بررسی تاثیر بازی رایانه ای ورزشی بر بهبود تمرکز در زنان ورزشکار شاغل در یک سازمان نظامی

نویسندگان

دانشگاه تربیت مدرس تهران

چکیده

مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی تاثیر بازی رایانه ای ورزشی بر بهبود تمرکز در زنان شاغل در یک سازمان نظامی بود. روش: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل و نمونه گیری از نوع در دسترس با جایگزینی تصادفی می باشد. نمونه، شامل30 زن ورزشکار شاغل در یک سازمان نظامی است. گروه آزمایش برای 4 هفته، به انجام بازی رایانهای پرداختند. درحالی که گروه کنترل، این دوره را بدون هرگونه مداخلهای گذراندند. قبل و بعد از این مرحله، دو گروه با آزمون D2مورد سنجش قرار گرفتند. جهت انجام پژوهش از آزمون D2، پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و یک نوع بازی رایانه ای ورزشی، استفاده گردید و آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس آنکووا به منظور تحلیل دادهها، به کار رفت. نتایج: بر اساس نتایج به دست آمده، بین نمرات تمرکز گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون، در سطح P

کلیدواژه‌ها


  1. -باقری ف ( 1391). آزمون توجه انتخابی، تمرکزو تلاشمندیD2 ( چاپ اول). تهران: انتشارات ارجمند.
  2. -رضاییان ا، محمدی ع، آزاد فلاح پ (1382). بررسی تاثیر بازی های رایانه ای بر میزان ظرفیت توجه افراد عقب مانده ذهنی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
  3. -جدیدیان ا، پاشا شریفی ح و گنجی ح (1391). فرا تحلیل اثر بازی های رایانه ای خشن وغیر خشن بر پرخاشگری، مجله فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی: 2، (7)، 128-107.
  4. - واعظ موسوی م، مسیبی ف(1386). روانشناسی ورزشی. چاپ اول، تهران: انتشارات سمت، 206-186.
  5. -Bootw, R., Fabiani, M., Kramer, D.,
  6. Simons, J.,ferguson, C.( 2008). The Effects of video game playing on attention memory, and executive control. Acta Psychologica, 129, 387–398.
  7. - Brickenkamp, R& Zillmer, E. (2002).Test pozornosti D2. Prvni ceske vydani. Psyelozyil an upravilkarel balcar. Praha: vydalotestcentr.
  8. - Dondlinger, M.(2007). Educational video game design: A review of the literature.
  9. ,130-44.
  10. - Fang, X., Zhao,F. (2010). Personality and enjoyment of computer game play, Computers in Industry, ( 61), 342-349.
  11. - Green, C.,Dye,M., Bavelier, D. (2009). The development of attention skills in action video game players. Neuro psychologia, ( 47 ) , 1780-1789.
  12. - James, C, Jonathan K.(2007). The impact of video games on Training Surgeons in the 21st century. 142(2), 36-42.
  13. - James, W., Karle, W., Shedden, J.(2010).Task switching in video game player. Acta Psychologica, 134,70-78.
  14. - Kavros, PM., Clarke, T., Strug, L., Halperin, Jm., Dorta, Nj. par, DK. (2008). Attention important in rolandic epilepcy systematic review, 49(9), 1570-1580.
  15. - Posner, MI., Rothbart, MK., Vizueta, N., Levy, KN., Evans, DE.,Thomas, KM., Clark, IN.(2002). Attention a mechanisms of borderline personality Disorder, procnati Acad sci usa, 24,16366-16370.
  16. - Vallet, D., Lamb, R., Annetta, L A.(2013). The gorilla in the room: The impacts of video- game play on visual Attention. Computers in human Behavior, 29, 2183-2187.
  17. - Woltz D, Gardner M.K, Gylls P. (2000).
  18. The role of attention processesin near transfer of cognitive skills, learning and individual differences, 12, 209-251.
  19. - Zillmer, E., Spiers, M., Culbertson, W.(2008) principles of nero psychology. 2, 245-246.
  20. - URL: http:www.computer games sport volley ball 2009.2014.