رابطه پذیرش روان‌شناختی و شفقت به خود با نگرش به جستجوی کمک روان‌شناختی در فرزندان جانبازان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران.

2 کارشناسی ارشدمشاوره، سازمان آموزش و پرورش، اردکان، ایران.

3 کارشناسی ارشد، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی رابطه پذیرش روان‌شناختی و شفقت به خود با نگرش به جستجوی کمک روان‌شناختی در فرزندان جانبازان انجام شد. پژوهش توصیفی ـ همبستگی حاضر در سال 1396 روی 217 نفر از فرزندان جانبازان شهرستان اردکان انجام شد. آزمودنی‌ها به روش دردسترس انتخاب شده و داده‌ها با استفاده از پرسشنامه­های پذیرش و عمل، شفقت به خود، جستجوی کمک روان‌شناختی جمع‌آوری شدند. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به‌کار رفتند. نرم‌افزار SPSS23 نیز استفاده شد. بین ابعاد پذیرش روان‌شناختی (تجارب هیجانی و کنترل روی زندگی) و ابعاد شفقت به خود با نگرش به جستجوی کمک روان‌شناختی رابطه مثبت معنی‌دار وجود داشت (05/0>p). همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد 31 درصد از واریانس تمایل به جستجوی کمک روان‌شناختی توسط متغیرهای شفقت به خود و پذیرش روان‌شناختی تبیین می‌شد  (05/0>p). از بین دو مؤلفه پذیرش روان‌شناختی فقط مؤلفه کنترل روی زندگی و از بین شش مؤلفه شفقت به خود، سه مؤلفه اجتناب از همانندسازی افراطی، مهربانی با خود و قضاوت‌کردن خود  در پیش‌بینی جستجوی کمک روان‌شناختی در فرزندان جانبازان نقش معنی‌داری داشت.پذیرش روان‌شناختی و شفقت به خود می‌توانند نقش معنی‌داری در پیش‌بینی نگرش به جستجوی کمک روان‌شناختی فرزندان جانبازان داشته باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of the Relationship between Psychological Acceptance and Self-Compassion and Attitude to Seeking Psychological Help in the Children of Disabled Veterans

نویسندگان [English]

  • Yaser Rezapour Mirsaleh 1
  • Fariba Zakeri 2
  • Raziyeh Amini 3
  • Mohsen Eslamifard 3
1 Ph.D in Counseling, Associate Professor, Department of Counseling, Faculty of Humanities and Social Sciences, Ardakan University, Ardakan, Iran
2 MA in Counseling, Ministry of Education, Ardakan, Iran
3 MA in Counseling, Department of Counseling, Faculty of Humanities & Social Science, Ardakan University, Ardakan, Iran
چکیده [English]

Going to a counselor can play an effective role in preparing the children of disabled veterans for and maintaining their mental health in challenging situations. The aim of this study was to investigate the relationship between psychological acceptance and self-compassion and the attitude to seeking psychological help in the children of disabled veterans. The present descriptive-correlational study was conducted in 2017 on 217 children of disabled veterans in Ardakan, Iran. The subjects were selected by the convenience sampling method, and the data were collected using acceptance and practice, self-compassion, and seeking psychological help questionnaires. Pearson correlation and regression analysis were used to analyze the data. SPSS 23 software was used too. There was a positive relationship between the dimensions of psychological acceptance (emotional experiences and control over life) and the dimensions of self-compassion and attitude to seeking psychological help (p < 0.05). Regression analysis also showed that 31% of the variance of the tendency to seek psychological help was explained by self-compassion and psychological acceptance variables (p < 0.05). Of the two components of psychological acceptance, only control over life and among the six components of self-compassion, avoiding extreme identification, kindness to oneself and self-judgment had a significant role in predicting seeking psychological help in the children of disabled veterans. Psychological acceptance and self-compassion can play a significant role in predicting attitude toward seeking psychological help in the children of disabled veterans. Therefore, by holding educational programs to increase self-compassion and acceptance in the children of disabled veterans by schools or Foundation of Martyrs and Veterans Affairs, it is possible to increase the chance of referring to a psychologist or counselor when problems occur and thus prevent many future problems.

کلیدواژه‌ها [English]

  • psychological acceptance
  • self-compassion
  • seeking psychological help
  • children of disabled veterans
خسروی، صدالله؛ صادقی، مجید و یابنده، محمدرضا (1392)، کفایت روان‌سنجی مقیاس شفقت خود (SCS)،  فصلنامه علمی  ـ  پژوهشی روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، سال 4 (13): 47 ـ 59.
رضوانی، مرجان و سجادیان، ایلناز (1397)، نقش میانجی شفقت خود در تأثیر ویژگی‌های شخصیتی بر عملکردهای روان‌شناختی مثبت در دانشجویان دختر، پژوهشنامه روان‌شناسی مثبت، سال 4 (3): 28 ـ 13.
شریفی، مهدی؛ ابوالفتحی ممتاز، یداله؛ علیزاده، طاهر؛ زنجری، نسیبه و محمدی صفا، ناصح (1398)، ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس نگرش نسبت به دریافت خدمات روان‌شناختی حرفه‌ای در نمونه‌ای از سالمندان ایرانی، مجله روان‌شناسی و روان‌پزشکی شناخت، سال 6 (5): 83 ـ 95.
عباسی، ایمانه؛ فتی، لادن؛ مولودی، رضا و ضرابی، حمید (1391)، کفایت روان‌سنجی نسخه فارسی پرسشنامه پذیرش و عمل، نسخه دوم، فصلنامه علمی ـ پژوهشی روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، (10): 65 ـ80.
References
Abelev, M. (2009). Advancing out of poverty: Social class worldview and its relation to resilience. 24(1), 114-141.
Barwick, A. K., de Man, A. F., & McKelvie, S. (2009). Personality Factors and Attitude toward Seeking Professional Help. 11(2).
Bond, F. W., Hayes, S. C., Baer, R. A., Carpenter, K. M., Guenole, N., Orcutt, H. K., ... & Zettle, R. D. (2011). Preliminary psychometric properties of the Acceptance and Action Questionnaire–II: A revised measure of psychological inflexibility and experiential avoidance. Behavior therapy, 42(4), 676-688.
Cozza, S., Haskins, R., & Lerner, R. (2013). Keeping the promise: Maintaining the health of military and veteran families and children.
Fischer, E. H., & Turner, J. I. (1970). Orientations to seeking professional help: Development and research utility of an attitude scale. Journal of consulting and clinical psychology, 35(1p1), 79-90.
Hayes, S. C. J. B. t. (2016). Acceptance and commitment therapy, relational frame theory, and the third wave of behavioral and cognitive therapies–republished article. 47(6), 869-885.
Hayes, S. C., & Hayes, L. J. (1989). The verbal action of the listener as a basis for rule-governance. In Rule-governed behavior (pp. 153-190): Springer.
Hayes, S. C., & Wilson, K. G. J. T. B. A. (1994). Acceptance and commitment therapy: Altering the verbal support for experiential avoidance. 17(2), 289-303.
Hayes, S. C., Kohlenberg, B. S., & Melancon, S. M. (1989). Avoiding and altering rule-control as a strategy of clinical intervention. In Rule-governed behavior (pp. 359-385): Springer.
Heath, P. J., Brenner, R. E., Lannin, D. G., Vogel, D. L. J. S., & Health. (2018). Self-compassion moderates the relationship of perceived public and anticipated self-stigma of seeking help. 3(1), 65.
Heath, P. J., Brenner, R. E., Vogel, D. L., Lannin, D. G., & Strass, H. A. (2017). Masculinity and barriers to seeking counseling: The buffering role of self-compassion. Journal of counseling psychology, 64(1), 94.
Heath, P., Brenner, R., Lannin, D., & Vogel, D. (2016). Self-compassion moderates the relationship of perceived public and anticipated self-stigma of seeking help. Stigma and Health. Advance online publication. In.
Kerby, A. P. (1991). Narrative and the self: Indiana University Press.
Monestès, J.-L., Villatte, M., Mouras, H., Loas, G., & Bond, F. W. (2009). Traduction et validation française du questionnaire d’acceptation et d’action (AAQ-II). 59(4), 301-308.
Neff, K. D. J. S., & identity. (2003). The development and validation of a scale to measure self-compassion. 2(3), 223-250.
Neff, K., & Lamb, L. J. H. o. i. d. i. s. b. (2009). Self-compassion. 561-573.
O'Carroll, R., Smith, K., Grubb, N., Fox, K., & Masterton, G. J. J. o. p. r. (2001). Psychological factors associated with delay in attending hospital following a myocardial infarction. 51(4), 611-614.
Pitts, M., & Phillips, K. (1998). The psychology of health: an introduction: Psychology Press.
Reilly, E. D., Rochlen, A. B., Awad, G. H. J. P. o. M., & Masculinity. (2014). Men’s self-compassion and self-esteem: the moderating roles of shame and masculine norm adherence. 15(1), 22.
Russell, L. D. J. Q. i. (2012). Creating meaning from chaos: narrative and dialogic encounters in family crisis. 18(5), 391-400.
Terry, M. L., Leary, M. R. J. S., & Identity. (2011). Self-compassion, self-regulation, and health. 10(3), 352-362.