تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر امیدواری، سلامت اجتماعی و بهزیستی روانی جانبازان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 1- مرکز تحقیقات علوم شناختی و رفتاری در پلیس، معاونت بهداشت، امداد و درمان، نیروی انتظامی، تهران، ایران 2- پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا.

2 کارشناس ارشد، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر امیدواری، سلامت اجتماعی و بهزیستی روانی جانبازان شهرستان کلیبر بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه جانبازان شهرستان کلیبر در سال 1399 بودند که تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (15 نفر برای هر گروه) قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های امیدواری اسنایدر، سلامت اجتماعی کییز و بهزیستی روانی ریف استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش آماری تحلیل کوواریانس انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد آموزش مهارت‌های زندگی بر امیدواری، سلامت اجتماعی و بهزیستی روانی جانبازان تأثیر دارد. در واقع آموزش مهارت‌های زندگی باعث افزایش امیدواری، سلامت اجتماعی و بهزیستی روانی در جانبازان می‌شود. بنابراین توجه به مهارت‌های زندگی نقش مهمی در بهبود جنبه‌های مثبت جانبازان دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Life Skills Training on Hope, Social Health and Mental Well-being of War Veterans in Kalibar

نویسندگان [English]

  • Ayatpllah Fathi 1
  • Mohammad Ali Ameri 1
  • Hossein Rostami 1
  • hasan khodae 2
  • Reyhane Porhatam 2
1 1- Cognitive and Behavioral Sciences Research Center in Police, Deputy of Health, Relief and Treatment, Law Enforcement, Tehran, Iran 2- NAJA Institute of Law Enforcement Sciences and Social Studies
2 MA in Clinical Psychology, Ahar Branch, Islamic Azad University
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effect of life skills training on hope, social health, and mental well-being of veterans in Kalibar. The research design was a quasi-experimental pretest-posttest with a control group. The statistical population of this study was all veterans of Kalibar city in 1399 that 30 people were selected using purposive sampling method and randomly divided into two groups of intervention and control (15 people for each group). Snyder Hope, Keys social health and Reef mental well-being questionnaires were used to collect data. Data were analyzed by covariance analysis. The results showed that life skills training has an effect on hope, social health and mental well-being of veterans. In fact, life skills training increases the hope, social health and mental well-being of veterans. Therefore, paying attention to life skills plays an important role in improving the positive aspects of veterans.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social values
  • identity
  • self-esteem
  • high school students
احمدی فدافن، زهرا؛  نودهی، حسن؛  اکبری، احمد (1397)، بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر امیدواری در دانش آموزان پسر پایه‌ی پنجم شهرستان کاشمر سال تحصیلی 95-96، دومین کنگره بین‌المللی و سومین کنفرانس توانمندسازی جامعه در حوزه علوم انسانی و مطالعات تربیتی، تهران، https://civilica.com/doc/772224  
اردانی، منیره (1397). اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر اهمالکاری تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانش‌آموزان مقطع متوسطه. فصل‌نامه علمی آموزش در علوم انتظامی. 6 (21)، 100-86.
افشانی، سیدعلی رضا؛ رسولی‌نژاد، سیدپویا؛ کاویانی، محمد؛ و سمیعی، حمیدرضا (1393). بررسی رابطه سبک زندگی اسلامی با سلامت اجتماعی مردم شهر یزد. مطالعات اسلام و روان‌شناسی، 8(14)، 84-104.
امیری، عبدالحسن؛ فلاح، سمیرا؛ اسفندیاری، حجت؛ و غلامی، مهنا (1397). اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت روانی و سازگاری اجتماعی همسران جانبازان. فصلنامه فرهنگی- تربیتی زنان و خانواده، 9 (30)، 23-34.
آزادی، رویا؛ احدی، حسن؛ حاتمی، حمیدرضا (1399) بررسی رابطه بهزیستی روان‌‌شناختی و سرسختی روان‌‌شناختی با نقش میانجی‌‌گری حمایت اجتماعی در زنان مبتلا به سرطان پستان. افق دانش (فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد). 27 (1)، 33-18.
حاتملوی سعدآبادی، منیژه؛ هاشمی نصرت‌آباد، تورج (1391). مقایسه بهزیستی روانشناختی و رضامندی زناشویی در گروهی از زنان بارور و نابارور شهر تبریز. روانشناسی سلامت، 1 (1)، 31-20.
حاتمی، حسین؛ رضوی، سید منصور؛ افتخار اردبیلی، حسین؛ و مجلسی، فرضته (1392). کتاب جامع بهداشت عمومی. تهران: انتشارات ارجمند.
حاتمی، محمد؛ کاوسیان، منصور (1392). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری فرزندان شاهد و ایثارگر. مجله روانشناسی مدرسه، 2(2)، 44-57.
رجبی، فهیمه؛ اسلمی، الهه (1397). اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر بهزیستی روان‌شناختی و شادکامی زنان سالمند. روانشناسی پیری، 4 (4)، 312-301.
رنجدوست، شهرام؛ علیزاده، لیلا (1397). تاثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت اجتماعی و خلاقیت پرستاران. نشریه آموزش پرستاری، 7 (3)، 56-49.
زاهدی اصل، محمد؛ و صالح، صلاح الدین (1393). حمایت اجتماعی و میزان سلامت اجتماعی همسران جانبازان اعصاب و روان شهر تهران. مجله پژوهشنامه مددکاری اجتماعی، 1(1)، 207-244.
سلیمانیان، علی اکبر؛ جاجرمی، محمود؛ و فلاحتی، مریم (1394). اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر کیفیت زندگی همسران جانبازان مبتلا به اختلالات خلقی. مجله طب جانباز، 7(4)، 198-205.
صدوقی، مجید؛ تمنائی‌فر، محمدرضا؛ ناصری، جمیله (1396). رابطه تاب‌آوری، امیدواری وهوش هیجانی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان. مجله مطالعات آموزش و یادگیری. 9 (1)، 67-50.
عاملی مقدم، سیما؛ زراعتی، مصطفی؛ دیده‌بان، مریم؛ خزان، کاظم (1394). اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر کیفیت ارتباط معلولین جسمی-حرکتی بستری در مراکز بهزیستی. فصلنامه نسیم تندرستی. 4 (2)، 65-55.
فتحی، منصور؛ عجم‌نژاد، رضا؛ و خاک‌رنگین، مریم (1392). عوامل مرتبط با سلامت اجتماعی معلمان شهر مراغه. مجله رفاه اجتماعی، 12(47)، 225-243.
کیافر، مریم‌سادات؛ کارشکی، حسین؛ هاشمی، فرح (1393). نقش باورهای امید و خوش‌بینی در پیش‌بینی انگیزش تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 14 (6)، 526-517.
کرد نوقابی، رهی؛ شریفی، پدرام (1384). تهیه و تدوین برنامه مهارت‌های زندگی برای دانش‌آموزان دورة متوسطه تحصیلی. فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، 11(12): 34-40.
میکائیلی، نیلوفر؛ عینی، ساناز؛ و تقوی، رامین (1395). نقش دلسوزی به خود و حس انسجام و آمیختگی فکر- عمل در پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه. مجله طب جانباز، 34، 34-39.
میکائیلی، نیلوفر؛ مولوی، پرویز؛ عینی، ساناز؛ و تقوی، رامین (1395). اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر بدتنظیمی هیجانی، افکار خودکشی و ناامیدی در جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس سانحه. طب جانباز، 9(3)، 111-117.
وحیدیان، زهره؛ نوریان، خیراله؛ وحیدیان، الهام؛ روبین‌بتن، سجاد (1399). آموزش مهارت‌های زندگی بر بهزیستی روانشناختی و سرمایه روانشناختی در پرستاران بیمارستان شهید بهشتی شهر یاسوج. ارمغان دانش، 25 (2)، 312-301.
یوسفی، ناصر (1395). اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر رضایت زناشویی و امیدواری زوجین. روانشناسی خانواده، 3 (1)، 70-59.
References
Afshani, S. A. R., Rasoulinejad, S. P., Kaviani, M., & Samiee, H. R. (2014). Islamic Life styles and its relationship with social well-being of Yazd city people. Islam and psychological Studies. 8 (14), 84-104. [In Persian]
Ahmadi Fadafan, Z., Nodehi, H., & Akbari, A. (2018). Impact of life skills instruction on hope in fifth grade boy students of Kashmar city in 2016-2017. 2th International conference and 3th conference on society enhancement in human resource and educational studies, Tehran, Iran. [In Persian]  
Ameli Moqdam, S., Zeraati, M., Dideban, M., & Khazan, K. (2015). Effectiveness of life skills instruction on communication quality of physically disables people hospitalized in welfare centers. Nasim Health Journal. 4 (2), 55-65. [In Persian]  
Amiri, A., Fallah, S., Esfandiari, H., & Gholami, M. (2018). Effectiveness of life skills instruction on mental health and social compatibility of devotees’ wives. Cultural-Educational Journal of women and family. 9 (30), 23-34. [In Persian]
Ardani, M. (2018). Effectiveness of life skills instruction on academic procrastination and psychological well-being of secondary schools’ students. Journal of Instruction on Police Sciences. 6 (21), 86-100. [In Persian]
Azadi, R., Ahadi, H., & Hatami, H. R. (2020). Psychological well-being and its relationship with psychological endurance through mediating role of social supporting in women with breast cancer. Knowledge horizon. 27 (1), 18-33. [In Persian] 
Barrette, P. M., & Ollendick, T. H. (2008). Handbook of Interventions that Work with Children and Adolescents Prevention and Treatment. Wiley& Sons Ltd, the Atrium, Southern Gate, Chichester, West Sussex PO 198 SQ, England.
Deci, E. L. (2008). Intrinsic motivation and selfdetermination inhuman behavior. New York: Plenum Press.
Eid, M., & Larsen, R, J. (2008). The Science of Subjective Well-Being, The Gilford Publications, Inc.
Fathi, M., Ajamnejad, R., & Khakrangin, M. (2013). Related factors to social well-being of Maragheh city. Social welfare Journal. 12 (47), 225-243. [In Persian]
Giardini, A., Pierobon, A., Callegari, S., Caporotondi, A., Stabile, M., Avvenuti, G., & Majani, G. (2017). Optimism may protect Chronic Heart Failure patients from depressive symptoms: Relationships between depression, anxiety, optimism, pessimism and illness perception. Psicoterapia Cognitiva e Comportamentale, 23(1), 27-39.
Hatami, H., Razavi, S. M., Eftekhar Ardabili, H., & Majlesi, F. (2013). The book of public health. Tehran. Arjmand Publication. [In Persian]
Hatami, M., & Kavousian, M. (2013). Effectiveness of life skills instruction on children compatibility of martyrs. School psychology Journal. 2 (2), 44-57. [In Persian]
Hatamlou Saadabad, M., & Hashemi Nosratabad, T. (2012). Comparing of Psychological well-being and marital satisfaction in group of fertile and fertile women of Tabriz. Health psychology. 1 (1), 20-31. [In Persian] 
Heidaripour, M., & Mashhadi, A. (2012). Effectiveness of social skills train-ing on emotional intelligence, physical-motor disability. Journal of Research in Rehabilitation Sciences. 8(3):571-580. [in Persian].
Herzon, J. (2002). What is life skills Education? Washington, DC: office juvenile justiceand Delinguecy prevrntion
Ho, W. W. N., Chiu, M. L., Lo, W. T. L., & Yiu, M. G. C. (2016). Recovery components as determinants of the health-related quality of life among patients with schizophrenia: structural equation modeling analysis. The Austral and N Z J Psychiatry, 44 (2016), 71–84.
Hoseinkhanzade, A., & Yaghobnezhad S. (2011). Review the social skills necessary for students with special needs in environment Job. Journal of Exceptional Education. 2011, 106 (2011), 4-17. [in Persian].
Itumeleng, P., Khumalo, U. P., Ejoke, K. O. A., & Janvier, R. (2021). Measuring social well-being in Africa: An exploratory structural equation modelling study.  African Journal Of psychological Assessment. 3 (2021), 25-43.
Jagtap, P., & Karmalkar, S. (2018). Effect of life skills training program on psychological well-being of rural adolescents. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology 44(1),34-41.
Johenson, N. (2001). Factors Related to Self-Care in Heart Failure Patients According to the Middle-Range Theory of Self-Care of Chronic Illness: a Literature Update. Current Heart Failure Reports, 14(2), 71-77.
Johenson, N. (2001). Factors Related to Self-Care in Heart Failure Patients According to the Middle-Range Theory of Self-Care of Chronic Illness: a Literature Update. Current Heart Failure Reports, 14(2), 71-77.
Karen, P. (2018).The hopes and wishes of adolescents with cancer and the nursing care that helps. Oncology Nursing Forum, 31(5), 927-934.
Kelsall, H. L., Kenzie, D. P., Forbes, A. B., Roberts, M. H., Urquhart D.M., & Sim, M. R. (2014). Pain-related musculoskeletal disorders, psychological comorbidity, and the relationship with physical and mental well-being in Gulf War veterans. Pain, 155(4), 685-2.
Keyes, C. L. M. (2002). The mental health continuum: From languishing to flourishing in life. Journal of Health and Social Behavior. 43 (2002), 207–222.
Keyes, C. L. M. (2004). Complete mental health. an agenda for the 21 century Washington.
Keyes, C. L. M. (2006). Social well-bing, Social Psychology Quarterly, 61 (2), 121-140.
Kordnogabi, R., & Sharifi, P. (2005). Providing and codifying life skills instruction for secondary schools’ students. Educational Innovation Journal. 11 (12), 34-40. [In Persian]
Kyafar, M. S., Kareshki, H., & Hashemi, F. (2014). Role of hope and optimism believes in predicting academic motivation of master’s degree students of Ferdousi University and Medical Social University of Mashhad. Iranian Journal of education in medical science. 14 (6), 517-526. [In Persian]
Maddah, D., Saab, Y., Safadi, H., Abi Farraj, N., Hassan, Z., Turner, S., Echeverri, L., Alami, N. H., Kababian-Khasholian, T., & Salameh, P. (2021). The first life skills intervention to enhance well-being amongst university students in the Arab world: ‘Khotwa’ pilot study. Health psychology Open. 8 (1), 1-14.
Mikaeeli, N., Eini, S., & Taqavi, R. (2016). Role of compassion for yourself and cohesion sense and fusion of thinking-action in predicting psychological well-being of devotees with post-traumatic stress disorder. Medical Journal of devotees. 34, 34-39. [In Persian]
Mikaieeli, N., Molavi, P., Eini, S., & Taqavi, R. (2016). Effectiveness of emotion-concentrated therapy on emotional poor-regulation, suicide and hopeless thinking in devotee with post-traumatic stress disorder. Medical Journal of devotees. 9 (3), 111-117. [In Persian]
Monica M. Matthieu, Ian D. Smith, Nancy Morrow-Howell, and Amanda Moore McBride. (2013). Impacts of The Mission Continues Fellowship Program on Post-9/11 Disabled Military Veterans, Their Families, and Their Communities. NewYork: CSD PUBLICATION.
Raats, C., Adams, S., Savahl, Sh., Isaacs, S., & Tiliouine, H. (2019). The Relationship Between Hope and Life Satisfaction Among Children in Low and Middle Socio-Economic Status Communities in Cape Town, South Africa. Child Ind Res. https://doi.org/10.1007/s12187-018-9549 0.
Rajabi, F., & Aslami, E. (2018). Effectiveness of life skills instruction on psychological well-being and happiness of older women. Older Psychology. 4 (4), 301-312. [In Persian]
Ranjdoust, Sh., & Alizadeh, L. (2018). Impact of life skills instruction on social well-being and creativity of nurses. Nurses Training Journal. 7 (3), 49-56. [In Persian]
Ryan, R. M. (2015). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American psychologist, 55(1), 68-81.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonicand eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology , 52 (2001), 141–166.
Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology , 57 (1989), 1069–1081.
Ryff, C.D, & Singer, B. (1998). The contours of positive human health. Psychological Inquiry, 19 (1998), 1-28.
Ryff, C.D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57 (1989), 1069–1081.
Ryff, C.D. (1995). Psychological well-being in adult life. Current Directions in Psychological Science. 4 (1995), 99-104.
Sadouqi, M., Tamanaiee far, M. R., & Naseri, J. (2017). Resilience, hope and emotional intelligence and their relationship with academic burnout. Education and Learning Studies Journal. 9 (1), 50-67. [In Persian]
Sayers, S. L., Farrow, V. A., Ross, J., & Oslin, D. W. (2009). Family problems among recently returned military veterans referred for a mental health evaluation. Journal of Clinical Psychiatry, 70 (2009), 163−170.
Singh, M., Kaur, S., & Srivastava, P. (2017). Relationship between Hopelessness and Depression among Persons with Disabilities and their Parents. Journal of Disability Management and Rehabilitation, 1(1), 32-34.
Snyder, C. R., & Lopez, S. J. (2007). Positive psychology: The scientific and practical explorations of human strengths. Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications
Soleymanian, A. A., Jajeremi, M., & Falahati, M. (2015). Effectiveness life skills instruction on life quality of devotee wives with mood disorders. Medical Journal of Devotees. 7 (4), 198-205. [In Persian]
Sucan, S. (2019). The Relationship between Hope and Perceived Stress in Teacher Candidates. International Journal of Higher Education. 8 (2), 1-6.
Tov, W. (2018). Well-being concepts and components. In E. Diener, S. Oishi, & L. Tay(Eds.), Handbook of well-being. Salt Lake City, UT: DEF Publishers. DOI:nobascholar.com.
Vahidyan, Z., Nouryan, Kh., Vahidian, E., & Roubin Betan, S. (2020). Instruction of life skills on psychological well-being and capital in nurses of Shahid Beheshti Hospital of Yasuj city. Knowledge Gift. 25 (2), 301-312. [In Persian]
Vorone, S., Vorobyov, A., & Negovan, V. (2012). re dimensions of psycho-social well-being different among Latvian and Romanian University students? Social and Behavioral Sciences 33 (2012), 855-859.
Wellford, J. (2005). Life skills training. Journal of International Relations, 19 (2005),687- 411.
Wurdinger, S., Newell, R., & Kim, E. S. (2020). Measuring life skills, hope, and academic growth at project-based learning schools. Improving Schools. 23 (3), 264-276.
Yousefi, N. (2016). Effectiveness of life skills instruction on marital satisfaction and their hope. Family psychology. 3 (1), 59-70. [In Persian]
Zahedi Asl, M., & Saleh, S. (2014). Social supporting and social well-being level of psychiatric devotee wives. The journal of Social work researches. 1 (1), 207-244. [In Persian]