مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مطالعه میزان اثربخشی طرح واره درمانی مبتنی بر شیوه آموزشی تمثیلی- استعارهای در درمان افسرده خویی جانبازان دچار PTSD انجام شد. روش: از طرح تجربی پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری تک آزمودنی استفاده شد و 5 نفر از جانبازان PTSD دچار اختلال افسرده خویی به روش نمونه گیری هدفمند تحت درمان قرارگرفتند. نتایج: نتایج نشان داد، طرحواره درمانی مبتنیبر الحاق شیوه آموزشی تمثیلی، موجب کاهش معنادار علایم بالینی افسردگی مزمن و نیز طرحواره های ناسازگار اولیه در این بیماران شد و به علاوه این نتایج در یک نوبت پیگیری 2 ماهه دوام مناسبی داشت. بحث: با کمک شیوه آموزشی تمثیلی و تولید حافظه معنایی «مانا» از عناصر درمانی با بهره از داستانهای تمثیلی میتوان گامی موثر، در ثبات نتایج درمان و جلوگیری از عود، در بیماران دچار PTSD مزمن که با مشکلات عدیده انواع حافظه دچار هستند، برداشت.
احمدیان, علیرضا, نظری, علی محمد, حاتمی, محمد, حسن آبادی, حمید رضا, & میرزایی, جعفر. (1391). اثربخشی طرحواره درمانی تمثیلی بر افسرده خویی جانبازان دچار استرس پس از سانحه جنگی مزمن (طرح تجربی تک موردی). روانشناسی نظامی, 3(11), 21-40.
MLA
علیرضا احمدیان; علی محمد نظری; محمد حاتمی; حمید رضا حسن آبادی; جعفر میرزایی. "اثربخشی طرحواره درمانی تمثیلی بر افسرده خویی جانبازان دچار استرس پس از سانحه جنگی مزمن (طرح تجربی تک موردی)", روانشناسی نظامی, 3, 11, 1391, 21-40.
HARVARD
احمدیان, علیرضا, نظری, علی محمد, حاتمی, محمد, حسن آبادی, حمید رضا, میرزایی, جعفر. (1391). 'اثربخشی طرحواره درمانی تمثیلی بر افسرده خویی جانبازان دچار استرس پس از سانحه جنگی مزمن (طرح تجربی تک موردی)', روانشناسی نظامی, 3(11), pp. 21-40.
VANCOUVER
احمدیان, علیرضا, نظری, علی محمد, حاتمی, محمد, حسن آبادی, حمید رضا, میرزایی, جعفر. اثربخشی طرحواره درمانی تمثیلی بر افسرده خویی جانبازان دچار استرس پس از سانحه جنگی مزمن (طرح تجربی تک موردی). روانشناسی نظامی, 1391; 3(11): 21-40.