مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای نظمجویی شناختی هیجان در نظمدهی هیجان بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) بوده است. روش: در یک بررسی تک آزمودنی چندخط پایه، سه نفر از مراجعهکنندگان به یک بیمارستان نظامی در شهر تهران به روش نمونهگیری در دسترس به پرسشنامه نظم جویی هیجان و تاثیر رویداد ویرایش (IES-R) پاسخ داده و مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها به روش تحلیل اندازهگیریهای مکرر و به کمک رسم نمودار تجزیه و تحلیل شدند. از فرمول درصد بهبودی و ملاک بهبود تشخیصی نیز برای قضاوت درباره میزان بهبودی استفاده شد. نتایج: بیماران تحت آموزش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان پس از درمان، اثربخشی معناداری در نظم دهی هیجان نشان داده و بهبودی معناداری به لحاظ بالینی کسب نمودند. بحث: آموزش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در نظمدهی هیجان بیماران مبتلا به استرس پس از سانحه اثرگذار میباشد، بنابراین لازم است تا مورد توجه متخصصان بالینی قرار گیرد.
-حسنی، جعفر (1389)، "خصوصیات روانسنجی پرسشنامه نظم جویی شناختی هیجان"، مجله روانشناسی بالینی، شماره سوم، صفحات 73 الی 83.
-رابرت الی هی، دنیس تیرچ، لیزا ا، ناپولیتانو(1393)، تکنیکهای تنظیم هیجان در روان درمانی، منصوری راد ع.ر، چاپ اول، انتشارات کتاب ارجمند، 415 صفحه.
-Abdi, S., Babapour, J., & Fathi, H. (2011). Relationship between cognitive emotion regulation styles and general health of students. Army University of Medical Sciences, 8, 45-53.
-Agar-Wilson, M. & Jackson, T.(2012).Are emotion regulation skills related to adjustment among people with chronic pain, independent of pain coping? European Journal of Pain, 16(1),105-14.
-Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30, 217-237.
-Breslau, N., Kessler, R. C., Chilcoat, H. D., Schultz, L. R., Davis, G. C., & Andreski, P. (1998). Trauma and posttraumatic stress disorder in the community: the 1996 Detroit Area Survey of Trauma. Archives of general psychiatry, 55(7), 626-632.
-DSM-5 (2013), “Diagnostic and statistical manual of mental disorders”, American Psychiatric Association, Washington DC, United States of America.
-Foa, E. B., & Kozak, M. J. (1986). Emotional processing of fear: exposure to corrective information. Psychological bulletin, 99(1), 20.
-Foa, E. B., & Meadows, E. A. (1997). Psychosocial treatments for posttraumatic stress disorder: A critical review. Annual Review of Psychology, 48(1), 449-80.
-Garnefski, N., van der Kommer, T., Kraaij, V., Teerds, J., Legerstee, J., & Onstein, E.(2002). The relationship between cognitive emotion regulation strategies on emotional problems: Comparison between a clinical and a non-clinical sample. European Journal of Personality, 16, 403-420.
-Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation, and emotional problems. Personality and Individual Differences, 30, 1311-1327.
-Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific samples. Personality and Individual Differences, 40, 1659-1669.
-Garnefski, N., Rieffe, C., Jellesma, S., Terwogt, M. M., & Kraaij, V. (2007). Cognitive emotion regulation strategies and emotional problems in 9-11-year-old children. European Child & Adolescent Psychiatry, (16), 1, 1-9.
-Gratz, K. L., & Gunderson, J. G. (2006). Preliminary data on an acceptance-based emotion regulation group intervention for deliberate self-harm among women with borderline personality disorder. Behavior Therapy, 37(1), 25-35.
-Gross, J. J., & Muñoz, R. F. (1995). Emotion regulation and mental health. Clinical psychology: Science and practice, 2(2), 151-164.
-Gross, J. J.(2007).Handbook Of Emotion Regulation. New York: The Guilford Press.
-Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceptual foundations.
-Gross, J. J., John, O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationship and well-being. Personality and Social Psychology, (85), 2, 348-362.
-Grunnert, B. K., Smucker, M. R., Weis, J. M., & Rusch, M. D. (2003). When prolonged exposure fails: Adding an imagery-based cognitive restructuring component in the treatment of industrial accident victims suffering from PTSD. Cognitive and Behavioral Practice, 10(4), 333-346.
-Kessler, R. C., Sonnega, A., Bromet, E., Hughes, M., & Nelson, C. B. (1995). Posttraumatic stress disorder in the National Comorbidity Survey. Archives of general psychiatry, 52(12), 1048-1060.
-Marks, I., Lovell, K., Noshirvani, H., Livanou, M., & Thrasher, S. (1998). Treatment of posttraumatic stress disorder by exposure and/or cognitive restructuring: A controlled study. Archives of general psychiatry, 55(4), 317-325.
-McDermott, M. J., Tull, M. T., Gratz, K. L., Daughters, S. B., & Lejuez, C. W. (2009). The role of anxiety sensitivity and difficulties in emotion regulation in posttraumatic stress disorder among crack/cocaine dependent patients in residential substance abuse treatment. Journal of Anxiety Disorders, 23(5), 591-599.
-Snyder, D. K., Simpson, J. A., & Hughes, J. N. (2006). Emotion regulation in couples and families. Washington, DC: American Psychological Association. doi, 10, 11468-000.
-Strachan M, Daniel F, Gros KJ, Ruggiero C, Lejuez RA, An Integrated Approach to delivering exposure-based treatment for sysmpptomes of PTSD and Dpression in OIF/OEF Veterans: Preliminary Findings. BehavTher. 2012; 43(3):560-569.
-Zlomke, K. R., & Hahn, K. S. (2010). Cognitive emotion regulation strategies: Gender differences and associations to worry. Personality and Individual Differences, 48, 408-413.
حاتمی, محمد, حسنی, جعفر, ارجمندنیا, نیلوفر, & نعیمی پور, فاطمه. (1394). اثر بخشی آموزش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در نظم دهی هیجان بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD). روانشناسی نظامی, 6(22), 23-33.
MLA
محمد حاتمی; جعفر حسنی; نیلوفر ارجمندنیا; فاطمه نعیمی پور. "اثر بخشی آموزش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در نظم دهی هیجان بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)", روانشناسی نظامی, 6, 22, 1394, 23-33.
HARVARD
حاتمی, محمد, حسنی, جعفر, ارجمندنیا, نیلوفر, نعیمی پور, فاطمه. (1394). 'اثر بخشی آموزش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در نظم دهی هیجان بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)', روانشناسی نظامی, 6(22), pp. 23-33.
VANCOUVER
حاتمی, محمد, حسنی, جعفر, ارجمندنیا, نیلوفر, نعیمی پور, فاطمه. اثر بخشی آموزش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در نظم دهی هیجان بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD). روانشناسی نظامی, 1394; 6(22): 23-33.