مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی تاثیر بازی رایانه ای ورزشی بر بهبود تمرکز در زنان شاغل در یک سازمان نظامی بود. روش: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل و نمونه گیری از نوع در دسترس با جایگزینی تصادفی می باشد. نمونه، شامل30 زن ورزشکار شاغل در یک سازمان نظامی است. گروه آزمایش برای 4 هفته، به انجام بازی رایانهای پرداختند. درحالی که گروه کنترل، این دوره را بدون هرگونه مداخلهای گذراندند. قبل و بعد از این مرحله، دو گروه با آزمون D2مورد سنجش قرار گرفتند. جهت انجام پژوهش از آزمون D2، پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و یک نوع بازی رایانه ای ورزشی، استفاده گردید و آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس آنکووا به منظور تحلیل دادهها، به کار رفت. نتایج: بر اساس نتایج به دست آمده، بین نمرات تمرکز گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون، در سطح P
-باقری ف ( 1391). آزمون توجه انتخابی، تمرکزو تلاشمندیD2 ( چاپ اول). تهران: انتشارات ارجمند.
-رضاییان ا، محمدی ع، آزاد فلاح پ (1382). بررسی تاثیر بازی های رایانه ای بر میزان ظرفیت توجه افراد عقب مانده ذهنی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
-جدیدیان ا، پاشا شریفی ح و گنجی ح (1391). فرا تحلیل اثر بازی های رایانه ای خشن وغیر خشن بر پرخاشگری، مجله فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی: 2، (7)، 128-107.
- واعظ موسوی م، مسیبی ف(1386). روانشناسی ورزشی. چاپ اول، تهران: انتشارات سمت، 206-186.
-Bootw, R., Fabiani, M., Kramer, D.,
Simons, J.,ferguson, C.( 2008). The Effects of video game playing on attention memory, and executive control. Acta Psychologica, 129, 387–398.
- Brickenkamp, R& Zillmer, E. (2002).Test pozornosti D2. Prvni ceske vydani. Psyelozyil an upravilkarel balcar. Praha: vydalotestcentr.
- Dondlinger, M.(2007). Educational video game design: A review of the literature.
,130-44.
- Fang, X., Zhao,F. (2010). Personality and enjoyment of computer game play, Computers in Industry, ( 61), 342-349.
- Green, C.,Dye,M., Bavelier, D. (2009). The development of attention skills in action video game players. Neuro psychologia, ( 47 ) , 1780-1789.
- James, C, Jonathan K.(2007). The impact of video games on Training Surgeons in the 21st century. 142(2), 36-42.
- James, W., Karle, W., Shedden, J.(2010).Task switching in video game player. Acta Psychologica, 134,70-78.
- Posner, MI., Rothbart, MK., Vizueta, N., Levy, KN., Evans, DE.,Thomas, KM., Clark, IN.(2002). Attention a mechanisms of borderline personality Disorder, procnati Acad sci usa, 24,16366-16370.
- Vallet, D., Lamb, R., Annetta, L A.(2013). The gorilla in the room: The impacts of video- game play on visual Attention. Computers in human Behavior, 29, 2183-2187.
- Woltz D, Gardner M.K, Gylls P. (2000).
The role of attention processesin near transfer of cognitive skills, learning and individual differences, 12, 209-251.
- Zillmer, E., Spiers, M., Culbertson, W.(2008) principles of nero psychology. 2, 245-246.
- URL: http:www.computer games sport volley ball 2009.2014.
اسلامی گلیردی, فاطمه, & آگیلار وفایی, ماربا. (1394). بررسی تاثیر بازی رایانه ای ورزشی بر بهبود تمرکز در زنان ورزشکار شاغل در یک سازمان نظامی. روانشناسی نظامی, 6(22), 45-53.
MLA
فاطمه اسلامی گلیردی; ماربا آگیلار وفایی. "بررسی تاثیر بازی رایانه ای ورزشی بر بهبود تمرکز در زنان ورزشکار شاغل در یک سازمان نظامی", روانشناسی نظامی, 6, 22, 1394, 45-53.
HARVARD
اسلامی گلیردی, فاطمه, آگیلار وفایی, ماربا. (1394). 'بررسی تاثیر بازی رایانه ای ورزشی بر بهبود تمرکز در زنان ورزشکار شاغل در یک سازمان نظامی', روانشناسی نظامی, 6(22), pp. 45-53.
VANCOUVER
اسلامی گلیردی, فاطمه, آگیلار وفایی, ماربا. بررسی تاثیر بازی رایانه ای ورزشی بر بهبود تمرکز در زنان ورزشکار شاغل در یک سازمان نظامی. روانشناسی نظامی, 1394; 6(22): 45-53.