طراحی مدل دوفرآیندی جنگ شناختی ارزشی با رویکرد هیجانی در جامعه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه عالی دفاع ملی

2 کارشناس ارشد مهندسی پزشکی بیوالکتریک، دانشکده برق، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران.

چکیده

جنگ شناختی به معنای هدف قرار دادن قوه شناخت عموم مردم و نحبگان جامعه هدف به منظور تغییر ارزش‌ها، باورها، نگرش‌ها و رفتارها از طریق مدیریت ادراک و هیجانات است. به طور خاص، هیجانات راه‌هایی برای مقابله و سازگاری با موقعیت‌های اجتماعی هستند که زندگی ارائه می‌دهد. بدیهی است که یکی از اهداف جنگ شناختی تحت تاثیر قرار دادن سیستم هیجانی افراد می‌باشد. هدف از انجام این مطالعه، واکاوی چگونگی عملکرد سیستم هیجانی در مواجهه با محرک‌های ورودی در جنگ شناختی می‌باشد. به این منظور یک مدل فرآیندی بر اساس انطباق میان مدل هیجانات ارتباطی شناختی-اجتماعی آکتونیونیک و مدل دو فرآیندی (رویکردهای صریح و ضمنی) جنگ شناختی ارزشی، ارائه گردیده است، که هدف آن، بررسی ابعاد جنگ شناختی با رویکرد هیجانی در جامعه، به کمک ارزیابی فرآیندهای شناختی-اجتماعی موثر در شکل‌گیری این هیجانات بوده است. این پژوهش به روش کتابخانه‌ای و نظری و با رویکرد ارائه‌ی مدل انجام گرفته است. به کمک این مدل، می‌توان نشان داد که توپخانه‌ی جنگ شناختی ارزشی با شلیک و ارسال محرک‌های مختلف از طریق رسانه‌های معاند، شبکه‌های اجتماعی و ... چگونه سیستم‌های 1 شناخت (رویکردهای ضمنی) و 2 شناخت (رویکردهای صریح) را در بستر هیجانات تحت تاثیر قرار می‌دهد و این‌که این فرآیند می‌تواند پیش‌بینی کننده‌ی چه هیجانات و رفتارهایی در جامعه باشد. مدل ارائه شده می‌تواند چارچوبی مناسب به منظور رمزگشایی فعالیت‌های انجام گرفته در حوزه‌ی جنگ شناختی با رویکرد هیجانی ارائه نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a Dual-Process Model of Cognitive Value Warfare with an Emotional Approach in Society

نویسندگان [English]

  • hossein hassanpoor 1
  • seyed mohsen hosseini 2
1 sndu
2 MSc., ,Bioelectrical Medical Engineering, Faculty of Electrical Engineering, University of Science and Technology, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Cognitive warfare means targeting the cognition of the general public and elites of the target society in order to change values, beliefs, attitudes and behaviors through the management of perceptions and emotions. In particular, emotions are ways to cope and adapt to social situations that life presents. It is obvious that one of the goals of cognitive warfare is to influence the emotional system of people. The purpose of this study is to analyze how the emotional system functions in the face of incoming stimuli in cognitive warfare. For this purpose, a process model has been presented based on the adaptation between the octonionic sociocognitive relational emotions model and the dual-process model (explicit and implicit attitudes) of cognitive value warfare, which aims to examine the dimensions of cognitive warfare with an emotional approach in society. The evaluation of cognitive-social processes has been effective in the formation of these emotions. This research has been carried out by the library and theoretical method and with the approach of presenting a model. With the help of this model, it is possible to show how the cognitive warfare artillery by firing and sending different stimuli through hostile media, social networks, etc. affects implicit and explicit attitudes in the context of emotions and this process can predict what emotions and behaviors in the society. The presented model can provide a suitable framework to decipher the activities carried out in the field of cognitive warfare with an emotional approach.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive Value Warfare
  • Emotions
  • Behavior
  • Sociocognitive Process

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 اردیبهشت 1403
  • تاریخ دریافت: 27 آذر 1402
  • تاریخ بازنگری: 18 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 23 اردیبهشت 1403