The effect of motivational‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ climate on physical self-concept and physical fitness among the witness students

Document Type : Original Article

Authors

1 Department in Sports Management, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran.

2 Sports Management, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran.

3 , Associate Professor in sport management, Kharazmi university,Tehran,Iiran

4 Hazrat Masoume Farhangian University .qom.Iran

Abstract

The present study aimed to evaluate the effectiveness of two motivational‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ climate on physical self-concept and physical fitness among the witness students. The population included 1260 the witness female students in Qom. The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test design with two experimental groups and one control group. The first experimental group involved task-oriented motivational climate (participatory and voluntary activities) while the second experimental group experienced the self- oriented motivational climate (competitive and compulsory activities). The control group kept up doing the usual physical education program in school. the short form of the Physical self-description questionnaire Marsh et al (2010) and physical fitness tests were used to collect the data. Kruskal-wallis , Anova , related T and will coxon statistical tests were identified, Physical self-concept including physical activities, physical appearance, endurance, physical competence, flexibilities, overall self-concept and self-esteem Also the Factors of physical fitness was raised significantly on account of creating a motivational climate according to task-oriented method. However, the self- oriented method has significantly increased the Harmony dimension of physical self-concept and Factors of physical fitness. Therefore participation in physical activities through creating a task-oriented motivational climate was recommended to increase physical fitness, physical self-concept and feeling valued.

Keywords

Main Subjects


Smiley face

احمدی س،مختاری م،زارعی ه .1394.تحلیل رابطه عزت نفس جسمانی ونگرش به ورزش با مشارکت ورزشی زنان با استفاده از مدل معادله ساختاری. پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزش،3: 51-41.
اقدسی م ، حیرانی ع ، وزینی طاهر الف ، رحمانی م . 1391 . ارتباط جو انگیزشی ادراک شده با اضطراب و عزت نفس ورزشکاران نخبه و غیر نخبه ورزش های تیمی. مطالعات روانشناسی ورزشی ، 2: 1-14.
آکوستاهرناندز ر.1387.مدیریت سازمانهای ورزشی.ترجمه ع الهی ،الف خسروی زاده.  تهران:انتشارات بامداد کتاب. 344صفحه.
بحرینی ت . 1391. تنیدگی روانشناسی تصویر ذهنی از خود . چاپ اول. تهران: انتشارات میرشیدا. 93 صفحه.
بروئر الف. 1384. ایجاد انگیزه در کودکان. ترجمه الف ناهیدی. چاپ اول. تهران: انتشارات جوانه رشد. 341 صفحه.
بقائیان م، بهرام ع، خلجی ح . 1391 . اثر جنسیت و سطح فعالیت بدنی بر خودپنداره بدنی دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی .فصلنامه نوآوری آموزشی، 47: 94-82 .
بهرام ع ، عبدالملکی ز، صالح صدق پور ب . 1391 . روان سنجی فرم کوتاه پرسشنامه خود توصیف بدنی در دانش آموزان شهر تهران. مجله رفتار حرکتی، 11: 34-13 .
حقیقت س،ابراهیمی ر. 1395.پیش بینی سبک های هویت بر اساس خود پنداره ورفتار اجتماعی در دانش اموزان پسر مقطع متوسطه اول شهرستان پردیس. فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی ،25 :76-63
خاکساری غ،صابونچی ر،سلیمانی م.1398. نقش هوش هیجانی و سبک رهبری مربیان در انگیزش موفقیت و تعهد کشتی گیران نخبه ایران. نشریه پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی،۱۷: 79-69.
رابرتس گ، ‌اسپینگ ک ، پمبرتن س.1382. آموزش روانشناسی ورزشی. ترجمه م واعظ موسوی ، م شجاعی . چاپ اول . تهران: انتشارات رشد . 240 صفحه.
رجبی ح، گائینی ع. 1383. آمادگی جسمانی. چاپ دوم. تهران :انتشارات سمت. 383صفحه.
 رمضانی نژاد ر، پناهی م، میریوسفی س ج، نیازی س م . 1391 . مقایسه نیازهای جسمانی ، مهارتی شناختی و عاطفی دانش آموزان دختر مدارس ایران در درس تربیت بدنی و ورزش. فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزش و رفتار حرکتی ، 3: 105-79 .
شفابخش س، شفیع زاده م، دهخدا م .1388. اثر تمرین و تعلیم مفاهیم آمادگی بر عوامل آمادگی جسمانی در دانش آموزان نوجوان : نقش واسطه ای دانش آموزان وانگیزش درونی.
شمس الف، عبدلی ب، شمسی پور پ. 1392. مقایسه تأثیر رویکردهای یادگیری مشارکتی، رقابتی و انفرادی بر عوامل منتخب آمادگی جسمانی وحرکتی دانش آموزان: نقش واسطه گری کمال گرایی و عزت نفس . مجله رفتار حرکتی،‌12: 64-47.
طبیعی ش، وقارسیدین الف،  سلمانی مود م، حسینی م. 1397. رابطه خود پنداره بدنی با فعالیت ورزشی در دانشجویان پسر  دانشگاه علوم پزشکی بیرجند.مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 25: 61-52.
عبدالملکی ز، بهرام ع، صالح صدق پور ب، عبدالملکی ف. 1390. مدل معادلات ساختاری رابطه بین وضعیت اجتماعی  اقتصادی و خودپنداره بدنی دختران نوجوان: با میانجی گری فعالیت بدنی و شاخص توده بدنی. مجله رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی، 7: 30-13.
فرانکن ر .1384 . انگیزش و هیجان. ترجمه ح شمس اسفندآبادی، غ محمودی، س
    امامی پور. چاپ اول. تهران: انتشارات نشدنی. 747 صفحه.
قزلسفلو ح.1398. الگوی تمایل به جابه جایی والیبالیستها براساس سبک حمایت رفتاری مربی، حمایت و تعهد باشگاهی. مطالعات مدیریت ورزشی ،56: 180-159.   
ﻗﻨﺒﺮﭘﻮر الف، ﺳﻘﺮ ع .1396. ﻣﺪل  ﻳﺎﺑﻲ اﺛﺮﺳﺒﻚ ﻫﺎی  رﻫﺒﺮی ﻣﺮﺑﻴﺎن ﺑﺮرﺿﺎﻳﺖ ﻣﻨﺪی  ورزﺷﻜﺎران ﺣﺎﺿﺮ  در ﻟﻴﮓ ﺑﺮﺗﺮ دووﻣﻴﺪاﻧﻲ اﻳﺮان. ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﻓﻴﺰﻳﻮﻟﻮژی و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ درورزش،9: 120-107 .
گودرزی  م.1392. مدیریت رفتار سازمانی در ورزش.چاپ دوم . تهران:انتشارات دانشگاه تهران. 494 صفحه.
مارتنز ر. 1389 . راهنمای مربیان روانشناسی ورزشی. چاپ اول. تهران: انتشارات بامداد کتاب. 370 صفحه
مهنا س، میکایلی منیع ف ،عیسی زادگان ع.1394 .برسی روابط ساختاری ادراک از جو مدرسه واهداف پیشرفت با خود کار آمدی تحصیلی.مجله روان شناسی مدرسه،1 :138-122.
نجار زاده الف، کاشف م، بهنام م. 1401. پیش بینی مشارکت روان شناختی دانش آموزان به ورزش از طریق سبک رهبری دبیران ورزش: نقش میانجی رضایت وانگیزه ورزشی. مدیریت ورزشی، 1،4: 331-308.
واعظ موسوی م . 1379 . روانشناسی ورزشی. چاپ اول . تهران:دانشنامه بزرگ فارسی.157 صفحه.
واعظ موسوی م. مسیبی ف.1391. روانشناسی ورزشی . چاپ چهارم. تهران: انتشارات سمت.  354 صفحه.
واینبرگ ر، گولد د. 1392 . مبانی روانشناسی ورزش و تمرین. ترجمه م واعظ موسوی، ع حجتی، ن رضا سلطان، م اسماعیلی ،  ر راهداربیگ. چاپ اول. تهران: انتشارات حتمی. 341صفحه.
هاشمی مطلق ش،اصلانخانی م،صفا نیا ع.1398. نقش میانجی حمایت اجتماعی و خودکارآمدی در رابطة بین محیط ادراک شده و مشارکت در فعالیت بدنی اوقات فراغت کارکنان. مطالعات مدیریت ورزشی، 57 : 216-197
یاسمی م،شهرزاد ن،قدیری ف. 1396 .اثر رویکرد معلم محور وجو انگیزشی تبحر گرا بر عزت نفس و مهارت های حرکتی  بنیادی کودکان . مطالعات روان شناسی ورزشی،19 :144-127.
Balsalobre F , lopez sanehez G , Suaez A . (2014) . Relation Ships   between physical   Fitness and physical self-conceps in Spanish  Adoles Cents . Procedia-Social and Behavioral Seiences , 135(15): 343-350 .
Begarie J, Maïano C & Ninot G. (2011). Physical self-concept and teenagers with intellectual disability: age, sex, and weight category effects. The canadian journal of psychiatry,56(3); 179-186.
Cecchini jA , Gonzalez C , Carmona AM , Arruza J , Escarti A , Balague  G. (2001). The in Fluence of the physical education teacher on intrinsic motivation , self  confidence, anxiety , and pre-and post-competition moods . European journal of sport science , 4:1-11.
Chen  M, Zeng  X, Chen Y. (2020). Self-concept and abstinence motivation in male drug addicts: Coping style as a mediator. Scientific Journal Publishers, 7(48): 1-15.
Conde-Pipó, Javier, Melguizo-Ibáñez, Eduardo, Mariscal-Arcas, Miguel, Zurita-Ortega, Félix, Ubago-Jiménez, Jose Luis, Ramírez-Granizo, Irwin, & González-Valero, Gabriel. (2021). Physical Self-Concept Changes in Adults and Older Adults: Influence of Emotional Intelligence, Intrinsic Motivation and Sports Habits. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(4), 1711.
Ertl B & Zauchner-Studnicka S. (2020). GAME-BASED LEARNING FOR FACILITATING GENDER EQUITY IN ICT.  in ternational  Journal of gender, science and technology, 2(12).
Kim I, Ahn J. ( 2021).  The Effect of Changes in Physical Self-Concept through Participation in Exercise on Changes in Self-Esteem and Mental Well-Being. International Journal of Environmental Research and Public Health; 18(10):5224.
Marsh. H. W., Martin. A. and Jackson. S. (2010) Introducing a Short Version of the Physical Self-Description Questionnaire: New Strategies, Short-Form Evaluative Criteria, and Applications of Factor Analyses, journal of sport and exercise psychology, 32, pp: 438-482.
Mayorga D , Coeca A . 2012 . Relationship between Physical Self Concept and Health-Related Physical Fitness in Spanish School Children . Procedia  Soeial and Behavioral Seiences , 69: 659-668.
Nandika K. (2020). Self-Directed Learning Model to Develop Academic Self-Concepts of Class XI Students in 2019/2020 Academic Year. International Journal for Educational Studies, 13(1): 61-80.
Pritchard EM . (2020). Relationship between body-related self-conscious emotions and motivational sport experiences among adolescent females : examining moderation effects of physical self-perceptions. University of British Columbia
Volkova T, Veresov N, Smirnova Y, Lyubimova O. (2020). Students' Self-    attitude and Image of the Physical Self in the Context of Psychological Health. Advances in Social Science, Education and Humanities Research.