مقدمه: مطالعه حاضر یک برنامه گروه- محور جدید با هدف بررسی اثربخشی آموزش اختصاصی کردن خاطرات بر کاهش آسیبهای شناختی در بیماران دارای اختلال استرس پس از سانحه است.
روش: در یک طرح شبه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون توام با گروه کنترل و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، 24 نفر آزمودنی مرد مبتلا به اختلال استرس پس ازسانحه که براساس ملاک های DSM-IV-TR توسط روانپزشک ارزیابی شده، به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامه آموزش اختصاصی کردن خاطرات (MEST)، طی چهار جلسه در چهار هفته متوالی در گروههای 3 نفری انجام گرفت و نمرات، (BDI-II)، (AMT)، (IES-R)، (SPSI-R) قبل و بعد از مداخله و در مرحله پیگیری یک ماهه در هر دو گروه جمع آوری گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره، آزمون تعقیبی توکی و آزمون Tوابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: یافته ها موید اثر بخشی آموزش اختصاصی کردن خاطرات درکاهش مشکلات شناختی در حوزه اجتناب عملکردی و خاطرات ناخواسته در بیماران PTSD بود. پایداری آموزش در مرحله پیگیری نیز تأیید شد. اما حل مسئله آسیب دیده این بیماران پس از مداخله تغییر معناداری نداشت.
بحث: این آموزش را می توان به عنوان یک روش انتخابی جهت کاهش برخی آسیب های شناختی در بیماران PTSD به کار برد.
مشیر پناهی, شیوا, مرادی, علیرضا, مرادی, علیرضا, حاتمی, محمد, پرهون, هادی, & میرزایی, جعفر. (1392). اثربخشی آموزش اختصاصی کردن خاطرات بر کاهش آسیب های شناختی بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه. روانشناسی نظامی, 4(15), -.
MLA
شیوا مشیر پناهی; علیرضا مرادی; علیرضا مرادی; محمد حاتمی; هادی پرهون; جعفر میرزایی. "اثربخشی آموزش اختصاصی کردن خاطرات بر کاهش آسیب های شناختی بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه", روانشناسی نظامی, 4, 15, 1392, -.
HARVARD
مشیر پناهی, شیوا, مرادی, علیرضا, مرادی, علیرضا, حاتمی, محمد, پرهون, هادی, میرزایی, جعفر. (1392). 'اثربخشی آموزش اختصاصی کردن خاطرات بر کاهش آسیب های شناختی بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه', روانشناسی نظامی, 4(15), pp. -.
VANCOUVER
مشیر پناهی, شیوا, مرادی, علیرضا, مرادی, علیرضا, حاتمی, محمد, پرهون, هادی, میرزایی, جعفر. اثربخشی آموزش اختصاصی کردن خاطرات بر کاهش آسیب های شناختی بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه. روانشناسی نظامی, 1392; 4(15): -.