بررسی رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی فرماندهان آموزشی یک دانشگاه سازمانی با اثربخشی عملکرد آنان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزش عالی ،دانشگاه جامع امام حسین(ع)،تهران،ایران

2 گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)تهران،ایران

3 گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)،تهران،ایران

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی فرماندهان آموزشی یک دانشگاه سازمانی با اثربخشی عملکرد آنان اجرا شده است.
روش: این تحقیق برمبنای هدف از نوع تحقیقات کاربردی و برمبنای ماهیت و روش، نوعی تحقیق همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل فرماندهان آموزشی یک دانشگاه سازمانی بود. روش نمونه‌گیری، تمام‌شمار و حجم نمونه باتوجه‌به طبقه‌بندی نزد محقق محفوظ است. برای گردآوری داده‌های این تحقیق از هر دو روش کتابخانه‌ای و میدانی استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌های این تحقیق دو پرسشنامه شامل پرسشنامه استاندارد ویژگی‌های شخصیتی نئو (مک کری و کاستا) و پرسشنامه محقق‌ساخته اثربخشی عملکرد با ضریب پایایی (آلفای کرونباخ) 88/0 بود. برای تحلیل داده­های این تحقیق از آمار توصیفی شامل میانگین، واریانس و انحراف معیار، همچنین آمار استنباطی شامل آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‌به‌گام استفاده شد.
نتایج: نتایج یافته‌ها نشان داد بین ویژگی شخصیتی برون‌گرایی با ضریب همبستگی 42/0، ویژگی شخصیتی سازگاری با ضریب همبستگی 49/0، ویژگی شخصیتی ثبات هیجانی با ضریب همبستگی 45/0، ویژگی شخصیتی تجربه‌پذیری با ضریب همبستگی 45/0 و ویژگی شخصیتی وظیفه‌شناسی با ضریب همبستگی 45/0 با اثربخشی آنان رابطه معنی‌داری وجود داشت که این نتایج، نشان‌دهنده ارتباط بین ویژگی‌های شخصیتی فرماندهان با اثربخشی عملکرد آنان با ضریب همبستگی 47/0 بود.
بحث: باتوجه‌به اینکه این پنج ویژگی از ویژگی‌های شخصیتی افراد بوده و همچنین باتوجه‌به شرایط شغلی فرماندهان، این نوع ویژگی‌ها بیشتر در اثربخشی عملکرد آنها تأثیرگذار است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Investigation into the Relationship between the Personality Traits of the Educational Commanders in an Organizational University and the Effectiveness of their Performance

نویسندگان [English]

  • Reza Hosseinpour 1
  • Gholamhossein Rezayat 2
  • Abass Eshghi 3
1 Corresponding Author: Assistant Professor of Higher Education Management, Imam Hossein (a.s.) Comprehensive University.
2 Assistant Professor of Educational Management, Imam Hossein (a.s.) Comprehensive University
3 Master of Educational Management, Imam Hossein (a.s.) Comprehensive University
چکیده [English]

Introduction: The present study is aimed at examining the relationship between the personality traits of the educational commanders in an Organizational University and the effectiveness of their performance.
Method: This is an applied research work in regard to purpose, and it is a kind of correlational study with regard to its nature and method. The statistical population of this research included the educational commanders in an Organizational University. The sample included all the member of the population, but its size is not revealed due to the confidentiality of the data. Both library and field methods were used to collect data for this study. The data collection instruments were the Neo Personality Traits Questionnaire of (McCray and Costa) and a researcher-made questionnaire of performance effectiveness with a reliability (Cronbach's alpha) coefficient of 0.88. To analyze the data, descriptive statistics including mean, variance and standard deviation, as well as inferential statistics including Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation test and stepwise regression were used.
Results: The results indicated a significant correlation between extraversion with a correlation coefficient of 0.42, adaptability with a correlation coefficient of 0.49, emotional stability with a correlation coefficient of 0.45, openness to experience with a correlation coefficient of 0.45 and conscientiousness with a correlation coefficient of 0.45 and their effectiveness. These results are indicative of the relationship between commanders' personality traits and the effectiveness of their performance with a correlation coefficient of 0.47
Discussion: Considering that these five traits are the personality traits of individuals and given the job conditions of the commanders, these types of traits affect the effectiveness of their performance more.

کلیدواژه‌ها [English]

  • personality
  • extraversion
  • emotional stability
  • conscientiousness
  • openness to experience
  • adaptability
  • effectiveness
آتش‌روز، بهروز (1386)، پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی ازطریق دلبستگی و صفات پنج‌گانه شخصیتی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه شهید بهشتی.
ادهمی، اشرف و دیگران (1387)، نگرش اساتید نسبت به مشاوره و راهنمایی تحصیلی و نظر آنها در مورد وظائف مشاوره، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره (1) : 7 ـ 14.
افلاک سیر، عبدالعزیز و دیگران (1373)، هنجاریابی تیپ نمای مایرز ـ بریگز، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی ، دانشگاه فردوسی مشهد.
امیرنژاد، ق و محسنی‌نسب، م. (۱۳۸۶)، بررسی رابطه شخصیت و رضایت شغلی (نظریه جان‌هایند) در دبیران مدارس راهنمایی شهرستان بهبهان در سال تحصیلی ۸۵ ـ ۸۶، مجله اطلاعاتی سیاسی اقتصادی، انتشارات اطلاعات، شماره (240): 17 ـ 25 .
بازرگان، عباس (1389)، ارزشیابی آموزشی، تهران: انتشارات سمت، چاپ هشتم.
به‌پژوه، احمد (1377)، هرکسی با چه نوع شخصیتی کدام شغل را انتخاب می‌کند؟، مجله انجمن اولیا، شماره (3): 32 ـ 39.
بیرانوند، علی (1379)، رابطه بین تیپ‌های شخصیتی و میزان کارآیی مدیران مدارس راهنمایی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
پورافکاری، نصرت‌اله (1373)، فرهنگ جامع روان‌شناسی و روان‌پزشکی، تهران: نشر فرهنگ معاصر.
جان، لارنس و دیگران (1381)، شخصیت (نظریه و پژوهش)، ترجمه محمدجعفر جوادی و همکاران، تهران: انتشارات آیثر.
جوکار، مهری (1379)، بررسی رابطه بین نوع شخصیت و رضایت شغلی دبیران علوم اجتماعی و ادبیات دبیرستان‌های مشهد براساس مدل‌هالند، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
حافظ‌نیا، محمدرضا (1392)، مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، چاپ نوزدهم، تهران: انتشارات سمت.
حمیدی، افسانه (1383)، بررسی رابطه بین تیپ‌های شخصیتی مدیران و تعهد سازمانی آنان در مدارس ابتدایی شهر بجنورد، پایان‌نامه کارشناسی ارشد.
دراکر، پیتر (1378)، سازمان فردا، ترجمه فضل‌الله امینی، تهران: انتشارات مدیریت فردا.
دفت، ال ریچارد (1381)، مبانی تئوری و طراحی سازمان چاپ دوم، ترجمه پارسائیان و اعرابی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
رابینز، استفین (1376)، مبانی رفتار سازمانی، ترجمه دکتر قاسم کبیری، تهران: مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.
رابینز، استیفن پی (1379)، رفتار سازمانی، مفاهیم، نظریه‌ها و کاربرد، ترجمه اعرابی، تهران: انتشارات دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
ریحانی، رضا و رنجبر، سعید  (1394)، بررسی رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی با عملکرد شغلی کارمندان دستگاههای خراسان شمالی، تهران: اولین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم تربیتی.
رئوفی، محمدحسین (1375)، بررسی سبک‌های مدیریت مدیران مدارس و چگونگی اثربخشی آن در مقاطع ابتدایی، راهنمایی، متوسطه شهر مشهد براساس نظریه سه‌بعدی اثربخشی و نوع کاربرد این نظریه در سیستم آموزش مشهد، نشریه دانش و توسعه، شماره 4: 25 ـ 29.
رئوفی، محمدحسین (1382)، مدیریت عمومی و آموزشی، چاپ دوم، مشهد : انتشارات دانشگاه فردوسی.
سربلند، خیراله (1396)، بررسی رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی با عملکرد شغلی کارکنان با نقش میانجی‌گری هویت سازمانی آموزش‌وپرورش استان اردبیل، نوآوری‌های مدیریت آموزشی، دوره 13، شماره 1، شماره پیاپی 49: 1-19. 
شاملو، سعید (1372)، مکتب‌ها و نظریه‌ها در روان‌شناسی شخصیت، تهران : نشر فجر.
شبستری، ع و کاظمی، ع. (1370)، رابطه بین گروه‌های شخصیتی یونگ، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
شجاعی باغینی، گلنار  و جلالی، محمدرضا  (1393)، بررسی ارتباط بین ویژگی‌های شخصیتی و اثربخشی عملکرد مدیریت بین مدیران آموزشی (مورد مطالعه دانشگاه‌های شهرستان شاهرود)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد شاهرود.
شفیع‌آبادی، عبدالله (1372)، نظریه‌های شغلی، تهران:  انتشارات رشد.
شولتز، الن (1378)، نظریه‌های شخصیت، ترجمه سیدیحیی محمدی، تهران: نشر هما.
شولتز، دوان، (1379)، نظریه‌های شخصیت، ترجمه سیدیحیی محمدی، چاپ 12، تهران: نشر ویرایش.
شولتز، دوان‌پی و شولتز، سیدنی ‌اِلن. (1384)، تاریخ روان‌شناسی نوین، ترجمه علی‌اکبر سیف و همکاران، تهران: نشر دوران.
شیرازی، علی (1373)، نظریات و کاربرد مدیریت آموزشی، جلد اول، مشهد : انتشارات جهاد دانشگاهی.
صادقی، ن و علوی آ. (1390)، تأثیر رابطه شاخص‌های سلامت سازمانی و اثربخشی سازمان در نظام سلامت، مجله تحقیقات. نشر نظام سلامت: 14 ـ 20.
صفرخانلو، جلال و  نژاداسماعیل عزیزی، محمدباقر (1398)، بررسی ارتباط بین ویژگی شخصیتی با عملکرد و رضایت شغلی کارکنان سازمان‌های امنیتی، فصلنامه مطالعات حفاظت و امنیت انتظامی، دوره 14، شماره 52، پاییز 1398: 29 ـ 58.
عبادی، عباداله (1384)، رابطه بین ریخت‌های شخصیتی و سبک‌های یادگیری دانش‌آموزان سال اول متوسطه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
فروم، اریک (1360)، انسان برای خویشتن، ترجمه اکبر تبریزی، تهران: نشر کتابخانه بهجت.
قربانی، محمود (1379)، مدیریت تعارض و اثربخش در سازمان‌ها، مشهد: انتشارات پژوهش توس.
کمالیان، امین‌رضا و میر، رقیه (1395)، بررسی تناسب ویژگی‌های شخصیتی شاغلین با ویژگی‌های شغلی بانک رفاه کارگران استان سیستان و بلوچستان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد