تاثیر آموزش مهارت جرأت ورزی بر اضطراب اجتماعی و کمرویی در دانش آموزان مدارس شاهد شهر اهواز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارت جرأت ورزی بر اضطراب اجتماعی و کمرویی در دانش آموزان مدارس شاهد شهر اهواز انجام شد. این پژوهش به صورت آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه گواه بود. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس اضطراب اجتماعی (لاجرسا و لوپز، 1998) و کمرویی (استنفورد، 1990) بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان پسر مدارس شاهد در سال تحصیلی 1403-1402 بود. برای بررسی تأثیر مهارت جرأت ورزی 30 نفر از دانش‌آموزان به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. پیش از شروع آموزش از هر دو گروه پیش آزمون اضطراب اجتماعی و کمرویی گرفته شد. سپس به گروه آزمایشی مهارت جرأت ورزی آموزش داده شد ولی گروه گواه هیج آموزشی دریافت نکرد. پس از اتمام دوره آموزشی از هر دو گروه پس‌آزمون گرفته شد. داده‌ها با آزمون تحلیل کواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که با حذف اثر نمره‌های پیش‌آزمون به عنوان متغیر همپراش، اثر اصلی متغیر مستقل بر اضطراب اجتماعی و کمرویی معنی‌دار است. بنابراین، می‌توان از آموزش مهارت جرأت ورزی در کنار سایر روش‌ها برای کاهش اضطراب اجتماعی و کمرویی بهره برد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Assertiveness Training on Social Anxiety and Shyness in Shahid School Students in Ahvaz

نویسندگان [English]

  • narges roghani
  • Abozar Fatahi
Shahid Chamran University of Ahvaz
چکیده [English]

This research was conducted to investigate the effect of assertiveness training on social anxiety and shyness in Shahid School students in Ahvaz. The research was experimental with a pre-test-post-test design and a control group. The research tools included the Social Anxiety Scale (Lejersa & Lopez, 1998) and the Shyness Scale (Stanford, 1990). The statistical population of the research was all male students of Shahid schools in the academic year 1402-1403. To investigate the effect of assertiveness skills, 30 students were randomly assigned to two experimental and control groups (each group with 15 people). Before starting the training, a pre-test of social anxiety and shyness was taken from both groups. Then, assertiveness skills were taught to the experimental group, but the control group received no training. After the training period, a post-test was taken from both groups. The data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The results showed that after removing the effect of pre-test scores as a covariate, the main effect of the independent variable on social anxiety and shyness was significant. Therefore, assertiveness training can be used in conjunction with other methods to reduce social anxiety and shyness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Assertiveness Training
  • Social Anxiety
  • Shyness

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 06 شهریور 1403
  • تاریخ دریافت: 12 اردیبهشت 1403
  • تاریخ بازنگری: 22 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 06 شهریور 1403