ساخت و هنجاریابی پرسشنامه تمایل به خودکشی در سربازان

نویسندگان

1 دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشگاه جامع امام حسین (ع)

چکیده

مقدمه: این پژوهش با هدف ساخت و هنجاریابی پرسشنامه تمایل به خودکشی در سربازان شکل گرفت.
روش: در این تحقیق 300 نفر از سربازان مشغول به خدمت در پادگان‌های نظامی به شیوه در دسترس مشارکت داشتند. به این منظور پرسشنامه 35 سوالی برای بررسی تمایل خودکشی در سربازان با استفاده از مبانی نظری و خصوصیات و رگه‌های شخصیتی افراد اقدام کننده به خودکشی ساخته شد. پس از تکمیل پرسشنامه توسط سربازان با استفاده از نرم افزار آماری SPSS داده‌ها مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: یافته‌های حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده نشان داد که ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه که حاکی از پایایی و همسانی درونی آن است برابر 933/0 می باشد که در حد بالا و مناسبی است. روایی پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی در بخش روایی سازه، در حد مطلوب می‌باشد. همچنین نتایج تحلیل عاملی اکتشافی به روش واریماکس، در نهایت پرسشنامه‌ای 34 سوالی با 5 مولفه به دست داد که عبارتند از: مقیاس‌های سلامت روانی، فردی و خانوادگی، امید به آینده، نگرش به خویشتن و سازگاری. در انتها نیز نقطه برش کلی آزمون و به تفکیک هر یک از پنج خرده مقیاس از طریق میانگین و خطای استاندارد میانگین به دست آمد.
بحث: در صورت شناسایی سربازان مستعد خودکشی، می‌توان با اقدامات حمایتی و فوریتی روانشناسانه و اجتماعی جلوی بسیاری از اقدامات خشن علیه خویش را گرفت و افراد بسیاری را مورد حمایت قرار داد.

کلیدواژه‌ها