مقدمه: یکی از رایجترین اختلالات روانپزشکی در میان کودکان پیشدبستانی اختلالات رفتاری ایذایی هستند که عمدتاً شامل اختلال نافرمانی مقابلهای میباشد. هدف پژوهش حاضر مقایسه تأثیر روش درمانی پذیرش/تعهد و روش درمانی دیالکتیکی بر روی کودکان دارای نافرمانی مقابلهای است. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع کارآزمایی بود. تعداد 30 کودک 7 تا 12ساله مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای مراجعه کننده به یک بیمارستان نظامی با تشخیص روانپزشک اطفال انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شده و هر یک از گروهها تحت 8جلسه هفتگی دو ساعته درمان مبتنی بر پذیرش/تعهد و رفتار درمانی دیالکتیکی قرار گرفتند. والدین کودکان یک بار قبل و یک بار بعد از ارائه متغیر مستقل پرسش نامه علائم مرضی کودکان را تکمیل کردند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون T همبسته و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که هر دو درمان تعهد/پذیرش و رفتاردرمانی دیالکتیکی به طرز معناداری در سطح 0/001 در درمان اختلال نافرمانی مقابلهای مؤثر هستند (0/001>P) و بین درمانها تفاوت معناداری به لحاظ اثربخشی وجود نداشت (0/357
- ایزدی، راضیه.، و عابدی، قدرت. (1394). درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد. تهران: انتشارات جنگل.
- پورفرج عمران، مجید. (1390). اثربخشی درمان گروهی پذیرش و تعهد بر هراس اجتماعی دانشجویان. مجله دانش و تندرستی. 6 (2)، 1-5.
- توکلیزاده، جهانشیر.، بوالهری، جعفر.، مهریار، امیرهوشنگ.، و دژکام، محمود (1376). همهگیریشناسی اختلالات رفتاری ایذایی و کمبود توجه در دانش آموران دبستانی شهر گنایاد. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. 3(1 و 2)،40-52.
- سادوک، بنجامین. جیمز. و سادوک، ویرجینیا. آلکوت (2007). خلاصهی روانپزشکی: علوم رفتاری و روانپزشکی بالینی. ترجمهی فرزین رضاعی (1387). تهران: ارجمند.
- عباسی، مرضیه.، نشاط دوست، حمید طاهر. (1392). اثربخشی درمان تعامل والد کودک بر نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای. فصلنامه روانشناسی بالینی، 5(3)، 59-67.
- علوی، خدیجه.، مدرس غروی، مرتضی.، امینیزدی، سیدامیر.، و صالحی فدردی، جواد (1390). اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی به شیوه گروهی (با تکیه بر مولفههای هوشیاری فراگیر بنیادین، تحمل پریشانی و تنظیم هیجانی) بر نشانه های افسردگی در دانشجویان. مجله اصول بهداشت روانی، 13(2)، 124-135.
- قهاری، شهربانو (1375). بررسی مقایسه ای میزان شیوع اختلالات رفتار ایذایی و کمبود توجه، افسردگی و اضطراب فراگیر در کودکان شاهد، محروم از پدر، جانباز و عادی شهر چالوس با ابزار CSI-4 . پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. انستیتو روانپزشکی تهران.
- کلانتری، مهرداد.، مولوی، حسن.، و توسلی، میترا (1384). رابطه شیوه های فرزند پروری و اختلالات رفتاری در کودکان پیش دبستانی شهر اصفهان. دانش و پژوهش در روان شناسی. 24، 59-68.
- نجفی، محمود.، فولاد چنگ، محبوبه.، علیزاده، حمید.، و محمدیفر، محمدعلی (1388). میزان شیوع اختلال کاستی توجه و بیشفعالی، اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابلهای در دانشاموزان دبستانی. پژوهش در حیطهی کودکان استثنایی. 9 (3)، 239-254.
- نریمانی، محمد.، بگیان کولهمرز، احدی، بتول، ابوالقاسمی عباس (1393). اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیکی گروهی بر کاهش نشانههای اختلال نقص توجه/بیشفعالی و بهبود کیفیت زندگی دانشآموزان. مجله روانشناسی بالینی. 1(21)، 14-1.
- Alavi, A., Sharifi, B., Ghanizadeh, A., Dehbozorgi, G. (2014). Effectiveness of cognitive-behavioral therapy in decreasing suicidal ideation and hopelessness of the adolescents with previous suicidal attempts. Iranian journal of pediatrics, 23(4), 467-472.
- American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub.
- Bach, P., Hayes, S. C. (2002). The use of acceptance and commitment therapy to prevent the rehospitalization of psychotic patients: a randomized controlled trial. Journal of consulting and clinical psychology, 70(5), 1129-1139.
- Bohus, M., Haaf, B., Simms, T., Limberger, M. F., Schmahl, C., Unckel, C., ... Linehan, M. M. (2004). Effectiveness of inpatient dialectical behavioral therapy for borderline personality disorder: a controlled trial. Behaviour research and therapy, 42(5), 487-499.
- Bond, F. W., Bunce, D. (2003). The role of acceptance and job control in mental health, job satisfaction, and work performance. Journal of applied psychology, 88(6), 1057-1067.
- Burt, S. A., Krueger, R. F., McGue, M., Iacono, W. G. (2001). Sources of covariation among attention-deficit/hyperactivity disorder, oppositional defiant disorder, and conduct disorder: the importance of shared environment. Journal of Abnormal Psychology, 110(4), 516-525.
- Chronis, A. M., Jones, H. A., Raggi, V. L. (2006). Evidence-based psychosocial treatments for children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder. Clinical psychology review, 26(4), 486-502.
- Forman, E. M., Herbert, J. D. (2009). New directions in cognitive behavior therapy: Acceptance-based therapies. General principles and empirically supported techniques of cognitive behavior therapy, 77-101.
- Ghomian, S., Shairi, M. R. (2014). The effectiveness of acceptance and commitment therapy for children with chronic pain (chact) on the function of 7 to 12 year-old children. International Journal of Pediatrics, 2(3.1), 195-203.
- Gifford, E. V., Kohlenberg, B. S., Hayes, S. C., Antonuccio, D. O., Piasecki, M. M., Rasmussen-Hall, M. L., Palm, K. M. (2004). Acceptance-based treatment for smoking cessation. Behavior therapy, 35(4), 689-705.
- Gimpel, G. A., Peacock, G. G., Holland, M. L. (2003). Emotional and behavioral problems of young children: Effective interventions in the preschool and kindergarten years. Guilford Press.
- Gorfain, J. R. (2010). Act of Love. Gastronomica, 10(2), 22-23.
- Grayson, P., Carlson, G. A. (1991). The utility of a DSM-III-R-based checklist in screening child psychiatric patients. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 30(4), 669-673.
- Greene, R. W., Biederman, J., Zerwas, S., Monuteaux, M. C., Goring, J. C., Faraone, S. V. (2002). Psychiatric comorbidity, family dysfunction, and social impairment in referred youth with oppositional defiant disorder.American Journal of Psychiatry. 1214-1224.
- Harvey, P., Penzo, J. A. (2009). Parenting a Child who has Intense Emotions: Dialectical Behavior Therapy Skills to Help Your Child Regulate Emotional Outbursts & Aggressive Behaviors. New Harbinger Publications.
- Hayes, S. C., Levin, M. E., Plumb-Vilardaga, J., Villatte, J. L., Pistorello, J. (2013). Acceptance and commitment therapy and contextual behavioral science: Examining the progress of a distinctive model of behavioral and cognitive therapy. Behavior Therapy, 44(2), 180-198.
- Hayes, S. C., Lillis, J. (2012). Acceptance and commitment therapy. American Psychological Association.
- Heflinger, C. A., Humphreys, K. L. (2008). Identification and treatment of children with oppositional defiant disorder: A case study of one state's public service system. Psychological Services, 5(2), 139-152.
- Linehan, M. M. (2015). DBT® skills training manual. Guilford Publications.
- Miller, A. L., Rathus, J. H., Landsman, M., Linehan, M. M. (2006). Dialectical Behavior Therapy: Multi-family skills training group. Unpublished manual.
- Nolan, E. E., Gadow, K. D., Sprafkin, J. (2001). Teacher reports of DSM-IV ADHD, ODD, and CD symptoms in schoolchildren. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 40(2), 241-249.
- Perepletchikova, F., Axelrod, S. R., Kaufman, J., Rounsaville, B. J., Douglas‐Palumberi, H., Miller, A. L. (2011). Adapting Dialectical Behaviour Therapy for children: Towards a new research agenda for paediatric suicidal and non‐suicidal self‐injurious behaviours. Child and adolescent mental health, 16(2), 116-121.
- Savickas, M. L. (2011). Career Counseling (Theories of Psychotherapy). Washington, DC, American Psychological Assocition.
- Spencer, T. J., Wilens, T. E., Biederman, J., Weisler, R. H., Read, S. C., Pratt, R. (2006). Efficacy and safety of mixed amphetamine salts extended release (Adderall XR) in the management of attention-deficit/hyperactivity disorder in adolescent patients: a 4-week, randomized, double-blind, placebo-controlled, parallel-group study. Clinical therapeutics, 28(2), 266-279.
- Swain, J., Hancock, K., Dixon, A., Bowman, J. (2015). Acceptance and Commitment Therapy for children: A systematic review of intervention studies. Journal of Contextual Behavioral Science, 4(2), 73-85.
- Wagner, A. W., Rizvi, S. L., Harned, M. S. (2007). Applications of dialectical behavior therapy to the treatment of complex trauma‐related problems: When one case formulation does not fit all. Journal of traumatic stress, 20(4), 391-400.
- Wicksell, R. K., Melin, L., Lekander, M., Olsson, G. L. (2009). Evaluating the effectiveness of exposure and acceptance strategies to improve functioning and quality of life in longstanding pediatric pain–a randomized controlled trial. Pain, 141(3), 248-257.
- Wilson, K. G., Bordieri, M. J., Flynn, M. K., Lucas, N. N., Slater, R. M. (2011). Understanding Acceptance and Commitment Therapy in context: a history of similarities and differences with other cognitive behavior therapies.Acceptance and Mindfulness in Behavior Therapy: understanding and applying the new therapies. Hoboken, NJ: John Wiley and Sons, Inc, 10, 9781118001851.
رادفر, شکوفه, ملازمانی, فاطمه, & کاوئی, سوسن. (1395). مقایسه اثربخشی دو روش درمانی پذیرش/تعهد و روش رفتار درمانی دیالکتیکی بر نافرمانی مقابلهای در یک بیمارستان نظامی. روانشناسی نظامی, 7(25), 5-19.
MLA
شکوفه رادفر; فاطمه ملازمانی; سوسن کاوئی. "مقایسه اثربخشی دو روش درمانی پذیرش/تعهد و روش رفتار درمانی دیالکتیکی بر نافرمانی مقابلهای در یک بیمارستان نظامی", روانشناسی نظامی, 7, 25, 1395, 5-19.
HARVARD
رادفر, شکوفه, ملازمانی, فاطمه, کاوئی, سوسن. (1395). 'مقایسه اثربخشی دو روش درمانی پذیرش/تعهد و روش رفتار درمانی دیالکتیکی بر نافرمانی مقابلهای در یک بیمارستان نظامی', روانشناسی نظامی, 7(25), pp. 5-19.
VANCOUVER
رادفر, شکوفه, ملازمانی, فاطمه, کاوئی, سوسن. مقایسه اثربخشی دو روش درمانی پذیرش/تعهد و روش رفتار درمانی دیالکتیکی بر نافرمانی مقابلهای در یک بیمارستان نظامی. روانشناسی نظامی, 1395; 7(25): 5-19.