نقش ویژگی‌های شخصیتی و هویت‌یابی ایگو در مشارکت سیاسی دانشجویان بسیجی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه شاهد، تهران، ایران

2 استاد دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دکتری تخصصی روان‌شناسی، دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران ایران

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی مدل‌یابی مشارکت سیاسی براساس ویژگی‌های شخصیتی و هویت‌یابی ایگو انجام شد و از نوع پژوهش‌های همبستگی مبتنی‌بر روش مدل‌یابی معادلات ساختاری به‌طورخاص معادلات رگرسیونی (تلفیق تحلیل مسیر و تحلیل عاملی سطح دوم) بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر بسیجی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات بود. در این پژوهش برای تعیین حجم نمونه باتوجه‌به تعداد متغیر‌های مشاهده‌شده و تخصیص ضریب 20 برای هر متغیر و با احتساب احتمال وجود پرسشنامه‌های ناقص 500 نفر به‌عنوان حجم نمونه انتخاب خواهند شد. پس از تعیین تعداد نمونه، نمونه‌ها با روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار‌های گردآوری داده‌ها شامل، پرسشنامه شخصیتی نئو، پرسشنامه هویت بنیون و آدامز و پرسشنامه استاندارد مشارکت سیاسی فرج‌‌زاده، مورد استفاده قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که مدل پژوهش تأیید شده و به‌طورکلی 83 درصد از مشارکت سیاسی توسط ویژگی‌های شخصیتی و هویت‌یابی ایگو قابل تبیین است. همچنین متغیر‌های ویژگی‌های شخصیتی هویت‌یابی ایگو بر مشارکت سیاسی، اثر مستقیم معنی‌دار دارند و مسیر ویژگی‌های شخصیتی با میانجی‌گری هویت‌یابی اثر غیرمستقیمی بر مشارکت سیاسی را  نشان دادند. نتایج این پژوهش بر ضرورت الگوهای ارتباطی اجتماعی در زمینه‌ای از ویژگی‌های سرشتی افراد در فعالیت‌های کلان اجتماعی و ملی تأکید می‌ورزد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of Personality Traits and Ego Identification in the Political Participation of Basiji Students

نویسندگان [English]

  • Mohamad Ebrahim Madahi 1
  • Mohamad Ali Besharat 2
  • Sayyed Farzad Tabatabayimir 3
1 Assistant Professor Shahed University, Tehran, Iran
2 Full Professor, University of Tehran, Tehran, Iran
3 PhD in Psychology, University of Science and Research, Tehran, Iran
چکیده [English]

This study was conducted to develop a model for political participation on the basis of personality traits and ego identification. It is a correlational study based on structural equation modeling, especially regression equations (an amalgamation of path analysis and the second level factor analysis). The statistical population included all the male and female Basiji students of the Science and Research Branch of Islamic Azad University. In this study, a sample size of 500 people was determined, considering the number of observed variables, assigning a coefficient of 20 for each variable and taking into account the possibility of incomplete questionnaires. After determining the sample size, the availability sampling method was used to select the sample. For data collection, the NEO Personality Questionnaire, the Benyon and Adams Identity Questionnaire and Farajzadeh’s standard questionnaire of political participation were used. The findings revealed that the research model was valid, and in general 83% of political participation could be explained by personality traits and ego identification. Also, personality traits and ego identification variables had a significant direct effect on political participation, and the path of personality traits mediated by identification showed an indirect effect on political participation. The results of this study underline the need for social communication models in an area of natural characteristics of individuals in large-scale social and national activities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • political participation
  • personality traits
  • ego identification
آقاجانی، محمدحسن؛ ذرذاد، ولی‌الله و شهرآرای، مهرناز (1387)، مقایسه سبک‌‌های هویت دانشجویان دانشگاه‌‌های دولتی شهر تهران براساس جنسیت، رشته تحصیلی و بومی و غیربومی‌بودن، فصلنامه دانش و پژوهش در روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، 38: 164-135.
ابراهیمی‌مقدم، حسین و اکبری، حامد (1394)، رابطه سبک‌‌های هویت و اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه علم و صنعت، نخستین کنگره بین‌المللی جامع روان‌شناسی ایران، تهران، مرکز همایش‌های توسعه ایران.
احمدی، پور زهرا؛ علوی، سیدعلی و محمدهیودی، محمدرضا (1392) تأثیر ویژگی‌های قومی در فرایند مشارکت سیاسی کشور (مطالعه میدانی: استان خوزستان)، جغرافیا، 11، 36: 181– 199.
اصل فتاحی، بهرام و نجارپور استادی، سعید (1391)، بررسی رابطه ابعاد شخصیت و سبک‌‌های هویت با میزان استفاده از اینترنت و مقایسه آن در بین دانشجویان دختر و پسر، نخستین همایش ملی شخصیت و زندگی نوین، سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج.
اطهری، حسین و شهریاری، ابوالقاسم (1393)، بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت سیاسی زنان مطالعۀ موردی زنان شهر بوشهر، زن در توسعه و سیاست، 6، 12، 2: 265-286. 
امینی کسبی، حسین و نرگسیان، عباس (1394)، تأثیر شخصیت برند سیاسی بر مشارکت سیاسی، تحقیقات بازاریابی نوین، 5، 2: 147-162.
انصاری، احمد (1396)، تأثیر سرمایه اجتماعی بر مشارکت سیاسی (جوانان 35-20 سال) کهگلویه و بویراحمد در دوره اول ریاست‌جمهوری حسن روحانی، رهیافت. 8، 11، 40: 145-167. 
برجعلی‌لو، سمیه (1386)، تفکر انتقادی، سبک‌‌های هویت و تعهد هویت. پیش‌بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان پایه سوم دبیرستان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشکاه تهران.
بزی، مصطفی و حیدرزادگان، علی‌رضا (۱۳۹۵)، بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت با سبک‌های هویت و رشد اجتماعی دانش‌آموزان، دومین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی و روان‌شناسی ایران، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی، https://www.civilica.com/Paper-CTCONF02-CTCONF02_169.html
پالیزبان» محسن (1390)، بررسی میزان تمایل به مشارکت سیاسی دانشجویان و عوامل مؤثر بر آن، فصلنامه سیاست، 41، 2، 33-49.
پناهی، محمدحسین (1388)، بررسی رابطه هویت ملی با مشارکت سیاسی دانشجویان، مورد: دانشجویان دانشگاه قم، کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده علوم اجتماعی.
پناهی، محمّدحسین و خوشفر، غلامرضا (1390)، بررسی تأثیر سرمایه‌ اجتماعی بر مشارکت سیاسی، مطالعه‌ موردی: استان گلستان، پژوهشنامه‌ جامعه‌شناسی جوانان، 1 (2): 32-49.
جعفری‌نیا، غلامرضا (1390)، بررسی عوامل اقتصادی – اجتماعی مؤثر بر میزان مشارکت سیاسی شهروندان شهر خورموج، علوم سیاسی، 3، 7، 2: 78-69.
جمشیدی، مژگان و سروقد، سیروس (1394)، نقش میانجی سبک‌‌های هویت در رابطه بین تمایزیافتگی خود و اعتیاد به اینترنت دانش‌آموزان دبیرستان‌‌های غیردولتی، فصلنامه روش‌ها و مدل‌‌های روان‌شناختی، سال ششم، شماره 20: 53-37.
حاتمی، حمیدرضا (1394)، مدل ساختاری ویژگی‌‌های شخصیتی و سبک‌‌های هویتی با میانجی‌گری ناگویی هیجانی در افکار خودکشی سربازان، فصلنامه روان‌شناسی نظامی، 6، 23: 57-41.
حجازی، الهه؛ برجعلی‌لو، سمیه و نقش، زهرا (1388)، رابطه سبک‌‌های هویت، تعهد هویت و خودکارآمدی تحصیلی: آیا تعهد هویت نقش واسط‌های دارد؟ مجله روان‌شناسی، 13، 4: 390-377.
حجازی، الهه؛ ویسانی، مختار؛ قادری، محمدصدیق و یزدان‌پناه، شایسته (1394)، رابطه سازوکار‌‌های دفاعی و سبک‌‌های هویت با اعتیاد به اینترنت در میان دانشجویان کارشناسی کوی دانشگاه تهران، ششمین همایش سراسری آسیب‌‌های پنهان زیست دانشجویی، کردستان، جهاد دانشگاهی واحد کردستان.
حسینی‌المدی، سیدعلی؛ احدی، حسن؛ کریمی، یوسف؛ بهرامی،‌ هادی و معاضدیان، آمنه (1391)، مقایسه تاب‌آوری، سبک‌های هویتی، معنویت و حمایت اجتماعی ادراک‌شده در افراد معتاد، غیرمعتاد و بهبودیافته، اعتیاد پژوهی، 6، 21:47-64.
حسنی، قاسم (1389)، بررسی رابطه بیگانگی سیاسی و اجتماعی با مشارکت سیاسی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه‌های دولتی شهر تهران در سال‌های 87-86. فصلنامه علوم اجتماعی، 50: 48-31.
حشمتی، رسول (1388)، بررسی ناگویی خلقی و خودشناسی انسجامی در بیماران مبتلا به اختلالات سایکوتیک، غیرسایکوتیک و افراد بهنجار، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
حمیدی، فریده؛ مهدیه نجف‌آبادی، مجید و نمازیان نجف‌آبادی، ثمانه (1394)، بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و اهمال‌کاری تحصیلی در دانش‌آموزان متوسطه، فصلنامه فناوری آموزش و یادگیری، 1، 3: 106-90.
خاک‌پور، نعیمه (1390)، مقایسه دانشجویان با میزان اعتیاد به اینترنت متفاوت از لحاظ سلامت روان و مؤلفه‌‌های آن، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری.
خانیکی،‌هادی و رهبر، مصطفی (1394)، نقش ارتباطات میان‌فردی در مشارکت سیاسی مطالعة موردی: انتخابات نهمین دورة مجلس شورای اسلامی در شهر تهران، مطالعات اجتماعی، 9، 2: 4-28.      
خدابخش، محمدرضا و کیانی، فریبا (1395)، نقش واسط‌های مشکلات تنظیم هیجان در رابطه ناگویی خُلقی با رفتار‌های خوردن آشفته در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی، مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، 10، 2: 51-44.
داودی، ایران و افشاری، افروز (1390)، بررسی رابطه بین الکسی تایمیا با ویژگی‌های شخصیتی در دانشجویان، پژوهش‌‌های روان‌شناسی بالینی و مشاوره، 2: 150-137.
دایی، زهره (1395)، مدل‌یابی روابط بین سبک‌های هویت، سبک فرزندپروری ادراک‌شده و ناگویی هیجانی با آمادگی به اعتیاد در دانشجویان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری.
دلاور، علی (1391)، روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: رشد.
درگاهی، ح. (1382 )، اعتیاد مجازی، مقالات هیئت‌علمی دانشگاه تهران.
دلپسند، کامل؛ ایار، علی؛ خانی، سعید و محمدی، پریخان (1391)، حمایت اجتماعی و جرم: مطالعه تطبیقی جوانان مجرم و عادی شهر ایلام، فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران. 1، 2: 120-89.
دینانی، فروزنده (1392)، بررسی رابطه بین سبک‌های هویت و خودپنداره با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان‌های شهرستان آمل، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری.
دیویسون، جرالد سی (1384)، آسیب‌شناسی روانی، ترجمه دکتر مهدی دهستانی، تهران: نشر ویرایش.
رافضی، زهره و جوانمرد، الهه (1394)، پیش‌بینی سلامت اجتماعی براساس مؤلفه‌‌های ناگویی خلقی در کارکنان شهرداری، فصلنامه پژوهش‌‌های روان‌شناسی اجتماعی، 19: 29-15.
رحیمی‌نژاد، عباس (1393)، ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه سنجش عینی منزلت هویت من در نوجوانان، روان‌شناسی معاصر، 1393، 9(2): 49-62.
رحیمی‌نژاد، عباس (1379)، بررسی تحولی هویت و رابطه آن با حرمت خود و حالت اضطراب در دانشجویان دوره کارشناسی، رساله دکتری روان‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
سردارنیا، خلیل‌الله (1390)، ضرورت مشارکت سیاسی نسل سوم جوانان در ایران، نقد تشکل‌های مشارکتی و پیشنهاد مدل کارآمد، فصلنامه سیاست، 41، 2: 179-195.
سرمد، زهره؛ حجازی، الهه و عباس بازرگان (1390)، روش تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگه.
سیدامامی، کاووس (1386)، مشارکت سیاسی دانشجویان: ارزیابی برخی از پیش‌بینی‌کننده‌های مشارکت سیاسی، پژوهشنامه علوم سیاسی. 2، 6: 112-103.
شکری؛ امید، تاجیک اسماعیلی، عزیزالله؛ دانشورپور، زهرا؛ غنایی، زیبا و دستجردی، رضا (1386)، تفاوت‌های فردی در سبک‌های هویت و بهزیستی روان‌شناختی: نقش تعهد هویت، فصلنامه تازه‌های علوم شناختی، 9، 2: 46-33.
شولتز، دوان و  سیدنی، الن (2000)، نظریه‌های شخصیت، ترجمه یوسف کریمی (1386)، تهران، نشر ارسباران، چاپ ششم.
شمس اسفندآبادی، حسن؛ کاکاوند، علی‌رضا و ترابی، زهرا (1390)، رابطه سبک‌‌های دلبستگی و هویت با سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی شهر قزوین، فصلنامه اندیشه‌‌های نوین تربیتی، 7، 2: 129-108.
شیخ‌زکریایی، وریا؛ محمدی، امید؛ کریمی، صلاح‌الدین و نافعی، ایوب (1395)، بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت سیاسی زنان شهرستان سنندج، زن در فرهنگ و هنر، 8، 4: 573-588. 
طالبی، الهه (1391)، بررسی رابطه سبک‌‌های هویت و تعهد هویت با سبک‌‌های دلبستگی در دانشجویان دانشگاه آزاد ساری 91-90، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری.
عبداللهی‌نژاد، علی‌رضا؛ قاسمی‌نژاد، ابوذر و صادقی، جواد (1395)، رسانه‌های اجتماعی و مشارکت سیاسی در انتخابات رابطه استفاده از فیس‌بوک تلگرام و اینستاگرام و مشارکت سیاسی دانشجویان در انتخابات هفتم اسفند 94، فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین، 2: 79-69.
غفاری هشجین، زاهد؛ بیگی‌نیا، عبدالرضا و تصمیم قطعی، اکرم (1389) عوامل مؤثر بر مشارکت سیاسی دانشجویان علوم سیاسی و فنّی دانشگاه تهران، دانش سیاسی، 6، 12: 207-240           .
فتحی، محمد؛ سهرابی، فرامرز و سعیدیان، مرتضی (1391)، مقایسه ویژگی‌‌های شخصیتی و سبک‌های هویت در دانشجویان معتاد و غیرمعتاد به اینترنت، مجله تحقیقات علوم رفتاری، 11، 2: 99-90.
فرج‌زاده، مهدیه (1393)، نقش شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان بی‌بی‌سی در مشارکت سیاسی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، پردیس آموزش‌های نیمه‌حضوری.
قاسم‌پور، فاطمه (1393)، بررسی رابطه بین سبک‌‌های هویتی و انگیزه پیشرفت در دانش‌آموزان دوره متوسطه شهرستان ساری، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری.
قنبرعلی، رجبلو و حسین‌پناهی، حلیمه (1396)، هویت قومی و توسعه‌یافتگی سیاسی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه کردستان در سال تحصیلی 94-95)، مطالعات توسعه اجتماعی، 10: 1، 25-46.
کوندرا، میلان (1392)، هویت، ترجمه پرویز همایون‌پور، تهران: انتشارت قطره.
محبی، سیروس؛ رستمی، مسلم؛ کلانتری‌پور، سمیرا و سلطانی، اقبال (1395)، بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر مشارکت سیاسی شهروندان در مناطق حاشیه‌نشین شهرها (موردمطالعه: مناطق حاشیه‌نشین شهر کرمانشاه)، علوم اجتماعی، 10، 34:  145-172.
محمدی، افشین و شهیدیان، احمد (1390)، بررسی راهکارهای افزایش مشارکت سیاسی دانشجویان باتأکیدبر شناسایی روابط میا‌ن‌فردی مؤثر در شبکه اجتماعی، مطالعات رسانه‌ای، 6، 14: 105 - 119.
مغانلو، مهناز؛ آگپلاروفایی، مریم و شهرآرای، مهرناز (1388)، رابطه سبک‌‌های هویت و دینداری دانشجویان، مجله روان‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، 15، 4: 387-377.
نادری، احمد (1396)، فراتحلیل مشارکت سیاسی دانشجویان ایرانی: مطالعه اثربخشی عوامل تبیین‌کننده، مطالعات جامعه‌شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق)، 24، 1: 259-290.
نیکنام، مژگان (1390)، اثربخشی درمانگری به شیوه آموزش تنیدگی‌زدایی بر رضامندی روانی و تنیدگی ادراک‌شده باتوجه‌به سبک‌‌های هویت، رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
نظری علی، اشرف (1390)، احزاب سیاسی و هویت ملی تاملی در کارکردها و چشم‌اندازها، مطالعات ملی، 12، 1 (45): 73-98.
هادی‌نژاد حسن؛ طباطباییان مریم و دهقانی، مریم (1393)، بررسی مقدماتی روایی و پایایی پرسشنامه روابط موضوعی و واقعیت آزمایی بل، مجله روان‌پزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، 20، 2: 162-169.
هجل، لاری، ای و زیگلر، دانیا، جی. (1378)، نظریه‌های شخصیت (مفروضه‌های اساسی، پژوهش و کاربرد)، ترجمه علی عسگری، (1379)، انتشارات دانشگاه آزاد.
هومن، حیدر علی (1393)، مدل‌یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم‌افزار لیزرل، انتشارات سمت، چاپ اول.
 
References
 Alam, M. B. (2018). Embracing policy and politics: The political participation of the Indian diaspora in the US. World Affairs: The Journal of International Issues, 22(1), 62-79.‏
Adams, G. R. (1998). The objective measure of ego identity status: A reference manual.
Aina Gallego • Daniel Oberski (2012). Personality and Political Participation: The Mediation Hypothesis.    Political Behaviour September 2012, Volume 34, Issue 3, pp 425–451
Astin, Sax, L. J.,A. W., Korn W. S., & Mahoney, K. M. (1995). The American freshman: National norms for Fall 1995. Los Angeles, CA: Higher Education Research Institute.
(ERIC Document Reproduction Service No. ED 390 351)
Bell MD, Billington RJ, Becker BR. A scale for the assessment of object relations: Reliability, validity, and factorial invariance. J Clin Psychol. 1986; 42(5):733-41.
Bellak L, Hurvich M, Gediman H. Ego functions in schizophrenics, neurotics and normals. New York: John Wiley; 1973.
Block, J. and Block, J.H. (2006).Nursery school personality and political orientation two decades later, Journal of Research in Personality 40, pp. 734–749
Bowlby JA. Secure Base: Clinical Application of Attachment Theory. London: Rutledge; 1998. P. 45-6.
Berzinsky, M.D (2008). Identity formation: The role of identity processing style and sognitive processes. Journal of Personality and Individual Differences, 44(3), 654-655.
Berzinski, C. (2012). Recovery Mentorship Programs and Recovery from Addiction.‏
Berzonsky, M. D., Cieciuch, J., Duriez, B., & Soenens, B. (2011). The how and what of identity formation: Associations between identity styles and value orientations. Personality and Individual Differences, 50(2), 295-299.‏
Brandstätter, H., & Opp, K. D. (2014). Personality traits (“Big Five”) and the propensity to political protest: Alternative models. Political Psychology, 35(4), 515-537.‏
Caspi, A., Liviatan, I., & Roccas, S. (2016). the role of motivational processes in the relationship between national identification and political participation: or1656. International Journal of Psychology, 51, 921.‏
Christopher Dawes, David Cesarini, James H. Fowler, Magnus Johannesson, Patrik K. E. Magnusson, Sven Oskarsson (2014). The Relationship between Genes, Psychological Traits, and Political Participation. American Journal of Political Science. Volume 58, Issue 4.October 2014.Pages 888–903
Christopher Weber (2013). Emotions, Campaigns, and Political Participation. Political Research Quarterly. Issue number 2. Volume 66. Pages 414-428
Cindy D. Kam (2012).Risk Attitudes and Political Participation. American Journal of Political Science. Volume 56, Issue 4 October 2012 Pages 817–836
Curtin, N., & McGarty, C. (2016). Expanding on psychological theories of engagement to understand activism in context (s). Journal of Social Issues, 72(2), 227-241.‏
Daniel Houser, Sandra Ludwig, Thomas Stratmann (2016). Deception and Political Participation: Theory and Laboratory Evidence. Economic Inquiry January 2016.
Douglas Page (2017). When Does Sexuality-Based Discrimination Motivate Political Participation? Political Psychology. December 2017.Volume 38, Issue 6. Pages 905–1124.
Dins, T., Waldschmidt, A., Sturm, A., & Karačić, A. (2017). Identity and political participation throughout the life course: The experience of persons with disabilities in European countries. In Understanding the Lived Experiences of Persons with Disabilities in Nine Countries (pp. 83-101). Routledge.‏
Dynes, A. M., Hassell, H. J., & Miles, M. R. (2016). Personality Traits, Candidate Emergence, and Political Ambition: How Personality Affects Who Represents Us. In Annual Meeting of the American Political Science Association, Philadelphia, PA.‏
Edgerly, S., Vraga, E. K., Bode, L., Thorson, K., & Thorson, E. (2018). New media, new relationship to participation? A closer look at youth news repertoires and political participation. Journalism & Mass Communication Quarterly, 95(1), 192-212.‏
Ednaldo Aparecido Ribeiro, Julian Borba (2016). Personality, Political Attitudes and Participation in Protests: The Direct and Mediated Effects of Psychological Factors on Political Activism. Brazilian Political Science Review. SãoPaulo  2016  vol.10 no.3 
Erikson, E. H. (1950). Childhood and society.New York: W. W. Norton & Co.
Erikson, E. H. (1968). Youth identity and crisis London: Faber and Faber.
Fominaya, C. F. (2016). Unintended consequences: the negative impact of e-mail use on participation and collective identity in two ‘horizontal’social movement groups. European Political Science Review, 8(1), 95-122.‏
Gallego, A., & Oberski, D. (2012). Personality and political participation: The mediation hypothesis. Political behavior, 34(3), 425-451.‏
Gerber, A. S., Huber, G. A., Doherty, D., & Dowling, C. M. (2011). The big five personality traits in the political arena. Annual Review of Political Science, 14.‏
Gerber, A. S., Huber, G. A., Doherty, D., Dowling, C. M., Raso, C., & Ha, S. E. (2011). Personality traits and participation in political processes. The Journal of Politics, 73(3), 692-706.‏
Grimes, L. (2017). The Value of Black Lives: The Effect of the Digital Age on African American Identity and Political Participation. The Journal of Traditions & Beliefs, 5(1), 8.‏
Gillenson, A., & Fornari, J. D. (2014). U.S. Patent No. 8,825,523. Washington, DC: U.S. Patent and Trademark Office.‏
Guntrip, H. (2018). Schizoid phenomena, object relations and the self. Routledge.‏
Gail Pacheco, Thomas Lange (2010). Political participation and life satisfaction: a cross‐European analysis. International Journal of Social Economics. Volume 45 Issue 1. Page 312-328
Hebert GL, Cormack VK, Callahan JL. An investigation of the Object Relations Theory of Depration. Psychoanal Psychol 2010; 27: 219-34.
Ha, S. E., Kim, S., & Jo, S. H. (2013). Personality Traits and Political Participation: Evidence from S outh K orea. Political Psychology, 34(4), 511-532.‏
Joly, J. K., Hofmans, J., & Loewen, P. (2018). Personality and party ideology among politicians. A closer look at political elites from Canada and Belgium. Frontiers in psychology, 9, 552.‏
Jasmine Lorenzini. (2015). Subjective Well-Being and Political Participation: A Comparison of Unemployed and Employed Youth. Journal of happiness studies, 2015, Vol. 16, No. 2, pp. 381–404
Kranendonk, M., & Vermeulen, F. (2018). Group identity, group networks, and political participation: Moroccan and Turkish immigrants in the Netherlands. Acta Politica, 1-42.‏
Khan, S. S., Hopkins, N., Reicher, S., Tewari, S., Srinivasan, N., & Stevenson, C. (2016). How collective participation impacts social identity: A longitudinal study from India. Political Psychology, 37(3), 309-325.‏
Kathy B. Smith (2009).Political activists in America: the identity construction model of political participation. Political Activists in America: The Identity Construction Model of Political Participation Paperback – Penn State University Press; 1 edition January 19, 2009
Katrine Beauregard (2014). Gender, political participation and electoral systems: A cross-national analysis. European Journal of Political Research.Volume 53, Issue 3. August 2014.Pages 617–634.
Klaus Armingeon & Lisa Schädel. (2015). Social Inequality in Political Participation: The Dark Sides of Individualisation. West European Politics, 2015. Vol. 38, No.1,1–27
Li S, Bell M. BORRTI journal articles and annotated bibliography. [Internet]. Los Angeles: Western Psychological Services; 2008. [Undated; cited 2012 August 31]. Available from :http://portal.wpspublish.com/portal/page? _paged=53,70155&
Marcia, J. E. (1966). Development and validation of ego-identity status. Journal of personality and social psychology, 3(5), 551.‏
Maswikwa, B., Gouws, A., & Gordon, S. F. (2017). Constructing Citizenship and Identity: Exploring Political Participation Amongst Black African Women from Zimbabwean and South African Townships. Politikon, 1-17.‏
Mazzoni, D., Albanesi, C., Ferreira, P. D., Opermann, S., Pavlopoulos, V., & Cicognani, E. (2018). Cross-border mobility, European identity and participation among European adolescents and young adults. European Journal of Developmental Psychology, 15(3), 324-339.‏
Morsunbul, U. (2014). Internet addiction in adolescence period: its relations with identity style and ruminative exploration. Anadolu Psikiyatri Derg, 15(1), 77-83.
Morales, L., & Giugni, M. (Eds.). (2016). Social capital, political participation and migration in Europe: making multicultural democracy work?. Springer.‏
Marcia, J. E. (1964). Determination and construct validity of ego identity status. Unpublished doctoral dissertation, Ohio State University.
Mikael Persson (2012). Does Type of Education Affect Political Participation? Results from a Panel Survey of Swedish Adolescents? Scandinavian Political Studies. September 2012. Volume 35, Issue 3. Pages 198–221.
Mondak, J.J. & Halperin, K.D. (2008). A framework for the study of personality and political behaviour, British Journal of Political Science 38, 335–362
Nauta, M.M. (2004). Self-efficacy as a mediator of the relationships between personality factors and career interests, Journal of Career Assessment 12, 381–394
Pednekar, N. K., & Tung, S. (2017). Problematic internet use in adolescents: Role of identity styles, emotional autonomy, attachment, family environment and well-being. Indian Journal of Health & Wellbeing, 8(4).‏
Russo, S., & Amnå, E. (2016). The personality divide: Do personality traits differentially predict online political engagement?. Social Science Computer Review, 34(3), 259-277.‏
Swyngedouw, M., & Phalet, K. (2017). Belgian ethnic minorities: identity, discrimination and political participation.‏
Shang E. Ha, Seokho Kim, Se Hee Jo (2013). Personality Traits and Political Participation: Evidence from South Korea. Political Psychology. , August 2013. Volume 34, Issue 4, pages 511–532
Thomas, E. F., McGarty, C., Stuart, A., Lala, G., & Pedersen, A. (2017). Education and social participation: Civic identity and civic participation in formal and informal education contexts. Taylor & Francis (Routledge).‏
Vecchione, M., & Caprara, G. V. (2009). Personality determinants of political participation: The contribution of traits and self-efficacy beliefs. Personality and Individual Differences, 46(4), 487-492.‏
Wang, C. H., & Shalaby, M. M. (2018). Examining the Relationships between Personality Traits and Political Participation Using the Rational Choice Framework. 台灣政治學刊, 22(1), 187-234.‏
Weinschenk, A. C., & Dawes, C. T. (2017). The Relationship between Genes, Personality Traits, and Political Interest. Political Research Quarterly, 70(3), 467-479.‏
Weinschenk, A. C. (2017). Big Five Personality Traits, Political Participation, and Civic Engagement: Evidence from 24 Countries. Social Science Quarterly, 98(5), 1406-1421.‏
ZHANG, Y. L., LU, G. Z., LIU, Y. L., & ZHOU, Y. (2017). Mediating effect of self-identity on relationship between interpersonal adaptation and mobile phone addiction tendency in college students. Chinese Mental Health Journal, 7, 017.‏