled war veteran.<strong>مقدمه:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر مؤلفههای دلزدگی زناشویی زنان دارای همسر جانباز انجام گرفته است.
<strong>روش:</strong> پژوهش از نوع آزمایشی با پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، زنان همسر جانبازان 25 تا 50 درصد شهر اسلام آباد غرب در سال 1394 بودند. نمونۀ پژوهش شامل 30 زن همسر جانباز بود که به روش نمونهگیری دردسترس بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرار گرفتند و به پرسشنامه دلزدگی زناشویی پاینز پاسخ دادند. گروه آزمایش، بهمدت 9 جلسه و هر هفته یک جلسه، تحت آموزش مهارتهای زندگی قرار گرفتند و روی گروه کنترل هیچ مداخلهای صورت نگرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها آزمون تحلیل کوواریانس انجام گرفت.
<strong>نتایج:</strong> نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بین دو گروه آزمایش و کنترل پس از اجرای آموزش مهارتهای زندگی ازلحاظ مؤلفههای دلزدگی زناشویی تفاوت معنیداری وجود دارد. میزان دلزدگی زناشویی و مؤلفههای آن در گروه آزمایش نسبت به پیشآزمون و گروه کنترل بهطور معنیداری کاهش یافت.
<strong>بحث:</strong> آموزش مهارتهای زندگی به کاهش دلزدگی زناشویی و مؤلفههای آن در زنان همسر جانباز منجر شد.https://jmp.ihu.ac.ir/article_201253_c880c3ea70ffc5f5a5b26e89bd47352e.pdfدانشگاه جامع امام حسین(ع)روانشناسی نظامی2588-516283120171122Military Men’s Taking the Perspective of their Wives: The Predictive Role of Work-Family Conflict, Flexibility and Emotional Laborدیدگاه فهمی همسر در مردان نظامی: نقش پیشبین تعارض کار ـ خانواده، انعطافپذیری و کار عاطفی1730201254FAامینکراییاستادیار گروه مشاوره، واحد اهواز، دانشگاه ازاد اسلامی، اهواز، ایران0000-0002-0949-7135ذبیح الهعباس پوراستادیار گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانزهرادشت بزرگیاستادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانمسلمنجفی مفردکارشناسی ارشد مشاوره، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانJournal Article20171216<strong>Introduction:</strong> Members of the armed forces have a high-tension and specifically complex job associated with physical dangers and being away from the family, which can affect married life. The purpose of this study was to predict military men’s taking the perspective of their wives based on work-family conflict, flexibility, and emotional labor. <br /><strong>Method:</strong> The research design is descriptive-correlational. The statistical population consisted of all the official staff of a military organization based in Ahvaz, Iran. A sample of 200 subjects was selected from among the married men through the purposive sampling method. The instruments utilized in this study included the Carikci Work-Family Conflict Scale, the Flexibility Subscale of the Bar-On Emotional Intelligence Scale, the Emotional Labor Questionnaire (Briët et al.), and the Long Perspective-Taking Scale. To test the hypotheses, Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis with simultaneous and step-by-step methods were used. <br /><strong>Results:</strong> The results indicated a significant negative relationship between work-family conflict (r = -0.239) and emotional labor (r = -0.491) and a positive significant relationship (r = 0.619) between flexibility and perspective-taking (p < 0.05). Also, the simultaneous regression analysis revealed that a combination of the three variables accounted for about 45 percent of the variance. The stepwise regression analysis further showed that emotional labor and flexibility were the best predictors of perspective-taking. <br /><strong>Discussion:</strong> Military people’s marital relationships are very important and their perspective-taking, as an important variable, can be predicted based on work-family conflict, flexibility, and emotional labor.<strong>مقدمه:</strong> نظامیگری از مشاغل دارای تنیدگی بالا و پیچیدگی خاص است که با مخاطرات جسمانی و دوری از خانواده همراه است و میتواند بر زندگی زناشویی افراد تأثیر بگذارد. هدف پژوهش حاضر پیشبینی دیدگاهفهمی همسر در مردان نظامی از روی تعارض کار ـ خانواده، انعطافپذیری و کار عاطفی بود.<br /> <strong>روش:</strong> طرح پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان رسمی یک سازمانهای نظامی مستقر در شهر اهواز بود که نمونهای به حجم 200 نفر با روش نمونهگیری هدفمند و از میان مردان متأهل انتخاب شد. ابزارهای استفادهشده شامل پرسشنامه تعارض کار ـ خانواده کاریکسی، خردهمقیاس انعطافپذیری از پرسشنامه هوش هیجانی بار ـ آن، پرسشنامه کار عاطفی بریت و همکاران و پرسشنامه دیدگاهفهمی لانگ میباشد. برای آزمون فرضیهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با روش همزمان و گامبهگام استفاده شد.<br /> <strong>نتایج:</strong> نتایج پژوهش بیانگر وجود رابطه منفی معنیدار بین تعارض کار ـ خانواده (239/0-=r) و کار عاطفی (491/0-=r) و رابطه مثبت معنیدار (619/0=r) بین انعطافپذیری با دیدگاهفهمی بود (05/0>p). همچنین تحلیل رگرسیون با روش همزمان نشان داد که ترکیب سه متغیر حدود 44 درصد واریانس دیدگاهفهمی را تبیین میکنند. همچنین تحلیل رگرسیون با روش گامبهگام نشان داد که کار عاطفی و انعطافپذیری بهترین پیشبینهای دیدگاهفهمی هستند.<br /> <strong>بحث:</strong> روابط زناشویی افراد نظامی بسیار بااهمیت است و دیدگاهفهمی آنان بهعنوان یک متغیر مهم را میتوان از روی تعارض کار ـ خانواده، انعطافپذیری و کار عاطفی پیشبینی کرد.https://jmp.ihu.ac.ir/article_201254_2bd609fa06fa9aaa1e916e464cc6176a.pdfدانشگاه جامع امام حسین(ع)روانشناسی نظامی2588-516283120171122The Effectiveness of Adlerian Family Encouragement Training on Increasing Marital Satisfaction and Decreasing Post Trauma Stress Disorder (PTSD) among Disabled Veteransاثربخشی آموزش دلگرمسازی خانواده براساس مدل آدلر در افزایش رضایت زناشویی و کاهش علائم اختلال جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه3146201255FAمژگانرحمانیدانشجوی کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.مریممشایخاستادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی ،کرج، ایران0000-0002-6148-4868Journal Article20170701<strong>Introduction:</strong> This research work is aimed at evaluating the effectiveness of Adlerian family encouragement training on increasing marital satisfaction and decreasing PTSD symptoms among disabled veterans.
<strong>Method:</strong> The research design is quasi-experimental, and the statistical population included all the patients referring to health centers in Tehran who were suffering from the Iraqi Imposed War-related PTSD based on psychiatrists’ diagnoses and the Mississippi PTSD Scale. The sample was selected using the convenient sampling method, the data were collected using the Mississippi PTSD Scale and the Enrich Marital Satisfaction Scale, and the collected data were analyzed using multivariate covariance.
<strong>Result: </strong>The results revealed that Adlerian family encouragement training decreases such clinical problem as re-experiencing, isolation, numbness, over-excitement, and self-irritation among disabled veterans with PTSD.
<strong>Discussion:</strong> Adlerian family encouragement training showed that family has a fundamental role in alleviating PTSD symptoms and increasing marital satisfaction in disabled veterans although this issue does not receive enough attention in current studies.<strong>هدف:</strong> از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش دلگرمسازی خانواده براساس مدل آدلر در افزایش رضایت زناشویی و کاهش علائم اختلال جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه بود.
<strong>روش:</strong> طرح پژوهش شبهآزمایشی از نوع کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از کلیۀ افرادی بود که براساس تشخیص پزشک فوقتخصص روانپزشکی و پرسشنامة اختلال استرس پس از ضربۀ می.سی.سی.پی. مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه بازمانده از جنگ تحمیلی بودند که به کلینیکها یا مراکز درمانی شهر تهران مراجعه کردند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری دردسترس استفاده شد. پرسشنامة اختلال استرس پس از ضربه می.سی.سی.پی. و پرسشنامه رضامندی زناشویی انریچ، ابزارهای این پژوهش بودند و برای تحلیل دادها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد.
<strong>نتیجه:</strong> تحلیل و بررسی دادههای پژوهش نشان د ادکه آموزش دلگرم سازی خانواده بر اساس مدل آدلر باعث کاهش مشکلات بالینی( شامل تجربه مجدد، کناره گیری، کرختی، بیش انگیختگی و خودآزاری) جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه شد.
<strong>بحث:</strong> آموزش دلگرمسازی خانواده براساس مدل آدلر نشان داد که خانواده نقش بسزایی در بهبود علائم PTSD و رضایت زناشویی دارد که در تحقیقات عصر حاضر توجه چندانی به آن نشده است.https://jmp.ihu.ac.ir/article_201255_728bfa042caf85590206022a10e35231.pdfدانشگاه جامع امام حسین(ع)روانشناسی نظامی2588-516283120171122The Effectiveness of Life Skills Training (Problem Solving, Decision Making, Creative Thinking) on the Self-Esteem of Martyrs and Sacrificers’ Children in Tehranاثربخشی آموزش مهارتهای زندگی (حل مسئله، تصمیمگیری، تفکر خلاق) بر عزت نفس فرزندان شاهد و ایثارگر شهر تهران4753201256FAحجت الهمرادیاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه جامع امام حسین(ع) تهران، ایران0000-0002-0318-6440احمدباصریاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه جامع امام حسین(ع) تهران، ایران0000000158999986راضیهمعاون جولاکارشناس ارشد روان سنجیJournal Article20170522<strong>Introduction:</strong> In recent years, the importance of life skills and their training have been acknowledged by different social strata. The purpose of this study was to determine the effectiveness of life skills training on the self-esteem of the martyrs and sacrifices’ children in Tehran. <br /><strong>Method:</strong> This research work has a quasi-experimental design. The sample included 30 female children of martyrs and sacrifices who were assigned into a control group (n = 15) and an experimental group (n = 15). They participated in eight 90-minute sessions of life skills training. The data collection instrument was the Eysenck Self-Esteem Scale. <br /><strong>Results:</strong> The results indicated that life skills training positively affects self-esteem, and its significance was 0.006 comparing the self-esteem of the experimental and control groups. <br /><strong>Discussion:</strong> It appears that teaching problem solving, decision making, and creative thinking skills has a significant impact on the self-esteem of martyrs and sacrifices’ children and helps them with the problems they face in their lives.<strong>مقدمه:</strong> در سالهای اخیر، مهارتهای زندگی و آموزش آن توانسته است اهمیت خود را میان اقشار مختلف پیدا کند. هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر عزتنفس فرزندان شاهد و ایثارگر شهر تهران بوده است.<br /> <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر از نوع تحقیقات نیمهآزمایشی است. جامعه آماری در این پژوهش شامل 15 نفر بهعنوان گروه کنترل و 15 نفر بهعنوان گروه آزمایش از فرزندان دختر شاهد و ایثارگر شهر تهران است که در جلسات آموزش مهارتهای زندگی شرکت داشتهاند. مداخلات به شکل 8 جلسه آموزش گروهی و هر جلسه به مدت 90 دقیقه اجرا شد. ابزار اندازهگیری پژوهش، پرسشنامه عزتنفس آیزینگ است.<br /> <strong>نتایج:</strong> تحقیق نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی بر عزتنفس تأثیر مثبت داشته و معناداری آن برای مقایسه عزتنفس گروه آزمایش و کنترل برابر با 006. بوده است.<br /> <strong>بحث:</strong> بهنظر میرسد آموزش مهارتهای حل مسئله، تصمیمگیری و تفکر خلاق تأثیر بسزایی در عزتنفس فرزندان شاهد و ایثارگر دارد و افراد را در ارتباط با حل مشکلات احتمالی که در زندگی پیشرو دارد یاری میرساند. https://jmp.ihu.ac.ir/article_201256_9a2321b37196610eff16c4f4b01993bf.pdfدانشگاه جامع امام حسین(ع)روانشناسی نظامی2588-516283120171122Methods of Creating Mental Peace from the Perspective of the Holy Quranشیوههای ایجاد آرامش روانی از دیدگاه قرآن کریم5566201257FAاحمدباصریاستادیار گروه روانشناسی دانشگاه جامع امام حسین(ع)0000000158999986حمیدعلوی وفامدرس و پژوهشگر دانشگاه جامع امام حسین(ع)سید فردینرضائیدانشآموخته کارشناسی ارشد دانشگاه جامع امام حسینJournal Article20171227<strong>Introduction:</strong> Mental peace is an inevitable and vital necessity for humanity. Today, mental stress is known as the disease of the civilization, and to get rid of it, the holy Quran is considered the best healing remedy. The purpose of this study is to identify ways of creating relaxation from the viewpoint of the holy Quran. <br /><strong>Method:</strong> This is a fundamental type of research work conducted by qualitative method and content analysis approach. The statistical population consists of all the Quranic verses and Quranic interpretations. The statistical sample includes all the verses of the holy Quran directly or indirectly related to the issue of relaxation. <br /><strong>Results:</strong> The results revealed eleven ways of creating mental peace from the Quran's perspective: Islamic governance, marriage, patience and resistance, benefaction and altruism, efficient management, faith, righteous deed, prayer, sleep, hope for Divine grace and mercy, and hope for Divine promises. <br /><strong>Discussion:</strong> Given that the Quran is a healing prescription from God for human beings, making use of these ways results in relaxation. In fact, all of these strategies are effective in creating mental peace.<strong>مقدمه:</strong> آرامش روانی، ضرورتی اجتنابناپذیر و حیاتی برای بشریت است. امروزه فشار روانی بهعنوان بیماری تمدن، لقب گرفته است و برای نجات از آن، تمسک به قرآن کریم بهترین نسخه شفابخش بهشمار میآید. هدف این تحقیق، شناسایی شیوههای ایجاد آرامش از نگاه قرآن کریم است.<br /> <strong>روش:</strong> این تحقیق از نوع بنیادی است که با روش کیفی و با رویکرد تحلیل محتوا انجام شد. جامعه آماری این تحقیق کلیه آیات قرآن و تفسیرهای قرآنی است. نمونه آماری شامل کلیه آیات قرآن کریم است که بهنحوی مستقیم یا غیرمستقیم به موضوع آرامش ارتباط مییابد.<br /> <strong>نتایج:</strong> نتایج تحقیق یازده شیوه ایجاد آرامش از نگاه قرآن را نشان داد. این شیوهها عبارتند از: حاکمیت اسلامی، ازدواج، صبر و ایستادگی، احسان و نوعدوستی، مدیر کارآمد، ایمان، عمل صالح، دعا، خواب، امید به فضل و رحمت الهی، امید به وعدههای الهى.<br /> <strong>بحث:</strong> باتوجهبه اینکه قرآن نسخه شفابخشی از طرف خدا برای انسانهاست، استفاده از شیوههای فوق سبب آرامش میشود. همه این راهبردها در ایجاد آرامش روانی مؤثر هستند.https://jmp.ihu.ac.ir/article_201257_81cfa0606000176f62ae974c0895993e.pdfدانشگاه جامع امام حسین(ع)روانشناسی نظامی2588-516283120171122An Investigation into the Impact of Motivational Determinants on Language Learners’ Learning in a Military Universityبررسی تأثیر عوامل انگیزشی بر پیشرفت یادگیری زبانآموزان در یک دانشگاه نظامی6781201258FAحجتجدایی حاجی خواجه لودانشجوی دکتری دانشگاه حکیم سبزواری، گروه زبان و ادبیات انگلیسیغلامرضازارعیاناستادیار دانشگاه حکیم سبزواری، گروه زبان و ادبیات انگلیسیسید محمد رضاامیریاناستادیار دانشگاه حکیم سبزواری، گروه زبان و ادبیات انگلیسیسید محمد رضاعادلاستادیار دانشگاه حکیم سبزواری، گروه زبان و ادبیات انگلیسیJournal Article20160823<strong>Introduction:</strong> This paper examines the effect of motivational determinants on learners’ language learning development in an intensive language learning course. <br /><strong>Method:</strong> Ninety-four language learners, aged 20 to 30, from a military university in Tehran participated in this study. They completed a translated, adapted version of Gardner’s Motivation-Attitude Test Battery. <br /><strong>Results:</strong> Four key constructs, namely motivation, integrative motivation, organizational influence, and anxiety, were obtained from the analysis of the test. The results revealed that integrative motivation predicts language learning development positively, and motivation can be considered a predictor for language learning development while organizational influence is considered a negative predictor for language learning development. <br /><strong>Discussion:</strong> The study confirms that all other factors being equal, motivation is the most important determinant of language learning. The wider concluding remark of this research is that motivation is context dependent and any language learning context is unique in this regard and has its own motivational model. <strong>مقدمه:</strong> این مقاله به تأثیر عوامل انگیزشی بر پیشرفت یادگیری زبان انگلیسی در یک دورۀ فشردۀ آموزش زبان میپردازد.<br /> روش: در این مطالعه تعداد 94 نفر زبانآموز از یک دانشگاه نظامی در تهران با محدودۀ سنی 20 تا 30 سال شرکت کردند. شرکتکنندگان نسخۀ ترجمهشده و اقتباسشدهای از آزمون انگیزش- نگرش گاردنر را پر کردند.<br /> <strong>نتایج:</strong> از بررسی تحلیل عاملی پرسشنامه، چهار متغیر اصلی یعنی: انگیزش، انگیزش تلفیقی، تأثیر سازمانی و اضطراب بهدست آمد. مطالعۀ حاضر حاکی از آن بود که انگیزش ترکیبی، یادگیری زبان را بهصورت مثبت، پیشبینی میکند و انگیزش بهعنوان یک پیشبینیگر مثبت برای پیشرفت در یادگیری زبان محسوب میشود، درحالیکه تأثیر سازمانی بهعنوان یک پیشبینیگر منفی پیشرفت در یادگیری زبان تلقی میشود.<br /> <strong>بحث:</strong> این مطالعه تأیید کرد که با فرض درنظرگرفتن تمام مؤلفههای دیگر، انگیزه، مهمترین عامل یادگیری زبان است. نتیجهگیری کلی این مطالعه این است که انگیزه، تابع بافت است و هر بافت یادگیری زبان در این مورد منحصربهفرد است و مدل خاص خود را دارد.https://jmp.ihu.ac.ir/article_201258_9163031068f317ae9624f227b8f04417.pdf