تأثیر فضای انگیزشی بر خود پنداره بدنی وآمادگی جسمانی دانش آموزان شاهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران

2 مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران

3 دانشیار مدیریت ورزشی ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

4 دانشگاه فرهنگیان حضرت معصومه (س).قم.ایران

چکیده

هدف ازپژوهش حاضر تأثیر دو فضای انگیزشی بر خودپنداره‌بدنی وآمادگی جسمانی دانش‌آموزان شاهدبود. جامعه آماری600 نفر از دانش‌آموزان دختر شاهد شهر قم بودند. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل بود. گروه آزمایشی اول فضای‌انگیزشی تکلیف‌محور(فعالیت‌های مشارکتی واختیاری) و گروه آزمایشی دوم فضای‌انگیزشی خود-محور(فعالیت‌های رقابتی و اجباری) را تجربه وگروه کنترل برنامه عادی ورزشی مدرسه را ادامه داد. جهت گرداوری داده ها از فرم کوتاه پرسش‌نامه خود‌توصیف‌بدنی مارش وهمکاران (2010) وتست های آمادگی جسمانی استفاده شد. نتایج آزمون های آماری کروسکال والیس،آنوا، T وابسته و ویل کاکسون نشان داد، ایجاد فضای‌انگیزشی با روش تکلیف‌مدار به شکل معناداری موجب افزایش خود‌پنداره‌بدنی شامل: فعالیت‌بدنی، ظاهر‌بدنی، استقامت، لیاقت‌ورزشی، انعطاف، خود‌پنداره‌کلی و عزت‌‌نفس ونیز عناصر آمادگی جسمانی شده است . در این بین روش خود مدارتنها موجب افزایش معنی داری در بعد هماهنگی خود پنداره بدنی وعناصر آمادگی جسمانی شده است. بنابراین مشارکت در فعالیت‌های‌ورزشی از طریق ایجاد فضای‌انگیزشی تکلیف‌گرا جهت افزایش آمادگی جسمانی، خودپنداره‌بدنی وحس ارزشمندی توصیه می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of motivational‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ climate on physical self-concept and physical fitness among the witness students

نویسندگان [English]

  • Reza Saboonchi 1
  • majid khalili 2
  • Najaf Aghaei 3
  • farkhondeh ardestani samani 4
1 Department in Sports Management, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran.
2 Sports Management, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran.
3 , Associate Professor in sport management, Kharazmi university,Tehran,Iiran
4 Hazrat Masoume Farhangian University .qom.Iran
چکیده [English]

The present study aimed to evaluate the effectiveness of two motivational‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ climate on physical self-concept and physical fitness among the witness students. The population included 1260 the witness female students in Qom. The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test design with two experimental groups and one control group. The first experimental group involved task-oriented motivational climate (participatory and voluntary activities) while the second experimental group experienced the self- oriented motivational climate (competitive and compulsory activities). The control group kept up doing the usual physical education program in school. the short form of the Physical self-description questionnaire Marsh et al (2010) and physical fitness tests were used to collect the data. Kruskal-wallis , Anova , related T and will coxon statistical tests were identified, Physical self-concept including physical activities, physical appearance, endurance, physical competence, flexibilities, overall self-concept and self-esteem Also the Factors of physical fitness was raised significantly on account of creating a motivational climate according to task-oriented method. However, the self- oriented method has significantly increased the Harmony dimension of physical self-concept and Factors of physical fitness. Therefore participation in physical activities through creating a task-oriented motivational climate was recommended to increase physical fitness, physical self-concept and feeling valued.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : physical fitness
  • students
  • task-oriented motivational‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ climate
  • self- oriented motivational‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ climate
  • physical self-concept

Smiley face

احمدی س،مختاری م،زارعی ه .1394.تحلیل رابطه عزت نفس جسمانی ونگرش به ورزش با مشارکت ورزشی زنان با استفاده از مدل معادله ساختاری. پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزش،3: 51-41.
اقدسی م ، حیرانی ع ، وزینی طاهر الف ، رحمانی م . 1391 . ارتباط جو انگیزشی ادراک شده با اضطراب و عزت نفس ورزشکاران نخبه و غیر نخبه ورزش های تیمی. مطالعات روانشناسی ورزشی ، 2: 1-14.
آکوستاهرناندز ر.1387.مدیریت سازمانهای ورزشی.ترجمه ع الهی ،الف خسروی زاده.  تهران:انتشارات بامداد کتاب. 344صفحه.
بحرینی ت . 1391. تنیدگی روانشناسی تصویر ذهنی از خود . چاپ اول. تهران: انتشارات میرشیدا. 93 صفحه.
بروئر الف. 1384. ایجاد انگیزه در کودکان. ترجمه الف ناهیدی. چاپ اول. تهران: انتشارات جوانه رشد. 341 صفحه.
بقائیان م، بهرام ع، خلجی ح . 1391 . اثر جنسیت و سطح فعالیت بدنی بر خودپنداره بدنی دانش آموزان دوره راهنمایی تحصیلی .فصلنامه نوآوری آموزشی، 47: 94-82 .
بهرام ع ، عبدالملکی ز، صالح صدق پور ب . 1391 . روان سنجی فرم کوتاه پرسشنامه خود توصیف بدنی در دانش آموزان شهر تهران. مجله رفتار حرکتی، 11: 34-13 .
حقیقت س،ابراهیمی ر. 1395.پیش بینی سبک های هویت بر اساس خود پنداره ورفتار اجتماعی در دانش اموزان پسر مقطع متوسطه اول شهرستان پردیس. فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی ،25 :76-63
خاکساری غ،صابونچی ر،سلیمانی م.1398. نقش هوش هیجانی و سبک رهبری مربیان در انگیزش موفقیت و تعهد کشتی گیران نخبه ایران. نشریه پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی،۱۷: 79-69.
رابرتس گ، ‌اسپینگ ک ، پمبرتن س.1382. آموزش روانشناسی ورزشی. ترجمه م واعظ موسوی ، م شجاعی . چاپ اول . تهران: انتشارات رشد . 240 صفحه.
رجبی ح، گائینی ع. 1383. آمادگی جسمانی. چاپ دوم. تهران :انتشارات سمت. 383صفحه.
 رمضانی نژاد ر، پناهی م، میریوسفی س ج، نیازی س م . 1391 . مقایسه نیازهای جسمانی ، مهارتی شناختی و عاطفی دانش آموزان دختر مدارس ایران در درس تربیت بدنی و ورزش. فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزش و رفتار حرکتی ، 3: 105-79 .
شفابخش س، شفیع زاده م، دهخدا م .1388. اثر تمرین و تعلیم مفاهیم آمادگی بر عوامل آمادگی جسمانی در دانش آموزان نوجوان : نقش واسطه ای دانش آموزان وانگیزش درونی.
شمس الف، عبدلی ب، شمسی پور پ. 1392. مقایسه تأثیر رویکردهای یادگیری مشارکتی، رقابتی و انفرادی بر عوامل منتخب آمادگی جسمانی وحرکتی دانش آموزان: نقش واسطه گری کمال گرایی و عزت نفس . مجله رفتار حرکتی،‌12: 64-47.
طبیعی ش، وقارسیدین الف،  سلمانی مود م، حسینی م. 1397. رابطه خود پنداره بدنی با فعالیت ورزشی در دانشجویان پسر  دانشگاه علوم پزشکی بیرجند.مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 25: 61-52.
عبدالملکی ز، بهرام ع، صالح صدق پور ب، عبدالملکی ف. 1390. مدل معادلات ساختاری رابطه بین وضعیت اجتماعی  اقتصادی و خودپنداره بدنی دختران نوجوان: با میانجی گری فعالیت بدنی و شاخص توده بدنی. مجله رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی، 7: 30-13.
فرانکن ر .1384 . انگیزش و هیجان. ترجمه ح شمس اسفندآبادی، غ محمودی، س
    امامی پور. چاپ اول. تهران: انتشارات نشدنی. 747 صفحه.
قزلسفلو ح.1398. الگوی تمایل به جابه جایی والیبالیستها براساس سبک حمایت رفتاری مربی، حمایت و تعهد باشگاهی. مطالعات مدیریت ورزشی ،56: 180-159.   
ﻗﻨﺒﺮﭘﻮر الف، ﺳﻘﺮ ع .1396. ﻣﺪل  ﻳﺎﺑﻲ اﺛﺮﺳﺒﻚ ﻫﺎی  رﻫﺒﺮی ﻣﺮﺑﻴﺎن ﺑﺮرﺿﺎﻳﺖ ﻣﻨﺪی  ورزﺷﻜﺎران ﺣﺎﺿﺮ  در ﻟﻴﮓ ﺑﺮﺗﺮ دووﻣﻴﺪاﻧﻲ اﻳﺮان. ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﻓﻴﺰﻳﻮﻟﻮژی و ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ درورزش،9: 120-107 .
گودرزی  م.1392. مدیریت رفتار سازمانی در ورزش.چاپ دوم . تهران:انتشارات دانشگاه تهران. 494 صفحه.
مارتنز ر. 1389 . راهنمای مربیان روانشناسی ورزشی. چاپ اول. تهران: انتشارات بامداد کتاب. 370 صفحه
مهنا س، میکایلی منیع ف ،عیسی زادگان ع.1394 .برسی روابط ساختاری ادراک از جو مدرسه واهداف پیشرفت با خود کار آمدی تحصیلی.مجله روان شناسی مدرسه،1 :138-122.
نجار زاده الف، کاشف م، بهنام م. 1401. پیش بینی مشارکت روان شناختی دانش آموزان به ورزش از طریق سبک رهبری دبیران ورزش: نقش میانجی رضایت وانگیزه ورزشی. مدیریت ورزشی، 1،4: 331-308.
واعظ موسوی م . 1379 . روانشناسی ورزشی. چاپ اول . تهران:دانشنامه بزرگ فارسی.157 صفحه.
واعظ موسوی م. مسیبی ف.1391. روانشناسی ورزشی . چاپ چهارم. تهران: انتشارات سمت.  354 صفحه.
واینبرگ ر، گولد د. 1392 . مبانی روانشناسی ورزش و تمرین. ترجمه م واعظ موسوی، ع حجتی، ن رضا سلطان، م اسماعیلی ،  ر راهداربیگ. چاپ اول. تهران: انتشارات حتمی. 341صفحه.
هاشمی مطلق ش،اصلانخانی م،صفا نیا ع.1398. نقش میانجی حمایت اجتماعی و خودکارآمدی در رابطة بین محیط ادراک شده و مشارکت در فعالیت بدنی اوقات فراغت کارکنان. مطالعات مدیریت ورزشی، 57 : 216-197
یاسمی م،شهرزاد ن،قدیری ف. 1396 .اثر رویکرد معلم محور وجو انگیزشی تبحر گرا بر عزت نفس و مهارت های حرکتی  بنیادی کودکان . مطالعات روان شناسی ورزشی،19 :144-127.
Balsalobre F , lopez sanehez G , Suaez A . (2014) . Relation Ships   between physical   Fitness and physical self-conceps in Spanish  Adoles Cents . Procedia-Social and Behavioral Seiences , 135(15): 343-350 .
Begarie J, Maïano C & Ninot G. (2011). Physical self-concept and teenagers with intellectual disability: age, sex, and weight category effects. The canadian journal of psychiatry,56(3); 179-186.
Cecchini jA , Gonzalez C , Carmona AM , Arruza J , Escarti A , Balague  G. (2001). The in Fluence of the physical education teacher on intrinsic motivation , self  confidence, anxiety , and pre-and post-competition moods . European journal of sport science , 4:1-11.
Chen  M, Zeng  X, Chen Y. (2020). Self-concept and abstinence motivation in male drug addicts: Coping style as a mediator. Scientific Journal Publishers, 7(48): 1-15.
Conde-Pipó, Javier, Melguizo-Ibáñez, Eduardo, Mariscal-Arcas, Miguel, Zurita-Ortega, Félix, Ubago-Jiménez, Jose Luis, Ramírez-Granizo, Irwin, & González-Valero, Gabriel. (2021). Physical Self-Concept Changes in Adults and Older Adults: Influence of Emotional Intelligence, Intrinsic Motivation and Sports Habits. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(4), 1711.
Ertl B & Zauchner-Studnicka S. (2020). GAME-BASED LEARNING FOR FACILITATING GENDER EQUITY IN ICT.  in ternational  Journal of gender, science and technology, 2(12).
Kim I, Ahn J. ( 2021).  The Effect of Changes in Physical Self-Concept through Participation in Exercise on Changes in Self-Esteem and Mental Well-Being. International Journal of Environmental Research and Public Health; 18(10):5224.
Marsh. H. W., Martin. A. and Jackson. S. (2010) Introducing a Short Version of the Physical Self-Description Questionnaire: New Strategies, Short-Form Evaluative Criteria, and Applications of Factor Analyses, journal of sport and exercise psychology, 32, pp: 438-482.
Mayorga D , Coeca A . 2012 . Relationship between Physical Self Concept and Health-Related Physical Fitness in Spanish School Children . Procedia  Soeial and Behavioral Seiences , 69: 659-668.
Nandika K. (2020). Self-Directed Learning Model to Develop Academic Self-Concepts of Class XI Students in 2019/2020 Academic Year. International Journal for Educational Studies, 13(1): 61-80.
Pritchard EM . (2020). Relationship between body-related self-conscious emotions and motivational sport experiences among adolescent females : examining moderation effects of physical self-perceptions. University of British Columbia
Volkova T, Veresov N, Smirnova Y, Lyubimova O. (2020). Students' Self-    attitude and Image of the Physical Self in the Context of Psychological Health. Advances in Social Science, Education and Humanities Research.