طراحی الگوی رهبری افسران صف به‌منظور کاهش اختلالات روان‎شناختی و فرار از خدمت سربازان (پژوهش آمیخته)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 نویسنده مسئول: استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران

چکیده

هدف این پژوهش، طراحی الگوی رهبری افسران صف به‌منظور کاهش فرار از خدمت و دو اختلال پرخاش‌گری و احساس افسردگی سربازان است. برای نیل به این هدف، از پژوهش آمیخته (اکتشافی) استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل فرماندهان، افسران صف و سربازان است که در بخش کیفی به‌طور هدف‌مند با 17 نفر از آن‎ها مصاحبه شد و در بخش کمی، 280 نفر به‎صورت نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه مهارتهای رهبری، که براساس یافته‌های کیفی تهیه شده و پرسش‌نامه‌های پرخاش‌گری باس و پری (1992)، افسردگی بک (1961) و فرار از خدمت احمدی (1398) جمع‌آوری شدند. تحلیل داده‌های کیفی با تکنیک تحلیل موضوعی (تم) انجام شد. به‌منظور تحلیل داده‌های کمّی از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. پژوهش، الگوی رهبری افسران صف را در چهار بُعد نگرش رهبری (احترام و تکریم افراد)، رفتار رهبری (وقت‌گذاشتن، عدالت، حمایت‌گری و قدرشناسی)، صفات رهبری (ظاهر، دیسیپلین، شخصیت، تجربه، تخصص، مهارت کلامی و هوش هیجانی) و درنهایت اقتضائات رهبری (درک تفاوتهای فردی و درنظرداشتن شرایط هر موقعیت) شناسایی کرده و نشان داد نگرش، رفتار، صفات و اقتضائات رهبری به‌طور معناداری، باعث کاهش فرار از خدمت و دو اختلال پرخاش‌گری و احساس افسردگی سربازان در مراکز آموزش سربازی می‎شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing the leadership model of line officers in order to reduce psychological disorders and desertion of soldiers (mixed research)

نویسندگان [English]

  • Hassan Ahmadi 1
  • Sadigheh Sadat Hashemi 2
1 Corresponding author: Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Human Resources Management, Amin University of Law Sciences
چکیده [English]

The purpose of this research is to design the leadership model of line officers in order to reduce desertion and the two disorders of aggression and depression of soldiers. To achieve this goal, mixed (exploratory) research was used. The statistical population of the research includes commanders, rank-and-file officers, and soldiers, 17 of whom were purposefully interviewed in the qualitative section, and 280 people were selected by proportional stratified sampling in the quantitative section. The data were collected using the leadership skills questionnaire, which was prepared based on qualitative findings, and aggression questionnaires by Bass and Perry (1992), Beck's depression (1961) and Ahmadi's desertion (2018). Qualitative data analysis was done with thematic analysis (theme) technique. In order to analyze quantitative data, structural equation model was used. The research shows the leadership model of line officers in four dimensions: leadership attitude (respect and respect for people), leadership behavior (taking time, justice, support and appreciation), leadership traits (appearance, discipline, personality, experience, expertise, verbal skills and intelligence). emotional) and finally the requirements of leadership (understanding individual differences and considering the conditions of each situation) and identified and showed that the attitude, behavior, traits and requirements of leadership significantly reduce desertion and the two disorders of aggression and depression of soldiers in training centers He becomes a soldier.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Leadership
  • Desertion
  • Aggression
  • Depression
  • Soldiers

Smiley face

اسکندری، کریم؛ قصابی خوشه‎مهر، نقی (1394)، عوامل موثر بر ارتقای سطح مهارت‌های ارتباطی فرماندهان با سربازان دوره آموزشی در مراکز آموزشی و فرهنگی نزاجا، فصل‌نامه مدیریت نظامی، 57 (15)، 22-1.
امینی، جلال؛ رفیعی، حسن‌رضا؛ افشار، علی (1396)، رابطه رهبری اخلاقی فرماندهان با اثربخشی سازمانی در فرماندهی انتظامی استان کردستان، فصل‌نامه پژوهش­های مدیریت انتطامی، 12 (3)، 378-361.
پنجه‎بند، مهرداد؛ شکرایی، معصومه (1387)، بررسی افسردگی در بین سربازان یکی از قرارگاه‎های نهاجا، مجله علمی ابن‌سینا، 11(1)، 21-17.
جبارزاده، یونس؛ شاه­محمدزاده، علی؛ سروری، رحیم؛ حسینی، سیدصمد (1398)، ارائه مدل توان‌مندسازی فرماندهان و مدیران آموزشی نیروی انتظامی، فصل‌نامه مطالعات مدیریت انتظامی، 14 (2) ، 259-280.
جزینی، علیرضا؛ سلطانی، عباس (1394)، تأثیر مهارت‌های ارتباطی مدیران با رضایت شغلی کارکنان، فصل‌نامه نظارت و بازرسی، 10 (35)، 42-13.
حبی، محمدباقر و همکاران (1394)، بررسی رابطه بین هوش معنوی و سبک رهبری در بین فرماندهان و مدیران مراکز آموزش عالی یک واحد نظامی، فصل‌نامه روا‌‌‌ن‌شناسی نظامی، 6 (22)، 44-35.
رستمی، حسین؛ فتحی، آیت­الله؛ خیری، ایاز (1398)، بررسی اثربخش آموزش ذهن‌آگاهی در کاهش پرخاش‌گری و افزایش سلامت روانی سربازان، فصل‌نامه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 7 (1)، 117-109.
روح­الهی، احمد­علی؛ مشهورالحسینی، سیدمحمدرضا (1394)، بررسی اثرات عدالت سازمانی و جو اخلاقی بر روی استرس شغلی ادارک‌شده، موردمطالعه: فرودگاه نظامی، فصل‌نامه توسعه، 10 (37)، 78-57.
سلطانی، مسعود؛ ‎‎هاشمی، صدیقه‌سادات (1395)، رابطه هوش هیجانی رؤسای دفاتر فرماندهی نیروی انتظامی و تصویر ایجادشده از فرماندهان، فصل‌نامه پژوهش­های مدیریت انتظامی، 12 (1)، 100-70.
سواری،کریم (1392)، ارتباط احساس تنهایی و پرخاش‌گری با خستگی روانی کارکنان یک واحد نظامی، فصل‌نامه روا‌‌‌ن‌شناسی نظامی، 4 (14)، 78-71.
علی‌محمدی، محمد؛ سهرابی، فرامرز؛، کرمی، ابوالفضل (1390)، بررسی اثربخشی آموزش دلگرمی بر کاهش افسردگی سربازان، فصل‌نامه روا‌‌‌ن‌شناسی نظامی، 2 (8)، 26-17.
فرهی بوزنجانی، برزو؛ حسن‌بیگی، محمد؛ هوشنگی، مهدی (1388)، مطالعه مشکلات رفتاری کارکنان وظیفه یک یگان سازمان نظامی، فصل‌نامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 1 (3)، 125-101.
قلی­نژاد، جابر؛ کریم­زاده، زهرا؛ شاهین‌فرد، محمد؛ تشویشی، حامد (1395)، تأثیر درمان فراشناختی بر کاهش پرخاش‌گری فیزیکی و کلامی کارکنان وظیفه مرکز آموزش‎های پشتیبانی شهید امانی، فصل‌نامه علوم و فنون نظامی، 11 (33).
کاملی، محمدجواد؛ پویان‎فر، فرزاد (1399)، راهبردهای معماری آینده خدمت سربازی، مطالعات راهبردی ناجا، 5 (16)، 146-119.
کشفی، سیدسعید (1398)، تأثیر سبک­های فرماندهی و مدیریت انتظامی بر مؤلفه­های عدالت سازمانی (مورد مطالعه: سرکلانتری یکم راهور فاتب)، پژوهش‌نامه نظم و امنیت انتظامی، 12 (1)، 21-5.
کمالوند، حسین؛ کریمی‌طاهر، رسول؛ وثوقی، عبدالله (1395)، بررسی عوامل مؤثر بر فرار از خدمت سربازان؛ مورد پایگاه یکم شکاری مهرآباد، فصل‌نامه علوم و فنون نظامی، 12 (36)، 121- 105.
گیوتاج، حامد؛ موغلی، علیرضا (1396)، بررسی رابطه بین مهارت‌های ارتباطی مدیران و عملکرد کارکنان در فرماندهی انتظامی شهرستان بندرعباس، فصل‌نامه پژوهشهای مدیریت انتطامی، 12 (3)، 476-451.
محبی، علی؛ عبدالرحمانی، رضا؛ عبداللهی، محمدمهدی (1397)، تحلیل شاخص‎های ارتباطی اخلاق حرفه‎ای افسران پلیس آگاهی تهران بزرگ، فصل‌نامه پژوهش­های دانش انتظامی، 20 (4)، 236-199.
مهدوی­کیا، داوود؛ زارعی، احمد (1398)، بررسی ارتباط بین ویژگی­های شخصیتی فرماندهان نظامی و میزان تخلفات سربازان تحت امر، مجله طب نظامی، 21 (3)، 281-272.
نظری، رسول و همکاران (1391)، اثرات مهارت‎های ارتباطی و ارتباطات بین‌فردی بر اثربخشی سازمانی مدیران ورزشی ایران و ارائه الگو، فصل‌نامه مطالعات مدیریت ورزشی، 16، 173-157.
نوری، مرادعلی (1395)، بررسی میزان تأثیر و به‌کارگیری نقش فرماندهان و مدیران ناجا در پیش‌گیری از جرم، فصل‌نامه انتظام اجتماعی، 8 (2)، 134-109.
نوری، مراد­علی و رضائی­راد، مجید (1394)، نقش فرماندهان در پیش‌گیری فرار از خدمت کارکنان وظیفه، فصل‌نامه مطالعات مدیریت انتظامی، 10(2)، 275-251.
‎هاشمی، صدیقه‌سادات (1393)، بررسی تأثیر سبک رهبری فرماندهان صف بر رضایت و عملکرد دانشجویان (موردمطالعه: دانشجویان علوم انتظامی)، فصل‌نامه مدیریت نظامی، 53 (14)، 145-125.
هوشیار، جواد؛ بهرام­زاده، حسینعلی (1395)، بررسی رابطه بین سبک رهبری فرماندهان با میزان کارایی کارکنان مرزبانی خراسان شمالی، فصل‌نامه دانش انتظامی خراسان شمالی، 3 (12)، 127-125.
Alipour, F. H. (2011). The relationship between organizational climate and communication skills of managers of the Iranian physical education organization. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 421-428.
Densten, I. L. (2005). The relationship between visioning behaviours of leaders and follower burnout. British Journal of Management, 16(2), 105-118.‏
 Krameddine, Y. I., & Silverstone, P. H. (2015). How to improve interactions between police and the mentally ill. Frontiers in psychiatry, 5, 186.
Li, H., Ge Song,G.,Greene, B.,Dunbar, J.(2018). Depression in the context of chronic diseases in the United States and China, International Journal of Nursing Sciences.
Pike, A. (2018). Managing Canine Aggression in the Home. Veterinary Clinics of North America: Small Animal Practice.
Sirbu, C. C., & Tonea, E. (2015). Teachers’ management roles in the development of communication skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 3948-3952.
Zopiatis, A., & Constanti, P. (2010). Leadership styles and burnout: is there an association. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 22(3), 300-32.