پیش‌بینی سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی دانش‌آموزان مدارس شاهد براساس بلوغ عاطفی و تحمل پریشانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری تخصصی روانشناسی سلامت، استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روان‌شناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی همدان، همدان، ایران

4 دانشجوی دکترای روانشناسی خانواده و سلامت جنسی، گروه خانواده و سلامت جنسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

5 کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

چکیده

مقدمه: عدم سازگاری، یکی از مشکلات شایع بین نوجوانان است. پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش‌بینی سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی براساس بلوغ عاطفی و تحمل پریشانی در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است.
روش: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دبیرستان‌های شاهد دوره اول و دوم شهر تهران در سال 1398 بودند که تعداد 198 دانش‌آموز (112 پسر، 86 دختر) به روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل سیاهه سازگاری سینها و سینگ (AISS)، مقیاس بلوغ عاطفی (EMS) و پرسشنامه تحمل پریشانی (DTS) بود. از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام برای تحلیل داده‌ها استفاده شد.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که بلوغ عاطفی و تحمل پریشانی با سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی نوجوانان همبستگی مثبت معنی‌دار دارد (05/0>p). نتایج تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام نیز حاکی از این بود که در گام اول، بلوغ عاطفی 15 درصد از واریانس سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی نوجوانان را تبیین کرد. در گام دوم، با افزودن تحمل پریشانی به معادله رگرسیون، واریانس تبیین‌شده به 18 درصد افزایش یافت. بنابراین هر دو متغیر بلوغ عاطفی و تحمل پریشانی، قادر به پیش‌بینی سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی نوجوانان بودند.
بحث: طبق یافته‌های حاصل، سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی در دانش‌آموزان ازطریق بلوغ عاطفی و تحمل پریشانی قابل پیش‌بینی است. ازاین‌رو لازم است در زمینه سازگاری اجتماعی، هیجانی و تحصیلی نوجوانان به بلوغ عاطفی و تحمل پریشانی آنها و تقویت این متغیرها توجه شود و مداخلات روان‌شناختی به سمت ارتقای بلوغ عاطفی و تحمل پریشانی سوق داده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Predicting Social, Emotional and Academic Adjustment of Shahed School Students Based on Emotional Maturity and Distress Tolerance

نویسندگان [English]

  • Amin Rafiepoor 1
  • Leila Farhad Tuski 2
  • Mehrdad Yarahmadian 3
  • Samaneh Farahani 4
  • Solmaz Dabiri 5
1 Assistant Professor of Health Psychology, Department of Psychology, Payam-e Noor University, Tehran, Iran
2 Master of General Psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Payam-e Noor University, Tehran, Iran
3 Master of Clinical Psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Hamadan Branch, Islamic Azad University, Hamadan, Iran
4 PhD Candidate in Family Psychology and Sexual Health, Department of Family and Sexual Health, Faculty of Psychology, Shahed University, Tehran, Iran
5 MA, Department of Personality Psychology, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Having sufficient information about the prevalence of drug use, types of drugs used and duration of dependence in soldiers can play an important role in preventing soldiers’ affliction with drug use and treating them. Therefore, the present study was conducted to investigate the prevalence of drug use among soldiers in the barracks in Lorestan province. The statistical population of this descriptive survey study consisted of all the soldiers in the barracks in Lorestan province, Iran. Accordingly, 400 soldiers were selected and studied as a sample using the convenience non-random sampling method. A researcher-made questionnaire was used to assess the prevalence of drug use among the soldiers. The collected data were analyzed by chi-square test. The results showed that the frequency of drug use had increased significantly during military service compared to that of pre-service period. But the types of drugs used and the duration of dependence before and after the military service were not significantly different. According to the findings of the study, it is concluded that the period of sacred military service is of particular importance in the physical and mental health of young people, and paying attention to the conditions and problems of young people in this critical period can play an important role in preventing and even treating their addictive disorders.

کلیدواژه‌ها [English]

  • barracks
  • soldier
  • prevalence
  • drugs
اسلامی‌نسب، علی (1391)، روان‌شناسی سازگاری، تهران: نشر بنیاد.
اندامی خشک، علی‌رضا (1395)، نقش واسطه‌ای تاب‌آوری در رابطه بین تنظیم شناختی هیجان و تحمل پریشانی با رضایت از زندگی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
پوربافرانی، سمیه (1391)، رابطه خودمیان‌بینی با سازگاری اجتماعی و سلامت روانی دانشجویان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام‌نور تهران.
خدایاری‌فرد، محمد (1390)، بررسی عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی دانشجویان شاهد و غیرشاهد، طرح پژوهشی بنیاد شهید انقلاب اسلامی، دانشگاه تهران.
خوش کنش، ابوالقاسم؛ اسدی، مسعود؛ شیرعلی پور، اصغر؛ کشاورز افشار، حسین (1389)، نقش نیازهای بنیادین و حمایت اجتماعی در سازگاری اجتماعی دانش آموزان مقطع متوسطه. روانشناسی کاربردی، 1(13):94-82.
رایس، فروغان (1386)، "رشد انسان"، ترجمه مهشید فروغان، تهران: انتشارات ارجمند.
صفارپور، آزاده (1387)، بررسی رابطه بین بلوغ عاطفی و سازگاری زوجی مردان شاغل در شرکت نفت، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
Aashra, B.K., & Jogsan, Y.A. (2013). Emotional Maturity and SelfActualization in Graduate and Post-Graduate Students. Journal of Research in Humanities and Social Science, 1(4), 15-18.
Anestis, M. D., & Joiner, T. E. (2017). The multifaceted role of distress tolerance in patients with chronic pain. International Journal of Eating Disorders40(8), 718-726.
Behera, S. & Rangala, DR. B. (2014). Emotional maturity from dance practice: As a predictor towards life satisfaction in relation to self- esteem. Social Science International, 30(2), 237-249.
Corstorphine, E., Mountford, V., & Meyer, C. (2007). Distress tolerance in the eating disorders. Eating behaviors8(1), 91-97.
Daughters, S. B., Reynolds, E. K., MacPherson, L., Kahler, C. W., Danielson, C. K., Zvolensky, M., Lejuez., C. W. (2019). Distress tolerance and early adolescent externalizing and internalizing symptoms: The moderating role of gender and ethnicity. Behaviour Research and Therapy, 47, 198-205.
Follick, M. J., & Ahern, D. L. (2017). Cognitive distortion and psychological distress in chronic low back pain. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 54, 573- 575.
Human, L. J., Chan, M., Ifthikhar, R., Williams, D., DeLongis, A., & Chen, E. (2016). Accuracy and Positivity in Adolescent Perceptions of Parent Behavior: Links With Adolescent Psychological Adjustment and Proinflammatory Profiles. Social Psychological and Personality Science7(8), 796-805.
Leung, J., & Sand, M.C. (2016). Self- esteem and emotional maturity in college students. Journal of college student personnel, 22(4), 291- 299.
Manoharan, R.J.L., & Doss, I.C. (2007). Emotional maturity of postgraduate students in Pondicherry region. Experiments in Education, 8(3), 346-362.
Marek, S., Tervo-Clemmens, B., Klein, N., Foran, W., Ghuman, A. S., & Luna, B. (2018). Adolescent development of cortical oscillations: Power, phase, and support of cognitive maturation. PLoS biology16(11), e2004188.
Nicholls, A.R., Levy, A.R., & Perry, J.L. (2015). Emotional maturity, dispositional coping, & coping effectiveness among adolescent’s athletes. Psychology of sport & exercise, 17, 32-39.
O’Cleirigh C, Ironson G, Smits JA. (2007). Does distress tolerance moderate the impact of major life events on psychosocial variables and behaviors important in the management of HIV? Behavior therapy;38(3):314-23.
Ohannessian, C. M. (2009). Media use and adolescent psychological adjustment: An examination of gender differences. Journal of child and family studies18(5), 582-593.
Pumpey, D. (2017). A correlation of emotional maturity level and selfesteem in adolescents, and role model influence on future goals. Thesis of Master of Arts, Kean University. Available at: www.cdc.gov
Rice, F. P., & Dolgin, K. G. (2015). The adolescent: Development, relationships and culture. Pearson Education New Zealand.
Simons, J. S., & Gaher, R. M. (2005). The Distress Tolerance Scale: Development and validation of a self-report measure. Motivation and Emotion29(2), 83-102.
Steinberg, L., & Morris, A. S. (2014). Adolescent development. Annual review of psychology52(1), 83-110.
Vijayakumar, N., de Macks, Z. O., Shirtcliff, E. A., & Pfeifer, J. H. (2018). Puberty and the human brain: Insights into adolescent development. Neuroscience & Biobehavioral Reviews92, 417-436.
Webb, M. K., Simons, J. S., & Simons, R. M. (2019). Affect and drinking behavior: Moderating effects of involuntary attention to emotion and distress tolerance. Experimental and clinical psychopharmacology.
Zvolensky, M. J., & Leyro, T. (2010). Distress tolerance: Theory, measurement, and relations to psychopathology. Current Directions in Psychological Science19(6), 406-410.