مقایسه تنظیم شناختی هیجان، شادکامی و عدم تحمل آشفتگی در کارکنان وظیفه با رفتارهای پرخطر بالا و پایین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، ایران

2 کارشناسی ارشد روانشناسی ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ایران

چکیده

مقدمه: هدف از تحقیق حاضر، مقایسه تنظیم شناختی هیجان،  شادکامی و عدم تحمل آشفتگی در کارکنان وظیفه با رفتارهای پرخطر بالا و پایین بود.
روش: این پژوهش از نوع علی ـ مقایسه­ای بوده و جامعه آماری این پژوهش را تمامی کارکنان وظیفه (سربازان) مشغول‌به‌خدمت در یکی از یگان­های نظامی غرب شهر تهران تشکیل دادند (تعداد 139 =N). نمونه این پژوهش نیز شامل 60 نفر از کارکنان وظیفه بود که به روش نمونه‌گیری دردسترس، انتخاب و سپس در دو گروه با رفتارهای پرخطربالا و پایین جایگزین شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه رفتارهای پرخطر، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان، پرسشنامه شادکامی آکسفورد و مقیاس تحمل آشفتگی استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) استفاده شد.
نتایج: یافته‌ها نشان داد بین تنظیم شناختی هیجان در کارکنان وظیفه با رفتارهای پرخطر بالا و رفتارهای پرخطر پائین، تفاوت وجود دارد. همچنین بین تحمل آشفتگی در کارکنان وظیفه با رفتارهای پرخطر بالا و پائین، تفاوت وجود دارد و همچنین، مشخص شد بین شادکامی در کارکنان وظیفه با رفتارهای پرخطر بالا و پائین، تفاوت وجود دارد.
بحث: می­توان نتیجه گرفت کارکنان وظیفه با رفتار پرخطر پایین، از "تنظیم شناختی هیجان"، "تحمل آشفتگی" بالاتر و "شادکامی" بیشتری نسبت به گروه دیگر برخوردارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of Cognitive Emotion Regulation, Happiness and Distress Intolerance in Conscripts with High and Low Risk Behaviors

نویسندگان [English]

  • beheshteh Niusha 1
  • Aliakbar Rajabi 2
1 psychology department , faculty of humanities, Islamic Azad University, Saveh branch , Iran .
2 department of psychology, faculty of humanities,Islamic Azad University, Saveh branch . Iran.
چکیده [English]

Introduction: The purpose of the present study was to compare cognitive emotion regulation, happiness and distress intolerance in conscripts with high and low risk behaviors.
Method: This is a causal-comparative study, and its statistical population consisted of all conscripts (n = 139) serving in a military unit in the west of Tehran. The sample included 60 conscripts selected through the availability sampling method and assigned into two groups: with high and low risk behaviors. The High Risk Behaviors Questionnaire, the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire, the Oxford Happiness Questionnaire and the Distress Tolerance Scale were used for data collection. Multivariate analysis of variance (MANOVA) was used to analyze the data.
Results: The results showed that there is a difference between cognitive emotion regulation in the conscripts with high- and low-risk behaviors. Also, there was a difference between the conscripts with high- and low-risk behaviors in distress tolerance. It was further revealed that there was a difference between the conscripts with high- and low-risk behaviors in happiness.
Discussion: It can be concluded that conscripts with low risk behaviors have higher cognitive emotion regulation and distress tolerance and more happiness than the other group.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cognitive emotion regulation
  • happiness
  • distress tolerance
  • risk behaviors
  1. آرگایل، مایکل (1386)، روان­شناسی شادی، ترجمه فاطمه بهرامی، حمید طاهرنشاط­دوست، مسعود گوهری‌انارکی و حسین پلاهنگ، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان.
  2. آوخ کسیمی، فرهاد؛ مهدوی، علی و ابراهیمی، محمدرضا (1392)، تعیین رابطه خودزنی و اختلال شخصیت در سربازان،  فصلنامه علمی ـ پژوهشی ابن‌سینا، سال پانزدهم، شماره 4: 24 ـ 30 .
  3. اندامی­خشک، علی‌رضا (1392)، نقش واسطه­ای تاب‌آوری دررابطه بین تنظیم شناختی هیجان و تحمل پریشانی با رضایت از زندگی، پایان­نامه کارشناسی ارشد در رشته روان­شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی.
  4. انسی، جعفر؛ رحمتی نجار کلایی، فاطمه؛ اسماعیلی، علی‌اکبر و حقی ، علی‌اکبر (1393)، بررسی تأثیر آموزش حل مسئله در کاهش افکار خودکشی سربازان، فصلنامه علمی ـ پژوهشی ابن‌سینا، سال شانزدهم، شماره اول و دوم: 43 ـ 47 .
  5. پیشگر، معصومه و ندیمی، محسن (1394)، رابطه هوش معنوی و شادکامی با گرایش به اعتیاد در دانش­آموزان پسر، اولین همایش علمی ـ پژوهشی روان­شناسی، علوم تربیتی و آسیب‌شناسی جامعه.
  6. پورحسین، رضا؛ شیخان، شیلا و غلامعلی لواسانی، مسعود (1393)، بررسی اثربخشی «روش مرور خویشتن» بر افزایش شادکامی و حرمت خود در نوجوانان دختر بزهکار، فصلنامه رویش روان‌شناسی، سال سوم، شماره 4، (9): 61.
  7. ثابت، مهرداد و لطفی کاشانی، فرح (1389)، هنجاریابی آزمون شادکامی آکسفورد، اندیشه و رفتار در روان­شناسی بالینی، 15: 18 ـ 7.
  8. ذوالفقاری، غلامرضا (1382)، بررسی علل و دلایل ضرورت اصلاح قانون نظام وظیفه عمومی، اصول و سیاست‌های حاکم بر قانون جدید و تهیه پیش‌نویس آن، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی.
  9. زاده‌محمدی، علی؛ احمدآبادی، زهره؛ پناغی، لیلی و حیدری، محمود (1390)، ساخت و هنجاریابی مقیاس خطرپذیری جوانان، مجلۀ روان‌شناسی، سال پانزدهم، شمارة 2: 129 تا 146.
  10. صمیمی، زبیر؛ میردورقی، فاطمه؛ حسنی، جعفر و ذاکری، محمدمهدی (1395)، نقش راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان و تحمل پریشانی در رفتارهای پرخطر دانشجویان، مجله تحقیقات علوم رفتاری، سال چهاردهم شماره 1، (43):  92 ـ 102.
  11. عریضی، حمیدرضا (1387)، روش‌های کار برای پژوهش در روان‌شناسی بالینی و مشاوره، تهران، دانژه، چاپ اول: 298، 302.
  12. عزیزی، علی‌رضا؛ میرزایی،آزاده و شمس، جمال (1389)، بررسی رابطه تحمل آشفتگی و تنظیم هیجانی با میزان وابستگی دانشجویان به سیگار، مجله پژوهشی حکیم، 13(1): 11 ـ 18.
  13. عطادخت، اکبر؛ رنجبر، محمدجواد؛ غلامی، فائزه و نظری، طوبی (1392)، گرایش دانشجویان به رفتارهای پرخطر و ارتباط آن با متغیرهای فردی ـ اجتماعی و بهزیستی روان‌شناختی، مجله سلامت و مراقبت، دوره پانزدهم، شماره چهارم: 50 تا 59.
  14. علی­پور، احمد و نوربالا، احمدعلی (1378)، بررسی مقدماتی پایایی و روایی پرسشنامه شادکامی آکسفورد در دانشجویان دانشگاه‌های تهران، فصلنامه اندیشه و رفتار، سال پنجم، شماره­های 1 و 2: 65 ـ 55.
  15. علی‌پور، مهران؛ مردانی، سمیه؛ گنجعلی، مهتاب و داوودی حموله، فریده (1394)، رابطه هوش معنوی و شادکامی با گرایش به اعتیاد در دانش‌آموزان پسر، همایش بین‌المللی روان‌شناسی و فرهنگ زندگی.
  16. فرخی، الهام و سبزی، ندا (1392)، شادکامی و ادراک الگوهـای ارتباطی خانواده: نقش واسطه­ای سرمایه روان­شناختی، روان­شناسی تحولی: روان­شناسان ایرانی، سال یازدهم، شماره 43: 313 ـ 323.
  17. قاسمی، فرزاد و تقوا، ارسیا (1393)، مقایسه راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان در سربازان با مشکلات رفتاری و سربازان سالم، فصلنامه علمی ـ پژوهشی ابن‌سینا، سال شانزدهم، شماره اول و دوم: 61 ـ 54.