پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی همسران نظامیان با تأکید ‌بر باورهای فراشناختی و راهبردهای تنظیم هیجانی

نویسنده

امام حسین (ع)

چکیده

مقدمه: خانواده‏هایی که سرپرست آنها در مشاغل نظامی خدمت می‏کنند، به‌دلایل حساسیت‏ها و مخاطرات ویژه شغلی فرد نظامی از اهمیت بسیاری برخوردار است. بنابراین، طرح حاضر به بررسی نقش باورهای فراشناختی و راهبردهای تنظیم هیجانی بر بهزیستی روان‌شناختی همسران نظامیان پرداخته است. روش: پژوهش حاضر با استفاده از طرح گذشته‌نگر پیش‌بینی با استفاده از سه پرسشنامه شامل: باورهای فراشناختی ولز و کارترایت، تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و بهزیستی روان‌شناختی ریف انجام شد. اطلاعات به‌دست‌آمده از 99 آزمودنی باروش نمونه‌گیری خوشه‌ای، مورد تحلیل رگرسیون هم‌زمان قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد، باورهای مثبت درباره نگرانی اطمینان به حافظه، تمرکز مجدد مثبت و فاجعه‌آمیزی، قادر به پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی همسران نظامیان هستند. بحث: هرچه همسران نظامیان در روبه‌روشدن با مسائل، رویدادی منفی را بزرگ و فاجعه قلمداد نمایند، اطمینان کمی به حافظه خود داشته باشند و تصور نمایند که با نگرانی بیشتر قدرت تسلط بر مسائل را پیدا می‌کنند، بهزیستی و سلامت روان‌شناختی آنها کمتر خواهد بود. درحالی‌که تمرکز بر امور مثبت در روبه‌روشدن با مسائل نگران‌کننده بهزیستی روان‌شناختی این افراد را بالا خواهد برد.

کلیدواژه‌ها


  1. احمدوند، زهرا؛ حيدري‌نسب، لیلی و شعيري، محمد (1391)، تبيين بهزيستي روان‌شناختی براساس مؤلفه‌های ذهن‌آگاهي، روان‌شناسي سلامت؛ 2: 69-60.
  2. احمدوند، محمد و صادقي، مرتضی (1385)، نيازهاي كاركنان نيروي انتظامي Ø‌مهوري اسلامي ايران: اولویت‌ها و مقايسه آنها برحسب ویژگی‌های Ø‌معيت‌شناختي، دانشور رفتار 13، 17: 30-15.
  3. احمدی، خدابخش (1381)، بررسی و تحلیل وضعیت بهداشت روانی خانواده نظامیان در دهه دوم بعد از Ø‌نگ تحمیلی، خلاصه مقالات کنگره سراسری طب نظامی، انتشارات دانشگاه امام حسین، 102.
  4. برنشتاین، اچ. و برنشتاین، ان. (1380)، زناشویی درمانی از دیدگاه رفتاری- ارتباطی، ترØ‌مه رضا سهرابی، تهران: انتشارات رشد.
  5. بیابان‌گرد، اسماعیل (1381)، تحلیلی بر فراشناخت و شناخت درمانی. تازه‌های علوم شناختی 4، 4.
  6. پروچاسکا، Ø‌. او. و نورکراس، Ø‌. س. (1381)، نظریه‏هاي روان‌درمانی، ترØ‌مۀ یحیی سیدمحمدي، تهران: رشد؛ 1381.
  7. Ø‌وشن‌لو، محمد؛ رستمی، رسول و نصرت‌آبادی، محمد (1385)، بررسی ساختار عامل مقیاس بهزیستی Ø‌امع، فصلنامه روان‌شناسی تحولی روان‌شناسان ایرانی 3، 9: 51-39.
  8. خانØ‌انی، مرتضی؛ شهیدی، Ø´.؛ فتح‌آبادی، Ø‌واد؛ مظاهری، محمدعلی و شکری،احمد ( 1393)، ساختار عاملی و ویژگی‌های روان‌سنØ‌ی فرم کوتاه (18 سؤالی) مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف در دانشØ‌ویان دختر و پسر، اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی 32: 36 -27.
  9. خداپناهی، محمد کریم (1376)، انگیزش و هیØ‌ان، تهران: انتشارات سمت.
  10. روزنهان، ديويد. ال و سليگمن، مارتين اي. پي. (1381)، روان‌شناسي نابهنØ‌اري، يحيي سيدمحمدی. تهران: نشر ساوالان.
  11. زنØ‌انی طبسی، رضا (1383)، ساخت و هنØ‌اریابی مقدماتی آزمون بهزیستی روان‌شناختی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه تهران.
  12. سادوك، ب. ، سادوك، و. (1383)، خلاصه روان‌پزشکی کاپلان و سادوك، ترØ‌مه نصرت پورافکاري، تبریز: انتشارات شهرآب.
  13. میرزمانی، سیدمحمد (1381)، ویژگی‏های خانواده‏های نظامی، خلاصه مقالات کنگره سراسری طب نظامی، انتشارات دانشگاه امام حسین (ع): 456.
  14. Adrian M, Zeman, J, Veits G (2011), Methodological implications of the affect revolution: A 35-year review of emotion regulation assessment in children. J Exp Child Psychol. 110, 171-97.
  15. Aldao A, Nolen-Hoeksema S. (2010), Specificity of cognitive emotion regulation strategies: A transdiagnostic examination. Behav Res Ther. 48, 974-83.
  16. Aldwin, C. , & Revenson, T. A. (1987),"Does coping help? A reexamination of the relation between coping and mental health". Journal of Personality and Social Psychology. 53, 337-348.
  17. Aldwin, C. M. (1994), Stress, coping and development. New York: The Guilford Press.
  18. Amstadter, A. (2008), Emotion regulation and anxiety disorders. Journal of Anxiety Disorders; 22, 211–221.
  19. Barahmand U. (2009), Meta-cognitive profiles in anxiety disorders. Psychiatry Res; 169, 240-243.
  20. Bargh, J. A. , & Williams, L. E. (2007), The nonconscious regulation of emotion. In J. Gross (Ed. ), Handbook of emotion regulation . New York: Guilford.
  21. Begley, T. M.(1994), Expressed and suppressed anger as predictors of health complaints. Journal of Organizational Behavior 15, 503-516.
  22. Besharat, M. A. , Sadat Mirjalili, R. & Bahrami Ehsan, H.(2015), The mediating role of meta-cognitive beliefs and cognitive emotion regulation deficit on the relationship between cognitive perfectionism and worry in generalized anxiety disorder. Fundamentals of Mental Health; 17, 3, 115-122.
  23. Biehler, R. , & Snowman, J. (1993), Psychology applied to teaching. Houghton Mifflin.
  24. Brown, K. W. & Ryan, R. M.(2003), "The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological wellbeing", Journal of personality and Social psychologyU 84, 822- 848.
  25. Carmody, J. ; Bear, R. A.(2007), "Relationship between mindfulness practice and level of mindfulness, medical and psychological symptoms and well-being in a mindfulness stress reduction program", Behav Med; 31, 23-33.
  26. Cartwright-Hatton, S. &Wells, A.(1997), Beliefs about worry and intrusion: The Metacognitions Questionnaire. Journal of Anxiety Disorder; 11, 279-315.
  27. Cole PM, Martin SE, Dennis TA.(2004), Emotion regulation as a scientific construct: Methodological challenges and directions for child development research. Child Development; 75, 317–333.
  28. Corcoran, K. M, & Segal, Z. V. (2008), Metacognition in Depressive and Anxiety Disorders: Current Directions. International Journal of Cognitive Therapy: 1, 1, 33–44.
  29. Damasio, A. R. (1994), Descartes’ error: Emotion, reason, and the human brain. New York: Grossett/Putnam.
  30. Dierendonck, D. V. , Dıaz, D. (2008), Rodrıguez-Carvajal, R. , Blanco, A. & Moreno-Jimenez, B. Ryff’s Six-factor Model of Psychological Well-being, A Spanish Exploration. Soc Indic Res; 87, 473–479.
  31. Flavell, J. H.(1976), Metacognitive aspects of problem solving. In L. Resnick (Ed), The nature of intelligence (PP. 231-235). Hillsdale , NJ: Laerence Erlbaum.
  32. Freeston M, Rheaume J, Letarte H, Dugas MJ, LadouceurR.(1994), Why do people worry? Pers Individ Dif; 17, 791-802.
  33. Garber, J. , Weiss, B. , & Shanley, N. (1993),"Cognitions, depressive symptoms and development in adolescents". Journal of Abnormal Psychology; 102, 47-57.
  34. Garnefski N, Kraaij V, Spinhoven P. (2001), Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Pers Individ Dif; 30, 1311-27.
  35. Garnefski N, Kraaij V.(2006), Cognitive emotion regulation questionnaire-development of a short 18-item version (CERQ-short). Pers Individ Differ; 41, 1045-1053.
  36. Garnefski N, Van-Der-Kommer T, Kraaij V, Teerds J, Legerstee J, Tein EO.(2002), The Relationship between Cognitive Emotion Regulation Strategies and Emotional Problems: Comparison between a Clinical and a Non-Clinical Sample. Eur J Pers; 16. 403-420.
  37. Garnefski, N. , Kraaij, V. , & Spinhoven, P. (2001), "Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems". Personality and Individual Differences; 30, 1311- 1327.
  38. Gross, J. J. , & Munoz, R. F.(1995), Emotion regulation and mental health. Clinical psychology: Science and Practice; 2, 2 , 151-164.
  39. Gross, J. J. , & Thompson, R. A.(2007), Emotional Regulation; Cconceptual Foundations, In J. J. Gross (Ed. ), Handbook of Emotion Regulation. New York: Guilford Press.
  40. Gross, J. J.(2002), Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology; 39, 281–291.
  41. Gross, J. J. (1998), The emerging field of emotion regulation: An integrative Review of General Psychology; 2, 271-299.
  42. Joiner, T. E. , & Wagner, K. D. (1995), "Attributional style and depression in children and adolescents: a meta-analytic review". Clinical Psychology Review 1995; 15, 777-798.
  43. Kraner,S. L.(2003), Morale and SocialL Suport. Journal of military personel; 16, 231-240.
  44. Lazarus, R. S.(1991), Emotion and Adaptation. Oxford, UK: Oxford University Press.
  45. Leahy, R. L.(2007), Emotional schemas and resistance to change in anxiety disorders. Cognitive and Behavioral Practice; 14, 36-45.
  46. Mahmoudzadeh, S. , Mohammadkhani, p. , Dolatshahi, B. & Moradi, S.(2015), Prediction of Psychological Well-Being Based on Dispositional Mindfulness and Cognitive Emotion Regulation Strategies in Students. Clinical Psychology; 3, 3, 195-202.
  47. Martin RC, Dahlen ER.(2005), Cognitive emotion regulation in the prediction of depression, anxiety, stress, and anger. Pers Individ Dif; 39, 1249-60.
  48. Mayer, J. D. , Salovey, P.(1997), What is emotional intelligence? In P. Salovey, & D. Sluyter (Eds.), emotional development and emotional intelligence: Implication for educators. New York: Basic Books.
  49. Mennin, D. S. , McLaughlin, K. A. , & Flanagan, T. J. (2009), Emotion regulation deficits in generalized anxiety disorder, social anxiety disorder, and their cooccurrence. Journal of Anxiety Disorders; 23, 866–871.
  50. Nolen-Hoeksema, S. Wisco, B. E. & Lyubomirsky, S.(2008), Rethinking rumination. Perspectives on Psychological Science; 3, 5, 400–424.
  51. Papageorgiou, C. , & Wells, A. (2001) , Metacognitive beliefs about rumination in recurrent major depression. Cognitive and Behavioral Practice, 8, (2001). 160-164.
  52. Parkinson, B. , & Totterdell, P.(1999), Classifying affect-regulation strategies. Cognition and Emotion; 13, 277-303.
  53. Reeve, J. M.(2009), Understanding Motivation and Emotion (5th Ed.). Hoboken, NJ: Wiley.
  54. Ritzer, G.(2004), Handbook of social problems:a comparative international perspective, north America:sage publication;.
  55. Ronan, K. R. , & Kendall, P. C.(1997), "Self-talk in distressed youth: states of mind and content specificity". Journal of Clinical Child Psychology; 26, 330- 337.
  56. Ryan, R. M. , & Deci, E. L.(2001), On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudemonic well-being. In S. Fiske (Ed. ), Annual review of psychology; 52, 141-166.
  57. Ryff Carol D, Singer BH, Love GD. Positive health: Connecting well-being with; 2004.
  58. Saarni, C. , Mumme, D. L. , & Campos, J. J. (1998), Emotional development: Action, communication, and understanding. In W. Damon & N. Eisenberg (Eds. ), Handbook of Child Psychology (pp. 237-309). Wiley: New York.
  59. Sandler, I. N. , Tein, J. Y. , & West, S. G. (1994), "Coping, stress, and the psychological symptoms of children of divorce: A cross-sectional and longitudinal study". Child Development; 65, 1744-1763.
  60. Saperova, E. & Dimitriev, D.(2014), The effects of mood state and psychological well-being on heart rate variability during mental stress. International Journal of Psychophysiology; 94, 2, 232.
  61. Shapiro, S. L. Carlson, L. E. ; Astin, J. A. ; & Freedman, B. (2006),"Mechanism of mindfulness", Journal of Clinical psychology; 62, 373-386.
  62. Shsrer,L.(2004), social Pathology; Boston; Mc Graw- Hill.
  63. Singer, S.(2005), Social Support in military organiuzation. Washington Dc; Office of surgeon general.
  64. Teasdale, J. D. , Segal, Z. V. Williams, J. M. (2004), Mindfulness training and problem formulation.
  65. Thompson, R. A.(1994), "Emotional regulation: a theme in search for definition". In N. A. Fox, The Development of Emotion Regulation: Behavioral and Biological Considerations. Monographs of the Society for Research in Child Development; 59, 25-52.
  66. Tice, D. M. , & Bratslavsky, E. (2000), Giving in to feel good: The place of emotion regulation in the context of general self-control. Psychological Inquiry; 11, 149-159.
  67. Vimz, B, & Pina, W. (2010), The assessment of emotion regulation improving construct validity in research on psychopathology in youth Journal of Psychological Behavior Assessment; Published Online Do I, 10, 1007/S 10862-010-9178-5.
  68. Wang, H. & Li, J.(2015), How trait curiosity influences psychological well-being and emotional exhaustion: The mediating role of personal initiative. Personality and Individual Differences; 75, 135-140.
  69. Weintraub, M. J. & Mamani, A. W.(2015), Effects of sub-clinical psychosis and cognitive insight on psychological well-being: A structural equation model. Psychiatry Research 226, 1, 149–155.
  70. Wells, A. (2000), Emotional disorders and Meta-Conition: Innovative cognitive therapy. Chic hester wily.
  71. Wells, A. (2009), Meta-Conitive therapy for anxity and depression. New York,The Guilford Press.
  72. Wells, A. & Matthews,G.(1996), Modeling cognition in emotional disorder: The s-ref model. Behavior Research and Therapy; 34, 81-88.
  73. Wells, I. E.(2010), PSYCHOLOGICAL WELL-BEING. NY: Nova Science Publishers, Inc.
  74. World Health Organization. Risks to mental health: an overview of vulnerabilities and risk factors(2012).
  75. Zeman J, Cassano M, Perry-Parish C, (2006), Stegall S. Emotion regulation in children and adolescents. Dev Behav Pediatr; 27, 155-68.