اثربخشی درمان خاطره‌پردازی انسجامی بر فرانگرانی و عدم تحمل بلاتکلیفی رزمندگان جنگ تحمیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان خاطره‌پردازی انسجامی بر فرانگرانی و عدم‌تحمل بلاتکلیفی رزمندگان با حداقل 30 ماه سابقه جبهه در استان مازندران انجام شده است. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون همراه با گروه کنترل می‌باشد. جامعة آماری در این پژوهش کلیه رزمندگان استان مازندران با حداقل 30 ماه سابقه‌ی حضور در 8 سال دفاع مقدس هستند. انتخاب نمونه‌ها ابتدا از طریق روش نمونه‌گیری از نوع غیرتصادفی در دسترس انجام شده است. سپس در ادامه‌ی کار برای تقسیم نمونه‌ها در گروه‌های مختلف از نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده کردیم. بدین‌صورت که ابتدا 24 رزمنده به‌صورت غیرتصادفی در دسترس انتخاب و سپس به‌صورت تصادفی ساده در دو گروه 12 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. مداخله به‌صورت هفتگی در 9 جلسه‌ی 90 دقیقه ای با موضوعات خاص هر جلسه برگزار شد. برای تجزیه و تحلیل نتایج از روش آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (کوواریانس و آزمون تی با نمونه‌های مستقل) استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد که در هر دو متغیر، تفاوت بین دو گروه معنادار بوده و درمان خاطره‌پردازی انسجامی به‌طور معناداری منجر به کاهش فرانگرانی و عدم‌تحمل بلاتکلیفی رزمندگان مورد نظر شده است. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد مداخله‌های خاص خاطره‌پردازی می‌تواند مؤثر باشد و به‌عنوان درمان کمکی در کنار درمان‌های دیگر استفاده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Cohesive Reminiscence Therapy on Transgression and Intolerance of War Veterans

نویسنده [English]

  • Seyedeh Olia Emadian
Assistant Professor, Department of Psychology, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the effectiveness of Integrative Reminiscence therapy on Meta-Worry and intolerance of uncertainty of war veterans with at least 30 months of experience in the front of the imposed war in Mazandaran province. The method of the present study is quasi-experimental with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population in this study is all warriors of Mazandaran province with at least 30 months of experience in 8 years of holy defense. The selection of samples was first done through the available non-random sampling method. Then we used simple random sampling to divide the samples into different groups. In this way, first 24 fighters were randomly selected and then randomly divided into two groups of 12 experimental and control. The intervention was held weekly in Nine 90-minute sessions with specific topics of each session. Descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (covariance and t-test with independent samples) were used to analyze the results. Findings showed that in both variables, the difference between the two groups was significant and the Integrative Reminiscence therapy significantly led to a reduction in meta-worry and intolerance of uncertainty of the war veterans. The results of this study show that specific memory interventions can be effective and can be used as adjunctive therapy along with other therapies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Integrative Reminiscence Therapy
  • Met-Worry
  • Intolerance of Uncertainty
  • War Veterans
اسدی مجره، سامره؛ عابدینی، مریم؛ پورشریفی، حمید؛ نیکوکار، مهناز. (1391). رابطه عدم تحمل بلاتکلیفی و نشخوار فکری با نگرانی در جمعیت دانشجویی. مجله روان‌شناسی بالینی، سال چهارم، شماره چهارم، ص 83-91.
حشمتی، رسول.(1388). شناسایی علائم شاخص در اختلال‌های روان‌پریشی: اختلال‌های اسکیزوفرنی، افسردگی اساسی و خلقی دو قطبی. فصل‌نامه روان‌شناسی کاربردی، سال چهارم، شماره 12، ص21 تا 39
خدایاری فرد، محمد. (1383). کاربرد مثبت‌نگری در روان‌درمانگری با تأکید بر دیدگاه اسلامی. روان‌شناسی و علوم تربیتی، سال پنجم، شماره 1، ص 140-164.
کمری، علیرضا.(1387). تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری جنگ ایران و عراق. تهران: مرکز اسناد دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ)
فتی، لادن. موتابی، فرشته. مولودی، رضا. ضیایی، کاوه (1389). کفایت روان‌سنجی نسخه فارسی پرسش‌نامه کنترل فکر و پرسش‌نامه افکار اضطرابی در دانشجویان ایرانی، مجله پزشکی، دوره 33، شماره 7.
فرمانی، اعظم؛ افلاک سیر، عبدالعزیز؛ خرمایی، فرهاد؛ ملازاده، جواد. (1394). پیش‌بینی کارکردهای خاطره‌گویی براساس مدل پنج عاملی شخصیت در سالمندان. مجله سالمند، دوره 9، شماره 2.
قربان‌زاده، مجتبی. (1394). بررسی رابطه فرانگرانگرانی، عدم‌تحمل بلاتکلیفی، جهت‌گیری منفی نسبت به مشکل و اجتناب شناختی با علائم اختلال اضطراب اجتماعی دانشجویان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی دانشگاه آزاد ساری.
محمود علی‌لو،‌ مجید؛‌شاه جویی، تقی و هاشمی، زهره (1389). مقایسه عدم تحمل بلاتکلیفی، اجتناب‌شناختی، جهت‌گیری منفی به مشکل و باورهای مثبت در مورد نگرانی بین بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر و افراد عادی. فصل‌نامه علمی- پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، سال پنجم، شماره 20.
مجاهد، عزیزا...؛ کلانتری، مهرداد؛ مولوی، حسین؛ نشاط‌دوست، حمیدطاهر؛ و شکیبا، منصور. (1390). بررسی مقایسه‌ای وضعیت سلامت روانی همسران شهدا و جانبازان. افق دانش، شماره‌ی 3 (دوره‌ی 17)، ص 50-43.
مجذوبی، محمرضا؛ مومنی، خدامراد؛ امانی، رزیتا؛ حجت‌خواه، محسن. (1392). اثربخشی خاطر‌پردازی ساختارمند گروهی بر ارتقای کیفیت زندگی و شادکامی سالمندان. مجله روان‌شناسی تحولی، سال نهم، شماره 34، ص 189-201.
محمدزاده، اصغر؛ دولتشاهی، بهروز؛ محمدخانی، پروانه. (1392). اثربخشی درمان خاطره‌پردازی انسجامی و بر نشانه‌های افسردگی سالمندان. مجله سالمندی ایران، سال ششم، شماره نوزدهم، ص 23-28.
مؤمنی، خدامراد؛ اورکی، محمد. (1389). اثربخشی درمان‌های خاطره‌پردازی انسجامی و ابزاری در کاهش نشانه‌های افسردگی افراد سالمند مقیم سرای سالمندان. مجله پژوهش‌های کاربردی روان‌شناختی، سال اول، شماره 6. ص 63-76.
نوروزی شاد، طاهره. (1394). مقایسه تاب‌آوری، عدم‌تحمل بلاتکلیفی و نگرانی در بیماران مبتلا به مولتیپل، اسکلروزیس و افراد عادی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی دانشگاه آزاد ساری.
نعمتی دهکردی، ش، و همکاران. (1386). تأثیر خاطره‌گویی گروهی بر کیفیت زندگی سالمندان. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شماره نهم، ص 75-81.
Dugas MJ, Schwartz A, Francis K. )2004(. Intolerance of uncertainty, worry, and depression.  Cognitive Ther Res; 28(6):835-42.
Watt LM, Cappeliez Ph. (2000). Integrative and instrumental reminiscence therapies for depression in older adults: Intervention strategies and treatment effectiveness. Aging & Mental Health; 4(2): 166-77.
Rascio, A. M., &Brokovec, T. D. (2004). Experience and appraisal of worry among high worriers with and without generalized anxiety disorder. Behavior Research and Therapy, 42, 1469 – 1482.
Wells, A. & Davies, M.I. (1994). TheThought Control Questionnaire:A measure of individual differences in the control of unwanted thoughts. Behaviour Research and Therapy, 32, 871–878.
Dugas MJ, Koerner N. (2005). congnitive – behavioral Treatment for Generalized Anxiety Disorder: psychoter;19:61-68.
Rascio, A.M & Brokovec, T.D. (2004). Experience and appraisal of worry among high worriers with and without generalized anxiety disorder. Behavior Research and therapy, 42, 1469-1482.
Wells, A. (2000). Emotional disorders and metacognition: Innovative cognitive therapy. Chichester, VK: John Wiley  Sons ltd.
Barlow, D.H. (2002). Anxiety and its disorders: the nature and Treatment of anxiety and panic (2rded). New York: Guilford press, A Division of Guilford publication, Inc.
Nolen-Hoeksema S. (2005). The role of rumination in depressive disorders and mixed anxiety/ depressive symptom. J Abnorm Psychol. 109 (3): 5040511.
Nikbakhtnasrabadi A, Mazlom R, Nesari M, godarzi F. (2005). The relationship between worry field with quality of life in students. Payesh J. 1: 8592. [Persian]
Brosschot, J.F. Gerin, W.& Thayer, J. F. (2006). The perseverative cognition bypothesis: A review of worry, prolonged stress- related psychological activation, and health. Journal of Psychometric Research, 60 (4), 113-124.
Barlow, D.H. (2002). Anxiety and its disorders: the nature and treatment of anxiety and panic (2rd Ed). New York: Guilford Press, A Division of Guilford Publications, Inc.
Wells, A & Mattheus, G, (1996) Emotional disorder. The S_REF model. Bheavier research and therapy. 32.867-870.
Dugas, M. J., Marchand. A.,& Ladouceur., R. (2005). Further. Validation of a cognitivebavioral model of generalized anxiety disorder: diagnostic and symptom specificity, journal of anxiety disorders, 19,329-3:30.
Heimberg, R. G.L., Mennin, D.S. (2004). Generalized Anxiety Disorder. Advances in research and practice. New York: Guilford Press, A Division of Guilford Publications, Inc.
Zlomje K. R., & Hahn, K. S. (2010). Cognitive emotion regulation strategies: Gender differences and associations to worry. Personality and individual differences. 48 (4). 408-413.
Gliece S K. (2013). A study of the relationship between cognitive emotion regulation, Optimism, and perccived stress among selected teachers in Lutheran schools. Lutheran Educ J; 143 (2):1-10.
Buhr J, Dugas M J. (2009). The role of fear of anxiety and intolerance of uncertainty in worry: An experimental manipulation. Behave Res Ther. 47 (3): 215-23.
 
Dugas MJ, Koerner N. (2005). Cognitive-behavioral Treatment for Generalized Anxiety Disorder: Current Status and Cuture Directions. J Cogn Psych other. 19:61-68.
Afonso, R, Bvono, B. (2010). Effect of a reminicencc program on dspressive symptomatology in an elderly population in portville, rev Esp Geriatr Gerontol, 44(6). 317-322.
Watt, L.M., & Wong, P.T.P. (1991). A taxonomy of reminiscence and therapeutic implication journal of Gerontological Social Work, 16.37-57.
Zalaquett CP, Stens An. (2006). Psychosocial treatment for  major depression and Dysthymia in older adults, a review of the research literature. Journal of Counseling and Development: 84(2): 192-202.
Larsen, J.K., Brand, N., Bermond, B., Hijman, R. (2003). Cognitive and emotional characteristics of alexithymia: a review of neurobiological studies. Journal of psychosom research, 54, 533-541.
Lumonent, O., Vermeulen, N., Demaret, C., Taylor, G. J., & Baby, R.M. (2006). Alexithymia and levels of processing: Evidence for an overall deficit in remembering emotion word. Journal of research in personality 40,713-733.
Bucci, W. (1997). Symptoms and symbols: Amultiple code theory of soamatization. Psychoanalytic Inquiry, 17, 151-172.
Taylor, G.J., Bagbay, M., (2000). An overview of the alexithymia construct. In Bar-On R, Parker JD. (editors). The handbook of emotional intelligence. San Francisco: Jossey-Bass; 263-276. San Francisco: Jossey-Bass.
Shellman J. (2007). The effects of a reminiseences  education program on Baccalaurceate Nursing student's cultural self-efficacy in caring for elders. Nurse education Today: 27: 43-51.
Bohlmeijer E, Kramer K. Smir F, Onrust S. (2009). Van Marwijk H the effects of integrative reminiscence on depressive symromatology and mastery of older adults.  Mental health Journal; 45(6): 4776-484.