تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی راهبردهای خودتنظیمی شناختی-هیجانی برای دانش‌آموزان پرخاشگرخانواده های نظامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی،واحدقم، دانشگاه آزاد اسلامی قم، ایران

2 استاد گروه روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روان شناسی

3 استادیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی شمس گنبد، گنبد، کاووس

چکیده

هدف پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی راهبردهای خودتنظیمی شناختی-هیجانی برای دانش‌آموزان پرخاشگر بود. روش پژوهش کیفی بود. جامعه آماری شامل کلیه اساتید روانشناسی دانشگاه، متخصصین و درمانگران حوزه روانشناسی و روش نمونه گیری هدفمند بود. نمونه آماری در این مطالعه نیز دانش آموزان پرخاشگر خانواده های نظامی بود. براساس مصاحبه در حد اشباع، حجم نمونه 10 نفر بدست آمد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود. بسته آموزشی راهبردهای خودتنظیمی شناختی-هیجانی برای دانش‌آموزان پرخاشگر خانواده های نظامی تدوین شد. در تحلیل اطلاعات از روش تحلیل مضمون استفاده شد. نتایج نشان داد، راهبردهای خودتنظیمی شناختی-هیجانی در 9 جلسه تدوین شد که شامل: آگاهی از احساسات و هیجانها، مهارتهای درک هیجان و انتخاب موقعیت، ارزیابی شناختی با هدف شناخت تجربه های هیجانی، مهارتهای مربوط به پیشگیری، معرفی خودناتوان سازی و راهبردهای مقابله با آن، گسترش جضور ذهن و توجه، آموزش راهبردهای خودتنظیمی، و تعدیل پاسخ و ابراز صحیح هیجان، بدست آمد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing and validation of the educational package of cognitive-emotional self-regulation strategies for aggressive students from military families

نویسندگان [English]

  • Tahereh Samkhaniani 1
  • Parviz Sharifi Daramadi 2
  • tahereh Sadat Mirghaemi 3
1 Department of Psychology, Faculty of Humanities, Qom Branch, Qom Islamic Azad University, Iran
2 استاد گروه روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روان شناسی
3 استادیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی شمس گنبد، گنبد، کاووس
چکیده [English]

The aim of the present study was to compile and validate the educational package of cognitive-emotional self-regulation strategies for aggressive students. The qualitative research method and the statistical population included all psychology professors of the university, experts and therapists in the field of psychology and the purposeful sampling method. Based on the saturation interview, the sample size was 10 people. The data collection tool was a semi-structured interview. An educational package of cognitive-emotional self-regulation strategies was developed for aggressive students from military families. Thematic analysis method was used in data analysis. The results showed that cognitive-emotional self-regulation strategies were formulated in 9 sessions, which include: awareness of feelings and emotions, skills to understand emotions and choose a situation, cognitive assessment with the aim of recognizing emotional experiences, skills related to prevention, introduction of self-disempowerment and coping strategies. With it, expansion of mind and attention, training of self-regulation strategies, and adjustment of response and correct expression of emotion were achieved.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cognitive-emotional self-regulation strategies
  • students
  • aggressive
  • military families
اسماعیلی، وحید؛ آریاپوران، سعید؛ امیری، حسن. (1401) اثربخشی درمان های تنظیم هیجان و چشم انداز زمان بر اضطراب و اختلال در تنظیم هیجان نوجوانان در دوره کووید-19. فصلنامه مطالعات روانشناختی، 18(3)،63-77.
پورعبدل، سعید؛ صبحی قراملکی، ناصر؛ قائدی، غلامحسین؛ نبی دوست، علیرضا. (1398) اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش فرسودگی و تعلل ورزی تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص. نشریه راهبردهای شناختی در یادگیری، 7(13)، 49-68.
حسن‌آبادی، عطیه؛ خامسان، احمد؛ طالب‌زاده شوشتری، لیلا. (1400) اثر بخشی بسته آموزشی تنظیم هیجانی گروس بر تعلل ورزی دانشجویان دختر دانشگاه بیرجند. نشریه اندیشه های نوین تربیتی، 17(3)، 103-119.
محرمی، نسا.؛ و سرداری، باقر. (1399) اثربخشی آموزش مهارت‌های تنظیم هیجانی بر کارکردهای اجرایی در دانش‌آموزان با علایم اهمال‌کاری. نشریه آموزش و ارزشیابی، 13(49)، 37-63.
Adıgüzel, T., Aşık, G., Bulut, M.A., Kaya, M.H. and Özel, S. (2023) Teaching self-regulation through role modeling in K-12. Front. Educ. 8:1105466. doi: 10.3389/feduc.2023.1105466
Birkeland, M. S., Blix, I., and Thoresen, S. (2021). Trauma in the third decade: ruminative coping, social relationships and posttraumatic stress symptoms. J. Affect. Disord. 278, 601–606. doi: 10.1016/j.jad.2020.09.095
Bunting, A., Fox, S., Adhyaru, J., and Holland, A. (2021). Considerations for minority ethnic young people in multisystemic therapy. Clin. Child Psychol. Psychiatry 26, 268–282. doi: 10.1177/1359104520969762
Ergulec, F., Kara, A., & Eren, E. (2022). The impact of flipped learning on the relationship between self-regulated online learning and academic procrastination. Current Psychology. On first line. https://doi.org/10.1007/s12144-022-03136-5
Hong, J. C., Lee, Y. F., & Ye, J. H. (2021). Procrastination predicts online self-regulated learning and online learning ineffectiveness during the coronavirus lockdown. Personality and Individual Differences,174, 110673. https:// doi. org/ 10. 1016/j. paid. 2021. 110673
Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology,28(4), 563-575.
Malonda, E., Llorca, A., Mesurado, B., Samper, P., & Mestre, M. V. (2019). Parents or Peers ‌? Predictors of Prosocial Behavior and Aggression ‌: A Longitudinal Study. Front. Psychol, 10(2379). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02379
Olstad, K., Sørensen, T., Lien, L., and Danbolt, L.J. (2023) Adolescents with developmental traumas in therapy in a child and adolescent mental health service, outpatient unit: experiences of daily living and expectations for therapy – a qualitative study. Front. Psychol. 14:946394. doi: 10.3389/fpsyg.2023.946394
Reinders, H., Phung, L., Ryan, S., Thomas, N. (2023). The key to self-regulated learning: A systematic approach to maximising its potential. Oxford University Press.
Waltz, C. F., & Bausell, R. B. (1981). Nursing research: Design, statistics, and computer analysis. Philadelphia, PA: F. A. Davis Company.
Yang, Z. (2021). Does procrastination always predict lower life satisfaction? A study on the moderation effect of self-regulation in China and the United Kingdom. Frontiers in Psychology, 12. https:// doi.org/ 10. 3389/ fpsyg. 2021. 690838