تأثیر آموزش ایمن سازی در برابر استرس بر سازگاری جانبازان

نویسندگان

1 دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله

2 دانشگاه ملایر

3 دانشگاه آزاد اسلامی اراک

چکیده

مقدمه: سازگاری مهمترین علامت سلامت روان‌شناختی است و در برگیرنده جنبه‌های عاطفی، اجتماعی، آموزشی، خانوادگی و شغلی است. هدف پژوهش، تعیین تأثیر آموزش ایمن‌سازی در برابر استرس بر سازگاری جانبازان است.
روش: روش پژوهش آزمایشی است. برای این منظور از بین جانبازان مرد 25 درصد و بالاتر، نمونه ای به حجم 60 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شد. آزمودنی‌ها به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار جمع آوری داده‌ها، پرسشنامه سازگاری بل بود. برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از طرح آزمایشی پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد.
نتایج: نتایج آزمونt مستقل برای نمرات افتراقی (تفاوت بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون) نشان داد، آموزش ایمن‌سازی در برابر استرس بر سازگاری کلی، سازگاری خانه، سازگاری تندرستی، سازگاری اجتماعی و سازگاری عاطفی جانبازان تأثیر معنا دار دارد و تنها بر سازگاری شغلی جانبازان تأثیر معنا داری نداشت.
بحث: آموزش ایمن سازی در برابر استرس روش مناسبی جهت افزایش سازگاری جانبازان است.

کلیدواژه‌ها