تعیین شاخص‌های سلامت‌ روانی در یک سازمان نظامی

نویسندگان

1 دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله

2 دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

مقدمه: ارتقاء سلامت‌روانی و پیشگیری از مشکلات روانی یک وظیفه مهم برای مدیران و فرماندهان نظامی و دست‌اندرکاران حوزه سلامت‌روانی در سازمان‌های نظامی است. این مطالعه با هدف تعیین شاخص‌های سلامت‌روانی در محیط‌های نظامی انجام شده است.
روش: این مطالعه براساس روش کیو و در شش مرحله انجام شده‌است. تهیه و تولید نمونه‌های کیو (گویه‌ها)، انتخاب 30 نفر متخصص و کارشناس در حوزه سلامت‌روانی نیروهای نظامی با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند به عنوان مشارکت‌کنندگان در طرح، رتبه‌بندی کیو در یک طیف 9 درجه‌ای براساس میزان اهمیت هر گویه (شاخص)، ثبت داده‌ها با استفاده از برنامه نرم‌افزاریSPSS ، آنالیز آماری از طریق تحلیل آماری کیو (تحلیل مولفه‌های اصلی) انجام شد.
نتایج: مجموعه اولیه‌ای از شاخص‌های سلامت‌روانی (جمعا تعداد 246 شاخص) از تعدادی از منابع علمی خارجی به دست آمد. در مرحله بعد، لیست شاخص‌های اولیه توسط کارشناسان و خبرگان شرکت کننده در مطالعه در گروه‌های متمرکز مورد بحث و گفتگو و همچنین مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته قرار گرفت و در نتیجه آن، 83 شاخص برای انجام رتبه‌بندی نهایی به دست آمد. این شاخص‌ها توسط کارشناسان حاضر در مطالعه رتبه بندی شدند و سپس مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند که در نتیجه آن، 30 شاخص برای استفاده در نظام ‌سلامت‌روانی نیروهای نظامی در سه طبقه وضعیت سلامت‌روانی، نظام سلامت‌روانی و خدمات سلامت‌روانی تعیین و معرفی شد.
بحث: شاخص‌های به دست‌آمده در این تحقیق می‌تواند در اصلاح نظارت‌ها و سیاست‌گذاری‌ها، ارائه خدمات سلامت‌روانی مناسب، ارتقاء سطح سلامت‌روانی سازمان‌های نظامی و به روز رسانی و اندازه‌گیری اطلاعات سلامت‌روانی مفید باشد.

کلیدواژه‌ها