تأثیر فضای انگیزشی بر خود پنداره بدنی وآمادگی جسمانی دانش آموزان شاهد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران

2 مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران

3 دانشیار مدیریت ورزشی ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

4 دانشگاه فرهنگیان حضرت معصومه (س).قم.ایران

چکیده

هدف ازپژوهش حاضر تأثیر دو فضای انگیزشی بر خودپنداره‌بدنی وآمادگی جسمانی دانش‌آموزان شاهدبود. جامعه آماری600 نفر از دانش‌آموزان دختر شاهد شهر قم بودند. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل بود. گروه آزمایشی اول فضای‌انگیزشی تکلیف‌محور(فعالیت‌های مشارکتی واختیاری) و گروه آزمایشی دوم فضای‌انگیزشی خود-محور(فعالیت‌های رقابتی و اجباری) را تجربه وگروه کنترل برنامه عادی ورزشی مدرسه را ادامه داد. جهت گرداوری داده ها از فرم کوتاه پرسش‌نامه خود‌توصیف‌بدنی مارش وهمکاران (2010) وتست های آمادگی جسمانی استفاده شد. نتایج آزمون های آماری کروسکال والیس،آنوا، T وابسته و ویل کاکسون نشان داد، ایجاد فضای‌انگیزشی با روش تکلیف‌مدار به شکل معناداری موجب افزایش خود‌پنداره‌بدنی شامل: فعالیت‌بدنی، ظاهر‌بدنی، استقامت، لیاقت‌ورزشی، انعطاف، خود‌پنداره‌کلی و عزت‌‌نفس ونیز عناصر آمادگی جسمانی شده است . در این بین روش خود مدارتنها موجب افزایش معنی داری در بعد هماهنگی خود پنداره بدنی وعناصر آمادگی جسمانی شده است. بنابراین مشارکت در فعالیت‌های‌ورزشی از طریق ایجاد فضای‌انگیزشی تکلیف‌گرا جهت افزایش آمادگی جسمانی، خودپنداره‌بدنی وحس ارزشمندی توصیه می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of motivational‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ climate on physical self-concept and physical fitness among the witness students

نویسندگان [English]

  • Reza Saboonchi 1
  • majid khalili 2
  • Najaf Aghaei 3
  • farkhondeh ardestani samani 4
1 Department in Sports Management, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran.
2 Sports Management, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran.
3 , Associate Professor in sport management, Kharazmi university,Tehran,Iiran
4 Hazrat Masoume Farhangian University .qom.Iran
چکیده [English]

The present study aimed to evaluate the effectiveness of two motivational‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ climate on physical self-concept and physical fitness among the witness students. The population included 1260 the witness female students in Qom. The research method was quasi-experimental with pre-test and post-test design with two experimental groups and one control group. The first experimental group involved task-oriented motivational climate (participatory and voluntary activities) while the second experimental group experienced the self- oriented motivational climate (competitive and compulsory activities). The control group kept up doing the usual physical education program in school. the short form of the Physical self-description questionnaire Marsh et al (2010) and physical fitness tests were used to collect the data. Kruskal-wallis , Anova , related T and will coxon statistical tests were identified, Physical self-concept including physical activities, physical appearance, endurance, physical competence, flexibilities, overall self-concept and self-esteem Also the Factors of physical fitness was raised significantly on account of creating a motivational climate according to task-oriented method. However, the self- oriented method has significantly increased the Harmony dimension of physical self-concept and Factors of physical fitness. Therefore participation in physical activities through creating a task-oriented motivational climate was recommended to increase physical fitness, physical self-concept and feeling valued.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : physical fitness
  • students
  • task-oriented motivational‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ climate
  • self- oriented motivational‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ climate
  • physical self-concept