شناسایی و رتبه‌بندی پیشایندهای بهزیستی و شادکامی دانشجویان نظامی: رویکرد آمیخته

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری

2 استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری

3 استادیار مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری

4 دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری

چکیده

پژوهش حاضر به شناسایی عوامل مؤثر بر تقویت بهزیستی و شادکامی دانشجویان نظامی در یک دانشگاه‌های سازمانی دفاعی انجام شده است. این پژوهش کاربردی با روش آمیخته متوالی کیفی-کمی انجام شده است. مرحله کیفی با هدف شناسایی پیشایندهای بهزیستی و شادکامی انجام شده است. مشارکت‌کنندگان این مرحله شماری از دانشجویان منتخب دانشگاه مورد نظر بوده است. اطلاعات این مرحله با مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری و با روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شدند. این الگو در بخش کمی اعتبارسنجی شد و پیشایندهای شناسایی شده رتبه‌بندی شدند. جامعه آماری این مرحله را دانشجویان همان دانشگاه تشکیل داده‌اند. نمونه‌گیری با روش تصادفی انجام شد. داده‌های این مرحله با کمک پرسشنامه گردآوری و با روش تحلیل عاملی در نرم‌افزار پی.آل. اس تجزیه و تحلیل شد. پیشایندهای شناسایی شده برای تقویت شادکامی در سه طبقه اصلی دسته‌بندی شدند: عوامل فردی (عوامل شخصیتی، عاطفی، نگرشی و رفتاری)، عوامل گروهی (روابط دانشجویان با هم و با فرماندهان) و عوامل سازمانی (برنامه‌های مذهبی، فرهنگی، آموزشی، ورزشی و نظامی و امکانات رفاهی). یافته‌های کمی نیز نشان داد دسته‌بندی انجام شده قابل تأیید است رتبه‌بندی میزان تأثیرگذاری این عوامل نیز به ترتیب عبارت‌اند از پیشایندهای سازمانی، فردی و گروهی. بهسازی وضعیت موجود این پیشایندها در میان دانشجویان نظامی می‌تواند به ارتقای سطح بهزیستی و شادکامی آن‌ها مساعدت کند. توجه به این موضوع در این دانشگاه‌ها موجب بهبود سلامت روانی دانشجویان، ارتقای پویایی و نشاط در این محیط‌ها و کاهش آسیب‌های ناشی از شرایط تحصیل در محیط‌های شبانه‌روزی خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying and Ranking the Antecedents of Military Students' Well-Being and Happiness: A Mixed Approach

نویسندگان [English]

  • Naser Asgari 1
  • mostafa lotfijalalabadi 2
  • darush mehri 3
  • Salman Javashi 4
1 Associate Professor, Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology, Faculty of Management, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology, Faculty of Management, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor of Higher Education, Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology, Faculty of Management, Tehran, Iran.
4 Phd in Bussiness Administration.,Shahid Sattari Aeronautical University of Science and Technology, Faculty of Management, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The present research has been conducted to identify the effective factors on enhancing the well-being and happiness of military students in a defense organizational university. This applied research has been done with a qualitative-quantitative sequential mixed method. The qualitative stage is done with the aim of identifying the antecedents of well-being and happiness. The participants of this stage were selected students of the studied university. The information of this stage was collected by semi-structured interview and analyzed by thematic analysis method. In the quantitative stage, this model was validated and the identified antecedents were ranked. The statistical population of this stage was the students of the same university.The data of this stage were collected through a questionnaire and analyzed by factor analysis method through PLS software. Findings shoewd that the identified antecedents of well-being and happiness were categorized into three main categories: individual factors, group factors and organizational factors. Quantitative findings also showed that the classification done can be confirmed. The ranking of the influence of these factors is also organizational, individual and group antecedents respectively. Accordingly, improving the current situation of these factors among military students can help enhance their level of well-being and happiness. Furthermore, paying attention to this issue in these universities will improve the mental health of students, promote dynamism and vitality in these environments and reduce the harms caused by the conditions of living in such day and night environments.

کلیدواژه‌ها [English]

  • well-being
  • happiness
  • military students
  • universities of defense organizations

Smiley face

  1. ایوتزان، ایتای؛ لوماس، تیم؛ هفرون، کیت؛ پیرس ورت (1400). موج دوم در روان‌شناسی مثبت: پذیرش جنبه‌های منفی زندگی، مترجم: شهریار شهیدی، انتشارات رشد.

    حق‌گویان، زلفا؛ زارعی متین، حسن؛ جندقی، غلامرضا؛ رحمتی، محمدحسین (1394). فهم فرآیند شکل‌گیری نشاط با استفاده از نظریه داده بنیاد، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، (2)، 141- 119.

    رابینز، پی استیون‌ (1400). رفتار سازمانی: مفاهیم، نظریه‌ها و کاربردها (مترجمان: علی پارساییان، سیدمحمد اعرابی)، دفتر پژوهشهای فرهنگی.

    زارعی‌متین، حسن؛ حق‌گویان، زلفا (1395). شادی و نشاط در زندگی و محیط کار، موسسه کتاب مهربان.

    زرنانی، غزاله (1395). عوامل تعیین‌کننده شادی و نشاط کارکنان سازمان‌ها، مطالعه موردی: شرکت سازه گستر سایپا، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی.

    زینی ملک‌آباد، هادی، نیل ساز، نصرت (1390). جایگاه شادی و نشاط در قرآن و روایات، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 1(1), 50-68.

    سلیگمن، مارتین ای. پی (1397). شکوفایی روانشناسی مثبت‌گرا (درک جدیدی از نظریه شادکامی و بهزیستی)، مترجمان: امیر کامکار و سکینه هژبریان، نشر روان.

    سموعی، راحله؛ مصلحی، محسن؛ حیدری، محبوبه؛ طغیانی، زهرا (1388)، مدیریت شادی در دانشجویان خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ویژه‌نامه آموزش و ارتقای سلامت، (9)، 1062- 1057.

    شجاعی، پیام؛ باقری، مسلم؛ نیکبخت، امین؛ محسنی بیک زاده، مهسا (1398)، مدل‌سازی عوامل مؤثر بر شادی سازمانی با رویکرد مدل‌سازی تفسیری ساختاری فراگیر ‌(TISM)، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، شماره 2، صص 158 – 129.

    شریف‌زاده، حکیمه السادات؛ میر محمد تبار، سید احمد؛ عدلی پور، صمد (1396). بررسی عوامل مؤثر بر نشاط اجتماعی در ایران، فرا تحلیلی از تحقیقات موجود، راهبرد فرهنگ، (40)، 210- 159.

    طاهریان، حسین؛ فیض، داور؛ حیدر خانی، زهرا (1393). عوامل مدیریتی و سازمانی مؤثر بر شادی و نشاط در دانشگاه‌ها و تأثیر آن بر تولید علم، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، (32)، 116- 99.

    فضل الهی، سیف اله؛ جهانگیر اصفهانی، نرگس؛ حق‌گویان، زلفا (1389). سنجش میزان و عوامل مؤثر بر شادی دانشجویان پردیس قم دانشگاه تهران، روانشناسی و دین، (4)، 108-89.

    قلی پور، زهرا؛ مرعشی، سید علی؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ ارشدی، نسرین (1395). تاب‌آوری به عنوان میانجی رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت و شادکامی، فصلنامه روانشناسی تربیتی، شماره 39، صص 155 – 136.

    کرامتی، محمدرضا (1398). مهارت‌های زندگی دانشجویی، سمت.

    مگیار موئی، جینا. آل. (1399). فنون روانشناسی مثبت‌گرا: راهنمای درمانگران، مترجمان: فرید براتی سده، انتشارات رشد.

    مهستی جویباری، لیلا؛ رضائیان، مهناز؛ ثناگو، اکرم؛ جعفری، سید یعقوب؛ حسینی، سید علی (1390)، تبیین تجربه نشاط در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان، مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی بویه گرگان، (1)، 10- 1.

    Anderson, R. (2007), Thematic Content Analysis (TCA): Descriptive Presentation of
    Qualitative Data, Institute of Transpersonal Psychology, Retrived from http://www.wellknowingconsulting.org/publications/pdfs/

    Chaiprasit, K. & Santidhirakul, O. (2011). Happiness at Work of Employees in Small and Medium-sized Enterprises, Thailand. Procedia-Social and Behavior Sciences,25, 189-200.

    Crossley, A., & Langdridge, D. (2005). Perceived sources of happiness: A network analysis. Journal of Happiness Studies, 6(2), 107-135.

    D’raven, Louise Lambert., Zaidi, Nausheen Pasha (2014). Happiness strategies among Arab university students in the United Arab Emirates. The Journal of Happiness & Well-Being, 2014, 2(1), 1-15.

    Davis, R.E.; Doyle, N.A.; Nahar, V.K.(2020). Association between prescription opioid misuse and dimensions of suicidality among  college students. Psychiatry Res. 287, 112469.

    Diener, E., Lucas, R. E., Oishi, S., Hall, N., & Donnellan, M. B. (2018). Advances and open questions in the science of subjective well-being. Collabra: Psychology, 4(1).

    Diener,E.(2008). The well-being of nations: Linking together trust, cooperation, and democracy. In: BA Sullivan, M Snyder, JL Sullivan (Eds.) Cooperation: The psychology of effective human interaction. Malden, M.A.: Blackwell Publishing; 323–342.

    Fisher, C.D. (2010), “Happiness at work”, International Journal of Management Reviews, 12 (4), 384-412

    Gholipour, Z., Marashi, S. A., Mehrabizadeh Honarmand, M., & Arshadi, N. (2016). Resilience as a Mediator between Big Five-Factor Personality Trait and Happiness. Educational Psychology, 12(39), 135-155. (in Persian).

    1. Zeinih, N. Nilsaz, (2012). Happiness and Joyfulness from the Viewpoint of Holly Koran & Islamic Traditions, Irainian Journal of Culture in The Islamic University, 1(1), 50. (in Persian).

    Huta, V., & Ryan, R. M. (2009). Pursuing pleasure or virtue: The differential and overlapping well-being benefits of hedonic and Eudaimonic motives. Journal of Happiness Studies, 11(6), 735-762. Web.

    Javed, H., Arshad, D., Imran Dhillon, A., Ikram Rishi, A., Jawad Zaidi, S M., & Kashif, M. (2019). Factors Affecting Happiness among Students of Rawalpindi Medical University: A Cross-Sectional Study. Journal of Rawalpindi Medical College, 23(S-2), 76-81.

    Kaya, M,. Erdem, C. (2021). Students’ Well-Being and Academic Achievement: A Meta-Analysis Study, Child Indicators Research (2021) 14:1743–1767.

    Kiuru, N., Wang, M.-T., Salmela-Aro, K., Kannas, L., Ahonen, T., & Hirvonen, R. (2020). Associations between adolescents’ interpersonal relationships, school well-being, and academic achievement during educational transitions. Journal of Youth and Adolescence, 49, 1057–1072.

    Layous, K. and S. Lyubomirsky (2012). The how, who, what, when, and why of happiness: Mechanisms underlying the success of positive interventions. Light and dark side of positive emotion J. Gruber and J. Moskowitz. Oxford, Oxford University Press.

    Lozano, M.; Solé-Auró, A.(2021). Happiness and life expectancy by main occupational position among older workers: Who will live longer and happy? SSM-Popul. Health, 13, 100735.

    Mahmoodi, H.,Nadrian, H., Javid, F., Ahmadi, G., Kasravi, R., Chavoshi, M. and Golmohammadi, F. (2019) ‘Factors associated with happiness among college students: do academic self-efficacy and stress predict happiness?’, Int. J. Happiness and Development, Vol. 5, No. 1, pp.14–24.

    McGonagle, C. (2015). happiness in the workplace: an appreciative inquiry. A thesis presented to Dublin City University in partial fulfilment of the requirements for the degree of Doctor of Education, Dublin City University.

    Miller, R. W., & Duncan, E. (2015). A pilot randomised controlled trial comparing two positive psychology interventions for their capacity to increase subjective wellbeing. Counselling Psychology Review, 30(3), 36-46.

    Pelechano, V., Gonzalez-Leandro, P., Garcia. L. & Moran, C. (2013). Is it possible to be too happy? Happiness, personality, and psychopathology. International Journal of Clinical and Health Psychology,13, 18-24.

    Ruggeri, K,. Garzon, E. G,. Maguire, A,. Matz, S,. Huppert,. F.A. (2020). Well-being is more than happiness and life satisfaction: a multidimensional analysis of 21 countries. Health and Quality of Life Outcomes, 18: 192.

    Ryff, C. D. (2014). Psychological well-being revisited: advances in the science and practice of eudaimonia. Psychotherapy and Psychosomatics, 83(1), 10-28.

    Ryff, C. D. (2018). Well-being with soul: Science in pursuit of human potential. Perspectives on Psychological Science, 13, 242–248.

    Samouei,R,. Moslehi,M,. Heydari, M & Toghiani,Z. (2012). Management of Student's Happiness in Dormitories of Isfahan University of Medical Sciences, Iranian Journal of Medical Education, 11(9), 1057. (in Persian).

    Sanagoo. A,.  jouybari, L,. REZAIEAN, M,. jafari, S Y,. hosseini, S A.(2011).  Explaining the Happiness Experience of the Students in Golestan University of Medical Sciences. J Res Dev Nurs Midw; 8 (1) :1-10. (in Persian).

    Seligman, M. E. (2011). Flourish. New York, NY: Free Press.

    Sender, G,. Carvalho, F,. Guedes, G. (2021). The Happy Level: A New Approach to Measure Happiness at Work Using Mixed Methods. International Journal of Qualitative Methods, 20, 1–17.

    Sharifzadeh, H. A., Mirmohammad Tabar, S. A., & Adlipour, S. (2018). A Study of Factors Affecting Social Happiness in Iran: A Meta-analysis of Conducted Research. , 10(40), 159-180. (in Persian).

    Shojaei, P., bagheri, M., nikbakht, A., & mohseni beykzadeh, M. (2020). Modeling Factors Affecting Organizational Happiness Using Total Interpretive Structural Modeling (TISM) Approach. Organizational Behaviour Studies Quarterly, 9(2), 129-158. (in Persian).

    Taherian, H,. Feiz, D & Heydarkhani, Z. (2014). Studying the Effective Managerial and Organizational Factors on the Happiness and Joy in the Universities and their Effects on the Knowledge Production, Qurterly Journal of Research and Planing in Higher Education, 20(2), 99-116. (in Persian).

    Understanding of Vigor Process by Grounded Theory, (2015).. Organizational Behaviour Studies Quarterly, 4(2), 141-119. (in Persian).

    Ungvarsky, J. (2019). Well-being. Salem Press Encyclopedia of Health. https://searchebscohost - com.ezp.

    Usai, A., Orlando, B. and Mazzoleni, A. (2020), "Happiness as a driver of entrepreneurial initiative and innovation capital", Journal of Intellectual Capital, 21( 6), pp. 1229-1255.

    Vahdat, R., & Ajir, M. (201 0). The role of university in production of science. Journal of Strategic Research, Expediency: The Challenges of Producing, 1, 137-173(in Persian).