نقش پیش‌بینی‌کنندگی حمایت اجتماعی ادراک‌شده در رشد و تحول پس از سانحۀ جانبازان نابینا

نویسندگان

دانشگاه علامه طبابایی

چکیده

مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش پیش‌بینی‌کنندگی‌ حمایت اجتماعی ادراک‌شده در رشد و تحول پس از سانحۀ جانبازان نابینا بود. روش: شرکت‌کنندگان در پژوهش 110 نفر از جانبازان نابینا بودندکه از طریق نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند و پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک‌شده زیمن و همکاران (1988) و پرسشنامه رشد و تحول پس از سانحه تدسکی ‌و‌ کالهون (1996) را با کمک پرسشگر تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از SPSS و آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج: یافته‌ها نشان داد که بین حمایت اجتماعی ادراک‌شده با رشد‌ و تحول پس از سانحه، رابطه وجود دارد که مقدار آماره F به‌دست‌آمده برابر با 234/067 است که در سطح آلفای‌ کوچکتر از 0/01 معنا‌دار است و مقدار ضریب رگرسیونی استانداردشده (Beta) برای مولفه‌های ‌حمایت اجتماعی ادراک‌شده هم این‌گونه به‌دست آمد: حمایت خانواده برابر با 0/376، حمایت دوستان برابر با 0/183 و حمایت دیگران برابر با 0/429 است. بنابراین باتوجه‌به مقدار آماره‌های t به‌دست‌آمده، همه مؤلفه‌ها در سطح آلفای 0/01 معنا‌دارند. بحث: حمایت اجتماعی ادراک‌شده به‌طور معنا‌داری قادر است رشد و تحول پس از سانحه را پیش‌بینی کند. همچنین هرکدام از مؤلفه‌های حمایت اجتماعی ادراک‌شده به‌طور مجزا، رشد و تحول پس از سانحه را پیش‌بینی می‌کنند.

کلیدواژه‌ها


  1. افروز، غلامعلی (1391)، مقدمه‌ای بر روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، تهران: دانشگاه تهران.
  2. تمنائی‌فر، محمدرضا و منصوری‌نیک، اعظم (1392)، پیش‌بینی رضایت از زندگی براساس رگه‌های شخصیتی، حمایت اØ‌تماعی و بهزیستی معنوی، فصلنامۀ پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، سال8، شمارۀ29: 72-92.
  3. حسام، مسلم؛ آسایش، حمید؛ قربانی، مصطفی؛ شریعتی، علی‌رضا و نصیری، حسین (1390)، ارتباط حمایت اØ‌تماعی ادراک‌شده، سلامت روان و رضایت از زندگی در دانشØ‌ویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌های دولتی شهر گرگان، مØ‌لۀ علمی دانشکده پرستاری و مامایی بویه گرگان، سال8، شمارۀ1: 34-41.
  4. سیدمحمودی، سیدØ‌واد؛ رحیمی، چنگیز و محمدی Ø‌ابر، نوراله (1392)، ویژگی‌های روان‌سنØ‌ی پرسشنامه رشد پس از سانحه، روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، دورۀ3، شمارۀ13: 93- 108.
  5. سیف نراقی، مریم و نادری، عزت‌الله (1392)، روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، تهران: ارسباران.
  6. صادقی، میثم؛ تقوا، ارسیا؛ گودرزی، ناصر و راه‌‍‌نØ‌ات، امیرحسین (1395)، روایی و پایایی نسخه فارسی فهرست اختلال استرس پس از ضربه در Ø‌امعه Ø‌انبازان ناشی از Ø‌نگ، فصلنامۀ طب Ø‌انباز، دورۀ8، شمارۀ4: 249-244.
  7. قربانی، زهرا (1392)، گزارش و نقد پایان‌نامه کیفی رشد پس آسیبی: یک پژوهش کیفی (نظریه برخاسته از داده‌ها)، پایان‌نامۀ دکتری روان‌شناسی بالینی.
  8. قمری، محمد؛ رضاخانی، سیمین‌دخت و ملالو، منیژه (1393)، بررسی دل‌زدگی زناشویی با حمایت اØ‌تماعی ادراک‌شده و Ø‌هت‌گیری زندگی، فصلنامۀ مشاوره و روان‌درمانی، دورۀ3، Ø´ 11: 25-37.
  9. کاظمی، امید؛ Ø´Ø‌اع‌الدین، سیدصدرالدین و حدادنژاد، ملیحه (1395)، مقایسه قدرت چرخش‌دهنده مفصل شانه در اندام غالب و غیرغالب و ارتباط آنها با میزان درد شانه ورزشکاران مرد بستکبال باویلچر، فصلنامۀ طب Ø‌انباز، دورۀ8، Ø´ 2: 88-84.
  10. کاظمیان، سمیه (1395)، توان‌بخشی و مشاوره خانواده، تهران: دانژه.
  11. مسعودنیا، ابراهیم؛ فروزان‌نیا، سیدخلیل و منتظری، مرضیه (1390)، بررسی رابطه بین حمایت اØ‌تماعی ادراک‌شده و پایبندی بیماران قلبی کرونر به توصیه‌های پزشکی بعد از Ø‌راحی بای پس، مØ‌لۀ علمی - پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دورۀ19، شمارۀ6: 798-806.
  12. مهرابی، حسینعلی؛ نوروزی، ستار؛ میرزایی، غلام‌رضا و کاظمی، حمید (1393)، تبیین رشد پس از ضربه براساس شیوه‌های مقابله با استرس، سبک‌های دلبستگس و کیفیت زندگی در Ø‌انبازان مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه، فصلنامۀ پرستار و پزشک در رزم، شمارۀ4، سال 2: 159-153.
  13. میرسمیعی، مرضیه (1384)، بررسی رابطه بین خودکار آمدی، حمایت اØ‌تماعی و اضطراب امتحان با سلامت روانی دانشØ‌ویان دختر و پسر دانشگاه علامه طباطبایی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
  14. ناصح، مژده؛ قاضی‌نور، مهدی؛ Ø‌غتایی، محمدتقی؛ نØ‌ومی، مرضیه و همکاران (1390)، گونۀ فارسی پرسشنامه حمایت اØ‌تماعی، فصلنامۀ رفاه اØ‌تماعی، سال11، شمارۀ41: 264-251.
  15. وهابی، نسیم؛ گوهری، محمودرضا؛ آذربر، علی و صالحی، مسعود (1393)، بررسی کیفیت زندگی Ø‌انبازان نابینا با استفاده از مدل راش، نشریۀ Ø‌راحی ایران، دورۀ22، شمارۀ3: 58-50.
  16. American Psychiatric Association. (2015). [Diagnos-tic & Statistical the Manual of Mental Disor-ders-5]. Translated by; Yahiya Sayyed moham-madi. Doran Publishing, 105-111 [Persian].
  17. Calhoun, LG. & Tedeschi, RG. (2004). The foundations of posttraumatic growth: Newconsiderations. Journal of Psychological Inquiry, 15(1), 93-102.
  18. Dyck, KT & Holtzman, S. (2013). Understanding humor styles and well-being: The importance of social relationships and gender. Personality and Individual Differences, 55, 53–58.
  19. Gulact F. (2010). The effect of perceived social support on subjective well-being. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2(38), 44-49.
  20. Jung, Won Chun & Moon, J. Lee. (2017). When does individuals’ willingness to speak out increase on social media? Perceived social support and perceived power/control. Computers in Human Behavior 74, 120e129.
  21. Lijuan, Zhang., Shupeng, Zhang., Ying, Yang & Caina, Li. (2017). Attachment orientations and dispositional gratitude: Themediating roles of perceived social support and self-esteem. Personality and Individual Differences 114, 193–197.
  22. McElheran, M., Briscoe-Smith, A., Khaylis, A., Westrup, D & et al. (2012). A conceptual model of post-traumatic growth among children and adolescents in the aftermath of sexual abuse. J Counseling Psy-chology Quarterly, 25(1), 73-82.
  23. Rueger, SY., Malecki, CK & Demaray, MK. (2010). Relationship between Multiple Sources of Perceived Socia Support and Psychological and Academic Adjustment in Early Adolescence: Comparisons across Gender. Journal of outh and Adolescence, 39(1), 47-61.
  24. Siobhan, Howard., Ann-Marie, Creaven., Brian, M. Hughes., Éanna, D. O’Leary & Jack, E. James. (2017). Perceived social support predicts lower cardiovascular reactivity tostress in older adults. Biological Psychology 125, 70–75.
  25. Wanfen, Chen., Dajun, Zhang., Yangu, Pan., Tianqiang, Hu., Guangzeng, Liu & Shilan, Luo. (2017). Perceived social support and self-esteemasmediators of the relationship between parental attachment and life satisfaction among Chinese adolescents. Personality and Individual Differences 108, 98–102.