The Role of Assertiveness and Perfectionism in the Resiliency of the Staff of a Military Unit

Document Type : Original Article

Authors

1 PH.D In Consultancy, Associate Professor, College of Humanities, Gilan University

2 MA in Rehabilitative Consultancy, Ghouchan Branch, Islamic Azad University

3 PH.D in Psychology, Associate Professor, College of Humanities, Gilan University

Abstract

The present study aimed to determine the role of Assertiveness and perfectionism in the flexibility of Action (Resiliency) of employees of a military complex.
The present research is a descriptive-cross sectional study. From this, 100 personnel of two military complex, 80 employees were selected by simple random sampling and responded to Gambrill & Richey's Assertiveness Questionnaires (1975), Positive and Negative Perfectionism of Terry-Short et al. (1995), and the resilience scale of Connor and Davidson (2003). Data analysis was done using Pearson correlation coefficient and multiple linear regression with the enter method and SPSS20 software.The results indicated that there is a direct and significant relationship between Assertiveness and positive perfectionism with employee's Resiliency and there is a significant indirect relationship between negative perfectionism and Resiliency (P <0.01). Regression analysis showed that positive perfectionism (β = 0.034, P = 0.005) and negative (β = -0.19, P = 0.004) and assertiveness (β = 0.20, P = 0.007) predicted a total of 27% of the changes in employee's Resiliency.Military personnel can enhance personal self-efficacy by improving Assertiveness and positive perfectionism, and increase their resiliency through prevention of negative perfectionism.

Keywords


برنز، دیوید (1394). از حال بد به حال خوب: شناخت درمانی، ترجمه مهدی قراچه داغی: تهران، نشر آسیم.
بشارتی‌پور، معصومه (1389). رابطه‌ی انسجام و انعطاف‌پذیری خانواده با ابرازوجود در دانش‌آموزان سال اول دبیرستان شهرستان بندر امام خمینی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت.
پاینز، آیالامالاچ (1383). چه کنیم عشق رویایی به دلزدگی نینجامد، ترجمه فاطمه شاداب: تهران: انتشارات ققنوس.
تقی زاده، محمد احسان؛ فرمانی، اعظم (1392). بررسی نقش انعطاف‌پذیری شناختی در پیش بینی نا امیدی و تاب‌آوری در دانشجویان. فصلنامه روان‌شناسی شناختی، 1(2): 67-75.
 توتونچی، مریم؛ سامانی، سیامک؛ زندی قشقایی، کرامت الله (1391). نقش واسطه گری خودپنداره برای کمال‌گرایی و سلامت روان در نوجوانان شهر شیراز در سال 1391. مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا، 2(3):201-217.
جمالی گله، محمود؛ جباری، ناهید؛ فتاح پور مرندی، مرتضی (1393). تحلیل روابط چندگانه‌ی استرس رسانه و انعطاف‌پذیری کنشی با تعهد سازمانی در داوران لیگ برتر ایران. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 2(6): 33-41.
حاجی حسنی، مهرداد؛ شفیع آبادی، عبدالله؛ پیرساقی، فهیمه؛ کیانی پور، عمر (1389). رابطه بین پرخاشگری، ابراز وجود و افسردگی با آمادگی به اعتیاد در دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبایی. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی. 13(3): 65-74.
حاجی حسنی، مهرداد؛ اعتمادی، احمد؛ آرین، خدیجه (1391). اثربخشی گشتالت درمانی و درمان شناختی رفتاری بر میزان ابرازوجود دانش‌آموزان پسر دوره‌ی راهنمایی. مجله پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری، 2(2): 1-16.
خدیوی، نسرین؛ صفرزاده، سحر (1396). رابطه سبک‌های مقابله ای، انعطاف‌پذیری کنشی و هوش معنوی با گرایش به اعتیاد در دانشجویان. فصلنامه علمی تخصصی دانش انتظامی لرستان، 5(4): 42-63.
زنگنه، پروانه؛ بزازیان، سعیده؛ باباخانی، وحیده (1395). طرحواره‌های ناسازگار اولیه، کمال‌گرایی و اضطراب دختران دبیرستانی محمد شهر. مجله علوم رفتاری (ابهر)، 29: 75-96.
سامانی، سیامک، جوکار، بهرام، صحراگرد، نرگس.(1386). تاب آوری، سلامت روانی و رضایتمندی از زندگی. مجله روانپزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، 13(3): 290-295.
سلمان پور، حمزه؛ فرید، ابوالفضل؛ سلمان پور، صدیقه؛ قاسم زاده، ابوالفضل (1393). رابطه طرحواره‌های ناسازگار اولیه با کمال‌گرایی : آزمون یک الگوی علی. فصلنامه پژوهش‌های نوین روان شناختی. 9(35): 81-97.
عباسی، مسلم؛ پیرانی، ذبیح؛ صالحی، الله (1396). بررسی رابطه‌ی کمال‌گرایی مثبت و منفی با بهزیستی هیجانی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری. دوماه نامه‌ی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 10(6): 447-454.
عظیم پور، احسان؛ اوضاعی، نسرین؛ عصاره، علیرضا (1400). ارائه مدل علی برای پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس متغیرهای حل مساله و جرأت ورزی دانش‌آموزان با واسطه گری تاب آوری تحصیلی. دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 9(16)،119-138.
فاضل کلخوران، جمال؛ عوض پور، سحر؛ علیزاده، حامد (1395). رابطه‌ی بین کمال‌گرایی مثبت و منفی با اضطراب حالتی رقابتی بازیکنان فوتبال غیرحرفه‌ای. مجله‌ی رشد و یادگیری حرکتی، 8 (3): 435-449.
کیخای فرزانه، محمدمجتبی (1390). اثربخشی آموزش گروهی ابراز وجود بر اضطراب اجتماعی، پیشرفت تحصیلی و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان. فصلنامه‌ی روانشناسی تربیتی،2(1)، 116-103.
محمدی، مسعود؛ جزایری،علیرضا؛ رفیعی،میرحسین؛ جوکار،بهرام؛ پورشهناز، عباس.(1384). بررسی عوامل مؤثر برتاب آوری در افراد در معرض سوء مصرف مواد مخدر .فصلنامه ی علمی- پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، سال اول، شماره 3 و 2.
منتظری، محمدصادق؛ موسی زاده، حسن؛ طاهر نشاط دوست، حمید؛ عابدی، محمدرضا (1395).اثربخشی طرحواره درمانی بر بهبود کمال‌گرایی و طرحواره‌های ناسازگار اولیه در یک مورد مبتلا به شخصیت وسواسی جبری: پژوهش مورد منفرد. فصلنامه مطالعات روان‌شناسی و علوم تربیتی، 2(12): 53-70.
نصیر، مرضیه؛ نادری، فرح (1393). رابطه باورهای مذهبی و انعطاف‌پذیری کنشی با خوش بینی در دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه. فصلنامه علمی پژوهشی زن و فرهنگ. 5(19): 47-59.
نادری، فرح؛ حیدری، علیرضا؛ مشعل پور، مرضیه (1389). رابطه بین انعطاف‌پذیری کنشی، عاطفه مثبت و منفی با خودکارآمدی و رضایت شغلی در کارکنان شهرداری اهواز. یافته‌های نو در روان‌شناسی (روان‌شناسی اجتماعی)، 3(9): 7-24.
نادری، فرح؛ صفوی، سیده آسیه(1389). رابطه بین سبک‌های تفکر و انعطاف‌پذیری کنشیبا اختلال در سلامت روان زنان آسیب دیده‌ی شهر اهواز. یافته‌های نو در روان‌شناسی (روان‌شناسی اجتماعی)، 5(16): 113-128.
هورنبای، گری؛‌ هال، اریک؛‌ هال، کارول (1389). مشاوره دانش‌آموزان در مدارس، ترجمه فاطمه کریمی و امیر قربان پور، رشت: انتشارات دانشگاه گیلان.
یانگ، جفری؛ کلوسکو، ژانت؛ ویشار، مارجوری (1396). طرحواره درمانی، ترجمه حسن حمیدپور و زهرا اندوز، جلد اول، چاپ هفتم، تهران: انتشارات ارجمند.
References
Agbakwuru, C., & Stella, U. (2012). Effect of assertiveness training on resilience among early-adolescents. European Scientific Journal, ESJ, 8(10).
Anastácio, Z. C. (2016). Self-esteem, assertiveness and resilience in adolescents institutionalized. International Journal of Developmental and Educational Psychology (Revista INFAD de Psicología)., 1(1), 315-322.
Bierie, D. M. (2012). The impact of prison conditions on staff well-being. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 56(1), 81-95.
Bernard, M. J., & Barbosa, S. D. (2016). Resilience and entrepreneurship: A dynamic and biographical approach to the entrepreneurial act. M@ n@ gement, 19(2), 89-123.
Bezerra, C. D. M., Assis, S. G. D., & Constantino, P. (2016). Psychological distress and work stress in correctional officers: a literature review. Ciencia & saude coletiva, 21(7), 2135-2146.
Bringas-Molleda, C., Fernández-Muñiz, A., Álvarez-Fresno, E., Martínez-Cordero, A., & Rodríguez-Díaz, F. J. (2015). Influence of burnout on the health of prison workers. Revista espanola de sanidad penitenciaria, 17(3), 67-73.
Butt, A., & Zahid, Z. M. (2015). Effect of assertiveness skills on job burnout. International Letters of Social and Humanistic Sciences, 63, 218-224.
Campbell‐Sills, L., & Stein, M. B. (2007). Psychometric analysis and refinement of the Connor–Davidson resilience scale (CD‐RISC): validation of a 10‐item measure of resilience. Journal of Traumatic Stress: Official Publication of the International Society for Traumatic Stress Studies, 20(6), 1019-1028.
Cassidy, S. (2015). Resilience building in students: the role of academic self-efficacy. Frontiers in psychology, 6, 1781.
Çerkez, Y. (2017). Psychological Resilience in Adolescents: The Effect of Perfectionism. International Journal of Educational Sciences, 19(2-3), 96-103.
Connor, K. M., & Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor‐Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depression and anxiety, 18(2), 76-82.
Cooke, G. P., Doust, J. A., & Steele, M. C. (2013). A survey of resilience, burnout, and tolerance of uncertainty in Australian general practice registrars. BMC medical education, 13(1), 2.
Curran, T., & Hill, A. P. (2019). Perfectionism is increasing over time: A meta-analysis of birth cohort differences from 1989 to 2016. Psychological Bulletin, 145(4), 410.
Darban, F., Balouchi, A., Narouipour, A., Safarzaei, E., & Shahdadi, H. (2016). Effect of communication skills training on the burnout of nurses: a cross-sectional study. Journal of clinical and diagnostic research: JCDR, 10(4), IC01.
Enns, M. W., & Cox, B. J. (2002). The nature and assessment of perfectionism: A critical analysis. In G. L. Flett, & P. L. Hewitt (Eds.), Perfectionism: Theory, research and treatment (pp. 33-62). Washing, DC: American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10458-002.
Eslami, A. A., Rabiei, L., Afzali, S. M., Hamidizadeh, S., & Masoudi, R. (2016). The effectiveness of assertiveness training on the levels of stress, anxiety, and depression of high school students. Iranian Red Crescent Medical Journal, 18(1).
Eley, D. S., Cloninger, C. R., Walters, L., Laurence, C., Synnott, R., & Wilkinson, D. (2013). The relationship between resilience and personality traits in doctors: implications for enhancing well -being. PeerJ, 1, e216.
Falco, A., PiccirelliI, A., Girardi , D., Di Sipio, A.. A & DE carol, N. A. (2014). The Best or nothing: The Mediating Role of Workaholism in the Relationship between Perfectionism and Burn out. TPM: Testing, Psychometrics, Methodology in Applied Psychology, 21(2).
Farmer, J. R., Mackinnon, S. P., & Cowie, M. (2017). Perfectionism and life narratives: A qualitative study. SAGE Open, 7(3), 2158244017721733.
Flett, G. L. Schmidt, D. H. Besser, A and Hewitt, P (2016). Interpersonal Personality Vulnerabilities, Stress, and Depression in Adolescents: Interpersonal Hassles as a Mediator of Sociotropy and Socially Prescribed Perfectionism. International Journal of Child and Adolescent resilience.4(1): 103-121.
Friedmann, J. S., Lumley, M. N., & Lerman, B. (2016). Cognitive schemas as longitudinal predictors of self-reported adolescent depressive symptoms and resilience. Cognitive behaviour therapy, 45(1), 32-48.
Friedmann, J. S .(2013). Cognitive schemas as longitudinal predictors of self-reported adolescent depressive symptoms and resilience. MA dissertation. Guelph, Ontario, Canada.
Gambrill, E. D., & Richey, C. A. (1975). An assertion inventory for use in assessment and research. Behavior Therapy, 6(4), 550-561.
Garner, E. (2012). Assertiveness. Bookboon. https://bookboon.com/en/ assertiveness-ebook.
Goins, R. T., Gregg, J. J., & Fiske, A. (2013). Psychometric properties of the Connor-Davidson resilience scale with older American Indians: The native elder care study. Research on aging, 35(2), 123-143.
Graber, R., Pichon, F., & Carabine, E. (2015). Psychological resilience. London: Overseas Development Institute.
Guo, Y. F., Luo, Y. H., Lam, L., Cross, W., Plummer, V., & Zhang, J. P. (2018). Burnout and its association with resilience in nurses: A cross‐sectional study. Journal of clinical nursing, 27(1-2), 441-449.
Hair J. F., Black W. C., Babin B. J., Anderson R. E. (2010). Multivariate Data Analysis. Pearson, NJ: Pearson Education Inc.
Hamill, S. K. (2003). Resilience and self-efficacy: The importance of efficacy beliefs and coping mechanisms in resilient adolescents. Colgate University Journal of the Sciences, 35(1), 115-146.
Hicks, R. E., & Wu, F. M. Y. (2018). Psychological capital as mediator between adaptive perfectionism and academic procrastination. GSTF Journal of Psychology (JPsych), 2(1).
Hudson Jr, W. E. (2007). The relationship between academic self-efficacy and resilience to grades of students admitted under special criteria. Doctor of Philosophy Thesis. The Florida State University.
Hurley, D. J., & O’Reilly, R. L. (2017). Resilience, mental health and Assertive Community Treatment. Social Work in Mental Health, 15(6), 730-748.
Kanten, P., & Yesıltas, M. (2015). The effects of positive and negative perfectionism on work engagement, psychological well-being and emotional exhaustion. Procedia Economics and Finance, 23, 1367-1375.
Karimi, S., Mahmoodi, M., & Hashemi, L (2014). Effectiveness of Assertiveness Group Training on Reducing Anxiety, Aggression and Burnout. Journal of applied sciences research. 10(5), 370-375.
Keyfitz, L., Lumley, M. N., Hennig, K. H., & Dozois, D. J. A. (2013). The role of positive schemas in child psychopathology and resilience. Cognitive therapy and research, 37(1), 97-108.
Kirst, L. K. (2011). Investigating the relationship between assertiveness and personality characteristics. MA Thesis. University of Central Florida, Orlando, Florida.
Kinman, G., James Clements, A., & Hart, J. (2016). Work-related wellbeing in UK prison officers: A benchmarking approach. International Journal of Workplace Health Management, 9(3), 290-307.
Klibert, J., Lamis, D. A., Collins, W., Smalley, K. B., Warren, J. C., Yancey, C. T., & Winterowd, C. (2014). Resilience mediates the relations between perfectionism and college student distress. Journal of Counseling & Development, 92(1), 75-82.
Lessin, D. S., & Pardo, N. T. (2017). The impact of perfectionism on anxiety and depression. J Psychol, 2 (1): 78-82.
Marič, M., & Ferjan, M. (2010). Assertiveness as a Determinant of an Individual’s Power. In Človek in organizacija: zbornik 29. mednarodne konference o razvoju organizacijskih znanosti: proceedings of the 29th International Conference on Organizational Science Development (pp. 869-877).
Mc Donnell, E., Hevey, D., McCauley, M., & Ducray, K. N. (2018). Exploration of Associations between Early Maladaptive Schemas, Impaired Emotional Regulation, Coping Strategies and Resilience in Opioid Dependent Poly-Drug Users. Substance use & misuse, 1-10.
Mobed, F., & Naderi, F. (2016). Relationship between early maladaptive schemas, flexibility of action with suicide ideation among patients with mood disorders of Ahvaz city. International Journal of Humanities and Cultural Studies (IJHCS)​, 1(1), 1223-1240.
Paeezy, M., Shahraray, M., & Abdi, B. (2010). Investigating the impact of assertiveness training on assertiveness, subjective well-being and academic achievement of Iranian female secondary students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 1447-1450.
Peneva, I., & Mavrodiev, S. (2013). A historical approach to assertiveness. Psychological Thought, 2013, Vol. 6(1), 3–26.
Pfafman T. (2017) Assertiveness. In: Zeigler-Hill V., Shackelford T. (eds) Encyclopedia of Personality and Individual Differences. Springer, Cham
Pipas, M. D., & Jaradat, M. (2010). Assertive communication skills. Annales Universitatis Apulensis: Series Oeconomica, 12(2), 649.
Raeis Saadi, R. H., Delavar, A., Zarei, E., & Dortaj, F. (2019). The Relationship between Perfectionism and Resilience by the Mediation of Students’ Academic Adjustment. Avicenna Journal of Neuro Psycho Physiology, 6(3), 148-141.
Rushton, C. H., Batcheller, J., Schroeder, K., & Donohue, P. (2015). Burnout and resilience among nurses practicing in high-intensity settings. American Journal of Critical Care, 24(5), 412-420.
Sagone, E., & De Caroli, M. E. (2013). Relationships between resilience, self-efficacy, and thinking styles in Italian middle adolescents. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 92, 838-845.
Sagone, E., & De Caroli, M. E. (2016). “Yes… I can”: psychological resilience and self-efficacy in adolescents. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 141-148.
Scali, J., Gandubert, C., Ritchie, K., Soulier, M., Ancelin, M. L., & Chaudieu, I. (2012). Measuring resilience in adult women using the 10-items Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Role of trauma exposure and anxiety disorders. PloS one, 7(6), e39879.
Seo, E. H. (2008). Self-efficacy as a mediator in the relationship between self-oriented perfectionism and academic procrastination. Social Behavior and Personality: an international journal, 36(6), 753-764.
Shean, M. (2015). Current theories relating to resilience and young people. Victorian Health Promotion Foundation: Melbourne, Australia.
Sheppard, L., & Hicks, R. E. (2017). Maladaptive perfectionism and psychological distress: The mediating role of resilience and trait emotional intelligence. International Journal of Psychological Studies, 9(4), 65.
Smith, R.P (2016). Strategies for maintaining resilience to the burnout threat. Practice Management. 28(10), 17-23.
Soltankhah, S., Rahmani, Ma., Akbari, B., & Darvishi, F. (2013). Comparison between early maladaptive schema with psychological resiliency of the criminals murder, drug trafficking, rape. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 84, 1105-1109.
Stoliker, B. E. (2016). Inmate mental health predicting the likelihood of physical and verbal assault on correctional staff. Journal for Social Thought, 1(1), 1-16.
Stoeber, J. (2018). The psychology of perfectionism: An introduction. In J. Stoeber (Ed.), The psychology of perfectionism: Theory, research, applications (pp. 3-16). London: Routledge.
Southwick, S. M., Bonanno, G. A., Masten, A. S., Panter-Brick, C., & Yehuda, R. (2014). Resilience definitions, theory, and challenges: interdisciplinary perspectives. European journal of psychotraumatology, 5(1), 25338.
Svence, G., & Greaves, V. (2013). Factors of resilience, wisdom and self-efficacy as positive resources of leaders in sample of Latvian business manager. Problems of Psychology in the 21st Century, 5, 96-108.
Terry-Short, L. A., Owens, R. G., Slade, P. D., & Dewey, M. E. (1995). Positive and negative perfectionism. Personality and individual differences, 18(5), 663-668.
Williams, C. J., & Cropley, M. (2014). The relationship between perfectionism and engagement in preventive health behaviours: The mediating role of self-concealment. Journal of health psychology, 19(10), 1211-1221.
Zhang, R., & Liu, W. (2012). Organizational resilience perspective: Facilitating organizational adaptation analysis. IPEDR, 28(11), 55-59.