مقایسه شیوه‌های مقابله با استرس و جرأت ورزی دانش آموزان آموزش‌دیده در پایگاه‌های بسیج و دانش آموزان غیر بسیجی

نویسندگان

1 دانشگاه سیستان و بلوچستان

2 دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان

3 دانشگاه الزاهرا

چکیده

مقدمه: هدف از این پژوهش مقایسه شیوه‌های مقابله با استرس و جرأت‌ورزی دانش آموزان آموزش‌دیده در پایگاه‌های بسیج و دانشآموزان غیر بسیجی بود. روش: روش پژوهش توصیفی، از نوع علی- مقایسه‌ای بود و جامعه‌ آماری را کلیه دانش آموزان پسر بسیجی آموزش‌دیده در پایگاه‌های بسیج مساجد ناحیه دو زاهدان به تعداد 1875 نفر و دانش آموزان پسر عادی مقطع متوسط ناحیه دو زاهدان به تعداد 4769 تشکیل می‌دادند. در این پژوهش از روش نمونه‌گیری، خوشه‌ای چندمرحله‌ای استفاده گردید و تعداد 355 پرسشنامه از بین دانش آموزان عادی و 318 پرسشنامه از بین دانش آموزان آموزش‌دیده در پایگاه‌های بسیج گردآوری شد. ابزار شامل پرسشنامه راهبردهای مقابله‌ای بلینگز و موس و جرأت ورزی گمبریل و ریجی بود. نتایج: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که دانش آموزان آموزش‌دیده در پایگاه‌های بسیج، در برخورد با موقعیت‌های استرس‌زا، از پاسخ‌های (مقابله‌ای رفتاری، مقابله‌ای شناختی و مقابله‌ای حل مسئله) و دانش آموزان عادی مدارس در برخورد با موقعیت‌های استرس‌زا، از پاسخ‌های مقابله‌ای متمرکز بر هیجان و پاسخ‌های اجتنابی بهره می‌برند، همچنین دانش آموزان آموزش‌دیده در پایگاه‌های بسیج، از شیوه‌های جرأت ورزی (پیش‌قدم شدن در آغاز یک برخورد اجتماعی، کنار آمدن و قبول انتقاد، ابراز وجود در موقعیت‌هایی که باید کمک کرد) و دانش‌آموزان عادی مدارس از شیوه‌های جرأت ورزی (رد کردن تقاضا و پس‌خوراند منفی) بهره می‌برند. بحث: دوره‌های بسیج مساجد تأثیر بسزایی در جرأت ورزی و شیوه‌های مقابله با استرس در دانش آموزان دارد.

کلیدواژه‌ها


  1. - آملی خامنه، شهره. (1373). بررسی و مقایسه میزان کارآیی روش جرأت آموزی و روش جرأت آموزی توام با بازسازی شناختی بر روی برخی از نوجوانان مضطرب اجتماعی. پایان نامه کارشناسی ارشد بالینی، انستیتو روان پزشکی تهران.
  2. - آزاد، فلاح. (1380). آسیب شناسی روانی. تهران: انتشارات بعثت.
  3. - امین یزدی، امیر. صالحی فدردی، جواد. (1378). بررسی رابطه سبک اسنادی با استرس ادراک شده. مطالعات تربیتی و روان شناسی;1(2)
  4. - احمدوند، شجاع. (1388). بسیج سیاسی در انقلاب اسلامی ایران و انقلاب ساندنیستی نیکاراگوئه. پژوهشنامه علوم سیاسی، سال چهارم، شماره چهارم.
  5. - بیگی، جمال. حیدرنژاد، کمال. (1394). نقش نهاد بسیج در پیشگیری از بزه و حفظ امنیت اجتماعی و اخلاقی در سطح شهرستان بناب. فصلنامه پژوهش های حفاظتی – امنیتی، 4(14):107-120.
  6. - پورشهباز، عباس. (1372). رابطه‌ بین ارزیابی میزان استرس رویدادهای زندگی و تیپ شخصیت در بیماران مبتلا به سرطان خون. پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران.
  7. - حبی، محمدباقر. فقیری، مژگان. موسوی، اسماعیل. سلیقه دار، آمنه. اسلامی، رضا؛ و ایمانی، هادی. (1389). نیازسنجی تربیتی و آموزشی واولویت بندی آن در بسیج. فصلنامه روانشناسی نظامی، سال اول، شماره دوم.
  8. - رحیمیان بوگر، اسحاق. شاره، حسین. حبیبی عسگرآباد، مجتبی. بشارت، محمدعلی. (1386). بررسی تاثیر شیوههای جرأت ورزی بر سازگاری اجتماعی. فصلنامه نوآوری آموزشی. شماره 23، سال ششم: 30-54
  9. - رسول زاده طباطبایی، کاظم. (1369). بررسی مقایسهای عوامل فشارزای روانی-اجتماعی در رفتارهای مقابله‌ای بین مردم شمال و جنوب شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تربیت مدرس.
  10. - طوسی، حسینعلی. مهری، عباس. (1390). عوامل موثر بر جذب نخبگان کشور به بسیج. دو فصلنامه علمی – پژوهشی مدیریت اسلامی، سال 19، شماره 2.
  11. - طوسی، حسینعلی. مهری، عباس. (1390). عوامل موثر بر جذب نخبگان کشور به بسیج. دو فصلنامه علمی – پژوهشی مدیریت اسلامی، سال 19، شماره 2.
  12. - کرمی، فاطمه. دغاقله، عقیل. حیدری زهراپور، معصومه. (1384). عوامل موثر بر استرس شهروندان تهرانی. تحقیقات علوم اجتماعی.
  13. - مرادی پردنجانی، حجت الله. مطلبی، ساناز. (1393). بررسی عوامل موثر در مشارکت اعضای بسیج در ارتقاء نظم و امنیت اجتماعی. فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، 17(64).
  14. - نظافتی، ایرج. (1394). نسل سوم انقلاب در مدرسه عشق نقش بسیج دانش آموزی در عرصه علم و سازندگی. برگرفته شده از آدرس: http://www.vista.ir/article
  15. - Al-Ameri, M.H.I. Gee, I. Mua'ala, E.G.A. Wallymahmed,A. (2015). Ways of Coping to deal with Stress used by The Iraqi Repatriated Prisoners of the Iran-Iraq War, 1980-1988. KUFA JOURNAL FOR NURSING SCIENCES, Vol.5(1):1-12
  16. - Billings AG, Moos RH. (1981). The role of coping responses and social; resources in attenuating the stress of life events. Journal of Behavioural Medicine, 4: 139-157.
  17. - Folkman, S. Lazarus, R.S. (1986). Stress processes and depressive symptomatology. Journal of abnormal psychology, 95, 707 – 113.
  18. - Gambrill, E. Richey, c. (1975). An assertion inventory for use in assessment and research. Behavior Therapy, 6, 550 – 561.
  19. - Garcı´a-Lo´pez, L.M. Gutie´rrez, D. (2015). The effects of a sport education season on empathy and assertiveness. Physical Education and Sport Pedagogy, Vol. 20(1): 1–16.
  20. - Heidari Pahlavian A. Gharakhani M. Mahjub, A. (2011). H. Hostility, type a personality and coronary heart disease. Scientific Journal of Hamadan university of Medical Sciences,15(4): 44-47.
  21. - Hill, C. Mentor, F. Hess, R. (2014). School Stress, Academic Performance, and Coping in College Freshmen. School Stress, Performance, and Coping, Vol 4(2): 90-97.
  22. - Wolf, L. Stidham, A.W. Ross. R. (2015). Predictors of Stress and Coping Strategies of US Accelerated vs. Generic Baccalaureate Nursing Students: An Embedded Mixed Methods Study. Nurse Education Today, Vol 35(1): 201–205.