مقدمه: پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی سایکودراما بر تابآوری سربازان یکی از پادگانهای نظامی استان اصفهان است. روش: از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری، شامل کلیه سربازان یکی از پادگانهای نظامی اصفهان است که دارای گرایش به خودکشی بودند. تعداد 20 نفر از این سربازان با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه (10 نفر) آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آزمون افکار خودکشی بک (BSSI) و تابآوری کونر دیویدسون بهعنوان پیشآزمون برای هر دو گروه اجرا شد. برای گروه آزمایش، مداخله فنهای سایکودراما به مدت 10 جلسۀ 2 ساعته، هفتهای دو بار انجام شد و گروه کنترل در این مدت هیچ مداخلهای دریافت نکردند. بعد از اتمام جلسات، هر دو آزمون مجدداً برای دو گروه اجرا شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس باهدف کاهش و حذف تأثیر متغیر همگام (پیشآزمون و جمعیتشناختی) استفاده شد. نتایج: یافتهها نشان داد که کاربرد روش سایکودراما بر میزان گرایش به افکار خودکشی و تابآوری سربازان مؤثر است و موجب کاهش گرایش به خودکشی و افزایش میزان تابآوری سربازان شده است. بحث: در تبیین این یافته میتوان گفت وجه امتیاز این رویکرد عملیبودن آن است؛ چراکه فرد مسئلهاش را در صحنه مطرح میکند و خود در مورد راهحلهای آن میاندیشد و با کشف راهحلهای نهایی به تمرین آن در صحنه میپردازد.
Amarante, J. (2013). Jamarante@ctcenter.com 20/02/2013, 21:15.
Blatner. Adam. (2000). Foundations of psychodrama, history, theory, and practice.Springer Publishing.
British Psychodrama Association. (2010). The Effectiveness of Psychodrama Psychotherapy and action methods, Royal Agricultural Colleg, Cirencester.
CarbonelDM. (1999). Psychodrama groups for girls coping whith trauma, International. Journal of Group psychotherapy, 49(3) : 285 â 306
Charmin S. (2009). Resolving Painful Emotional Experience during Psychodrama. A dissertation submitted to the School of Psychology and Counselling for The degree of doctor of philosophy, Queensland University of Technology.
Gitterman, A. & Germain, C.B. (2008).The life model of social workpractice. New York: Columbia University Press.
Hamamci, Z. (2002). The effect of integrating psychodrama and cognitive behavioral therapy on reducing cognitive distortions in interpersonal relationship, Journal of group psychotherapy, psychodrama,& sociometry, 28,: 3-13.
Konopik DA&Cheung M. (2013). Psychodrama as a social work modality ,Texas Children's Hospital, Houston, USA, J Palliat Med. 15(9): 1006-10 .
Kruczek, T; Zagelbaum, A. (2004). Lncreasing adolescent awareness of at risk behaviors via psychoeducational drama. The Arts in Psychotherapy, 31, 1-10.
Karatas, Z.,&Gokeakan, Z. (2009). Acomparative investigation of the effects of cognitive- behavioral group practices and psychodrama on aggression, Journal of Educational Science, Theory & practice, 9: 1441-1452
Lippe, WA. (1992). Stanislavski affective memory as a therapeutic tool,Journal of Group Psychiatry, Psychodrama and Sociometry, 45(3): 105-111.
Oguzhanoglu N, Osman O. (2005). The elderly, nursing homes and life Voyages: a psychodrama group study.16(2), 124-32.
Oflaz F, Meriç M, Yuksel Ã&Ozcan CT. (2011). Psychodrama: an innovative way of improving self-awareness of nurses. J Psychiatr Ment Health Nurs,18(7), 75 â 569.
Wright, P. (2006 ). Drama education and development of self: Myth or reality?, Social Psychology of Education, 10.1007/s11218-005-4791-y.
World Health Organization. (2000). Multisite Intervention Study on Suicidal Behaviors- SUPRE-MISS: components and instruments. Geneva: World Health Organization.
کارخانه, پروین, محمد زاده, رضا, رئیسی, زهره, & زاده محمدی, علی. (1396). اثربخشی سایکودراما بر تابآوری سربازان دارای گرایش به خودکشی. روانشناسی نظامی, 8(29), 39-51.
MLA
پروین کارخانه; رضا محمد زاده; زهره رئیسی; علی زاده محمدی. "اثربخشی سایکودراما بر تابآوری سربازان دارای گرایش به خودکشی", روانشناسی نظامی, 8, 29, 1396, 39-51.
HARVARD
کارخانه, پروین, محمد زاده, رضا, رئیسی, زهره, زاده محمدی, علی. (1396). 'اثربخشی سایکودراما بر تابآوری سربازان دارای گرایش به خودکشی', روانشناسی نظامی, 8(29), pp. 39-51.
VANCOUVER
کارخانه, پروین, محمد زاده, رضا, رئیسی, زهره, زاده محمدی, علی. اثربخشی سایکودراما بر تابآوری سربازان دارای گرایش به خودکشی. روانشناسی نظامی, 1396; 8(29): 39-51.