پیش بینی رعایت ارزش های اجتماعی و هویت براساس عزت‌نفس در دانش آموزان دبیرستان‌های شاهد منطقه پنج تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی

2 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی رعایت ارزش‌های اجتماعی و هویت براساس عزت­نفس در دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه مدارس شاهد انجام شد. آزمودنی­های این پژوهش را ۱۸۵ دانش­آموز از مدارس شاهد منطقه ۵ تهران تشکیل می­دادند. پژوهش حاضر از نوع توصیفی می­باشد. آزمودنی‌ها با روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند و پرسشنامه­های ارزش­های آلپورت (۱۹۶۱)، هویت اجتماعی زهرا اکبرپور (۱۳۸۱)، و عزت‌نفس کوپر اسمیت (۱۹۶۷)، را تکمیل نمودند. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده­ها از روش آماری همبستگی پیرسون،  tمستقل و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. بین هویت و عزت­نفس کلی و بین هویت و عزت‌نفس اجتماعی، بین هویت و عزت­نفس خانوادگی و بین هویت و عزت­نفس تحصیلی رابطه معنی‌دار و مثبتی است. رابطه بین رعایت ارزش­های اجتماعی با عزت­نفس کلی مثبت می­باشد، اما میزان آن ازنظر آماری معنی‌دار نمی­باشد. رابطه‌ بین رعایت ارزش­های اجتماعی با عزت‌نفس اجتماعی، عزت­نفس خانوادگی و عزت­نفس تحصیلی معنی‌دار و مثبت می­باشد. عزت­نفس کلی توانست شکل­گیری هویت را به‌صورت جداگانه پیش­بینی کند. عزت­نفس خانوادگی توانست شکل­گیری هویت را پیش‌بینی کند، ولی میزان پیش­بینی­کنندگی برای عزت­نفس اجتماعی معنی‌دار نبود. هویت مذهبی، هویت جنسی، هویت گروهی (دوستان و خانوادگی) می‌توانند متغیر ملاک را پیش­بینی کنند. به‌دنبال افزایش عزت­نفس دانش‌آموزان، انتظار تغییرات مطلوب در هویت و رعایت ارزش‌های  اجتماعی می­رود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Prediction of Observing Social Values and Identity Based on Self-Esteem in High School Students of Shahed Schools in District 5 of Tehran

نویسندگان [English]

  • fateme mollaei 1
  • Abdolah Molai 2
1 un
2 un
چکیده [English]

The aim of this study was to predict the observance of social values ​​and identity based on self-esteem in female high school students in Shahed schools. The subjects of this study consisted of 185 students from Shahed schools in District 5 of Tehran. In the present descriptive study, the subjects were selected by the cluster sampling method, and they completed the Allport Values ​​Questionnaire (1961), the Zahra Akbarpour Social Identity Questionnaire (2002) and the Cooper Smith Self-Esteem Scale (1967). Pearson correlation, independent t-test and multivariate regression were used to analyze the data. There is a significant positive relationship between identity and overall self-esteem, identity and social self-esteem, identity and family self-esteem and identity and academic self-esteem. The relationship between observance of social values ​​and overall self-esteem is positive, but it is not statistically significant. The relationship between observance of social values ​​and social self-esteem and family self-esteem and academic self-esteem is significant and positive. Overall self-esteem could not predict identity formation independently. Family self-esteem could predict identity formation, but the rate of predictability was not significant for social self-esteem. Religious identity, gender identity, group identity (friends and family) can predict the criterion variable. As students' self-esteem increases, desirable changes in identity and observance of social values ​​are expected.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social values
  • identity
  • self-esteem
  • high school students
احمدی، حمید (1383)، ایران، هویت، ملیت و قومیت، چاپ اول، تهران: مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی.
اکبرپور، زهرا (1381)، بررسی عوامل اقتصادی و اجتماعی مؤثر بر هویت اجتماعی دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر شیراز.
 براندن، باتانیل (1388)، روان‌شناسی عزت‌نفس، ترجمه مهدی قراچه‌داغی، چاپ هفتم، تهران: نشر نخستین.
بیابانگرد، اسمائیل (1382)، روش‌های افزایش عزت‌نفس در کودکان و نوجوانان، چاپ هفتم، تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
خرم، مسعود (1376)، هویت، تهران: انتشارات حیان.
ریتا ال، اتکینسون و دیگران (1382)، ترجمه محمدنقی براهنی و دیگران، تهران: انتشارات رشد.
شیهان، ایلین (1378)، عزت‌نفس، ترجمه مهدی گنجی، تهران: نشر ویرایش.
فروم، اریک (1370)، جامعه سالم، ترجمه اکبر تبریزی، تهران: انتشارات بهجت.
لطف‌آبادی، حسین (1385)، آموزش شهروندی ملی و جهانی همراه دانش‌آموزان، فصلنامه نوآوری‌های آموزش‌و‌پرورش، سال 5 (17).
ماسن، پاول، هنری و دیگران (1382)، رشد شخصیت کودک، ترجمه مهشید یاسایی.
نیک‌گهر، عبدالحسین (1369)، مبانی جامعه‌شناسی، چاپ دوم، تهران: انتشارات رایزن.
References
Alpay,a (2004) self-concep and self-esteem, self-esteem. Enhancementin education.a.
Brooks,r.,(1991) the self-esteem teacher,seeds of self-esteem.Circle pines. Mn: American guidance,inc.(370015)bro_book
CARLSON, N. R. (1998). Foundations of physiological psychology (4th ed). Boston: Allyn and Bacon.
COHEN, S. (2004). Psychological stress, immunity, and upper respiratory infection. Current Directions in Psychological Science, 5, 86-90.
Cross,S.E.& markus,H.R.(1991).possible selves across the life span.human development,34,230-255
Erikson, e. H. (1982). The life cycle completed: A Review. New York: Norton
Green, c.w., reid, d.h., white,L.K., halford, R.C., brittain, D.P.,& gardner,S.M.1996, identifying reinforcers for persons with profound handicaps: staff opinion versus systematic assessment preferences. Journal of applied behavior analysis,21,31-43.
Jenkins. S. R. (1996). Self-definition in thought, action, and life path choices. Personality and Social Psychology Bulletin, 22, 99-111.
Phillips, D. (1984). The illusion of incompetence among academically competent children. Child development, 55, 2000-2016.
REGAN, D., BEVERLEY. K. I., & CYNADER. M. (1979). The visual perception of motion depth Scientific American, 241, 136-151.
Zimmerman, B. G. (1997). Becoming a self-regulated: A social cognitive perspective. In M. Boekaerts, P. R. Pintrich, & M. Zeidners (Eds), Handbook of self-regulation (pp. 13-39).San Diego, CA: Academic Press.