The Relationship between Mental Health and Social Discipline and Individual Abilities in Performing the Organizational Missions of Law Enforcement Force Staff

Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Management, Payam-e Noor University, Tehran, Iran

2 PhD Candidate in Educational Technology, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

3 Master of Testing and Measurement, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

4 PhD Candidate in Political Sociology, Shahr-Reza Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran.

Abstract

The aim of this study was to determine the relationship between mental health and social discipline and individual abilities in carrying out the organizational missions of Law Enforcement Force staff. This research work is applied in terms of purpose, and it was conducted using the descriptive-correlational method. The statistical population included all the employees of the police force in Badrud, Iran, whose number was reported to be 500 in 2019. According to Krejcie and Morgan table, the required number of the sample was estimated to be 217 (197 males and 20 females). The sample was selected using the simple random sampling method. The required data were collected using the Shah Mohammadi Mental Health Questionnaire (1983), the Nozarzadeh Arani Social Discipline Questionnaire (2019) and Spritzer’s Individual Empowerment Questionnaire (1995). Pearson correlation coefficient and path analysis were used to analyze the data. The findings revealed that there is a relationship between mental health and social discipline in the implementation of the organizational missions of the Law Enforcement Force staff (P < 0.003). There is also a relationship between mental health and individual abilities in carrying out the organizational missions of Law Enforcement Force staff (P < 0.001). There is a relationship between social discipline and individual abilities in carrying out the organizational missions of Law Enforcement Force staff (P < 0.001), as well. Therefore, it can be concluded that the responsible organizations should take action to identify and provide the grounds for social discipline and improve the mental health of the staff, which, in turn, leads to an increase in individual abilities.

Keywords


اسماعیلی، آزاده و تابلی، حمید (1396)، بررسی رابطه بین انضباط اجتماعی با بهزیستی روان‌شناختی و گرایش ارزشی به کار در شعب بانک ملی شهر رفسنجان، سومین همایش بین‌المللی دستاوردهای نوین در علوم مدیریت و اقتصاد، تهران.
افزونی، اعظم (1395)، نقش بهداشت روانی بر توانمندی فردی کارکنان اداره آموزش‌و‌پرورش شهرستان یزد، پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی، موسسه آموزش عالی امام جواد.
امیری، حمید (1394)، تأثیر بهداشت روانی بر توانمندسازی منابع انسانی اداره اوقاف استان همدان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشگاه پیام‌نور تهران.
جعفری، علی و پورپناهی، بابک (1397)، رابطه میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی با نظم اجتماعی در میان شهروندان اردبیل، مجله رسانه، 29(1): 126-111.
دشتی، روح‌الله (1395)، بررسی تأثیر بهداشت روانی بر توانمندسازی کارکنان در سازمان جهاد کشاورزی شهر ری، پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
دهقان، مریم (1395)، بررسی رابطه بین انضباط اجتماعی و ساختار سازمانی با توانمندسازی کارکنان هلال‌احمر شیراز، پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
سعادت، مجید (۱۳۹۶)، بررسی راهکار تقویت انضباط اجتماعی در کارکنان و رابطه آن با بهره‌وری سازمان تأمین اجتماعی استان اصفهان، دومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت و حسابداری، تهران.
شهبازی، هوشنگ؛ موسوی، سیدصفر و حسین‌نژاد، بیژن (1394)، بررسی عوامل مؤثر بر انضباط اجتماعی در میان جوانان اردبیل، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات امنیت اجتماعی، 2(41): 152-131.
صادقی، دانیال (1395)، بررسی ارتباط بین بهداشت روان، انضباط اجتماعی و بهره‌وری کارکنان سازمان تأمین اجتماعی استان سمنان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود.
عیوضی، سمانه (1395)، تأثیر بهداشت روانی بر توانمندسازی کارکنان بانک تجارت، پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
 
رزاقی سیما، پارسایی سجاد؛ صائمی، اسماعیل. (1398). مطالعه نقش میانجی فعالیت بدنی در ارتباط بین هوش هیجانی و بهزیستی روان‌شناختی در سالمندان شهر اهواز. مجله سالمندی ایران، ۱۴ (۴) :۴۰۵-۳۹۲
جعفری، علی و پورپناهی، بابک. (1397). رابطة میزان استفاده از شبکه های اجتماعی با نظم اجتماعی در میان شهروندان اردبیل. فصلنامه رسانه، 29(1): 111-126.
فیروزفر، فهیمه؛ زم، فاطمه؛ منصوری، الهام و ولی زیبایی، خدیجه (1396)، پیش‌درآمدی بر ادبیات مفهومی توانمندسازی روانی اجتماعی، رویش روان‌شناسی، 6(2): 206-189.
قاسمی، فرزانه؛ ابراهیمی، امراله و سموعی، راحله (1397)، مروری بر شاخص‌های بهداشت روان در مطالعات داخلی، مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 36(470): 251-209.
کوثری شهرکی، محمدمهدی (1398)، شناسایی، الویت‌بندی و اندازه‌گیری عوامل توانمندساز منابع انسانی در ستاد مرکزی شرکت گاز استان فارس، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه یزد.
متوسلی، فاطمه (1398)، نظریه نظم اجتماعی تالکوت پارسونز و تطابق آن با نظم در سیره مدیریتی پیامبر اکرم، مجله بین‌المللی پژوهش ملل، 4(43): 58-37.
مداحی، محمد و احمدلو، سعید (1397)، بررسی میزان گرایش انضباط اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن، فصلنامه دانش انتظامی مرکزی، 24: 54-31.
مطلبی، محمد (1397)، بررسی تأثیر برنامه آموزش بهداشت روانی بر انضباط اجتماعی بهرورزان در شبکه بهداشت و درمان شهرستان درگز، پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس.
موحد، احمد و عباسی، زهره (1398)، نقش ابعاد توانمندسازی روان‌شناختی در پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی کارکنان شبکه بهداشت و درمان، مدیریت بهداشت و درمان، 10(1): 65-53.
نوذرزاده آرانی، امیر (1398)، تأثیر بهداشت روانی و انضباط اجتماعی بر توانمندی‌های فردی در اجرای مأموریت‌های سازمانی کارکنان نیروی انتظامی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی بادرود..
 
References
Blanco, A., & Diaz, D. (2007). Social order and mental health: A social well-being approach. Clinical Salud, 11(1), 61-71..
Chiang, A.  M. (2014). Empowerment and organizational climate: An investigation of mediating effects on the core-self-evaluation, job satisfaction, and organizational commitment relationship. A Dissertation Submitted to the Graduate Faculty of Auburn University.
Huertas-Valdivia, I., Braojos, J., & Lloréns-Montes, F. J. (2019). Counteracting workplace ostracism in hospitality with psychological empowerment. International Journal of Hospitality Management, 76, 240-251.
Kanher, G., & Kango, G. (2018). An integrative model of the empowerment process. Human Resource Management Review, 3(54), 89-129.
Lo, K., Gupta, T., & Keating, J. L. (2018). Interventions to promote mental health literacy in university students and their clinical educators. A systematic review of randomized control trials. Health Professions Education, 4(3), 161-175.
Minyoung, C. H., Francis, J., Shelley, D., Dionne, S., Spain, M., & Chou-Yu, T. (2018). A review of the effectiveness of empowering leadership. The Leadership Quarterly, 30(1), 34-58.
Mondi, R., Wayan, K., & Robert, M. (2015). Personnel: The management of personnel resources. Allyn and Bacon Inc.
Parker, A. (2014). Human resource development and the resource-based model of core competencies: Methods for diagnosis and assessment. Hum Resou Dev Rev, 7(4), 387-407.
Robily, A. (2017). Measuring intrapersonal component of psychological empowerment. Confirmatory factor analysis. American Journal of Community Psychology, 2(54), 34-65.
Rostami, R., Hossein Ashna, A., Tavousi, M., & Montazer, A. (2018). Cultural capital and mental health in Iranian adolescents: A cross sectional study. Journal of the Iranian Institute for Health Sciences Research, 17(1), 33-39.
Savich, H. (2018). Structural and psychological empowerment climates, performance and the moderating role of shared felt accountability. A Managerial Perspective Journal of Applied Psychology, 3(12), 45-87.
Son, A., Purwanto, K., & Muzaffar, M. (2017). Factors affecting employee performance of PT. Kiyokuni Indonesia. International Journal of Law and Management, 59(4), 602-614.
Thomas, K. W., & Velthouse, B. A. (2017), Cognitive elements of empowerment: An ‘interpretive’ model on intrinsic task motivation. Academy of Management Review, 15, 666-681.
Yang, J. (2017). Antecedents and consequences of knowledge sharing in international tourist hotels. International Journal of Hospitality Management, 29(23), 42-52..