دانشگاه جامع امام حسین(ع)روانشناسی نظامی2588-5162114320201022The Development of a Martyrdom-Seeking Model Based on Personality Traits with the Mediating Role of Religious Attitude and Practice of Religious Beliefs in Basiji1 Girlsتدوین مدل شهادتطلبی براساس ویژگیهای شخصیتی با نقش واسطهای نگرش مذهبی و عمل به باورهای مذهبی در دختران بسیجی516205755FAحمیدرضاایمانی فرگروه روانشناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه پیام نور،ایرانعلیمصطفاییگروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور،ایرانسیروسمحمودیگروه روانشناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه پیام نور،ایرانJournal Article20190423<strong>Introduction:</strong> This study was aimed at the development of a martyrdom-seeking model based on personality traits with the mediating role of religious attitude and practice of religious beliefs. Considering the importance of martyrdom and martyrdom-seeking in Islamic culture, especially in Shiism, studying the relationship between the personality component and the desire for martyrdom-seeking with the mediation of religious orientation and practice of religious beliefs can yield interesting and applicable results in various fields of study. <br /><strong>Method:</strong> In this descriptive-correlational study, 271 Basiji girls were selected from the community of active Basiji girls in Fasa, Iran using the convenience sampling method. The research instruments were the NEO Five-Factor Personality Inventory (short form), the Religious Attitude Questionnaire, the Practice of Religious Beliefs Questionnaire and a researcher-made martyrdom-seeking questionnaire. <br /><strong>Results: </strong>The results of the present study indicated that extroversion, agreeability and accountability have a direct positive effect and an indirect positive effect through the endogenous variables religious attitude and practice of religious beliefs on the desire for martyrdom-seeking, but flexibility had a significant direct and indirect negative effect on the desire for martyrdom-seeking. Also, no direct and indirect relationship was observed between the exogenous variable neuroticism and the desire for martyrdom-seeking. <br /><strong>Conclusion:</strong> The developed martyrdom-seeking model, based on the exogenous variable personality and endogenous variables religious attitude and practice of religious beliefs, could explain 75% of the martyrdom-seeking changes of the model, which indicates the fit of the model.<strong>مقدمه:</strong> پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی از شهادتطلبی براساس ویژگیهای شخصیتی با نقش واسطهای نگرش مذهبی و عمل به باورهای مذهبی انجام گرفت. باتوجهبه اهمیت شهادت و شهادتطلبی در فرهنگی اسلامی بهخصوص تشیع، بررسی رابطۀ مؤلفه شخصیت با میل به شهادتطلبی با واسطه گرایش به دین و عمل به باورهای دینی، میتواند نتایج جالب و قابلکاربردی در حوزههای مختلف مطالعاتی بهدست دهد.<br /><strong>روش:</strong> در این پژوهش توصیفی ـ همبستگی، 271 دختر بسیجی بهصورت دردسترس از جامعه دختران بسیجی فعال شهرستان فسا انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامههای فرم کوتاه پنچعاملی شخصیت نئو، پرسشنامه نگرش مذهبی، عمل به باورهای مذهبی و پرسشنامه محققساخته شهادتطلبی بود.<br /><strong>نتایج:</strong> نتایج پژوهش حاضر نشان داد که برونگرایی، توافقپذیری و مسئولیتپذیری بر میل به شهادت اثر مثبت مستقیم و غیرمستقیم بهواسطه متغیرهای درونزای نگرش مذهبی و عمل به باورهای مذهبی دارد، اما انعطافپذیری بر میل به شهادت اثر منفی مستقیم و غیرمستقیم معنیداری دارد. همچنین بین متغیر برونزای نروزگرایی ارتباط مستقیم و غیرمستقیمی با میل به شهادتطلبی مشاهده نشد.<br /><strong>بحث:</strong> مدل شهادتطلبی ارائهشده، براساس متغیرهای برونزای شخصیت و درونزای نگرش مذهبی و عمل به باورهای مذهبی، توانست 75 درصد از تغییرات شهادتطلبی مدل را تبیین نماید که نشاندهنده برازندگی مدل است.دانشگاه جامع امام حسین(ع)روانشناسی نظامی2588-5162114320201022The Effectiveness of Emotional and Social Skills Training on Reducing Addiction Potential among Shahed High School Students (Children of Disabled Veterans, Veterans and Military Staff) in Tabrizتأثیر آموزش مهارتهای هیجانی و اجتماعی بر کاهش اعتیادپذیری دانشآموزان مدارس دوره متوسطه شاهد (فرزندان ایثارگران، جانبازان و کارکنان نظامی) تبریز1729205950FAصفرعلیدهقانیگروه روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، تبریز، ایرانرحیمبدریگرگریدانشگاه تبریز،گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، تبریز، ایرانJournal Article20190718<strong>Introduction: </strong>The aim of this study was to determine the impact of social and emotional skills training on reducing addiction potential among the male students of Shahed High Schools. <br /><strong>Method:</strong> Using the availability sampling method, two groups of 25 people were selected completely randomly as the experimental group and the control group. To collect the research data, both groups were made to take the Addiction Potential Questionnaire as a pre-test. Then the experimental group participated in ten one-hour sessions of social and emotional skills training. During this period, the control group did not receive any intervention. At the end of the training, the Addiction Potential Questionnaire was administered on the subjects as a post-test. Analysis of covariance was used to analyze the results. <br /><strong>Results: </strong>Data analysis shows that teaching social and emotional skills reduces addiction potential, addiction readiness and decrease in confession of it among students. <br /><strong>Discussion: </strong>The results indicate that this method can be used as a coping approach in the education of adolescents, which should be considered by reference groups such as counselors, school educators and social planners.<strong>مقدمه:</strong> هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی و هیجانی در کاهش اعتیادپذیری دانشآموزان پسر دوره متوسطه مدارس شاهد بود.<br /><strong>روش:</strong> با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس، دو گروه بهصورت کاملاً تصادفی و هر گروه به تعداد 25 نفر بهعنوان گروه آزمایش و گروه کنترل برای انجام این پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات تحقیق هر دوگروه با استفاده از پرسشنامه اعتیادپذیری مورد ارزیابی پیشین قرار گرفتند. سپس به گروه آزمایشی مهارتهای اجتماعی و هیجانی طی ده جلسه یک ساعته، آموزش داده شد. طی این مدت، گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. پس از اتمام آموزش، همان ابزار بهعنوان پسآزمون روی آزمودنیها اجرا شد. برای تجزیهوتحلیل نتایج از آزمون تجزیهوتحلیل کوواریانس استفاده شد.<br /><strong>نتایج:</strong> تجزیهوتحلیل دادهها بیانگر آن است که آموزش مهارتهای اجتماعی و هیجانی، باعث کاهش اعتیادپذیری، آمادگی به اعتیاد و کاهش اعتراف به آن در دانشآموزان میشود.<br /><strong>بحث:</strong> یافتهها نشاندهنده آن است که این روش میتواند بهمنزله رهیافتی مقابلهای در آموزش نوجوانان مورد استفاده قرار گیرد که این امر باید مطمحنظر گروههای مرجع همچون مشاوران، مربیان مدارس و برنامهریزان اجتماعی قرار گیرد.دانشگاه جامع امام حسین(ع)روانشناسی نظامی2588-5162114320201022An Investigation into the Relationship between the Personality Traits of the Educational Commanders in an Organizational University and the Effectiveness of their Performanceبررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی فرماندهان آموزشی یک دانشگاه سازمانی با اثربخشی عملکرد آنان3147205951FAرضاحسین پورگروه مدیریت آموزش عالی ،دانشگاه جامع امام حسین(ع)،تهران،ایران0002-2919-481xغلامحسینرضایتگروه مدیریت آموزشی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)تهران،ایرانعباسعشقیگروه مدیریت آموزشی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)،تهران،ایرانJournal Article20210425<strong>Introduction:</strong> The present study is aimed at examining the relationship between the personality traits of the educational commanders in an Organizational University and the effectiveness of their performance. <br /><strong>Method: </strong>This is an applied research work in regard to purpose, and it is a kind of correlational study with regard to its nature and method. The statistical population of this research included the educational commanders in an Organizational University. The sample included all the member of the population, but its size is not revealed due to the confidentiality of the data. Both library and field methods were used to collect data for this study. The data collection instruments were the Neo Personality Traits Questionnaire of (McCray and Costa) and a researcher-made questionnaire of performance effectiveness with a reliability (Cronbach's alpha) coefficient of 0.88. To analyze the data, descriptive statistics including mean, variance and standard deviation, as well as inferential statistics including Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation test and stepwise regression were used. <br /><strong>Results:</strong> The results indicated a significant correlation between extraversion with a correlation coefficient of 0.42, adaptability with a correlation coefficient of 0.49, emotional stability with a correlation coefficient of 0.45, openness to experience with a correlation coefficient of 0.45 and conscientiousness with a correlation coefficient of 0.45 and their effectiveness. These results are indicative of the relationship between commanders' personality traits and the effectiveness of their performance with a correlation coefficient of 0.47 <br /><strong>Discussion:</strong> Considering that these five traits are the personality traits of individuals and given the job conditions of the commanders, these types of traits affect the effectiveness of their performance more.<strong>مقدمه:</strong> پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ویژگیهای شخصیتی فرماندهان آموزشی یک دانشگاه سازمانی با اثربخشی عملکرد آنان اجرا شده است.<br /><strong>روش:</strong> این تحقیق برمبنای هدف از نوع تحقیقات کاربردی و برمبنای ماهیت و روش، نوعی تحقیق همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل فرماندهان آموزشی یک دانشگاه سازمانی بود. روش نمونهگیری، تمامشمار و حجم نمونه باتوجهبه طبقهبندی نزد محقق محفوظ است. برای گردآوری دادههای این تحقیق از هر دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده شد. ابزار گردآوری دادههای این تحقیق دو پرسشنامه شامل پرسشنامه استاندارد ویژگیهای شخصیتی نئو (مک کری و کاستا) و پرسشنامه محققساخته اثربخشی عملکرد با ضریب پایایی (آلفای کرونباخ) 88/0 بود. برای تحلیل دادههای این تحقیق از آمار توصیفی شامل میانگین، واریانس و انحراف معیار، همچنین آمار استنباطی شامل آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام استفاده شد.<br /><strong>نتایج: </strong>نتایج یافتهها نشان داد بین ویژگی شخصیتی برونگرایی با ضریب همبستگی 42/0، ویژگی شخصیتی سازگاری با ضریب همبستگی 49/0، ویژگی شخصیتی ثبات هیجانی با ضریب همبستگی 45/0، ویژگی شخصیتی تجربهپذیری با ضریب همبستگی 45/0 و ویژگی شخصیتی وظیفهشناسی با ضریب همبستگی 45/0 با اثربخشی آنان رابطه معنیداری وجود داشت که این نتایج، نشاندهنده ارتباط بین ویژگیهای شخصیتی فرماندهان با اثربخشی عملکرد آنان با ضریب همبستگی 47/0 بود.<br /><strong>بحث:</strong> باتوجهبه اینکه این پنج ویژگی از ویژگیهای شخصیتی افراد بوده و همچنین باتوجهبه شرایط شغلی فرماندهان، این نوع ویژگیها بیشتر در اثربخشی عملکرد آنها تأثیرگذار استدانشگاه جامع امام حسین(ع)روانشناسی نظامی2588-5162114320201022The Impact of a Period of Sleep Deprivation on the Selective Attention, Concentration, Effortfulness and Shooting Scores of Military Personnelتأثیر یک دوره محرومیت از خواب بر توجه انتخابی، تمرکز، تلاشمندی و نمره تیراندازی افراد نظامی4960205758FAاحمدرضایوسف پور دهاقانیدانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام، تهران، ایران0000-0002-5777-8361امیناکبریگروه فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانامینامینیدانشگاه جامع امام حسین علیهالسلام، تهران، ایرانJournal Article20200702<strong>Introduction:</strong> Sleep disorder is common in military circles and, in turn, affects the cognitive functions of an individual. This study is aimed at examining the effect of a period of sleep deprivation on the selective attention, concentration, effortfulness and shooting scores of military personnel. <br /><strong>Method:</strong> Ten soldiers of a military center were randomly selected and while being deprived of 30 hours of sleep, their attention, concentration and effortfulness performance (by d2 test) as well as their rifle shooting scores were evaluated and compared with their previous records. <br /><strong>Results:</strong> The collected data were analyzed using analysis of variance at the significance level of 0.05. The results revealed that 30 hours of sleep deprivation caused a significant decrease in shooting scores (p = 0.003). On the other hand, the rate of the components related to attention, concentration and effortfulness, or the total efficiency of the subjects (p = 0.11), or the error score (p = 0.31) and concentration (p = 0.23) did not change significantly. <br /><strong>Discussion:</strong> In general, it can be said that although the sleep deprivation in question did not impair the attention, concentration and effortfulness of the subjects, their shooting scores decreased significantly, and this decrease indicates the independence of the mental factors in relation to sleep deprivation of the subjects in this study.<strong>مقدمه:</strong> اختلالات خواب در جوامع نظامی شایع است و بهنوبهخود بر کارکردهای شناختی فرد اثرگذار است. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر یک دوره محرومیت از خواب بر میزان توجه انتخابی، تمرکز، تلاشمندی و نمره تیراندازی افراد نظامی بود.<br /><strong>روش:</strong> 10 نفر از سربازان یک مرکز نظامی بهصورت تصادفی انتخاب شدند و ضمن محرومیت 30 ساعته از خواب، عملکرد توجه، تمرکز و تلاشمندی ایشان (با استفاده از آزمون d2) و همچنین نمره تیراندازی آنها به وسیله تفنگ بادی، ارزیابی و با عملکرد قبل از آن مقایسه شد.<br /><strong>نتایج:</strong> دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس در سطح معنیداری 05/0 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که 30 ساعت محرومیت از خواب، موجب کاهش معنیدار امتیاز تیراندازی (003/0=p) شد. ازطرفی میزان مؤلفههای مرتبط با توجه، تمرکز و تلاشمندی، یا کارایی کل آزمودنیها )11/0p=)، یا میزان نمره خطا (31/0=p) و تمرکز (23/0=p) تغییر معنیداری نداشتند.<br /><strong>بحث:</strong> بهطورکلی میتوان گفت که هر چند محرومیت از خواب درنظر گرفته شده، موجب اختلال در توجه، تمرکز و تلاشمندی افراد نظامی نشد؛ ولیکن نمره تیراندازی آنها را بهطور معنیدار کاهش داد و این کاهش امتیاز حاکی از مستقلبودن عوامل ذهنی در رابطه با محرومیت از خواب آزمودنیهای این تحقیق بوده است.دانشگاه جامع امام حسین(ع)روانشناسی نظامی2588-5162114320201022The Impact of Group Structural Family Therapy Training on Family Functioning and Marital Satisfaction of Women with Disabled Veteran Husbandsاثربخشی آموزش خانواده درمانی ساختاری به شیوه گروهی بر عملکرد خانواده و رضایت زناشویی زنان دارای همسر جانباز6173205754FAحمیدرضامیرشکاریگروه روانشناسی، دانشگاه آزاداسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران0000-0003-4603-513غلامرضاثناگوی محرراستادیار،گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان،زاهدانمحمودشیرازیدانشیار،گروه روانشناسی ،دانشگاه سیستان و بلوچستان،زاهدانJournal Article20190318<strong>Introduction:</strong> The family is the oldest social institution that has existed since the beginning of human existence and is the basis of society. Therefore, the present study deals with the impact of group structural family therapy training on family functioning and marital satisfaction of women with disabled veteran husbands. <br /><strong>Method:</strong> This is a quasi-experimental study conducted in 2018 using a pretest-posttest design with a control group. The research population included women living in Zahedan whose husbands were veterans with 25 to 40 percent disability. Following a demographic analysis and clinical interview of the patients, a group of 50 subjects having the research requirements was selected. After they answered the family functioning and marital satisfaction questionnaires and participated in the structural clinical interview for axes I, II, and DSM-IV disorders, 48 individuals who had received the lowest scores in family functioning and marital satisfaction questionnaires were selected and randomly assigned into an experimental group (n ₌ 24) and a control group (n ₌ 24). The experimental group received nine weekly 90-minute sessions of training while the control group received no training, and both groups took the posttest when the experimental group’s training terminated. Shapiro-Wilk test, Levin test, Box test, Wilkes’ Lambda test and analysis of covariance were employed to analyze the data using SPSS-20 software. <br /><strong>Results:</strong> The findings revealed that group structural family therapy training improved family functioning and marital satisfaction of women with disabled veteran husbands, and also the score difference between the experimental and control groups was significant (p < 0.05). <br /><strong>Discussion:</strong> In group structural family therapy, women were helped to simultaneously reveal their existing conflicts and make it possible for them to be resolved. They were practically helped to learn the correct way of solving these conflicts and to apply it in real life, which resulted in the improvement of their family functioning and marital satisfaction.<strong>مقدمه:</strong> خانواده، قدیمیترین نهاد اجتماعی است که از زمان پیدایش بشر وجود داشته و اساس تشکیل جامعه است. لذا پژوهش حاضر به اثربخشی آموزش خانواده درمانی ساختاری به شیوه گروهی بر عملکرد خانواده و رضایت زناشویی زنان دارای همسر جانباز میپردازد.<br /><strong>روش:</strong> این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی و با استفاده از طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه در سال 1397 انجام گرفت. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ زﻧﺎن ﻫﻤﺴﺮ ﺟﺎﻧﺒﺎزان 25 ﺗﺎ 40 درﺻﺪ شهر زاهدان ﺑﻮدﻧﺪ که پس از بررسی ویژگیهای دموگرافیک بیماران و انجام مصاحبه بالینی، تعداد 50 نفر از مراجعان دارای شرایط لازم برای پژوهش موردنظر مشخص شدند که ﭘﺲ از ﭘﺎﺳﺦدادن ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ عملکرد خانواده اپستاین، بالدوین و بیشاب (1983) و رضایت زناشویی السون و فورز (1989) و مصاحبه بالینی ساختاریافته برای اختلالات محور I و II و DSM- IV، درنهایت از ﻣﯿﺎن آنها 48 ﻧﻔﺮ ﮐﻪ در آزﻣﻮن عملکرد خانواده و رضایت زناشویی کمترین نمره را ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮدﻧﺪ، انتخاب شده و بهصورت ﺗﺼﺎدﻓﯽ در دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و گواه (ﻫﺮ ﮔﺮوه 24 ﻧﻔﺮ) ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﺟﻠﺴﺎت آﻣﻮزش ﻃﯽ نه ﺟﻠﺴﻪ ﻫﻔﺘﮕﯽ (ﻫﺮ ﺟﻠﺴﻪ 90 دﻗﯿﻘﻪ) ﺑﺮای ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﮔﺮوه گواه ﺗﺤﺖ ﻫﯿﭻ آﻣﻮزﺷﯽ ﻗﺮار ﻧﮕﺮﻓﺘﻨﺪ و در ﺟﻠﺴﻪ آﺧﺮ ﻫﻢ پسآزمون ﺑﺮای ﻫﺮ دو ﮔﺮوه اﺟﺮا شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها آزمون شاپیرو ویلک، آزمون لوین، آزمون باکس، لامبدای ویلکز و تحلیل کواریانس با استفاده از نرمافزار SPSS-20 استفاده شد.<br /><strong>نتایج:</strong> یافتهها نشان داد که آموزش خانوادهدرمانی ساختاری به شیوه گروهی موجب بهبود و ارتقای عملکرد خانواده و رضایت زناشویی زنان دارای ﻫﻤﺴﺮ ﺟﺎﻧﺒﺎز شده است و نیز تفاوت نمره حاصله در گروه آزمایش و کنترل معنیدار بود (05/0< p).<br /><strong>بحث:</strong> در خانوادهدرمانی ساختاری به شیوه گروهی به زنان کمک شد تا همزمان با آشکار ساختن تعارضات موجود، امکان حلوفصل تضادها و تعارضهای موجود فراهم شود و عملاً روش درست حل آنها را آموخته و آن را در زندگی واقعی بهکار ببرند که این امر باعث ارتقا و بهبود عملکرد خانواده و رضایت زناشویی در آنها شد.دانشگاه جامع امام حسین(ع)روانشناسی نظامی2588-5162114320201022The Mediating Role of Self-Knowledge and Mindful Attention in the Relationship between Emotion Regulation and Impulsivity in a Military Unitنقش واسطهای خودشناسی و بهشیاری در رابطه بین نظمجویی هیجانی و تکانشگری در یک واحد نظامی7589205756FAوحیدهصالح میرحسنیگروه روانشناسی دانشگاه پیام نور پاکدشت،ایرانامینرفیعی پورگروه روانشناسی دانشگاه پیام نور پاکدشت،ایرانزهراگنجه آبادیگروه روانشناسی ،دانشگاه پیام نور پاکدشت،ایرانJournal Article20210425<strong>Introduction: </strong>The aim of this study was to determine the mediating role of self-knowledge and mindful attention in the relationship between emotion regulation and impulsivity among military personnel. <br /><strong>Method:</strong> This is an applied research work which was carried out using the descriptive-correlational method. The statistical population (n ₌ 1500) consisted of all the male military personnel of the Tehran Naval Barracks in 2019. The minimum sample size is 200 people selected through the regular random sampling method from Naval Barracks in Tehran. The data collection instruments included the Cohesive Self-Knowledge Scale (Ghorbani et al., 2008), the Mindful Attention Awareness Scale (Brown & Ryan, 2003), the Garnfsky Emotion Regulation Questionnaire (Garnfsky et al., 2001) and the Bart Impulsivity Scale (Bart et al., 2004). To describe and analyze the raw data and to draw the correlation matrix, SPSS software was used. Also, to determine the conformity of the assumed model with the observed data and to test the research hypothesis, structural equations – path analysis and AMOS software were used. In the present study, based on the measurement level of the variables and hypotheses in question, in the descriptive part, descriptive statistics such as mean, standard deviation as well as frequency distribution tables and graphs were used, and in the inferential part, path analysis based on the number of variables was used. <br /><strong>Results: </strong>The findings revealed that, in the final model, all the direct paths are significant at less than 0.01, and the interaction of self-knowledge with regulating emotions has the greatest mediating role in reducing impulsivity.<strong>مقدمه:</strong> این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطهای خودشناسی و بهشیاری در رابطه بین نظمجویی هیجانی و تکانشگری بین نظامیان صورت گرفته است.<br /><strong>روش:</strong> طرح پژوهش از نوع کاربردی و با روش توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه نظامیان مرد یک پادگان نظامی شهر تهران در سال 1398 تشکیل میدهند که حجم جامعه آماری برابر 1500 نفر است. حداقل حجم نمونه 200 نفر میباشد که با روش نمونهگیری تصادفی منظم از پادگان نیروی دریایی تهران انتخاب شدند و از مقیاسهای خودشناسی انسجامی (قربانی و همکاران، 2008) بهشیاری ماس (براون و رایان، 2003)، نظمجویی هیجانی گارنفسکی (گارنفسکی و همکاران، 2001) و تکانشگری بارت (بارت و همکاران، 2004) برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد. بهمنظور توصیف و تحلیل دادههای خام و ترسیم ماتریس همبستگی از نرمافزار SPSS استفاده شد و همچنین جهت تعیین تطابق مدل مفروض با دادههای مشاهدهشده و بررسی فرضیه پژوهش از معادلات ساختاری ـ تحلیل مسیر و نرمافزار AMOS استفاده شد. در پژوهش حاضر براساس سطح سنجش متغیرها و فرضیههای موردنظر، در بخش توصیفی از آمارههای توصیفی نظیر میانگین، انحراف معیار و نیز جداول توزیع فراوانی و نمودار استفاده شد و در بخش استنباطی نیز از روش آماری تحلیل مسیر براساس تعداد متغیرها استفاده شد.<br /><strong>نتایج:</strong> یافتهها نشان دادند در مدل نهایی همه مسیرهای مستقیم در سطح کمتر از 0.01 معنیدار هستند و تعامل خودشناسی با تنظیم هیجانات بیشترین نقش واسطهای را در کاهش تکانشگری دارد.