بررسی مدل علی باورهای هوشی، شناخت اجتماعی و فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان شاهد شهر شیراز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شیراز - بخش روان شناسی تربیتی

2 گروه روان شناسی، دانشکده فرهنگی و اجتماعی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره دانشگاه محقق اردبیلی

4 دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه‌گری شناخت اجتماعی در ارتباط میان باور‌های هوشی و فرسودگی تحصیلی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی و طرح همبستگی و تحلیل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش‌آموزان مدارس شاهد و ایثارگر شهر شیراز در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل ‌دادند که از این میان تعداد 205 نفر (118 دختر و 87 پسر) به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه-های شناخت اجتماعی، فرسودگی تحصیلی و باور‌های هوشی استفاده شد. برای روایی مقیاس‌ها از تحلیل عامل تاییدی با نرم افزار AMOS و برای پایایی از آلفای کرانباخ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها بیانگر تاثیر مستقیم و غیرمستقیم باور افزایشی هوش بر فرسودگی تحصیلی بود. اما باور ذاتی هوش تنها رابطه مستقیم با فرسودگی تحصیلی داشت. نتیجه‌گیری: به طور کلی می-توان نتیجه گرفت که شناخت اجتماعی متغیری مهم در بررسی رابطه باورهای هوشی و فرسودگی تحصیلی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Intelligence believes and academic burnout: Mediating role of social cognition

نویسندگان [English]

  • meraj derakhshan 1
  • abbasali soleymani khashab 2
  • davod fathi 3
  • mohsen alizadeh 4
1 shiraz university
2 Department of Psychology, Cultural and Social Faculty, Imam Hossein University, Tehran, Iran
3 ardabili university
4 Shahid Chamran of Ahwaz University
چکیده [English]

Introduction: The aim of this study was to investigate the mediating role of social cognition in the relationship between intelligence believes and academic burnout. Method: The study was descriptive and correlational research. The statistical population of the study consisted of all students of Shahed and Ishargar schools in Shiraz in the academic year of 1398-99, from which 205 people (118 girls and 87 boys) were selected by multi-stage cluster sampling. Data were gathered by social cognition questionnaire, academic burnout questionnaire and intelligence believe questionnaire. The methods used for analyzing was Pearson correlation and path analysis. Results: The results of the correlation matrix showed that there is a significant correlation between all variables of this study, which includes of social cognition, academic burnout and intelligence believe in the p <.0/01. The following analysis revealed the significant mediating role of social cognition in the relationship between intelligence believe and academic burnout. Conclusion: In general, it can be concluded that the social cognition and intelligence believe are two of the most important factors for investigating the academic burnout.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intelligence Believe
  • Social Cognition
  • Academic Burnout
قرآن کریم
آقاپور رضا، (1395)، برر بهرامی، فاطمه، امیری، محمد و عبداللهی، زهرا (1396). ادراک از محیط یادگیری و فرسودگی تحصیلی: نقش واسطه تاب‌آوری تحصیلی. مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 24 (4)، 217-223.
رستم اوغلی، زهرا و خشنودنیایی چماچایی، بهنام. (1392). مقایسۀ وجدان تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 2 (3)، 18-37.
ریحانی، محمدباقر، شریفی، مسعود، درخشان، معراج، شفیعی، مریم، علیزاده، محسن و زارعی، رقیه (1396). باورهای هوشی و اشتیاق تحصیلی: نقش واسطه‌گر شناخت اجتماعی. مجله روان‌شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، 13 (46)، 31-48.
زارع، حسین (1394). رابطه باورهای هوشی با خودگردانی در یادگیری. مجله روان‌شناسی، 19 (4)، 330-345.
سلطانی، زیبا، صادق محبوب، سمانه، قاسمی جوینه، رضا و یوسفی، نجف (1395). نقش سرمایه روان‌شناختی در فرسودگی تحصیلی دانشجویان. مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9 (2)، 156-162.
صیف، محمدحسین، رستگار، احمد و ارشادی، راحله (1396). بررسی رابطه کمال‌گرایی با فرسودگی به واسطه‌ درگیری تحصیلی. مجله پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9 (2)، 34-43.
طاهری خرامه، زهرا، شریفی‌فرد، فاطمه، آسایش، حمید و سپه‌وندی، محمدرضا (1396). ارتباط تاب‌آوری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. مجله راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 10 (5)، 375-383.
عظیمی، محمد، پیری، موسی و زوار، تقی (1392). رابطۀ فرسودگی تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در دورۀ متوسطه. مجله پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 9 (3)، 116-128.
مشتاقی، سعید و مویدفر، همام (1395). نقش باورهای هوشی و جهت‌گیری اهداف پیشرفت در پیش‌بینی اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان. مجله توسعه‌ی آموزش جندی شاپور، 7 (1)، 28-36.
ناصری، فاطمه و کارشکی، حسین (1396). نقش میانجی‌گرایانه بی‌انگیزگی در رابطه باورهای انگیزشی، پیشرفت تحصیلی و فرسودگی تحصیلی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 17 (17)، 163-174.
سی مؤلفه‌های تأثیرگذار بر سبک زندگی خانواده از دیدگاه قرآن و حدیث، رساله دکتری، استاد راهنما سید علی‌اکبر ربیع، دانشگاه مازندران، دانشکده الهیات.
اخلاقی حلیمه، (1395)، مبانی و الگوهای رفتاری مطلوب سبک زندگی از دیدگاه قرآن کریم، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما سید حسین شرف‌الدین، دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه، پژوهشکده علوم اسلامی.
اسمعیلی طاهره، (1395)،  پیامدهای آموزشی مشارکت والدین در انجمن اولیا و مربیان، تهران: انتشارات موجک.
ابن‌بابویه، (1378ق)، عیون اخبار الرضا، تصحیح مهدی لاجوردی، تهران: نشر جهان.
ابن طاووس، (1387)، علی بن موسی فلاح السائل و نجاح المسائل فی عمل الیوم و اللیلة، قم: چاپ غلامحسین مجیدی.
بنانی ملیحه، (1398)، مطالعه‌ای با عنوان نقش شاخص‌های اجتماعی اقتصادی مؤثر در سبک زندگی ایرانی اسلامی مورد پژوهی: اصفهان، کنفرانس بین‌المللی علوم انسانی.
بنائیان سفید محمد، (1395)، واکاوی مفهومی سبک زندگی اسلامی – ایرانی از دیدگاه مقام معظم رهبری در آینه آیات و روایات، مجله مدیریت فرهنگی، 9(30): 90-59.
پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، (1390)، سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، تهران.
سی مؤلفه‌های تأثیرگذار بر سبک زندگی خانواده از دیدگاه قرآن و حدیث، رساله دکتری، استاد راهنما سید علی‌اکبر ربیع، دانشگاه مازندران، دانشکده الهیات.
اخلاقی حلیمه، (1395)، مبانی و الگوهای رفتاری مطلوب سبک زندگی از دیدگاه قرآن کریم، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما سید حسین شرف‌الدین، دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه، پژوهشکده علوم اسلامی.
اسمعیلی طاهره، (1395)،  پیامدهای آموزشی مشارکت والدین در انجمن اولیا و مربیان، تهران: انتشارات موجک.
ابن‌بابویه، (1378ق)، عیون اخبار الرضا، تصحیح مهدی لاجوردی، تهران: نشر جهان.
ابن طاووس، (1387)، علی بن موسی فلاح السائل و نجاح المسائل فی عمل الیوم و اللیلة، قم: چاپ غلامحسین مجیدی.
بنانی ملیحه، (1398)، مطالعه‌ای با عنوان نقش شاخص‌های اجتماعی اقتصادی مؤثر در سبک زندگی ایرانی اسلامی مورد پژوهی: اصفهان، کنفرانس بین‌المللی علوم انسانی.
بنائیان سفید محمد، (1395)، واکاوی مفهومی سبک زندگی اسلامی – ایرانی از دیدگاه مقام معظم رهبری در آینه آیات و روایات، مجله مدیریت فرهنگی، 9(30): 90-59.
پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، (1390)، سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، تهران.
Ames, C., & Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Students' learning strategies and motivation processes. Journal of educational psychology, 80 (3), 260.
anten, S. A., Holt, D. B., Kemp, J. D., & Hemphill, R. R. (2010). Burnout in medical students: examining the prevalence and associated factors. Southern medical journal, 103(8), 758-763.
Arntz, A., Bernstein, D., Oorschot, M., & Schobre, P., (2009). Theoryof mind in borderline and cluster-c personality disorder. Journal of Nervous and Mental Disease, 197 (11), 801-807.
Arong, F. E., & Ogbadu, M. A. (2010). Major causesusing the Maslach Burnout Inventory StudentSurvey. International Archives of Occupational and Environmental Health, 84, 453-459.
Beaucheim, J., Hutchins, T., & Patterson, F. (2008). Mindfulness meditation may lessen anxiety, promote social skills, and improve academic performance among adolescents with learning disabilities. Journal of Complementary Health Practice Review, 13 (1), 34-45.
Blackwell, L. S., Trzesniewski, K. H., & Dweck, C. S. (2007). Implicit theories of intelligence predict achievement across an adolescent transition: A longitudinal study and an intervention. Journal of Child development, 78 (1), 246-263.
Brown, S. D., Tramayne, S., Hoxha, D., Telander, K., Fan, X., & Lent, R. W. (2008). Social cognitive predictors of college students’ academic performance and persistence: A meta-analytic path analysis. Journal of Vocational Behavior, 72 (3), 298-308.
Buck, B. (2013). The Narrative Of Emotions Task: A Psychometric Study Of Social Cognition And Social Functioning In Individuals With Schizophrenia (Master dissertation).
Campos, J. A. D. B., Zucoloto, M. L., Bonafé, F. S. S., Jordani, P. C., & Maroco, J. (2011). Reliability and validity of self-reported burnout in college students: A cross randomized comparison of paper-and-pencil vs. online administration. Journal of Computers in Human Behavior, 27, 1875–1883.
Cazan, A. M., & Năstasă, L. E. (2015). Emotional intelligence, satisfaction with life and burnout among university students Procedia, Journal of Social and Behavioral Sciences, 180, 1574 – 1578.
Couture, S. M., Granholm, E. L., & Fish, S. C. (2011). A path model investigation of neurocognition, theory of mind, social competence, negative symptoms and real-world functioning in schizophrenia. Schizophrenia research, 125 (2-3), 152-160.
Cummings, M. E. (2015). The mate choice mind: studying mate preference, aversion and social cognition in the female poeciliid brain. Journal of Animal behaviour, 103, 249-258.
Dimaggio, G., Lysaker, P. H., Carcione, A., Nicolo, G., & Semerari, A. (2008). Know yourself and you shall know the other… to a certain extent: multiple paths of influence of self-reflection on mindreading. Journal of Consciousness and Cognition, 17 (3), 778-789.
Dupe rat, C. & Marian, C. (2005). (Implicit theories of intelligence, goal orientation , cognitive engagement and achievement : A test of Dweck’s model with returning to school adults). Journal of Contemporary Educational psychology. 30, 43-59.
Dweck, C. S. & Molden, D. C. (2005). Self-theories: Their impact on competence motivation and acquisition. In A. Elliot, & C.S. Dweck (Eds.). The handbook of competence and motivation. New York: Guilford.
Dweck, C. S. (2011). Self-theories. In P. Van Lange, A. Kruglanski, & E. T. Higgins (Eds.). Handbook of theories in social psychology.
Dweck, C. S., & Leggett, E. L. (1988). (A social-cognitive approach to motivation personality). Journal of Psychological review, 95, 256-273.
Franco, C. (2009). Reducción de la percepción del estrés en estudiantes de Magisterio meditante la práctica de la Meditación zluir [Reducing stress perception in students of teacher education through the practice of Meditación Fluir]. Journal of Apuntes de Psicología, 27 (1), 99-109.
Frith, C. D., & Frith, U. (2007). Social cognition in humans. Journal of Current Biology, 17 (16), R724-R732.
Gomila, T. & Calvo, P. (2008). Directions for an Embodied Cognitive Science: Toward an Integrated Approach. In Calvo P. & Gomila A. (Eds.), Handbook of Cognitive Science: An Embodied Approach, San Diego, Elsevier.
Grau, M., Abadal, E. R., Usall, J., Barajas, A., Butjosa, A., Dolz, M., Baños, I., Sánchez, B., Rodríguez, M. J., Peláez, T., Sammut, S., Carlson, J., Ramos, E. H., GENIPE Group, & Ochoa, S. (2016). Influence of cognition, premorbid adjustment and psychotic symptoms on psycho-social functioningin first-episode psychosis. Journal of Psychiatry Research. 242, 157–162.
Green, M. F., & Horan, W. P. (2010). Social cognition in schizophrenia. Current Directions in Psychological Science, 19(4), 243-248.
Green, M. F., Nuechterlein, K. H., Kern, R. S., Baade, L. E., Fenton, W. S., Gold, J. M., ... & Marder, S. R. (2008). Functional co-primary measures for clinical trials in schizophrenia: results from the MATRICS Psychometric and Standardization Study. American Journal of Psychiatry, 165(2), 221-228.
Green, M. F., Olivier, B., Crawley, J. N., Penn, D. L., & Silverstein, S. (2005). Social Cognition in Schizophrenia: Recommendations from the Measurement and Treatment Research to Improve Cognition in Schizophrenia. New Approaches Conference. Schizophrenia Bulletin, 31 (4), 882–887.
Janssen, T., & Carton, J. S. (1999). The effects of locus of control and task difficulty on procrastination. The Journal of Genetic Psychology, 160(4), 436-442.
Kim, B., Jee, S., Lee, J., An, S., & Lee, S. M. (2018). Relationships between social support and student burnout: A meta‐analytic approach. Stress and Health, 34 (1), 127-134.
Kristanto, T., Chen, W. S., & Thoo, Y. Y. (2016). Academic Burnout and Eating Disorder Among Students in Monash University Malaysia. Journal of Eating Behaviors, 22, 96-100.
Larkin, W. K.(2012). A newbie's impression: One student's mindfulness lessons. Journal of Legal Education, 61 (4), 665-673.
Marton, K., Abramoff, B., & Rosenzweig, S. (2005). Social cognition and language in children with specific language impairment (SLI). Journal of communication disorders, 38 (2), 143-162.
Maslach, C., & Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout. Journal of organizational behavior, 2 (2), 99-113.
Meriläinen, M. (2014). Factors affecting study-related burnout among Finnish university students: Teaching-learning environment, achievement motivation and the meaning of life. Journal of Quality in Higher Education, 20, 309–329.
Mitchell, J. P., Macrae, C. N., & Banaji, M. R. (2004). Encoding-specific effects of social cognition on the neural correlates of subsequent memory. Journal of Neuroscience, 24(21), 4912-4917.
Nijmeijer, J. S., Minderaa, R. B., Buitelaar, J. K., Mulligan, A., Hartman, C. A., & Hoekstra, P. J. (2008). Attention-deficit/hyperactivity disorder and social dysfunctioning. Clinical psychology review, 28(4), 692-708.
Nikodijevi, A., An_elkovi L. J., & _okovi, A. (2012). Academic burnout among students at faculty of organizational sciences. Journal for Theory and Practice Management, 64 (11), 47-53.
Oliveira, R. F. (2013). Mind the fish: zebrafish as a model in cognitive social neuroscience. Frontiers in neural circuits, 7, 131.
Ozkal, K., Tekkaya, C., Sungur, S., Cakiroglu, J., & Cakiroglu, E. (2011). Elementary students’ scientific epistemological beliefs in relation to socio-economic status and gender. Journal of Science Teacher Education, 22 (2), 115-127.
Pinkham, A. E., Penn, D. L., Green, M. F., Buck, B., Healey, K., & Harvey, P. D. (2013). The social cognition psychometric evaluation study: results of the expert survey and RAND panel. Schizophrenia bulletin, 40 (4), 813-823.
Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Leskinen, E., & Nurmi, J. E. (2009). School burnout inventory (SBI) reliability and validity. European journal of psychological assessment, 25(1), 48-57.
Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-Romá, V., & Bakker, A. B. (2002). The measurement of engagement and burnout: A two sample confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness studies, 3 (1), 71-92.
Sergi, M. J., Rassovsky, Y., Nuechterlein, K. H., & Green, M. F. (2006). Social perception as a mediator of the influence of early visual processing on functional status in schizophrenia. American Journal of Psychiatry, 163(3), 448-454.
Shelton, V. L., & Valkyrie, K. T. (2010). College Student Stress: A Predictor of Eating Disorder Precursor Behaviors. Alabama Counseling Association Journal, 35(2), 14-27.
Shettleworth, S. J. (2010). Cognition, evolution, and behavior. Oxford University Press.
Shin, H., Puig, A., Lee, J., Lee, J. H., & Lee, S. M. (2011). Cultural validation of the Maslach Burnout Inventory for Korean students. Asia Pacific Education Review, 12(4), 633-639..
Simões, J. M., Barata, E. N., Harris, R. M., O’Connell, L. A., Hofmann, H. A., & Oliveira, R. F. (2015). Social odors conveying dominance and reproductive information induce rapid physiological and neuromolecular changes in a cichlid fish. BMC genomics, 16(1), 114.
Uekermann, J., Kraemer, M., Abdel-Hamid, M., Schimmelmann, B. G., Hebebrand, J., Daum, I., ... & Kis, B. (2010). Social cognition in attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD). Neuroscience & biobehavioral reviews, 34(5), 734-743.
Ugwu, F. O., Onyishi, I. E., & Tyoyima, W. A. (2013). Exploring the relationships between academic burnout, selfefficacy and academic engagement among nigerian college students. In The African Symposium, 13 (2), 37-45.
Weitekamp, C. A., & Hofmann, H. A. (2014). Evolutionary themes in the neurobiology of social cognition. Current opinion in neurobiology, 28, 22-27.
Weitekamp, C. A., & Hofmann, H. A. (2014). Evolutionary themes in the neurobiology of social cognition. Current opinion in neurobiology, 28, 22-27.
Yang, H. J. (2004). Factors affecting student burnout and academic achievement in multiple enrollment programs in Taiwan’s technical-vocational colleges. International Journal of Educational Development, 24 (3), 283-301.
Zhang, Y., Gan, Y., & Cham, H. (2007). Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college students: A structural equation modeling analysis. Personality
and Individual Differences, 43 (6), 1529-1540.
Dery-Chaffin, M.)2020(. Parental Involvement in Title I Schools‌‌‌‌: Examining Perspectives of Parents and Teachers (Doctoral dissertation, Arizona State University).
Everson, B., Mackintosh, K. A., McNarry, M. A., Todd, C., & Stratton, G. (2019). Can wearable cameras be used to validate school-aged children’s lifestyle behaviours Children, 6(2), 20.
Loewen, O. K., Maximova, K., Ekwaru, J. P., Faught, E. L., Asbridge, M., Ohinmaa, A., & Veugelers, P. J. (2019). Lifestyle behavior and mental health in early adolescence. Pediatrics, 143(5), e20183307.