پیری سارمانلو، محمد (1395). نقش و جایگاه اینترنت در زندگی دانشآموزان، فرصتها و تنگناها. ماهنامه پژوهش ملل، 1 (8)، صص 30-23.
تقیزاده، عباس (1391). ارتقای سواد رسانهای زمینه کاهش آسیبهای اجتماعی نوپدید فضای مجازی. ارائهشده در نخستین کنگره ملی فضای مجازی و آسیبهای اجتماعی نوپدید، تهران: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
جعفری پنجی، ز.، و رحمانیان، م.، و زارع، ح. (1397). اثربخشی آموزش تفکر انتقادی براساس مدل پاول-الدر در تحریفهای شناختی و خودکارآمدی نوجوانان. روانشناسی شناختی, 6(2 ), 61-70.
حبیبی کلیبر، رامین و بهادری خسروشاهی، جعفر،1399،اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی (تفکر انتقادی) بر تسلط بر خود و نگرش به مصرف مواد مخدر در دانشآموزان دوره متوسطه
حسینقلی پور، اصغر؛ بیگزاده، بهداد؛ پورشایجی، حسام (1395). آشنایی با شبکههای اجتماعی و نقش آن در زندگی افراد. ارائهشده در سومین کنفرانس بینالمللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی، استانبول: مؤسسه مدیران ایدهپرداز پایتخت ویرا.
حمیدی، فریده؛مهدیه نجفآبادی، مجید؛ نمازیان نجفآبادی، ثمانه (1394). بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان متوسطه. فناوری آموزش و یادگیری، 1 (3)، صص106-89.
رسولزاده اقدام، صمد؛ عدلیپور، صمد؛ زینیوند، یوسف (1391). نگرش کاربران جوان ایرانی به شبکههای اجتماعی مجازی. مطالعات جامعهشناسی، 4 (16)، صص 64-49.
رضایی، محمدجواد ؛ کیهانزاده، پریسا (۱۳۹۴). تأثیرات ناشی از اینترنت و شبکههای اجتماعی مجازی بر تحصیل دانشآموزان. ارائهشده در اولین کنفرانس ملی علوم مدیریت نوین و برنامهریزی پایدار ایران، تهران: مؤسسه آموزش عالی مهر اروند
رضوی، س.، و نعمتی فر، ن. (1397). مهارتهای شناختی تفکر انتقادی در کاربران شبکههای اجتماعی (مورد مطالعه شبکه اجتماعی تلگرام). مطالعات رسانهای, 13(1 (پیاپی 40) ), 69-87.
روحانی، فضیله؛ تاری، سعیده (1390). بررسی میزان اعتیاد به اینترنت و رابطه آن با انگیزه تحصیلی و رشد اجتماعی دانشآموزان دوره متوسطه استان مازندران. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 2(2)، صص 34-19.
سلیمانی، خدیجه (1394). رابطه اضطراب اجتماعی، اهمالکاری و رضایت زناشویی با اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی در دانشجویان متاهل دانشگاههای شهر اهواز. (پایاننامه کارشناسی ارشد). دانشگاه شهید چمران، اهواز.
سلیمانی، مجید (1394). بررسی رابطه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تلفن همراه با اهمالکاری تحصیلی، احساس تنهایی و سلامت روان در دانشآموزان پسر سوم دبیرستان شهر قم. (پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی). دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
سهرابی، فرامرز؛ خلیلی، افسر (1390). بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر نگرش کلی دانشآموزان نسبت به سوءمصرف مواد مخدر. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی. 6 (23)، صص 115-100.
شعبانی، احمد؛ صادقی، محبوبه؛ قطبی ورزنه، علی (1391). نقش دوره کارشناسی کتابداری و اطلاعرسانی بر نگرش دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاههای اصفهان و علوم پزشکی اصفهان نسبت به اینترنت براساس مدل LAS. فصلنامه دانششناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات). 6 (20)، صص 67-55.
صفارینیا، مجید؛ زارع، حسین؛ حسنی، لقمان (1391). بررسی تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر منبع کنترل و کاهش ناهماهنگی شناختی دانشآموزان پسر سال دوم دبیرستانهای شهرستان بانه. شناخت اجتماعی. 1 (1)، صص 76-66.
نریمانی، محمد؛ رنجبر، محمدجواد (1395). نقش احساس تنهایی و انسجام خانوادگی در گرایش نوجوانان به استفاده آسیبزا از تلفن همراه. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، 23 (2)، صص 62-45.
Adams, N. (2015). Bloom’s taxonomy of cognitive learning objectives. Journal of the Medical Library Association, 103(3), 152–153. https://doi.org/10.3163/1536- 5050.103.3.010
Ahmadi, M., Madadizadeh, F., Afkhami Aghda, M., Khodayarian, M. (2021). Designing and Implementing Virtual Education Course of Media Literacy for Medical Sciences Students: An Experimental Study. Journal of Health Literacy, 6 (3), 32-46.
Belkin, D. (2017). Exclusive test data: Many colleges fail to improve critical-thinking
skills. Retrieved from https://www.wsj.com/articles/exclusive-test-data-manycolleges-fail-to-improve-critical-thinking-skills-1496686662
Bobsin D, Hoppen N. The Structure of Organizational Virtual Social Networks. Vol 5. Springer, Switzerland, 2015. p. 19‑30.
Caplan, S. E. (2005). A social skill account of problematic internet use. Journal of Communication, 55, 721–736
Dastani, Meisam; Mohammadpour, Ali; and Bagheri, Javad, "Te Opportunities and Damages of Virtual Social Networks from Students' Perspectives; the Experience of Iranian Users" (2019). Library Philosophy and Practice (e-journal). 2956.
Digital2021.[Updated2021Feb16;cited2021July9]Available from:https://wearesocial.com/blog/2021/01/digital‑2021‑the‑ latest‑insights‑into‑the‑state‑of‑digital
Elder, L., & Paul, R. (2007). Critical thinking: The nature of critical and creative thought, Part II. Journal of Developmental Education, 30 (3), 36.
Elder, L., & Paul, R. (2010). The thinker’s guide to analytic thinking. Dillon Beach, CA: Foundation for Critical Thinking Press
Facione, P. A. (1998). Critical thinking: What it is and why it counts. Retrieved June, 9, 2004.
Ghasemi, V., Adlipour, S., & Kianpour, M. (2013). Interaction in Virtual Social Networks
and its Impact on the Religious Identity of the Youth in Isfahan City. Religion &
Communication. 19 (42), 5-36.
Ghazivakli, Z., Nia, R., Panahi, F., Karimi, M., Gholosorkhi, H., & Ahmadi, Z. (2014). The role of critical thinking skills and learning styles of university students in their academic performance. Journal of Advances in Medical Education and Professionalism, 2 (3), 95–102.
Guraya SY. The usage of social networking sites by medical students for educational purposes: A meta‑analysis and systematic review. N Am J Med Sci 2016;8:268‑76
Haghayegh SA, Kajbaf M, Shabani A, Nikbakht M, Farahani H. Analysis of Psychometrics Properties of Internet Attitude Scale (IAS_40). Health Information Management2008; 5(1):
Javid, S., Sadri, R., Salarzehi, H., & Noruzi, E.(2017) Identifying and Prioritizing the Effects
of Using Virtual Social Networks with Fuzzy Analytical Hierarchy Process Analysis. Culture in The Islamic University. 7 (23),227-240.
JJO.ir. The rate of Iranians’ presence in virtual social networks. [Updated 2020 Feb 16; cited 2019 July 20] Available from: http://jamejamonline.ir/online/3823677424974065302 [In Persian]
Kazemi, M.(2014). Investigating the Effects of Virtual Network on Soft Power of the Islamic Republic of Iran. Psychological Operations Studies. 41
Lee, e. B (2014). Facebook Use and Texting Among African American and Hispanic Teenagers: An Implication for Academic Performance. Journal of Black Studies, 45 (2), 83-101.
Lee, E. W. J; Ho, S.S; Lwin,M.O (2016). Explicating problematic social network sites use: A review of concepts, theoretical frameworks, and future directions for communication theorizing. new media & society,1-19. DOI: 10.1177/1461444816671891.
Miller, D. R. (2003). Longitudinal assessment of critical thinking in pharmacy students. American Journal of Pharmaceutical Education, 67 (4), 120.
Mozafari, M. (2017). Culture The optimal use of the Internet (social network) and prevention of its arm among students of scientific and applied universities of Qazvin. Culture in the Islamic University. 7 (23),143-158.
Nemati Far, N., & KHOJASTEH BAGHERZADEH, H., & KAZEMI, H. (2019). Study of Media Literacy in Social Network Users (Case Study of Telegram Social Network). NEW MEDIA STUDIES, 4 (16 ),143-175.
Rajabiyan Dehzireh, M., Aliabadi, K., Esmaeili Gujar, S., & Khedri Lilus, L. (2018). A Survey the Relationship between the Use of Virtual Social Networks with the Enthusiasm and Academic Engagement. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences. 11 (3), 18-27.
Razavi MR. Gender differences in the effect of virtual social networks use on students’ academic performance. Curr Psychol 2021;40:744‑750.
Salavatian, S., & Dolatkhah, M. (2017). The Impact of Mobile Social Networks on Cultural
Identity of Students. Interdisciplinary Studies in Media and Culture. 7 (13), 49-66.
Thomas, D. (2020). Social media addiction, critical thinking and achievement emotions among EFL students in Thailand. Asia Pacifc Journal of Educators and Education, 35(1),157–171. https://doi.org/10.21315/apjee2020.35.1.9
Zaenul Fitri, A. (2021). The Effect of Critical Thinking on Social Media Use, Tolerance, and Self-Assessment of Adolescents in Tulungagung, Indonesia. Technium Social Sciences Journal, 26 (1), 303–313. https://doi.org/10.47577/tssj.v26i1.5141
Zandvanian, A., Heidari, M., Bagheri, R., & Atarzadeh, F. (2013). Cyberspace Traumas
Among Girl Students. Culture Communication. 14 (23), 195-216.