The Role of Family Emotional Atmosphere and Emotional Expression Style in the Academic Well-Being of Students With Military Parents

Document Type : Original Article

Authors

1 Corresponding authorMaster of Psychology, Faculty of Psychology, Islamic Azad University, Neka branch. Iran

2 Senior expert in educational psychology at Azad Saveh University

3 Master's degree in family counseling, graduated from Aras International Campus of Tehran University

4 Senior expert in family counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Islamic Azad University, Tehran West Branch. Iran

Abstract

Purpose: The present study was conducted with the aim of investigating the role of the emotional atmosphere of the family and the style of emotional expression in the academic well-being of students with military parents.
Method: 280 female students were selected by random sampling method, and the subjects were examined by Alfred B. Hillburn's Family Emotional Atmosphere Questionnaire (1964), King and Ammons' Emotional Expression Questionnaire (1990), and Pitrinen, Sweeney, and Falto's Academic Wellbeing Questionnaire (2014). Data were analyzed using statistical methods of correlation coefficient and stepwise multivariate regression by SPSS software version 23.
Findings: The results show that the variables of family emotional atmosphere and emotional expression can explain 36.4% of the variance of academic well-being. This finding indicates that with an increase of one standard deviation on the scores of emotional atmosphere of the family and expression of emotion, 0.513 and 0.155 standard deviations are added on the academic well-being scores, respectively. The emotional atmosphere of the family has a greater unique contribution in predicting the academic well-being of female students.
Conclusion: Therefore, the emotional atmosphere of the family and the style of emotional expression play a role in the academic well-being of students with military parents

Keywords


Smiley face

بارانی، حمید؛ درخشانی، معراج؛ اناری‌نژاد، عباس؛ جوانمرد، علی (1398)، جو عاطفی و بی‌صداقتی تحصیلی: نقش واسطه‌ای خودپنداشت تحصیلی، روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، 16 (61): 98-107.
توانا، عاطفه (1396)، رابطه دل‌بستگی و جو عاطفی خانواده، تهران: انتشارات گیوا.
ترک‌زاد، متیرا (1393)، رابطه جو عاطفی خانواده با عملکرد تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر متوسطه شهر مرودشت، پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، ‌واحد مرودشت.
حاجی‌حسنی، صدیقه؛ صالحی، مهدیه؛ امامی‌پور. سوزان (1398)، الگوی ساختاری بهزیستی ذهنی دانش‌آموزان براساس جو آموزشی، اجتماعی، عاطفی، فیزیکی و امنیتی مدرسه با میانجی‌گری تاب‌آوری تحصیلی، رفاه اجتماعی، ۱۹ (۷۳): ۲۵۵-۲۲۱.
حمدی‌یوزباش‌کندی، فاطمه؛ لیوارجانی، شعله؛ حسینی‌نسب، داوود (1397)، تدوین مدل ساختاری بهزیستی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز براساس حس انسجام و خوددلسوزی با میانجی‌گری مسئولیت‌پذیری، دوماهنامه علمی ـ پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۱ (۵)، ۱۶۸-۱۶۰.
عجم، علی‌اکبر؛ داوری، صدیقه (1397)، رابطه بین سرمایه روان‌شناختی و بهزیستی تحصیلی دانشجویان دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی، نشریه پژوهش توان‌بخشی در پرستاری، ۴ (۴): ۵۸-۵۳.
فیروزی، فریده؛ شمس اسفندآباد، حسن؛ شیرکوند، عبدالرضا؛ قهاری، محمد (1397)، بررسی رابطه سبک‌های ابراز هیجان با سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرستان قرچک در سال تحصیلی 93-1392، دومین کنفرانس دانش و فناوری روان‌شناسی، علوم تربیتی و جامعه‌شناسی ایران، 1397.
فیلی، علیرضا؛ مهبد، مهدی (1400)، پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی براساس مؤلفه‌های جو عاطفی خانواده در دانشجویان دانشگاه دولتی جهرم، نخستین کنفرانس ملی آینده‌پژوهی، علوم تربیتی و روان‌شناسی، شیراز، https://civilica.com/doc/1246024
قدم‌پور، عزت‌الله؛ حیدریانی، لیلا؛ برزگر بفرویی، مهدی؛ دهقان‌منشادی، منصور (1397)، بررسی نقش امید تحصیلی و حمایت عاطفی ادراک‌شده در پیش‌بینی بهزیستی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی، پژوهش در آموزش علوم پزشکی، ۱۰ (۳)، ۵۷-۴۷.
قمری، محمد؛ امیری‌مجد، مجتبی؛ خوشنام، امیرحسین (1394)، رابطه عملکرد خانواده و تعارض والد ـ نوجوان با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مقطع راهنمایی، نشریه علمی آموزش و ارزش‌یابی، 7 (28): 52-62.
میرزایی، بهشته (1391)، رابطه سبک‌های ابراز هیجان با سلامت عمومی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلا‌می‌ رودهن
مهنا، سعید؛ طالع‌پسند، سیاوش (1395)، رابطه بین حمایت‌های محیطی و خودآگاهی هیجانی با درگیری تحصیلی با نقش میانجی بهزیستی تحصیلی، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 16 (4)، 42-31.
مؤمنی، خدامراد؛ عباسی، مسلم؛ پیرانی، ذبیح؛ بگیان‌کوله‌مرز، محمدجواد (1396)، نقش هیجان‌پذیری و جو عاطفی خانواده در پیش‌بینی اشتیاق تحصیلی دانش‌آموزان، دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5 (8): 182-159.
میرکی،  (1396)، پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی براساس جو عاطفی خانواده، قربانی‌شدن و اضطراب امتحان در دانش‌آموزان دوره متوسطه اول شهر جوانرود در سال تحصیلی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی و تربیتی، دانشگاه رازی.
محبی نورالدین‌وند، محمدحسین؛ مشتاقی، سعید؛ شهبازی، مسعود (1390)، رابطه بین جو عاطفی خانواده با رشد مهارت‌های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پسر و دختر پایه‌های چهارم و پنجم ابتدایی شهرستان مسجدسلیمان، پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 8 (30): 93-84.
ناهیدی،  (1390)، بررسی رابطه جو عاطفی خانواده با شکل‌گیری ویژیگ‌های شخصیتی سخت‌رویی و خودشکوفایی نوجوانان، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.
نصری، صادق؛ تیموری، سیدروح‌الله؛ حمیدی‌مجلج، مریم (1393)، مدل‌یابی روابط عوامل خانوادگی مؤثر بر انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر تهران، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 1 (3): 12-1.
نوابی‌نژاد، شکوه (1395)، مشاوره ازدواج و خانواده‌درمانی، انتشارات انجمن اولیا و مربیان، تهران.
Ascoli, U., & Pavolini, E. (Eds.). (2015). The Italian welfare state in a European perspective: a comparative analysis. Policy Press.
Bailey, P. E., &Henry, J. D. (2007). Alexithymia, Somatization and negative effect in a community sample. Journal of Psychiatry, 150(1), 13-20
Bascoe, S. M., Davies P. T., Sturge-Apple, M. L., & Cummings E. M. (2009). Children's representation of family relationships, peer information processing, and school adjustment. Developmental Psychology, 45(6), 1740-1751.
Batell, G. Gross, U. (2015). Emotional expressiveness styles and metacognitive beliefs in patients with major depressive disorder. Journal of Abnorma Psychology, 106 (1), 95- 103
Boulter, L. T. (2002). Self-concept as predictor of College freshman academic adjustment. College Student Journal, 36(2), 234-246
Csikszentmihalyi, M. &Rathunde, K. (2014). Adolescent Happiness and Family Interaction. Applications of Flow in Human Development & Education,3(2), 359-378.
Ghaffari, M., & Salami Chaharborj, M. (2020). The relationships between sense of coherence and self-compassion to job stress with the mediating role of affective control. Journal of Reseach in Psychopathology, 1(1), 40-47.
Gross, J. J., &John, O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology.; 85 (2): 348–362
King, L. A., & Emmons, R. A. (2017). Conflict over emotionalexpression: Psychological and physical correlates. Journalof Personality and Social Psychology, 58, 864-877
Kuswardinah, A. (2019). Family Welfare Education in the Academic Perspective for Junior High School Students. In 1st Vocational Education International Conference (VEIC 2019) (pp. 110-112). Atlantis Press.
Nailing, Xia. (2010). Family factors and student outcomes. Rand Corporation, Ph.D. ERIC Document Reproduction Service, Retrieved http://www.eric.ed.gov/ERICPortal/recordDetail?accno=EJ302109
Pietarinen J, Soini T, Pyhalto K. (2014). Students' emotional and cognitive engagement as the determinants of well-being and achievement in school. International Journal of Educational Research, 67: 40-51.
Sanders, J. E., & Fallon, B. (2018). Child welfare involvement and academic difficulties: Characteristics of children, families, and households involved with child welfare and experiencing academic difficulties. Children and Youth Services Review, 86, 98-109.
Veríssimo, D., & Roberts, D. L. (2013). The academic welfare state: making peer-review count. Trends in ecology & evolution, 28(11), 623-624.
Volume 13, Issue 51
Autumn Quarterly
December 2022
Pages 53-65
  • Receive Date: 12 March 2022
  • Revise Date: 30 April 2022
  • Accept Date: 03 December 2022