دانشگاه جامع امام حسین(ع)روانشناسی نظامی2588-516231020120722اثر بخشی آموزش مدیریت خشم بر میزان شادکامی و عزت نفس در دانش آموزان نوجوان پسر سال سوم دوره راهنمایی (مطالعه موردی مدارس یک شهرک نظامی)112201198FAحمیدرضاحاتمیدانشگاه جامع امام حسین (ع)Journal Article20160731مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مدیریت خشم بر میزان شادکامی و عزت نفس در دانش آموزان پسر سال سوم دوره راهنمایی (مطالعه موردی مدارس شهرکهای نظامی) میباشد. روش: در چارچوب طرح نیمه آزمایشی، 36 نفر از دانش آموزان پسر پایه سوم راهنمایی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب، و در دو گروه آزمایش و کنترل شرکت داده شدند. جهت تشخیص شادکامی این دانش آموزان از پرسشنامه شادکامی آکسفورد و برای سنجش اعتماد به نفس دانش آموزان از مقیاس عزت نفس کوپراسمیت استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 60 دقیقهای طی 6 هفته، آموزش راهبردهای مدیریت خشم که بر اساس برنامۀ آموزش شناختی و رفتاری طراحی شده بود دریافت کردند. برای تحلیل داده از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که آموزش مدیریت خشم، بر میزان شادکامی و عزت نفس گروه آزمایشی تأثیر داشته و موجب افزایش شادکامی و عزت نفس دردانش آموزان میشود. بحث: مولفههای مدیریت خشم به عنوان متغیر مستقل باعث افزایش میزان شادکامی و عزت نفس دانش آموزان نوجوان شده است و بیانگر این مطلب است که با آموزش مدیریت خشم میتوان ویژگیهای روانشناختی دانش آموزان، شامل عزت نفس و شادکامی را تغییر داد.دانشگاه جامع امام حسین(ع)روانشناسی نظامی2588-516231020120722بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی در ارتقاء مهارتهای ارتباطی دانشجویان فرزند نیروهای مسلح1322201199FAرقیهنوری پوردانشگاه شهید بهشتیابوالقاسمخوش کنشدانشگاه شهید بهشتییعقوبشفیعی فرددانشگاه تهرانJournal Article20160731مقدمه: این مطالعه به منظور تعیین تاثیر آموزش مهارتهای زندگی در ارتقاء مهارتهای ارتباطی دانشجویان فرزند نیروهای مسلح در دانشگاه تهران انجام شده است.
روش:در یک مطالعه نیمه تجربی دو گروه 30 نفره از دانشجویان فرزند نیروهای مسلح در دانشگاه تهران که با استفاده از نمونه گیری غیرتصادفی انتخاب شدند؛ مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه مهارتهای ارتباطی استفاده گردید. آموزش به شکل کارگاه پرسش و پاسخ و ایفای نقش توسط اساتید روانشناس انجام شد و اطلاعات مربوطه قبل وبعد از آموزش سنجیده شد. از آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید.
نتایج: یافتهها نشان دادند که آموزش موجب بهبود و ارتقاء مهارتهای ارتباطی دانشجویان میشود. تفاوت نمره حاصله در گروه آزمایش و کنترل (Pدانشگاه جامع امام حسین(ع)روانشناسی نظامی2588-516231020120722بررسی مقایسه ای کیفیت زندگی پرستاران با پیراپزشکان در بیمارستانهای منتخب نظامی و غیر نظامی2333201200FAاکرمپرندهدانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهاحمدایزدیدانشگاه جامع امام حسین (ع)اشرفمحمدیدانشکده پرستاری ابهرJournal Article20160731مقدمه: محیطهای سازمانی متفاوت و فرهنگ سازمانی حاکم بر آن، نقش بسیار موثری در سلامت و کیفیت زندگی کادر درمانی دارد. همچنین نیروی انسانی، به عنوان رکن اصلی نظام بهداشتی و درمانی، نقش مهمی در دستیابی به اهداف سازمانی داشته لذا توجه به سلامت و کیفیت زندگی آنها حائز اهمیت است. این تحقیق با هدف بررسی مقایسه ای کیفیت زندگی پرستاران با پیراپزشکان در بیمارستانهای منتخب نظامی و غیر نظامی انجام گرفت. روش: این مطالعه یک مطالعه مقایسه ای- مقطعی میباشد. تعداد 375 نفر از پرسنل پرستاری و پیراپزشکی از دو بیمارستان نظامی و غیر نظامی شهر تهران بر اساس معیارهای ورود به مطالعه، بصورت تصادفی سیستماتیک مورد بررسی قرار گرفتند. ابزارگردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه ویژگیهای دموگرافیک وپرسش نامه فرم کوتاه شده کیفیت زندگی( SE36) است . به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار spss و آزمونهای آماری کای اسکوئر، من ویتنی و اسپیرمن تست استفاده شد. نتایج : در بررسی مقایسه ای میانگین نمره ابعاد و کل کیفیت زندگی بین پرستاران و پیراپزشکان دردو مرکز درمانی (نظامی و غیر نظامی) تفاوت معنی دار و نیزدر مقایسه نمره کیفیت زندگی پرستاران با پیراپزشکان در مرکز درمانی غیر نظامی تفاوت معنی داری دیده شد (0/05>p) . در خصوص ارتباط برخی از ویژگیهای دموگرافیک از قبیل سن، تاهل، تحصیلات و جنسیت با نمرات ابعاد کیفیت زندگی رابطه معنی دار آماری به دست نیامد. بحث: با توجه به تفاوت کیفیت زتدگی پرستاران با پیراپزشکان در بیمارستان غیر نظامی بر نامه ریزی مناسب در جهت بهبود محیطهای کاری، ارتقاء شغلی و کیفیت زندگی این گروه از تیم بهداشتی ضروری است.دانشگاه جامع امام حسین(ع)روانشناسی نظامی2588-516231020120722رابطه جهتگیری مذهبی با سابقه اقدام به خودکشی در سربازان3543201201FAعبداللهسلطانی نژاددانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهعلیفتحی آشتیانیدانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهخدابخشاحمدیدانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهپرویزآزاد فلاحدانشگاه تربیت مدرسجعفرانیسیدانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهJournal Article20160731مقدمه: یکی از آسیبهای روانی شایع در حوزه بهداشت روانی رفتارهای خودکشیگرایانه است. پایبندی به باورهای دینی نقش مهمی در پیشگیری از رفتارهای خودکشیگرایانه دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین جهتگیری مذهبی و اقدام به خودکشی در سربازان یکی از سازمانهای نظامی کشور است. روش: در این مطالعه توصیفی- همبستگی، 1659 نفر از سربازان مشغول به خدمت در یکی از سازمانهای نظامی در شش استان کشور به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای مطالعه شامل، مقیاس افکار خودکشی بک (BSSI) و مقیاس جهتگیری مذهبی اسلامی بود. دادههای به دست آمده با استفاده از روشهای آماری همبستگی، آزمون t گروههای مستقل و آزمون کا اسکوئر تجزیه تحلیل شدند. نتایج: بر اساس نتایج این بررسی میزان شیوع اقدام به خودکشی در بین شرکتکنندگان 5/7 درصد است. نتایج نشان داد، بین دو گروه سربازان دارای سابقه اقدام به خودکشی و سربازان فاقد سابقه اقدام به خودکشی در نمرات زیر مقیاسهای پرسشنامه جهتگیری مذهبی بر اساس اسلام شامل عقاید و مناسک اسلامی و نیز جهتگیری مذهبی بر اساس اسلام تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین یافتههای حاصل از این مطالعه نشان داده است، بین اقدامکنندگان به خودکشی از نظر میزان جهت گیری مذهبی تفاوت وجود دارد. سربازان با جهتگیری مذهبی قوی نسبت به سربازان با جهتگیری مذهبی ضعیف کمتر اقدام به خودکشی میکنند. بحث: بر اساس نتایج این پژوهش میتوان گفت جهتگیری مذهبی با اقدام به خودکشی در سربازان رابطه دارد. همچنین مقدار جهتگیری مذهبی نیز در سربازانی که سابقه اقدام به خودکشی دارند متفاوت است. لذا تعمیق باورهای مذهبی و تقویت جهتگیری مذهبی جوانان سرباز میتواند در کاهش اقدام به خودکشی موثر باشد.دانشگاه جامع امام حسین(ع)روانشناسی نظامی2588-516231020120722ساخت، اعتباریابی و هنجاریابی پرسشنامه روحیه نظامی4558201202FAاحمدغضنفریدانشگاه جامع امام حسین (ع)لطفعلیعابدیدانشگاه جامع امام حسین (ع)Journal Article20160801هدف:تحقیق حاضر به منظور ساخت، اعتباریابی و هنجاریابی پرسشنامه روحیه نظامی صورت گرفته است. روش: با بررسی پیشینه موضوع یک پرسشنامه 185 سوالی تهیه و تنظیم و به 28 داور ارائه شد. سوالاتی را که بیش از 67% داوران مناسب تشخیص داده بودند انتخاب و سپس به همراه پرسشنامه رضایت شغلی "برای فیلد و راث"، بر روی یک نمونه 225 نفری از کارکنان رسمی شرکت کننده در دورههای تخصصی تکمیلی،مقدماتی رسته ای،عالی رسته ای و کارشناسی در یک مرکز آموزش نظامی با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشهای اجرا گردید. دادهها در دو سطح توصیفی (شامل فراوانی، میانگین، انحراف معیار، رتبه درصدی، نمره استاندارد Z و T ) و استنباطی (شامل ضریب همبستگی پیرسون، ضریب آلفای کرونباخ، ضریب همبستگی اسپیرمن- براون، تحلیل عاملی، تحلیل واریانس، آزمون KMO و آزمونt ) با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: یافتهها نشان داد که پرسشنامه روحیه نظامی از پایایی ( 0/98=α ) و اعتبار بسیار بالایی برخوردار است. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که مقیاس روحیه نظامی از چهار مولفه اصلی رهبری، تعلق سازمانی، مهارتهای مقابله ای و گروه کاری تشکیل شده است. هنجارهای روحیه بر حسب سن، درجه، سابقه خدمت، تحصیلات، تاهل، درجه جایگاه و مسئولیت نیزارائه شده است. بحث: مولفههای استخراج شده برای روحیه نظامی با دیدگاههای نظریه پردازان روحیه نظامی کاملا هماهنگ است و مقیاس روحیه نظامی میتواند ابزار مناسبی برای سنجش روحیه نظامی پایوران در موقعیتهای نظامی باشد.دانشگاه جامع امام حسین(ع)روانشناسی نظامی2588-516231020120722میزان شیوع اختلالات روانی در بین کارکنان نیروهای نظامی5969201203FAاسفندیارآزاد مرز آبادیدانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهروح ا...زمانی نسبدانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهسید مرتضیهاشمی زادهدانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهJournal Article20160801مقدمه: سلامت روان کارکنان نیروهای نظامی با توجه به ماهیت و حساسیت شغلی آنها از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار میباشد.هدف مطالعه حاضر تعیین میزان شیوع اختلالات روانی در کارکنان یکی از نیروهای نظامی بود. روش: در این مطالعه توصیفی- مقطعی تعداد 1835 نفر از کارکنان یکی از نیروهای نظامی به صورت نمونه گیری خوشه ای از میان 11 یگان عمده آن انتخاب شدند.اطلاعات به کمک پرسشنامه ویژگیهای جمعیت شناختی محقق ساخته و پرسشنامه نشانههای مرضی 90- SCL جمع آوری شد.دادهها به کمک نرم افزار SPSS با آزمونهای توصیفی و تحلیل واریانس و آزمون LSD تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: میزان شیوع اختلالات روانی 16/3% تعیین شد. توزیع اختلالات به ترتیب اولویت شیوع شامل افسردگی 16/7%، پرخاشگری 16/2%، وسواس اجبار 15/8%، جسمانی سازی 15/6%، حساسیت در روابط متقابل 15/4%، اضطراب 15/3%، روان گسستگی 15/3%، ترس مرضی 12/6%، افکار پارانوئیدی 8/9% بود.در متغیرهای جمعیت شناختی نیز با بالا رفتن سن احتمال ابتلای افراد به اختلالات روانی افزایش مییابد. بحث: با توجه به میزان شیوع اختلالات روانی در کارکنان نیروهای نظامی، اهمیت و حساسیت شغلی آنها و نیز اختلاف نتایج بین مطالعات متعدد همه گیری شناسی، انجام پژوهشهای همسو با روشی یکسان در سایر واحدهای نظامی و نیز معاینات ادواری به منظور کنترل سلامت روانی کارکنان لازم و ضروری به نظر میرسد.